handdator

Visa fullständig version : försäkring + bilägare


krilleh
2008-09-19, 16:50
Om trafikförsäkringen är på en person som inte äger bilen, gäller ändå den försäkringen? Alltså så den inte måste avställas..

kolle
2008-09-19, 16:54
Vet inte riktigt om jag fattat det rätt, men i så fall så är det så att så länge försäkringen ligger på en som bor i samma hushåll som du så är det fritt fram att använda bilen.

krilleh
2008-09-19, 17:00
Vet inte riktigt om jag fattat det rätt, men i så fall så är det så att så länge försäkringen ligger på en som bor i samma hushåll som du så är det fritt fram att använda bilen.

nej problemet är inte det.

Såhär är det:

Bilen har stått på mig. Nu har jag dock bytt ägare så min mamma äger den. Min försäkring gick ut den 28e augusti. Ägarbytet blev tydligen av den 30e, alltså stod bilen utan någon försäkring i två dagar. Jag ska nu tydligen betala 4000 kr för detta då den itne var avställd och inte hade trafikförsäkring..

Detta låter ju helt sjukt då jag gick till vägvärket och fråga om de skulle vara klart innan den 28e och dom sa ja. Plus att den nya försäkringen var redan aktiverad på bilen( i min mammas namn då) så då har den ju trafikförsäkring iaf. Trots att hon ännu inte var ägare.

Jaja, detta pajja ju hela jävla helgen..

Grelle-
2008-09-19, 17:00
Bra frågor får bra svar... Du får nog förklara lite bättre. Har du nyligen köpt en bil och undrar om tidigare ägarens försäkring gäller eller vad?

Grelle-
2008-09-19, 17:02
Har råkat ut för liknande, men då var 128kr per dag som gällde. År 2005. Är det trafikförsäkringsföreningen eller vad dom nu heter som kräver dig på pengar eller ditt försäkringsbolag?

krilleh
2008-09-19, 17:03
Har råkat ut för liknande, men då var 128kr per dag som gällde. År 2005. Är det trafikförsäkringsföreningen eller vad dom nu heter som kräver dig på pengar eller ditt försäkringsbolag?

trafikförsäkringsföreningen

Guybrush
2008-09-19, 17:05
OJ! Det låter mycket. Jag har själv haft min bil oförsäkrad av misstag när jag bytte ägare till min farsa, men det handlar om nån dryg hundring per dag. 4000 för två dagar är ju sjukt!

Grelle-
2008-09-19, 17:06
Tog detta från deras hemsida:

Vad gäller om någon annan än ägaren har trafikförsäkring för fordonet?
Ett fordon ska hållas trafikförsäkrat av ägaren Ägaren måste trafikförsäkra sitt fordon även om någon annan person, till exempel en familjemedlem, också har försäkrat fordonet.

Kan föregående ägares försäkring gälla?
Nej. Den föregående ägarens trafikförsäkring upphör alltid från och med dagen för ägarbytet.

Vad gäller om ägarbyte ännu inte har registrerats i vägtrafikregistret?
Ett fordon ska trafikförsäkras av ägaren samma dag som ägarbytet sker, det vill säga senast från och med det datum som anges på ägarbytesanmälan. Förutsatt att ägarbytesanmälan inkommer till vägtrafikregistret inom tio dagar kommer köparen att bli registrerad som ägare med retroaktiv verkan.

krilleh
2008-09-19, 17:08
OJ! Det låter mycket. Jag har själv haft min bil oförsäkrad av misstag när jag bytte ägare till min farsa, men det handlar om nån dryg hundring per dag. 4000 för två dagar är ju sjukt!

Ja så är det för mig med. Sen står det:

Trafikförsäkringspremie: ca 1000
Delkaskopremie: ca 600
Vagnskadepremie: ca 1700

Detta är tydligen ifrån IF. det nya försäkringsbolaget som mamma har nu.

Va fan är detta?

Grelle-
2008-09-19, 17:11
Men har ägarbytet gått igenom nu? Tog det mer än tio dagar att genomföra det? Hade ni skrivit ägarbyte för den 28 som din försäkring gick ut?

krilleh
2008-09-19, 17:17
Men har ägarbytet gått igenom nu? Tog det mer än tio dagar att genomföra det? Hade ni skrivit ägarbyte för den 28 som din försäkring gick ut?

Ja.. Ser nu att det gick igenom den 3:e. Alltså 6 dagar försent..

Ja jag skrev att den skulle göras den 28e.. Tydligen hann dom inte med det. Hur ska jag göra?

krilleh
2008-09-19, 17:36
Någon? :(

Mental
2008-09-19, 18:07
Ja så är det för mig med. Sen står det:

Trafikförsäkringspremie: ca 1000
Delkaskopremie: ca 600
Vagnskadepremie: ca 1700

Detta är tydligen ifrån IF. det nya försäkringsbolaget som mamma har nu.

Va fan är detta?


Det här är väl premien som skall betalas till det nya bolaget, alltså inte det som du skall betala för tiden som obesiktad.

Pepparkakssmurfen
2008-09-19, 18:10
Ja så är det för mig med. Sen står det:

Trafikförsäkringspremie: ca 1000
Delkaskopremie: ca 600
Vagnskadepremie: ca 1700

Detta är tydligen ifrån IF. det nya försäkringsbolaget som mamma har nu.

Va fan är detta?


Det där är en helförsäkring(alltså inte endast trafikförsäkring).

(Kan det vara så att du blandar ihop trafikförsäkringsföreningen med försäkringsbolag(if)?)

Mental
2008-09-19, 18:26
Det här är väl premien som skall betalas till det nya bolaget, alltså inte det som du skall betala för tiden som obesiktad.

Oförsäkrad menar jag såklart, inte obesiktad.

krilleh
2008-09-19, 20:27
Det där är en helförsäkring(alltså inte endast trafikförsäkring).

(Kan det vara så att du blandar ihop trafikförsäkringsföreningen med försäkringsbolag(if)?)

varför ska jag betala den summan till if? Som är min moders försäkringsbolag på bilen. Jag har aldrig haft dom.

Carolinew
2008-09-19, 21:26
Fråga på ett bilforum kanske? Finns nog fler med rätt kunskap där.

Pepparkakssmurfen
2008-09-19, 21:43
varför ska jag betala den summan till if? Som är min moders försäkringsbolag på bilen. Jag har aldrig haft dom.


Den räkningen måste ha skickats ut när din mor fortfarande stod som ägare.
Den försäkringen upphör när bilen byter ägare,dvs. nu när du står som ägare.

Du måste själv teckna bilförsäkring hos valfri försäkringsbolag.
Endast bilens ägare kan teckna försäkring på bilen,din mamma kan inte försäkra en bil som du står som ägare på.

1.Ring ett försäkringsbolag&teckna en försäkring.
2. Betala
3. Klart