handdator

Visa fullständig version : Glukos eller glukos/fruktos lika effektivt för muskelglykogensyntes efter träning.


King Grub
2008-09-19, 11:38
To evaluate the efficacy of using combined glucose and fructose (GF) ingestion as a means to stimulate short-term (4 h) postexercise muscle glycogen synthesis compared to glucose only (G).

On two separate occasions, six endurance-trained men performed an exhaustive glycogen-depleting exercise bout followed by a 4-h recovery period. Muscle biopsy samples were obtained from the vastus lateralis muscle at 0, 1, and 4 h after exercise. Subjects ingested carbohydrate solutions containing G (90 g.h) or GF (G = 60 g.h; F = 30 g.h) commencing immediately after exercise and every 30 min thereafter.

Immediate postexercise muscle glycogen concentrations were similar in both trials (G = 128 +/- 25 mmol.kg dry muscle (dm) vs GF = 112 +/- 16 mmol.kg dm; P > 0.05). Total glycogen storage during the 4-h recovery period was 176 +/- 33 and 155 +/- 31 mmol.kg dm for G and GF, respectively (G vs GF, P > 0.05). Hence, mean muscle glycogen synthesis rates during the 4-h recovery period did not differ between the two conditions (G = 44 +/- 8 mmol.kg dm.h vs GF = 39 +/- 8 mmol.kg dm.h, P > 0.05). Plasma glucose and serum insulin responses during the recovery period were similar in both conditions, although plasma lactate concentrations were significantly elevated during GF compared to G (by ~0.8 mmol.L, P < 0.05).

Glucose and glucose/fructose (2:1 ratio) solutions, ingested at a rate of 90 g.h, are equally effective at restoring muscle glycogen in exercised muscles during the recovery from exhaustive exercise.

Med Sci Sports Exerc. 2008 Oct;40(10):1789-1794. Postexercise Muscle Glycogen Synthesis with Combined Glucose and Fructose Ingestion.

Cloud
2008-09-19, 12:03
Intressant! Jag har ett par frågor, dock!

1. När man räknar på hur effektiva kolhydrater är efter träning är det alltså muskelglykogen vill ha? det är det som är måttet på hur effektiva kolhydraterna är i detta sammanhanget?

2. Kan man anta att 50/50 lösning med fruktos och glukos har liknande effekt, eller det är omöjligt att säga utifrån den här studien?

3. Vad står P för? :)

although plasma lactate concentrations were significantly elevated during GF compared to G 4. Vad betyder plasma laktatkoncentration? mjölksyra i blodet...? vad har detta för betydelse och anledning?

Säkerligen inte världens smartaste frågor... Men det vore snällt om du ville svara på dom!

//Gustav

Ikari
2008-09-19, 12:27
2. Kan man anta att 50/50 lösning med fruktos och glukos har liknande effekt, eller det är omöjligt att säga utifrån den här studien?
Går inte att säga säkert utifrån bara den här studien, de har jämfört 100% glukos med blandningen glukos:fruktos 2:1.
3. Vad står P för? :)
P är ett statistik begrepp. Grovt förenklat: ett lågt P-värde (här under 0.05) tolkas som att resultaten är "statistiskt säkerställda". Fast det är så grovt förenklat att det gränsar till felaktigt...läs om p-value på engelska wikipedia för mer korrekt beskrivning.

Ola Wallengren
2008-09-19, 13:13
1. Det är främst muskelglykogenet man vill fylla på, men även glykogen i levern.

2. Här är några andra studier som testat ungefär samma sak men med sackaros, dvs 50/50.
http://forum.body.se/showpost.php?p=607595&postcount=11

3. P är en statistisk term för sannolikhet. P<0.05, betyder ungefär att det är mindre än 5% sannolikhet att skillnaden beror på slumpen och inte på en verklig skillnad.

4. Jag skulle tro att laktatökningen i blodet beror på att leverns kapacitet att konvertera fruktos till glukos inte räcker till fullt ut och då bildas i stället laktat som senare kan omvandlas till glukos.

Guddi
2008-09-19, 13:25
1. När man räknar på hur effektiva kolhydrater är efter träning är det alltså muskelglykogen vill ha? det är det som är måttet på hur effektiva kolhydraterna är i detta sammanhanget?Det va det man undersökte och det är också det som man oftast är mest intresserad av då det är den energin som används först och främst vid kortare arbeten och är också den viktigaste vid längre högintensiva arbeten.

2. Kan man anta att 50/50 lösning med fruktos och glukos har liknande effekt, eller det är omöjligt att säga utifrån den här studien?Nej, att blandningen 2:1 duger lika bra är redan lite förvånande. Att 1:1 förhållande skulle fungera lika bra skulle jag inte tro, men man vet ju aldrig. I längden är det ju mängden kolhydrater som är det viktigaste.


3. Vad står P för? :)Jag har skrivigt lite om det här. http://gudiol.se/blogg/signifikant-skillnad-vad-betyder-det-rent-praktiskt/

4. Vad betyder plasma laktatkoncentration? mjölksyra i blodet...? vad har detta för betydelse och anledning?
Laktat i blodet efter en viss tid brukar användas som ett mått på återhämtning.

Gröntvedt
2008-09-19, 15:27
Jag skulle tro att ökningen av laktat är en indikation på att en del av den tillförda mängden fruktos går till levern istället för skelettmuskulaturen. Fruktosen bildar glykogen som sedan bl.a. kan bilda laktat

Sverker
2008-09-19, 18:36
Hmm...jag är ju Kolozzeums största förvarare av fruktos och har ( eg pga min diabetes ) sett sackaros som ett alternativ till att fylla glykogenreserverna med:em:

Intressant att insulinet inte var olika mellan näringslösningarn.

Det jag fått lära mig är att stora doser kan ge mjölksyra. Helt enkelt beroende på att glukoneogenesen inte hinner med och fruktosen spiller över till mjölksyra. Det var innan det uppmärksammades att fruktosen kan bli till fett.

King Grub
2008-11-13, 11:14
This study compared the effects of ingesting water (WATER), an 8.6% glucose solution (GLU) and an 8.6% glucose+fructose solution (2:1 ratio, GLU+FRU) on gastric emptying (GE), fluid delivery, and markers of hydration status during moderate intensity exercise. Eight male subjects (age=24 +/- 2 years, weight=74.5 +/- 1.2 kg, VO(2max)=62.6 +/- 2.5 mL/kg/min) performed three 120 min cycling bouts at 61% VO(2max)). Subjects ingested GLU, GLU+FRU (both delivering 1.5 g/min carbohydrate), or WATER throughout exercise, ingesting 2.1 L. Serial dye dilution measurements of GE were made throughout exercise and subjects ingested 5.00 g of D(2)O and 150 mg of (13)C-acetate at 60 min to obtain measures of fluid uptake and GE, respectively. GLU+FRU resulted in faster rates of deuterium accumulation, an earlier time to peak in the (13)C enrichment of expired air and a faster rate of GE compared with GLU. GLU+FRU also attenuated the rise in heart rate that occurred in GLU and WATER and resulted in lower ratings of perceived exertion. There was a greater loss in body weight with GLU corrected for fluid intake. These data suggest that ingestion of a combined GLU+FRU solution increases GE and "fluid delivery" compared with a glucose only solution.

Scand J Med Sci Sports. 2008 Nov 3. Multiple transportable carbohydrates enhance gastric emptying and fluid delivery.

Skrollovicz
2010-03-10, 17:56
Vad har sött godis för ratio mellan glukos och fruktos??

Sverker
2010-03-10, 18:32
Ungefär 75 : 25 glukos : fruktos. Godis består av glukossirap och socker. Ibland är det mer av den ena och ibland är det mer av den andra.

Skrollovicz
2010-03-10, 19:04
Tack!

Eddie Vedder
2010-03-10, 19:18
Jag vet inte om du nämde just sött godis av någon särskild anledning men om så är fallet kan jag ju tillägga att även saltlakrits eller riktigt surt godis är samma sak. Det är rent socker där också.

Seb74
2011-05-16, 13:02
Jag vet inte om du nämde just sött godis av någon särskild anledning men om så är fallet kan jag ju tillägga att även saltlakrits eller riktigt surt godis är samma sak. Det är rent socker där också.

Rent socker?
Ovan dig nämndes ju en ratio på 75/25 för glukos/fruktos?

Och om det stämmer, att "allt" godis är 75% glukos, hur kommer det sig då att så många bulkar i sig godis och det är "helt ok", medan om nån undrar om man kan dra lite rent dextro eller malto, typ 100kcal, som ren kaloriutfyllnad, ja då blir det diabetessnack och stora påfrestningar för kroppen?

WHITEFOLKS
2011-05-16, 13:22
Rent socker?
Ovan dig nämndes ju en ratio på 75/25 för glukos/fruktos?

Och om det stämmer, att "allt" godis är 75% glukos, hur kommer det sig då att så många bulkar i sig godis och det är "helt ok", medan om nån undrar om man kan dra lite rent dextro eller malto, typ 100kcal, som ren kaloriutfyllnad, ja då blir det diabetessnack och stora påfrestningar för kroppen?


Sammansättningen varierar beroende på godissort.

Jag tror inte t.ex. Eddie Vedder skulle dra igång "diabetessnack" för 100kcal snabba kolhydrater. De som reagerar så har oftast bara inte tillräcklig "koll" utan har snappat upp någonting någonstans som de sedan drar stora växlar på.