handdator

Visa fullständig version : Varför är älla med Downs syndrom feta?


Kaboffastar
2008-09-19, 01:51
Nästan alla i alla fall... ungefär 100%.. minst.

Jag har funderat på det ett tag nu...

grisbil3n
2008-09-19, 01:55
Dom har fel på ämnesomsättningen mig veterligen, måste hållas till rätt strikt kosthållning.

Kaboffastar
2008-09-19, 01:57
Dom har fel på ämnesomsättningen mig veterligen, måste hållas till rätt strikt kosthållning.

Hmm det är så alltså. En korrekt iaktagelse av mig då.

Avesta
2008-09-19, 02:00
"Fetma förekommer enligt internationella studier framför allt bland kvinnor, personer med
Downs syndrom, äldre personer samt personer med lindrig eller måttlig utvecklingsstörning.
Undervikt förekommer framför allt bland yngre personer, personer med grav
utvecklingsstörning samt personer med lägre grad av självständighet. Detta visar att det finns
särskilda riskgrupper inom populationen av utvecklingsstörda, vilket är viktigt att
uppmärksamma vid eventuella åtgärdsprogram."

"Orsakerna till den höga
prevalensen av övervikt och fetma bland individer med Downs syndrom är inte utförligt utredda, även om flera internationella studier har påvisat en lägre vilo-ämnesomsättning bland individer med Downs syndrom (Luke et al, 1996). Flera studier har misslyckats med attpåvisa samband mellan högt energiintag och övervikt bland individer med Downs syndrom
(Luke et al, 1996, Fujiura et al, 1997), och enligt Luke et al (1996) finns det hos dessa individer risk för vitamin- och mineralbrist, vilket vid eventuella åtgärder kan vara viktigt att
ha i åtanke."

"Att övervikt och fetma huvudsakligen visat sig vara ett hälsoproblem bland
utvecklingsstörda med högre funktionsnivå kan vara kopplat till förmågan att ta självständiga
beslut och själv bestämma över sitt kostintag. Personer med grav utvecklingsstörning, som
befinner sig i en stark beroendeställning och ofta är i behov av att bli assisterade med
matning, tillhör istället den grupp som riskerar undervikt"



http://www.folkhalsoguiden.se/upload/Mat/Behovsanalys%20gruppbost%C3%A4der%20-delrapport.pdf

Kaboffastar
2008-09-19, 02:03
Om det finns någon känd/semikänd byggare med downs är väl kanske inte ens värt att fråga?

bolt
2008-09-19, 04:30
Om det finns någon känd/semikänd byggare med downs är väl kanske inte ens värt att fråga?

Några finns det ju iaf

http://findarticles.com/p/articles/mi_m0KFY/is_5_26/ai_n27503416

Edit: Kanske inte kända dock

n1tro
2008-09-19, 05:09
"Fetma förekommer enligt internationella studier framför allt bland kvinnor, personer med
Downs syndrom, äldre personer samt personer med lindrig eller måttlig utvecklingsstörning.
Undervikt förekommer framför allt bland yngre personer, personer med grav
utvecklingsstörning samt personer med lägre grad av självständighet. Detta visar att det finns
särskilda riskgrupper inom populationen av utvecklingsstörda, vilket är viktigt att
uppmärksamma vid eventuella åtgärdsprogram."

"Orsakerna till den höga
prevalensen av övervikt och fetma bland individer med Downs syndrom är inte utförligt utredda, även om flera internationella studier har påvisat en lägre vilo-ämnesomsättning bland individer med Downs syndrom (Luke et al, 1996). Flera studier har misslyckats med attpåvisa samband mellan högt energiintag och övervikt bland individer med Downs syndrom
(Luke et al, 1996, Fujiura et al, 1997), och enligt Luke et al (1996) finns det hos dessa individer risk för vitamin- och mineralbrist, vilket vid eventuella åtgärder kan vara viktigt att
ha i åtanke."

"Att övervikt och fetma huvudsakligen visat sig vara ett hälsoproblem bland
utvecklingsstörda med högre funktionsnivå kan vara kopplat till förmågan att ta självständiga
beslut och själv bestämma över sitt kostintag. Personer med grav utvecklingsstörning, som
befinner sig i en stark beroendeställning och ofta är i behov av att bli assisterade med
matning, tillhör istället den grupp som riskerar undervikt"



http://www.folkhalsoguiden.se/upload/Mat/Behovsanalys%20gruppbost%C3%A4der%20-delrapport.pdf

svara *gah!*

Slartibartfast
2008-09-19, 06:02
Nästan alla i alla fall... ungefär 100%.. minst.


Inte Michael Phelps.

machine gun
2008-09-19, 06:33
Inte Michael Phelps.

Han har inte Downs syndrom, han har ADHD.

Nitrometan
2008-09-19, 07:10
Inte Michael Phelps.

Han har inte Downs syndrom, han har ADHD.

Slarti är inte down with the Downs. Det är däremot Kaboffa.

Grisen
2008-09-19, 09:20
Inte Michael Phelps.


:laugh:

För övrigt tror jag att jag haft en liknande tråd, eller det kanske var kring dessas påstådda styrka.

JockeKillen
2008-09-19, 12:02
Hade jag haft downs hade jag tröstätit.

Danny Devito
2008-09-19, 12:10
Jag blivit anklagad för att ha Downs syndrom av Runda Grodan. Se min signatur. :(

miss_incorrigible
2008-10-29, 15:16
När jag jobbade på ett gruppboende för vuxna fanns det en kille där med Downs syndrom som var normallång och ganska muskulös.