handdator

Visa fullständig version : Negativ inverkan på återhämtning?


punta
2008-09-18, 22:41
Tränar boxning två dagar i veckan och utöver det styrketräning tre dagar. Kör efter z_bumbis tre-split och min fråga är om boxningsträningen har någon negativ inverkan på musklernas återhämtning? eftersom vi gör en hel del armhävningar, upphopp, situps, mm..

burre
2008-09-18, 23:33
Nej, det spelar ingen roll. Ät och sov ordentligt bara.

Dan S
2008-09-19, 08:53
strunta i boxnings-"fysen". Det är sämst.

King Grub
2008-09-19, 08:58
min fråga är om boxningsträningen har någon negativ inverkan på musklernas återhämtning?

Ja, det har det säkert, så att sköta återhämtningskosten (snabb påfyllning med kolhydrat och framförallt tillräcklig total mängd) och att få tillräckligt med kvalitativ vila blir desto viktigare.

Danny Devito
2008-09-19, 09:26
Jag har själv börjat boxas 2 ggr i veckan och klart det påverkar återhämtningen något negativt. :)
Grym mjölksyra i axlarna varje pass och dessutom påfrestande för orken såklart.

Men klart du ska fortsätta med boxningen om du vill.

hoikka poika
2008-09-19, 09:50
strunta i boxnings-"fysen". Det är sämst.

Ur vilken synvinkel är "det (sic)" sämst?

punta
2008-09-19, 11:08
strunta i boxnings-"fysen". Det är sämst.
Har dragit ner från fyra dagar till två dagar i veckan eftersom jag vill börja bygga lite mer muskelmassa, men jag behöver dom där två dagarna med kondition och boxnings"fys" annars blir sparringen grymt jobbig.
Ja, det har det säkert, så att sköta återhämtningskosten (snabb påfyllning med kolhydrat och framförallt tillräcklig total mängd) och att få tillräckligt med kvalitativ vila blir desto viktigare.
Tar lite över en timme innan jag kommer hem och har maten ståendes på bordet. Gainer direkt efter kanske kan vara något?

Olof
2008-09-19, 12:36
Tänk på att om ni inte kört boxning så länge så tar det tid för kroppen att anpassa sig. Med tiden får ni bättre återhämtning tänk bara på att ge kroppen sömn och aktiv återhämtning.