handdator

Visa fullständig version : Jordnötter


Dk1ng
2003-06-26, 21:44
Sitter här på kvällskvisten o knaprar på de små rackarna och började fundera..:)

Hur e d egentligen med jordnötterna, kan kroppen tillgodo göra sig näringsinnehållet? tänker då främst på hur avföringen ser ut efter att man käkat jordnötter..:D Linfrön måste man ju t.ex. äta krossade för att de ska tas upp, är det nå liknande med jordnötterna?

Sen lite off the topic, är de ok o käka jordnötter (torrostade) innan läggdags för att få i sig fett o proteiner??

Callek
2003-06-26, 22:00
Fettet är ju omättat och kolhydraterna långsamma så de är inte så dåliga i lämpliga mängder faktiskt...

shirunai
2003-06-26, 22:49
www.use-the-search-button.nu

Nate
2003-06-27, 07:15
Originally posted by shirunai
www.use-the-search-button.nu


Tycker att alla på detta forum är liiiite väl griniga med sökfunktionen...

Herkulez
2003-06-27, 07:33
Originally posted by Nate



Tycker att alla på detta forum är liiiite väl griniga med sökfunktionen...

håller med.

Nitrometan
2003-06-27, 07:39
Ibland kanske folk kan vara lite sura och tjatiga om den där sökknappen, men å andra sidan kan ju folk kanske lära sig att använda sökfunktionen. Men jordnötter är gott och nyttigt. Sen är väl det där som är på/kring dem inte så nyttigt (salt, klägg, olja, kryddor - beroende på vilken sort). Men oooooh så gott det är.

Dk1ng
2003-06-27, 09:18
Originally posted by shirunai
www.use-the-search-button.nu

Använde faktist sök funktionen innan jag skapade denna tråd, men jag hittade inget vettigt svar... kanske sökte jag inte tillräckligt noga..? Fanns trådar om jordnötter och förhållandet med Omega-6 fettsyror men den informationen besitter jag redan, så det var främst frågan om näringsupptaget som intresserade mig, samt höra folks sunpunkter!!

King Grub
2003-06-27, 11:19
Näringsupptaget i jordnötter är nog rätt fullständigt. Om du inte äter dem med skalet kvar? :D

z_bumbi
2003-06-27, 16:17
Det finns ju skapligt med fibrer i jordnötter har jag för mig så det är ju inte så konstigt om avföringen ändrar konsistens och utseende.

Dk1ng
2003-06-28, 19:08
Ville inte va så utförlig i min beskrivning, men avföringen innehåller ofta jordnötsbitar efter ett intagande av just dessa... kanske e det jag som tuggar för dåligt..:)

King Grub
2003-06-28, 19:12
Originally posted by Dk1ng
Ville inte va så utförlig i min beskrivning, men avföringen innehåller ofta jordnötsbitar efter ett intagande av just dessa... kanske e det jag som tuggar för dåligt..:)

Här har man noga skådat sin avföring, ser jag. :D Det är nog du som tuggar för dåligt. Har du provat samma sak när du ätit majs? :)

Dk1ng
2003-06-28, 19:17
Hehe... man kan ju inte låta bli att notera när de ser mysko ut..:)
Har inte upplevt samma effekt med majs, men den brukar ju vara kokt o mjuk. Däremot antar jag att opoppade popcorn kommer ut på samma vis...

Sundblad
2003-06-28, 19:22
Vi är förvånansvärt dåliga på att tugga nuförtiden. Jag minns att jag någonstans (troligtvis på den fantastiska hemkunskapen) fick information om hur länge man bör tugga man innan man sväljer den för att encymerna ska hinna göra sitt. Kommer dock inte ihåg hur länge det var (varierar nog kraftigt mellan olika produkter), men jag minns att jag tyckte att det var en lååååång tid. Men tugga du jordnötterna så att de blir krämiga och inte crunchiga innan du sväljer så ska skiten vara mer bitfri.

.: Sundblad :.

-xR-
2003-06-28, 19:25
Ja, det rekommenderas väl att tugga ungefär lika många gånger som man har tänder. Alltså 20-25 gånger bör man tugga innan man sväljer :MrT:

Dk1ng
2003-06-28, 19:27
Originally posted by Sundblad
Vi är förvånansvärt dåliga på att tugga nuförtiden. Jag minns att jag någonstans (troligtvis på den fantastiska hemkunskapen) fick information om hur länge man bör tugga man innan man sväljer den för att encymerna ska hinna göra sitt. Kommer dock inte ihåg hur länge det var (varierar nog kraftigt mellan olika produkter), men jag minns att jag tyckte att det var en lååååång tid. Men tugga du jordnötterna så att de blir krämiga och inte crunchiga innan du sväljer så ska skiten vara mer bitfri.

.: Sundblad :.

Ska tugga bättre, så de blir som jordnötssmör i munnen... nu kastar man ju in en näve nötter tuggar 3-4 gng o sen *gulp* ligger de o kurrar dödsskönt i kistan..:D

King Grub
2003-06-28, 19:39
Originally posted by -xR-
Ja, det rekommenderas väl att tugga ungefär lika många gånger som man har tänder. Alltså 20-25 gånger bör man tugga innan man sväljer :MrT:

Då blir det till att svälja köttbullarna hela för mormor.

Dk1ng
2003-06-28, 19:41
Originally posted by King Grub


Då blir det till att svälja köttbullarna hela för mormor.

:laugh:

FUn-tex SSwinger
2003-06-28, 19:46
på tal om nötter, sötmadlar dom är ju hysat billiga,kan dom fylla en funtion i kostschemat?

King Grub
2003-06-28, 20:13
Jamenvisst. Bra fett, och gott också.