handdator

Visa fullständig version : knäböj vs frontböj?


ceejay
2008-09-18, 19:48
Tja

Körde ben igår, första övningen var knäböj, vilken är en övning jag brukar köra på mina benpass.

Efter passet så snackade jag lite med en annan kille nere på gymmet och frågade om jag kört nå frontböj, jag svarade då att nej det hade jag inte och jag sa att jag bara kört knäböj.

Han tyckte att frontböj var bättre och man inte kunde ta lika mycket som me knäböj.

Då undrar jag vilka stora skillnader det är mellan knäböj och frontböj, fördelar nackdelar etc.
Några kan jag med skulle vilja veta lite mer av de mer kunniga :)

petah
2008-09-18, 20:04
Frontböj tar mer på framsida lår och det blir nog mindre ass.

Zibbe
2008-09-18, 20:07
Mer fokus på framsida, dock kopplas inte rumpan ur något. Som att säga att smalpress tar mindre på bröst. Skillnaden är väl antar jag (jag = obeläst) att man inte kan använda ländryggen lika mycket i fronböj som i knäböj och därför blir det mer fokus på framsidan.

jwzrd
2008-09-18, 20:08
Båda är riktigt bra övningar för låren även om frontböj på grund av att man behöver vara mer upprätt i rörelsen aktiverar låren något mer (koncentrerat). Samtidigt orkar man ju lite mindre vikt. Skillnaden beror mer på hur man tränar respektive övning skulle jag säga. För mig aktiveras röven och övre ryggen mer i frontböj än i bakböj medans ljumskar och hamstring är mer med i bakböjen.

von huff
2008-09-18, 20:09
tycker att magen tar mera stryk i frontböjj ochså:)

Erik__
2008-09-18, 20:10
tycker att magen tar mera stryk i frontböjj ochså:)

+1111111 riktigt smärtsamt fan dagen efter

mini
2008-09-18, 20:14
Frontböj är ett mycket bra komplement för teknik och bålstabilitet. Det finns plats för både och i ett program.

Sedis
2008-09-18, 20:54
Ni som kör både och under samma pass. Hur kör ni då? Ett par set av varje övning?
Fördelar med det?

bubbe
2008-09-18, 21:01
Ni som kör både och under samma pass. Hur kör ni då? Ett par set av varje övning?
Fördelar med det?

Bakböj kan totalt belasta kroppen tyngre och därför kör jag den före frontböj (om jag nu har frontböj som övning någon period). Stegar upp till ett par serier bakböj sen byter till att stega upp till ett par serier frontböj kan också variera med eller utan bälte om jag vill träna mer stabilitet resp ge benen mer smörj istället.

Frontböj blir ofta mindre vikt men mer böjning i knäled alltså åstadkommer man mer sträckning i framsidalår samt om man riktar in sig på bålen utan bälte så ger den mer träning att hålla kroppen upprätt med magen.

kalajset
2008-09-18, 21:04
Ni som kör både och under samma pass. Hur kör ni då? Ett par set av varje övning?
Fördelar med det?

Kör ben två ggr i veckan, (helkroppspass), varav regulär knäböj, (bakböj) båda dagarna, samt kompletterar med frontböj ett av dessa pass.

5 tunga set bakböj, följt av 3 något mer lätta, (högre reps) set frontböj är receptet för mig. Teorin bakom detta är att det känns lättare att fokusera på en ny övning än att köra ytterligare tre set regulär knäböj, i synnerhet när jag vet att jag har resten av kroppen framför mig. Dessutom torde viss variation vara av nytta för tillväxten, samtidigt som det ger möjligt att inom ramarna av ett helkroppsprogram göra en hyffsad prickskjutning/urkramning av det sista ur låren.

Dumleman
2008-09-18, 21:09
Med bakböj menar ni knäböj? Jag gillar frontböj bäst alltså borde jag träna mer knäböj.

obesogen
2008-09-18, 21:32
Lite läsning för den intresserade:
http://www.iop.org/EJ/article/1742-6596/90/1/012009/jpconf7_90_012009.pdf?request-id=8d5d4f14-1a11-4235-b417-65912f7eae6e
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/2489844

Arf Pingvin
2008-09-18, 21:34
Frontböj har alltid varit bättre för min rygg än bakböj. Kan vara värt att testa om man upplever problem med sin vanliga böj.

Kräket
2008-09-18, 22:07
Jag kör både och på samma pass. Vanligtvis 3 set bakböj och 3 set frontböj. På något vis känner jag mig tryggare med frontböj. Vetskapen att om man inte orkar så kan man bara kasta stången framför sig tycker jag är skön.

Sen är det något imponerade med frontböj. Vette sjutton vad egentligen, ser liksom bara vackert ut på nåt vis...

JockeKillen
2008-09-18, 22:14
I nuläget ser mitt benpass (3split) ut så att jag börjar med knäböj (bakböj), går över till finnen / good mornings / raka marklyft för att sedan avsluta med 3 set benpress. Om jag hade velat ha med frontböjen på mitt benpass, skulle det bli 4 övningar ben då eller ska jag byta ut någon och isåfall vilken?

Sen hade en kort förklaring till varför det gynnar mig att lägga till / byta ut något mot frontböj uppskattats :)

Control_61
2008-09-18, 22:18
Jag tycker att benböj är en svår övning tekniskt sätt.
Kör bara boxböj och frontböj, framförallt frontböj.

Att gå över från benböj till frontböj var bland det bästa jag gjort i träningsväg. fulla Frontböj med frivändningsgrepp är helt otroligt go helkroppsövning. Jag tycker till och med att den är mer påfrestande än vanliga benböj!

JockeKillen
2008-09-19, 11:39
*gah!* inget svar ännu och benpasset är bara några timmar bort!Vad ska jag ta mig till!?

Martin Löwgren
2008-09-19, 13:18
Frontböj är ett mycket bra komplement för teknik och bålstabilitet. Det finns plats för både och i ett program.

+1

Det som avgör om röven kopplas in är djupet på övningarna.

R1ck
2008-09-19, 14:39
På något vis känner jag mig tryggare med frontböj. Vetskapen att om man inte orkar så kan man bara kasta stången framför sig tycker jag är skön.

Bara att kasta stången bakåt i knäböj.

Sedis
2008-09-19, 16:27
Ska testa köra tre pass av varje i nästa pass då.
En annan fundering är hur jag ska variera dessa två tekniker med ryckböj som jag kör, fast utan ryck=)
I dagsläget kör jag den tekniken som en del av uppvärmningen.

Paria
2008-09-19, 16:43
+1

Det som avgör om röven kopplas in är djupet på övningarna.

Det som avgör om röven kopplas in är väl hur mycket ryggen faller fram och hur mycket röven måste dra upp ryggen?

Arf Pingvin
2008-09-19, 19:43
Bara att kasta stången bakåt i knäböj.

Du har aldrig utfört en tung knäböj va?

R1ck
2008-09-19, 20:27
Du har aldrig utfört en tung knäböj va?

jorå, pressande stången bakåt och tog själv ett steg framåt med kroppen. works fine for me.

Kräket
2008-09-19, 20:35
Bara att kasta stången bakåt i knäböj.

Har bara en gång bommat genom att falla baklänges. Däremot har det hänt flera gånger att jag inte orkat hålla upp kroppen och stången pressat kroppen framåt.

Händer detta har man inte så många vägar att ta vägen...:cryout:

Arf Pingvin
2008-09-19, 20:47
Det man kan göra utan att riskera livhanken i en knäböj är att sätta sig ner och tippa bakåt. Ta ett kosacksteg framåt med dubbla kroppsvikten på axlarna är inget jag skulle försöka mig på.

mini
2008-09-19, 20:47
Har bara en gång bommat genom att falla baklänges. Däremot har det hänt flera gånger att jag inte orkat hålla upp kroppen och stången pressat kroppen framåt.

Händer detta har man inte så många vägar att ta vägen...:cryout:

Händer det flera gånger tränar man rent ut sagt korkat. Går man på maxvikter, och i ditt fall över max, ska man ha passare.

Timme
2008-09-19, 21:02
vanlig böj äger upp frontböj så hårt så det finns inte. Frontböj kan dock vara ett trevligt komplement då och då.

Kräket
2008-09-19, 21:46
Händer det flera gånger tränar man rent ut sagt korkat. Går man på maxvikter, och i ditt fall över max, ska man ha passare.

Hehe inte maxvikt ;)

Blev trött under repetitionerna. Självklart hade jag passare. Ramlar man huvudstupa framlänges med 150 kg på axlarna så tränar man inte långsiktigt hållbart.

Däremot har jag inte alltid passare. Därför är jag så glad över att kunna köra bra frontböjar med ordentligt grepp.

Dav0d
2008-09-19, 21:57
Vet inte om någon nämnt det.
Men frontböj tar inte bara bort tryck från rumpan och sätter det på främrelåren, utan korsryggen arbetar mindre och bålen tar mer stryk. Väldigt! bra bål/mag övning är frontböj!

I princip flyttas fokus från bak till fram.

R1ck
2008-09-19, 22:13
Det man kan göra utan att riskera livhanken i en knäböj är att sätta sig ner och tippa bakåt. Ta ett kosacksteg framåt med dubbla kroppsvikten på axlarna är inget jag skulle försöka mig på.

Vad du menar med kosacksteg förstog jag inte riktigt och vet inte om du missuppfattade mig fel heller. Det jag menade är att man trycker bort vikten från axlarna och sen förflyttar sig framåt.

http://www.youtube.com/watch?v=NcdL1JfGqro
Visar ungefär som ja menar.

Martin Löwgren
2008-09-20, 10:21
Det som avgör om röven kopplas in är väl hur mycket ryggen faller fram och hur mycket röven måste dra upp ryggen?

Nej det avgör hur mycket ryggen kopplas in. Gluteus maximus (sätesmuskeln) kan inte röra på ryggraden av förklarliga skäl. Det som mest styr sätets aktivering är djupet på övningen inte val av övning.

Martin Löwgren
2008-09-20, 10:21
vanlig böj äger upp frontböj så hårt så det finns inte. Frontböj kan dock vara ett trevligt komplement då och då.

+1

Frontböj är ett komplement inget man ersätter knäböj med, aldrig.

*flex*

z_bumbi
2008-09-20, 11:02
Nej det avgör hur mycket ryggen kopplas in. Gluteus maximus (sätesmuskeln) kan inte röra på ryggraden av förklarliga skäl. Det som mest styr sätets aktivering är djupet på övningen inte val av övning.

Hur minskar man vinkeln mellan lår och rygg utan att använda häcken?

von huff
2008-09-20, 11:03
+1

Frontböj är ett komplement inget man ersätter knäböj med, aldrig.

*flex*

varför det?

nyrjoh
2008-09-20, 11:36
Nej det avgör hur mycket ryggen kopplas in. Gluteus maximus (sätesmuskeln) kan inte röra på ryggraden av förklarliga skäl. Det som mest styr sätets aktivering är djupet på övningen inte val av övning.

Så du använder inte gluteus när du kör raka mark eller good-mornings?

ChrisDEFC
2008-09-20, 11:47
hej alla glada, har en 2 frågor ang böj
1. sist jag körde knäböj riktigt tungt så börja jag att fälla ryggen mer framåt än jag brukar vilket resulterade i att jag inte orkade, jag har alltid kört knäböj med väldigt upprätt rygg innan så undrar vad beror det på att jag helt plötsligt började fälla mig framåt såpass mycket? extremt stel någonstans(har länge varit väldigt stel baksida lår)?

2. kan det löna sig att köra mer frontböj för att stärka upp korsryggen så jag orkar hålla en mer upprätt position även i vanliga böjar?

mini
2008-09-20, 12:13
hej alla glada, har en 2 frågor ang böj
1. sist jag körde knäböj riktigt tungt så börja jag att fälla ryggen mer framåt än jag brukar vilket resulterade i att jag inte orkade, jag har alltid kört knäböj med väldigt upprätt rygg innan så undrar vad beror det på att jag helt plötsligt började fälla mig framåt såpass mycket? extremt stel någonstans(har länge varit väldigt stel baksida lår)?

2. kan det löna sig att köra mer frontböj för att stärka upp korsryggen så jag orkar hålla en mer upprätt position även i vanliga böjar?

1. Körde du tyngre än du brukar? Din fällning kan bero på olika saker. De två första jag tänker på är teknikbrist eller svag bål. Det behöver inte vara något permanent, ett pass är för litet urval för att dra några säkra slutsatser.

2. Absolut är front ett utmärkt komplement för att få en bra stabil böj.

Kräket
2008-09-20, 12:24
Om det är teknikbrist; Jag tyckte jag förbättrade ryggens position/stabilitet genom att titta uppåt i rörelsen. Jag fäster blicken i taket och flyttar den inte, och på så vis blir min rygg stabil.

Kan vara något att prova, vad vet jag...

Timme
2008-09-20, 12:31
+1

Frontböj är ett komplement inget man ersätter knäböj med, aldrig.

*flex*

japp, helt överrens :)

Timme
2008-09-20, 12:38
Så du använder inte gluteus när du kör raka mark eller good-mornings?

Jo, det gör man. Man använder även röven när man kör hyperextensions. Jag vet inte var martin fått det ifrån.

Smml
2008-09-20, 12:45
Har börjat gilla frontböj mer och mer just pga bålträningen det ger.. Dagarna efter kan man ju för fan inte ens gäspa utan att få ont :/

Vanlig böj är dock bättre men frontböj är också nice :)

Ame
2008-09-20, 14:05
Jo, det gör man. Man använder även röven när man kör hyperextensions. Jag vet inte var martin fått det ifrån.

Ni missförstod nog vad han menade, gluteus fäster inte på ryggraden och kan således inte röra på den.
Vad den däremot gör är att den extenderar höftleden, och när man gör det så kommer ju resten av överkroppen att följa med eftersom ryggraden sitter fast på sacrum. Men gluteus har alltså ingen direkt påverkan på ryggen.
Extension i ryggen är det m. errector spinae som gör.

nyrjoh
2008-09-20, 14:21
Ni missförstod nog vad han menade, gluteus fäster inte på ryggraden och kan således inte röra på den.
Vad den däremot gör är att den extenderar höftleden, och när man gör det så kommer ju resten av överkroppen att följa med eftersom ryggraden sitter fast på sacrum. Men gluteus har alltså ingen direkt påverkan på ryggen.
Extension i ryggen är det m. errector spinae som gör.


Nej jag missförstod inte vad han menade. Hans påstående att djupet på böjen skulle vara enda avgörande faktorn på aktiveringen av gluteus. För du kan ju aktivera gluteérna även med "hög" höft som i t ex raka mark eller good-mornings. Och att inte gluteérna fäster mot ryggraden vet jag men bäckenet sitter ju iaf ihop med ryggraden sista jag kollade...

Timme
2008-09-20, 14:22
Ni missförstod nog vad han menade, gluteus fäster inte på ryggraden och kan således inte röra på den.
Vad den däremot gör är att den extenderar höftleden, och när man gör det så kommer ju resten av överkroppen att följa med eftersom ryggraden sitter fast på sacrum. Men gluteus har alltså ingen direkt påverkan på ryggen.
Extension i ryggen är det m. errector spinae som gör.

Ja, exakt.

Smml
2008-09-20, 15:06
Nej jag missförstod inte vad han menade. Hans påstående att djupet på böjen skulle vara enda avgörande faktorn på aktiveringen av gluteus. För du kan ju aktivera gluteérna även med "hög" höft som i t ex raka mark eller good-mornings. Och att inte gluteérna fäster mot ryggraden vet jag men bäckenet sitter ju iaf ihop med ryggraden sista jag kollade...

Tråden handlar ju dock om böjar och inte raka mark eller good mornings.

jwzrd
2008-09-20, 15:12
Jag tycker inte att djupet i sig är det som avgör gluteusaktivering och det grundar jag på min personliga erfarenhet och av ett ganska litet antal personer på ställen jag tränar på och deras upplevelser. Jag tycker att de som använder röven mycket i böjen är de som antingen backar ut långt direkt i början och kör hockeydjup eller sådana som "alltid" lyckas aktivera den. Ofta sätter man sig framåt över knäna när man börjar lära sig att böja djupt och då brukar röven vara relativt inaktiv. Ju mer good morning-lik böjen är, desto mer inblandad är röven. Min erfarenhet av mig själv och ett fåtal andra detta alltså.

För att göra det hela mer förvirrande för mig själv så aktiverar frontböj min röv mycket mer än vanliga bakböj trots att det i front-fallet verkligen inte böjs något framåt.

Storleken på extensionen i höften verkar vara den gemensamma nämnaren. No?

Hur som helst: väl utförda är båda övningarna verkligen nobellpristagare när det gäller att skaffa sig en bra benutveckling och det menar jag både för byggare och lyftare.

z_bumbi
2008-09-20, 15:34
Storleken på extensionen i höften verkar vara den gemensamma nämnaren. No?

Det stämmer nog ganska bra, fästena så långt från varandra som möjligt (upp till en viss gräns) brukar vara en bra metod att få muskeln att jobba mer.

jwzrd
2008-09-20, 15:51
Det stämmer nog ganska bra, fästena så långt från varandra som möjligt (upp till en viss gräns) brukar vara en bra metod att få muskeln att jobba mer.

Tja, jag jobbar fortfarande på att aktivera röven mer i knäböjen eftersom man lyfter mer då. Sen kan man aldrig få för stort arsle :D

Control_61
2008-09-20, 15:53
Timme o ni andra Knäböjare! =)

Frontböj med OL grepp ÄGER upp knäböj när som helst!
Bland det bästa jag gjort träningsväg att gå över.
Folk som säger att knäböj är hårdare har aldrig pressat sig i frontböj ordentligt.

Frontböj är inget komplement, det är den mest brutala basövningar näst efter marklyft!

jwzrd
2008-09-20, 15:55
Timme o ni andra Knäböjare! =)

Frontböj med OL grepp ÄGER upp knäböj när som helst!
Bland det bästa jag gjort träningsväg att gå över.
Folk som säger att knäböj är hårdare har aldrig pressat sig i frontböj ordentligt.

Frontböj är inget komplement, det är den mest brutala basövningar näst efter marklyft!

Jag vill helst inte vill inte välja. Båda är mina favoritövningar, samtidigt =)

Timme
2008-09-20, 16:07
Timme o ni andra Knäböjare! =)

Frontböj med OL grepp ÄGER upp knäböj när som helst!
Bland det bästa jag gjort träningsväg att gå över.
Folk som säger att knäböj är hårdare har aldrig pressat sig i frontböj ordentligt.

Frontböj är inget komplement, det är den mest brutala basövningar näst efter marklyft!

Jag har pressat mig i frontböj jag också. Det är jobbigt, helt klart men när skillnaden är så stor i vikt mellan front och bak så väljer jag bak alla dagar.

Frontböj är dock väligt bra fortfarande. Tar extra mycket på midjan somsagt. Är det starka lår/röv/rygg man vill ha tror jag ändå mer på bakböj.

Marklyft är helt frikkin outstanding :D

Rizza
2008-09-20, 17:22
Tja, jag jobbar fortfarande på att aktivera röven mer i knäböjen eftersom man lyfter mer då. Sen kan man aldrig få för stort arsle :D

lite offt. men just angående detta, hur gör man i rörelsen för att aktivera mer röven? Vad menas det där med fästena så långt ifrån varandra?

jwzrd
2008-09-20, 17:24
lite offt. men just angående detta, hur gör man i rörelsen för att aktivera mer röven? Vad menas det där med fästena så långt ifrån varandra?

Att vika ihop sig maximalt framåt samtidigt som man skjuter röven maximalt bakåt.

Jag har ingen patentlösning på att aktivera röven mer utan försöker ... göra det bara. När det stämmer så får man en märkbart större knuff upp.

z_bumbi
2008-09-20, 17:31
Tvärstrecken visar ungefär var röven (dvs gluteus maximus) fäster, om man böjer sig mer framåt dvs fäller ryggen mer så hamnar fästena längre från varanda och röven får jobba mer/sträcks ut mer.

bubbe
2008-09-20, 17:40
Tvärstrecken visar ungefär var röven (dvs gluteus maximus) fäster, om man böjer sig mer framåt dvs fäller ryggen mer så hamnar fästena längre från varanda och röven får jobba mer/sträcks ut mer.

Om ser till håret på din knäböjsgubbe, så måste det vara taget från veteran SM, si?


En annan reflektion, jag får träningsvärk i gluteus, baksida, insida samt endast ibland framsida lår vid breda djupa bakböj men mest i framsida och röv vid frontböj.

jwzrd
2008-09-20, 17:41
Om ser till håret på din knäböjsgubbe, så måste det vara taget från veteran SM, si?


En annan reflektion, jag får träningsvärk i gluteus, baksida, insida samt endast ibland framsida lår vid breda djupa bakböj men mest i framsida och röv vid frontböj.

Din reflektion stämmer väl med min. (Eller min med din). OL-böj känns mer som frontböj även om den inte svider alls lika mycket i magen.

bertbert
2008-09-20, 17:41
En annan reflektion, jag får träningsvärk i gluteus, baksida, insida samt endast ibland framsida lår vid breda djupa bakböj men mest i framsida och röv vid frontböj.

Stämmer bra på mig med, möjligen kan man inte påstå att jag kör breda bakböj dock.

Martin Löwgren
2008-09-20, 17:48
Så du använder inte gluteus när du kör raka mark eller good-mornings?

Absolut, men de primära muskelerna i dessa övningar är erector spinae och ishiocrurale. Likaväl som Gluteus maximus är primär tillsammans med quadriceps under djupa böjar (oavsett om du tränar fram eller bak).

Martin Löwgren
2008-09-20, 17:49
varför det?

För att vikten begränsas av övningen och belastningen blir mindre på kroppen vilket jag anses negativt för tillväxt.

Martin Löwgren
2008-09-20, 17:50
Nej jag missförstod inte vad han menade. Hans påstående att djupet på böjen skulle vara enda avgörande faktorn på aktiveringen av gluteus. För du kan ju aktivera gluteérna även med "hög" höft som i t ex raka mark eller good-mornings. Och att inte gluteérna fäster mot ryggraden vet jag men bäckenet sitter ju iaf ihop med ryggraden sista jag kollade...

Enda är kanske och ta i men den absolut största faktorn står jag fast vid. Vinklar påverkar självklart men inte i den grad du påstår.

jwzrd
2008-09-20, 17:52
Absolut, men de primära muskelerna i dessa övningar är erector spinae och ishiocrurale. Likaväl som Gluteus maximus är primär tillsammans med quadriceps under djupa böjar (oavsett om du tränar fram eller bak).

Men Martin, nu är du där igen med tvärsäkra uttalanden trots att du har fel.

Röven fyller samma roll i GM som den gör i böjövningarna och samma gäller erektorerna. Skillnaden är att hamstring är mer aktiverad i GM och quadriceps mer i knäböjsvarianterna. Möjligen är erektorerna mindre aktiverade i frontböj för de flesta.

Du kan aldrig få den primära muskeln i GM till erector spinae. Aldrig någonsin. Det _är_ hamstring och röv som lyfter överkroppen med höften som nav. Erektorerna bålen "rak" (tillsammans med typ en miljard andra muskler) alternativt rätar ut ryggraden om det är så att man även har ett rörelseuttag där - alltså fäller mitt i ryggen.

Martin Löwgren
2008-09-20, 17:54
Men Martin, nu är du där igen med tvärsäkra uttalanden trots att du har fel.

Röven fyller samma roll i GM som den gör i böjövningarna och samma gäller erektorerna. Skillnaden är att hamstring är mer aktiverad i GM och quadriceps mer i knäböjsvarianterna. Möjligen är erektorerna mindre aktiverade i frontböj för de flesta.

Du kan aldrig få den primära muskeln i GM till erector spinae. Aldrig någonsin. Det _är_ hamstring och röv som lyfter överkroppen med höften som nav. Erektorerna bålen "rak" (tillsammans med typ en miljard andra muskler) alternativt rätar ut ryggraden om det är så att man även har ett rörelseuttag där - alltså fäller mitt i ryggen.

Svårt att säga vilken av dessa som är mest aktiv under Goodmornings. De torde påverka höftleden från olika vinklar och därmed bidra ungefär lika mycket till kraftutvecklingen, inte sant? Jag håller ändå erector spinae och ishiocrurale som primära vid good mornings och raka mark och quadriceps och glutes max som primära vid böjar men de sker alltid ett samspel som gör denna debatt helt oväsentlig.

Martin Löwgren
2008-09-20, 17:59
Kan vi (om vi nu måste) fortsätta denna diskution imorgon för jag börjar jobba på Sturecompaniet om 3h så jag måste käka med mera.

Mvh Martin

jwzrd
2008-09-20, 18:01
Svårt att säga vilken av dessa som är mest aktiv under Goodmornings. De torde påverka höftleden från olika vinklar och därmed bidra ungefär lika mycket till kraftutvecklingen, inte sant? Jag håller ändå erector spinae och ishiocrurale som primära vid good mornings och raka mark och quadriceps och glutes max som primära vid böjar men de sker alltid ett samspel som gör denna debatt helt oväsentlig.

Det beror helt på vad du menar med primär. Om du (Nu är jag snäll mot dig!) snackar utifrån ett byggarperspektiv och att erektorerna "svider mest" av alla muskler som är inblandade i en GM så kan du få rätt för det. Men jag snackar om primär "förflyttare" - alltså vilken/vilka muskler som utför det arbete som ligger till grund för rörelsen och det är _inte_ erektorerna.

gaah
2008-09-20, 20:58
Av vad jag läst i denna tråden ska jag definitivt börja köra lite frontböj! bra tråd!

Corpobal
2008-09-20, 21:19
Tja

Körde ben igår, första övningen var knäböj, vilken är en övning jag brukar köra på mina benpass.

Efter passet så snackade jag lite med en annan kille nere på gymmet och frågade om jag kört nå frontböj, jag svarade då att nej det hade jag inte och jag sa att jag bara kört knäböj.

Han tyckte att frontböj var bättre och man inte kunde ta lika mycket som me knäböj.

Då undrar jag vilka stora skillnader det är mellan knäböj och frontböj, fördelar nackdelar etc.
Några kan jag med skulle vilja veta lite mer av de mer kunniga :)

Finns flera olika sätt att göra knäböj på, jag kör knäböj bak med stången så högt upp som möjligt och försöker hålla ryggen så upprätt som det går. Det är för att jag bara använder knäböj bak som assistansövning till tyngdlyftning som jag väljer att göra på det sättet, kan nämna att skillnaden i mitt max knäböj fram/bak är ungefär 10 kg dvs. väldigt liten fördel för bak. Har prövat med en del andra varianter för att jag varit rädd för att gå miste om bra potentiell överbelastning genom att inte kunna lasta tungt i bakböj, en del tyngdlyftare kör kortare ROM och tyngre på bakböj för att kunna hantera mer vikt. Finns också lyftare som aldrig kör knäböj bak och ändå är otroligt starka i hela sin benmuskulatur. Det var några ord ur mitt perspektiv på saken.

Mr. Moose
2008-09-21, 11:55
Lite off-topic men.....

För en massa år sen körde jag en period med nästan uteslutande frontböj vilket gav att jag blev starkare i frontböj!! kanske inte så konstigt, eller hur? Men, jag tappade draskiskt styrka i mark som jag tränade som förut.

Så, ska ni skifta till bara frontböj, öka gärna volymen marklyft/good-morning etc träningen.

Frontböj är en ypperlig övning men inte lika all-round som vanliga böj.

Commando1980
2008-09-21, 12:15
Tja

Körde ben igår, första övningen var knäböj, vilken är en övning jag brukar köra på mina benpass.

Efter passet så snackade jag lite med en annan kille nere på gymmet och frågade om jag kört nå frontböj, jag svarade då att nej det hade jag inte och jag sa att jag bara kört knäböj.

Han tyckte att frontböj var bättre och man inte kunde ta lika mycket som me knäböj.

Då undrar jag vilka stora skillnader det är mellan knäböj och frontböj, fördelar nackdelar etc.
Några kan jag med skulle vilja veta lite mer av de mer kunniga :)

bättre för vad? för en tyngdlyftare är nog frontböj bättre men sysslar du med byggning så är knäböj rent allmänt en bättre övning eftersom du kan använda tyngre vikter samt lättare kör 'hög reps' på knäböj jmfrt med frontböj. (om man nu vill köra hög reps)

men gillar man inte vanliga knäböj och gillar frontböj, ja då kör man frontböj, man kan ju bygga stora lår utan vanliga knäböj.

Jag_Emil
2008-11-04, 23:14
ÅÄnnu en fråga somvanlgitvisär svår.

Jag har letat men itne funnit något som liknar min fråga.
Jag är vardagstränande, och undrar vilken övning (förutom Marklyft) som lämpar sig om man vill träna på att lyfta saker. Man använder benoch rygg. Right? Så, kom med förslag.

JockeKillen
2008-11-05, 00:09
Frivändningar?

Jonny_88
2008-11-05, 00:29
ÅÄnnu en fråga somvanlgitvisär svår.

Jag har letat men itne funnit något som liknar min fråga.
Jag är vardagstränande, och undrar vilken övning (förutom Marklyft) som lämpar sig om man vill träna på att lyfta saker. Man använder benoch rygg. Right? Så, kom med förslag.
Skivstångscurls! Iaf när jag lyft grejer så är det inte så ofta jag har raka armar. Oftas får man arbeta i statiska lägen men det är bara köra på normalt.

Knäböj, kan vara bra då man behöver böja mer på benen. Också bra för bålen, då bålen är mycket viktig då man lyfter. Djupa eller vanliga, kör det du gillar.

Skivstångsrodd, bra för hela ryggen. Gör det lättare att arbeta med frammåtböjd rygg.

Bänkpress, folk underskattar betydelsen av bröst. Dock tycker inte jag att triceps är så viktig när man lyfter grejer, men du behöver inte utesluta triceps för det! Samt så är bänkpress en bra övning.


Beror mycket på vad du ska lyfta. Oftast så är bålen viktig och att kunna hålla bra båltryck under längre tid. Sen lyfter man inte helt rakt alla gånger, men det är viktigt att kunna lyfta rätt! Bra grepp är viktigt också. Men på gymmet har man oftast tyngden genom händerna, utanför är det inte alltid så. Det bästa är ju träna på att lyfta saker!

Scratch89
2008-11-05, 08:20
Glöm inte drag till hakan. Det är inte sällan man gör liknande rörelser för att få upp saker ur lådor osv.

Kräket
2009-04-18, 10:27
*Bump!*

Har nu kört frontböj i lite mer än 6 månader. Tycker övningen är både rolig och bekväm. Främst eftersom man "bara" kan släppa stången ifall man inte orkar, utan att behöva oroa sig för att fastna eller kasta stången på någon bakom, vilket är en risk om man kör vanlig knäböj.

Hursomhelst, körde frontböj igår. Ligger på cirka 5 reps per set. En kille påpekar att frontböj är illa anpassat för att köra så många reps på. Att sista 2 repsen blir vingliga i och med att stabiliserande muskler redan är uttröttade. Nog stämmer detta enligt min erfarenhet. Samtidigt har jag fått för mig att ett visst minimum av reps är nödvändigt för att "bygga" muskler. Dilemmat är att ju tyngre jag kör (p.g.a. ökad styrka i benen) desto mer ökar skaderisken i och med att stabiliteten inte följer med.

Nu är frågan; Bör jag fortsätta köra tunga frontböjar men minska repsen till 1 - 3 eller bör jag sänka vikten med förhoppning om att jag kan träna upp stabiliteten. I praktiken innebär detta att ben-träningen hamnar lite på hyllan.

Jag är ingen hårig SL:are, utan en liten pimpinett byggare (:D). Målsättningen är därför att bygga volym på benen. I mitt pimpinetta byggar-huvud, korrelerar styrka dåligt med volym. Därför känns 1 - 3 reps för lite. Samtidigt vill jag inte skada mig, och risken ökar i takt med att utförandet på repsen blir lidande. Vad säger ni SL:are? Finns det någon vits att köra så låga reps om målsättningen är volym?

mini
2009-04-18, 10:51
Tappar du formen på de sista två repsen? Ja, då kan du ta av lite vikt. Gör du det inte så kör på. Det är trams att man inte kan köra en femma. Det borde ju gälla för samtliga övningar (som involverar bål) då, vilket det inte gör.

Kräket
2009-04-18, 10:57
Tappar du formen på de sista två repsen? Ja, då kan du ta av lite vikt. Gör du det inte så kör på. Det är trams att man inte kan köra en femma. Det borde ju gälla för samtliga övningar (som involverar bål) då, vilket det inte gör.

Så har jag också tänkt. Klurigt dock. Jag eftersträvar att träna "hårt" (inom cituationstecken, men för mig innebär det att pressa mig själv. Något jag föreställer mig gynnar muskeltillväxten). Problemet är att om jag plockar bort vikt och kör strikta 5:or så vet jag att jag har 1 - 3 reps "kvar" i mig, som kräver jävlaranamma men med bekostnad på striktheten.

Men ja, jag ska nog plocka av lite och satsa på strikta upp mina 5:or.

Timme
2009-04-18, 11:03
+1 på jwzrd.

Martin, vad svamlar du om? Utan hamstrings så kommer du aldrig upp ur "bottenläget" i en GM.

Hur i hela världen skulle ryggen kunna dra upp sig själv? Det är hamstrings och gluteus som utför det primära och dynamsika arbetet i GM

Scratch89
2009-04-18, 11:13
Ni som kör mycket frontböj, hur fick ni till tekniken med händerna? Jag försöker hålla ordentligt (dorsalflexerade händer, armbågarna pekandes rakt fram), men för tillfället känns det som om jag har lite för långa underarmar. ;)
Jag har testat varianten med dragremmar, men det känns lite ostabilt ändå. Jag har också testat att lasta på en hel del vikt (så att stången ligger still) och sedan komma underifrån och försöka töja ut handledsrörligheten, genom att trycka upp ena armen, sedan den andra, sedan båda osv. Det verkar som om det borde gå, men det är nog inte rörligheten som är problemet lika mycket som tekniken.

von huff
2009-04-18, 11:15
Träna mera frontböj och testa olika sätt att ha händerna på, det räckte gansk alänge innan man blev van och att greppet känndes naturligt.Har du prövat det andra sättet (händerna ovanpå stången)?

rolf
2009-04-18, 11:17
Jag håller i med bara tre fingrar, lillfingret får spreta fritt. Känns som jag blir mycket vigare i handleden på det sättet. Testa.

Scratch89
2009-04-18, 11:19
Smart. Att hålla korsade armar funkar på väldigt lätta vikter, sen blir det bara jävligt ostabilt. Jag vill inte att majoriteten av övningen ska handla om omgomgomg skiten ramlar.

Kräket
2009-04-18, 11:21
Ni som kör mycket frontböj, hur fick ni till tekniken med händerna? Jag försöker hålla ordentligt (dorsalflexerade händer, armbågarna pekandes rakt fram), men för tillfället känns det som om jag har lite för långa underarmar. ;)
Jag har testat varianten med dragremmar, men det känns lite ostabilt ändå. Jag har också testat att lasta på en hel del vikt (så att stången ligger still) och sedan komma underifrån och försöka töja ut handledsrörligheten, genom att trycka upp ena armen, sedan den andra, sedan båda osv. Det verkar som om det borde gå, men det är nog inte rörligheten som är problemet lika mycket som tekniken.

Gah, fan det går inflation i alla dessa latinska hokuspokus-byggar-begrepp! :D "Dorsalflexerade händer", innebär handflatorna utåt? (eller uppåt i detta fall)

När jag hade samma problem fick jag rådet att börja zombieböja för att hitta balansen. Det fungerade för mig mycket bra. Hittade läget där stången ligger stabilt och kunde därefter träna på att få till OL-fattningen.

Jag brukar "gå under" stången och lyfta den med axlarna så den ligger mot halsen samtidigt som jag greppar den. Ibland håller jag med 4 fingrar och ibland med 3.

hillbilly90210
2009-04-18, 11:23
Har samma problem som Scratch, att underarmarna känns för långa. Får inte något vettigt tag om stången alls. Vid det alternativa greppet som Von Huff nämner, med händerna ovanpå, tar det knäcken på axlarna. Dels att det gör rätt ont efter ett tag, dels att armarna vill vika ner sig innan benen riktigt har fått sitt.

Är det bara att härda och stärka axlarna eller låter det som något teknikfel? Försöker placera stången så högt upp som möjligt utan att den ligger och pressar mot halsen.

Gnusram
2009-04-18, 11:23
Se till att ha stången ordentlig in mot halsen om du inte har det. Testa lite olika bredd på greppet, jag har lite bättre rörlighet om jag håller smalt. Stretcha latsen.

Jag håller, som skrevs ovan, också bara med två eller tre fingrar om stången beroende på dagsform.

Erik__
2009-04-18, 11:36
Ni som kör mycket frontböj, hur fick ni till tekniken med händerna? Jag försöker hålla ordentligt (dorsalflexerade händer, armbågarna pekandes rakt fram), men för tillfället känns det som om jag har lite för långa underarmar. ;)
Jag har testat varianten med dragremmar, men det känns lite ostabilt ändå. Jag har också testat att lasta på en hel del vikt (så att stången ligger still) och sedan komma underifrån och försöka töja ut handledsrörligheten, genom att trycka upp ena armen, sedan den andra, sedan båda osv. Det verkar som om det borde gå, men det är nog inte rörligheten som är problemet lika mycket som tekniken.

Provat ha handlederna högre upp i vädret och fingrarna lite rakare? Underarmarna blir ju lite kortare i horisontalplanet om jag fick till det där tuffa ordet rätt nu. Man behöver ju inte ha så mycket kontakt med stången om den ligger stadigt bakom axlarna.

ceejay
2009-04-18, 13:07
Skriver bara för att upplysa folk om att TS inte kört en enda frontböj än ;)

ak3r
2009-04-18, 13:19
Skriver bara för att upplysa folk om att TS inte kört en enda frontböj än ;)

Nästa pass blir första gången då right?;)

ceejay
2009-04-18, 13:23
Nästa pass blir första gången då right?;)

nja, kan fan itne köra med mer än 60-70kg för att det gör så jävla ont där stången ligger ;)

ak3r
2009-04-18, 13:26
nja, kan fan itne köra med mer än 60-70kg för att det gör så jävla ont där stången ligger ;)

Det som inte dödar, det härdar :D!

nej men kör med 60-70kg ett tag så du vänjer dig.. annars kommer du ju aldrig kunna köra frontböj om du inte börjar någon gång:)

jwzrd
2009-04-18, 13:48
nja, kan fan itne köra med mer än 60-70kg för att det gör så jävla ont där stången ligger ;)

http://gullivergo.files.wordpress.com/2008/12/crying_kid.jpg

Flytta stången längre in i halsen. Stfu n stå ut.

ceejay
2009-04-18, 13:50
http://gullivergo.files.wordpress.com/2008/12/crying_kid.jpg

Flytta stången längre in i halsen. Stfu n stå ut.

Hahahah :D

Kanske får testa

bear.flowertwig
2009-04-18, 14:09
Frontböj är min räddning då jag aldrig fått till knäböj på ett vettigt sätt. Dock tycker jag det blir så mkt rövaktivering att jag överväger att sluta gå aas to the grass (höhö). Har redan negerröv, det är kycklingklubbor jag vill åt. Det där med träningsvärk i magen känner jag inte igen alls. Lustigt att samma övning tycks aktivera så olika beroende på utövare.

P.S. kan vi pausa diskussionen här. Jag ska till Sturecompagniet om 9 h och måste kamma till mig osv.

Arf Pingvin
2009-04-18, 14:11
Hursomhelst, körde frontböj igår. Ligger på cirka 5 reps per set. En kille påpekar att frontböj är illa anpassat för att köra så många reps på. Att sista 2 repsen blir vingliga i och med att stabiliserande muskler redan är uttröttade. Nog stämmer detta enligt min erfarenhet. Samtidigt har jag fått för mig att ett visst minimum av reps är nödvändigt för att "bygga" muskler. Dilemmat är att ju tyngre jag kör (p.g.a. ökad styrka i benen) desto mer ökar skaderisken i och med att stabiliteten inte följer med.

Nu är frågan; Bör jag fortsätta köra tunga frontböjar men minska repsen till 1 - 3 eller bör jag sänka vikten med förhoppning om att jag kan träna upp stabiliteten. I praktiken innebär detta att ben-träningen hamnar lite på hyllan.

Jag tycker inte femmor i frontböj är något att orda om. Jag kör iofs femmor i allt så jag kanske är partisk. Men jag resonerar alltid som så att jag kör femmor i mina basövningar och bålträningen, rehab, vissa komplement håller jag till 8:or. Tanken är då att stabiliserande muskulatur ska vara lite uthålliga och aldrig ta slut före de primärt arbetande musklerna. Men när man blir lite van att böja så är det nästan alltid bröstryggen som inte orkar fast benen pallar mer, man tappar hållningen, armbågarna pekar neråt och antingen fullyfter man eller så tappar man stången. Så jag skulle inte köra högreps kanske men femmor är inte högreps.

Sen är det ganska fint att köra femmor i frontböj och sen direkt köra några åttor i någon annan övning, typ hacklift där stabiliserande muskulatur inte behöver jobba lika hårt. Om man vill lägga på volym på låren alltså.

phrack
2009-04-18, 16:28
A biomechanical comparison of back and front squats in healthy trained individuals.

Gullett JC, Tillman MD, Gutierrez GM, Chow JW.

Department of Applied Physiology and Kinesiology, University of Florida, Gainesville, Florida, USA.

The strength and stability of the knee plays an integral role in athletics and activities of daily living. A better understanding of knee joint biomechanics while performing variations of the squat would be useful in rehabilitation and exercise prescription. We quantified and compared tibiofemoral joint kinetics as well as muscle activity while executing front and back squats. Because of the inherent change in the position of the center of mass of the bar between the front and back squat lifts, we hypothesized that the back squat would result in increased loads on the knee joint and that the front squat would result in increased knee extensor and decreased back extensor muscle activity. A crossover study design was used. To assess the net force and torque placed on the knee and muscle activation levels, a combination of video and force data, as well as surface electromyographic data, were collected from 15 healthy trained individuals. The back squat resulted in significantly higher compressive forces and knee extensor moments than the front squat. Shear forces at the knee were small in magnitude, posteriorly directed, and did not vary between the squat variations. Although bar position did not influence muscle activity, muscle activation during the ascending phase was significantly greater than during the descending phase. The front squat was as effective as the back squat in terms of overall muscle recruitment, with significantly less compressive forces and extensor moments. The results suggest that front squats may be advantageous compared with back squats for individuals with knee problems such as meniscus tears, and for long-term joint health.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19002072

Säkert redan postats av Grub någonstans!

phrack
2009-04-19, 14:27
Ingen som har något att säga? Vad säger ni kunniga?

Själv tycker jag att frontböj är en grym övning. Jag kan inte tappa ryggen i frontböj. Kör man med olympiskt grepp kan man dessutom göra en massa otrevliga komplex av övningar vilket jag tycker är ruskigt bra.

von huff
2009-04-19, 15:13
Ur tillväxtsynpunkt är vanliga böjjar bättre tycker jag

jikajd
2009-12-17, 00:54
Bump!

Istället för att starta en ny tråd frågar jag här istället. Vad bygger mest röv, front- eller knäböj, enligt era egna empiriska iakttagelser?

*flex*

von huff
2009-12-17, 10:02
jag tror ganska starkt på att rövaktiveringen är större i vanliga knäböjj och dessutom används det större vikter i knäböj

hertzman
2009-12-17, 10:09
Bump!

Istället för att starta en ny tråd frågar jag här istället. Vad bygger mest röv, front- eller knäböj, enligt era egna empiriska iakttagelser?

*flex*

Jag brukar köra runt tre set med tyngre böjar och runt 3 reps, följt av lite vila och sedan frontböj med 5-6 reps på lite lägre vikter.

jikajd
2009-12-17, 10:59
Om jag har förstått det rätt så är man väldigt stark i gluteus maximus och ju mer man kan aktivera rumpan i lyftet desto bättre. Stämmer det?

Muaytudd
2009-12-17, 11:28
Får ont av frontböj i knäna då det är svårare att ha en vinkel som passar. Därav har övningen fallit bort med tiden.