handdator

Visa fullständig version : Lämnar fotboll för styrketräning, behöver lite hjälp med schema?


Rolito
2008-09-18, 15:53
Tjena är ny här och jag har precis slutat med fotboll för att gå över till styrketräning.

Jag ska strax köpa ett årskort men innan dess skulle jag gärna vilja ha råd med vad för proteing jag bör köpa och om någon kan göra en schema åt mig. Hoppas bara någon orkar lägga tid på en nybörjare :P

Ålder: 18
Vikt: 65-66kg
Längd: 179

Bild tagen idag
http://img379.imageshack.us/my.php?image=roliitoyz8.jpg

Jag är inte riktigt en nybörjare för jag har styrketränat förr med laget under försäsongen och då kommer jag ihåg att jag tränade med 70kg i bänkpress löst och 100-120kg benpress. Sen har jag glömt det mesta.

Ang proteinet så tror jag viktökning är vad jag behöver och hittade denna. Tror ni det räcker?
http://www.*************.com/cgi-bin/ibutik/AIR_ibutik.fcgi?funk=visa_artikel&Avd=1&artnr=SETSEP0802

Jag har tid alla dagar i veckan och kommer träna flitigt, så om ni kan knåpa ihop en bra schema till mig hade jag varit jävligt tacksam.

Tack i förväg

Rolito
2008-09-18, 15:57
Gainer Pro är proteinet jag försökte länka

xarizma
2008-09-18, 16:02
Först och främst, Välkommen till Kolozzeum.


Ja, Gainer Pro är ett bra val om du vill öka i vikt, men förvänta dig inget mirakel utav det. För det är endast ett överskott som får dig att öka i vikt, sen varifrån maten kommer spelar inte så stor roll.

Här har du en länk på ett schema som sägs funka/räcka utmärkt för nybörjare.


http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454

Lycka till.

Rolito
2008-09-18, 16:10
Tack!

Ja jag läste det innan också men jag tänkte mer på en 4dagars schema om någon kunde hjälpa mig med en och kanske mer specifikt för min kropp.

Vad för protein rekomenderar ni, är det Gainer Pro som är den enda rätta för mig?

Tack för hjälpen!

xarizma
2008-09-18, 16:21
Jag kan ej svara på exakt hur mycket / hur många gånger i veckan o.s.v du borde träna, men. Vi har en unik sökfunktion här på forumet, längst upp.

Gå in på search, sedan väljer du ''search titles only'' och sedan söker du på ''4dagars-split'' schema o.s.v och du får fram en massa information. :)


Gainer är ju för att öka i vikt, det beror på vad du är ute efter?

flowster
2008-09-18, 16:26
Tack!

Ja jag läste det innan också men jag tänkte mer på en 4dagars schema om någon kunde hjälpa mig med en och kanske mer specifikt för min kropp.

Vad för protein rekomenderar ni, är det Gainer Pro som är den enda rätta för mig?

Tack för hjälpen!
Vet inte vad "specifikt för din kropp" skulle vara...men ett upplägg något liknande detta skulle väl kanske vara något:

Dag1: Bröst+Biceps
Dag2: Ben+underarmar (ev skippa underarmar..)
Dag3: Rygg+triceps
Dag4: Axlar+mage

Se bara till att ha tillräckligt med vila, dvs kör inte axlar och sedan bröst dagen efter. Tillåt musklerna återhämta sig. Går givetvis ändra på det upplägget. Gällande val av övningar har du mycket att välja på. Rekommenderar dig att fokusera på basövningar, dvs marklyft, knäböj, bänkpress och använda fria vikter (kombinerat med vissa cableövningar och liknande). Kika mer här vad gäller val av övningar samt utförande: http://kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=31071

Om du är ute efter viktökning (och du ska ha en färdigblandad gainer) funkar gainer pro utmärkt. För en proteinshake finns whey-80/100 men det går även blanda själv (blir oftast billigare också).

Kom ihåg att sköta kosten då det är det viktigaste, inte hur du tränar. Om du vill bygga mycket muskler ska du komma ihåg att köra tungt, men variera din träning. Dvs ibland kanske du kör på 6-8reps, ibland 10-12, funkar bra att periodisera träningen. Kör du på ett och samma sätt under en väldigt lång tid anpassar sig kroppen oftast till det och tänker i princip "jag klarar ju att utföra denna övningen med den vikten 8 gånger, då behöver jag inte utveckla musklerna mer" (ungefär :))

Rolito
2008-09-18, 16:26
Gainer är ju för att öka i vikt, det beror på vad du är ute efter?

Jag är ute efter att bli större och då antar jag att jag bör gå upp i vikt.

Men kan någon som kan mer om proteiner ge tips på om jag ska käka Gainer eller någon annan sorts protein för att gå upp i vikt i muskler ocvh blir större helt enkelt.

flowster
2008-09-18, 16:31
Jag är ute efter att bli större och då antar jag att jag bör gå upp i vikt.

Men kan någon som kan mer om proteiner ge tips på om jag ska käka Gainer eller någon annan sorts protein för att gå upp i vikt i muskler ocvh blir större helt enkelt.
Det kan inte vi svara på, får du i dig tillräckligt med kolhydrater, proteiner och även kalorier varje dag behöver du inget kosttillskott. Om du äter mycket och endast behöver få i dig mer protein behöver du inte Gainer...då funkar whey-80/100 utmärkt. Kom ihåg att kosttillskott inte är några mirakelgrejer, det är i princip MAT i pulverform, inget anaboliskt. Hur ser din kost ut?

Rolito
2008-09-18, 16:49
i vintras käkade jag Gainer Pro proteinshake och gick upp 5kg på ungefär 6 veckor och fick ganska bra resultat i övningarna. Jag kände att den fungerade bra faktist.

Jag vet inte hur jag kan förklara hur min kost ser ut. Ska jag räkna kalorier och sånt eller hur kan jag förklara den?

Så här brukar det se ut iaf
Jag brukar skippa frukost eller kanske äter en fruk bara, käkar sen rätt mycket i skolan, kommer hem runt 4 och käkar även då rätt mycket, drar till fotbollsträningen och när jag kommer hem tar jag en liten måltid.

Vet att det inte säger mycket..

flowster
2008-09-18, 17:11
i vintras käkade jag Gainer Pro proteinshake och gick upp 5kg på ungefär 6 veckor och fick ganska bra resultat i övningarna. Jag kände att den fungerade bra faktist.

Jag vet inte hur jag kan förklara hur min kost ser ut. Ska jag räkna kalorier och sånt eller hur kan jag förklara den?

Så här brukar det se ut iaf
Jag brukar skippa frukost eller kanske äter en fruk bara, käkar sen rätt mycket i skolan, kommer hem runt 4 och käkar även då rätt mycket, drar till fotbollsträningen och när jag kommer hem tar jag en liten måltid.

Vet att det inte säger mycket..
Säger ingenting förutom att du verkar ha svarat på din egna fråga, nämligen att Gainer verkar ha fungerat bra för dig och att du bör fortsätta med det(?), men även att du skippar din frukost vilket inte är alls bra. Frukosten är som du kanske vet dagens fömodligen viktigaste mål, och även om du inte har någon aptit tidigt på morgonen bör du trycka i dig något iaf och ändra den vanan. Det kommer du tjäna mycket på.

Rolito
2008-09-18, 17:21
Men å andra sidan är Gainer den enda jag testat så jag har inget att jämföra med.. Men jag får väl leta efter information om detta nånstans.

Tack för hjälpen iaf!

Handcuff
2008-09-18, 17:24
Gainer är inte protein.

En gainer är protein (från mjölk) + kolhydrater (från typ potatis).

"Effekten" som du nämner är densamma som om du hade ätit vanlig mat. Inget annat.

Rolito
2008-09-18, 18:09
Kan man då köpa både och och blanda? Kanske en dum fråga.. Men kan man blanda lite Gainer Pro med Whey-80/100 (som är protein väl) ?

Handcuff
2008-09-18, 18:10
Kan man då köpa både och och blanda? Kanske en dum fråga.. Men kan man blanda lite Gainer Pro med Whey-80/100 (som är protein väl) ?

Det är ju redan protein i en gainer. Men inte bara protein!

Så nej att blanda är meningslöst.

Speedy
2008-09-18, 18:19
tycker du ska börja med att äta en bra frukost innan du börjar vimla bort dig ordentlgit i tillskottsdjunglen..

Rolito
2008-09-18, 18:33
Okej hehe visste att det var något konstigt med frågan :P
nu är jag med. Det får väl bli 4kg gainer pro då om den både innehåller protein o kolhydrater så är det nog det rätta för mig. Tack för ni rättar till mig!