handdator

Visa fullständig version : Motivation till konditionsträning


J.V
2008-09-18, 15:51
Alla hatare av konditionsträning där ute, hur hittar ni motivation till att ändå göra det?
Hur tänker ni? Vad gör ni för att ta er ut i löpspåret? Måste ni ha en belöning efter för att det ska lyckas? Mordhotar någon er om ni inte gör det?

Hjälp mig.

zabber
2008-09-18, 16:10
Kanske inte är en direkt hatare av konditionsträning men ibland har jag ruskigt svårt att motivera mig. Mitt sätt att göra det är att variera träningen och sätta upp kortsiktiga mål. Ena dagen kör jag till exempel en mil, nästa dag bara 3 kilometer men då försöker istället att slå min bästa tid på den sträckan, dagen efter det så tar jag fram cykeln och kör ett antal mil osv...

Sedan är det ju en fördel om man känner resultat av träningen, det är i alla fall för mig en motivation att ta i lite mer nästa pass.

mangs
2008-09-18, 16:11
Försök först och främst hitta en konditionsform som passar dig och som är rolig. Sedan är det till att börja i lagom takt och med tiden när konditionen är bättre så kommer det kännas enklare. Om det någon gång känns jävligt tungt så skippa träningen den dagen eller gör någon annan form av träning. Det skall vara kul att träna.

Har bara tränat under mordhot en gång och det var inget vidare. ;)

xarizma
2008-09-18, 16:14
Som mangs säger, försök hitta en konditionsform som just du tycker är kul. Försök variera ditt sätt att träna din kondition på. Det kan kännas tråkigt i början, men sedan efter man kämpar lite och ser resultat kan det kännas bättre och motivationen ökar.

I know, been there.

flowster
2008-09-18, 16:34
Alla hatare av konditionsträning där ute, hur hittar ni motivation till att ändå göra det?
Hur tänker ni? Vad gör ni för att ta er ut i löpspåret? Måste ni ha en belöning efter för att det ska lyckas? Mordhotar någon er om ni inte gör det?

Hjälp mig.
Varför vill du få bättre kondition? Fundera på det och fråga dig själv sedan om belöningen är värt slitet...Det bör vara motivation nog.

L-Sami
2008-09-18, 16:38
Man behöver inte dra ut på löpspåret för att träna kondition, man kan träna kondition genom roliga bollspel eller racketspel, cirkelträning på olika konditionsmaskiner eller intervallträning på någon rolig backe osv . Man måste hitta sin egen grej helt enkelt som känns behagligt och roligt :)

creperiet
2008-09-18, 18:51
Tävla!

Johgl
2008-09-18, 19:13
Något som jag tycker gör min löpträning roligare är att lyssna på musik samtidigt som jag springer. Senså brukar jag ta tid runt en viss slinga känns som jag kör mer när jag vet tiden som jag springer på.

Som redan nämnt ovan så behöver inte konditionsträningen bestå utav bara löpning finns många andra konditions aktiviteter t.ex. basket :D

Jones
2008-09-18, 19:45
Börja mäta vilopulsen, riktigt kul att se den gå ner!

ceejay
2008-09-18, 19:59
Hitta ett mål, såsom maraton eller halvmaraton, gör konditionstester med jämna mellanrum.

J.V
2008-09-18, 21:07
Försök först och främst hitta en konditionsform som passar dig och som är rolig.Om man testat på det mesta och inte gillar någon då? :) Jag hatar verkligen konditionsträning...Varför vill du få bättre kondition?...men vill ändå göra det för att vara allround-tränad. Dessutom börjar jag bli rätt nöjd med hur pass "stor" jag är, men jag vill ändå fortsätta träna (minst) lika mycket som jag gör nu, och då fungerar det ju som inte att fortsätta kötta på med styrketräning lika mycket.

Den enda form av träning jag egentligen gillar som anstränger konditionen en del är hockey och innebandy, men det pressar inte upp pulsen nog mycket för mig.

EkarN
2008-09-18, 21:33
Jag kommer bli massivt fet, för ju mindre jag konditionstränar desto mer äter jag, och jag är rädd för att isf inte kunna ta mig upp för trappen när jag blir 40. Så ut och trögga trots att det är enormt tråkigt. Men skönt när man är klar dock.

balder
2008-09-19, 10:11
För typ 3 år sedan var min kondition på en all time low eftersom jag då inte hade tränat någon kondition alls på ett bra tag.
Jag bestämde mig dock för att börja springa och till en början gick det ruskigt tugnt och det var en riktig plåga att ge sig ut i spåret.

Dock vände det där tämligen fort och nu finns det ingen hejd på motivationen. Anlednigen är kort och gott att jag mår så grymt mycket bättre. Inte bara därför att jag slipper bli anfådd när jag exempelvis går upp för en lång trappa utan också därför att jag på något sätt har fått mycket mer ork och fått ett slags inre lugn som inte existerade innnan. :Virro

kberg
2008-09-20, 21:08
cykel+skog=roligt+kondition..

kan dock urarta och bli ganska dyrt..

Olsson
2008-09-21, 01:50
cykel+skog=roligt+kondition..

kan dock urarta och bli ganska dyrt..

+7 miljoner typ

creperiet
2008-09-21, 08:40
cykel+skog=roligt+kondition..

kan dock urarta och bli ganska dyrt..

Lägger du till tidtagning i vänsterledet har du formeln för underhållning.:thumbup: