handdator

Visa fullständig version : B12 brist


MSXS
2008-09-18, 09:41
Jag har letat efter information om b12 brist och träning men inte hittat så mycket. Jag läste för längesen att b12 påverkar ämnesomsättningen. Någon som vet om det stämmer? Och hur i så fall?
Kan träningsresultaten av styrketräning påverkas av b12 brist?

Ronja
2008-09-18, 12:00
Blev intresserad när jag läste ditt inlägg o googlade lite på b12 + låg ämnesomsättning o det står en del i FASS om det, kanske är därför jag har hypothyreos, för på blodprover jag tagit har ja massor i blodet men kroppen verkar inte vilja ta upp detta, men får byta läkare hela tiden, så utredningarna avbryts hela tiden....:(

goldenlonely
2008-09-18, 12:31
Jag har surfat runt lite och läst på diverse hemsidor, vet inte om mitt svar är helt korrekt men så här tror jag:

Att ha B12-vitaminbrist innebär att man har brist på hemoglobin i blodet, dvs. det ämne som står för syrets transport från lungorna ut till kroppens celler. Cellerna använder syret i ämnesomsättningen, men hur stor påverkan vitaminbristen har på ämnesomsättningen vet jag inte .

Angående träningsresultat så tror jag att det påverkas. Kroppen består av två sorters muskelfibrer, snabba och långsamma, och det är genetiskt betingat hur stor respektive andel är. Uthålligheten i de långsamma fibrerna påverkas av tillförseln av syre och energi. Därför borde musklernas uthållighet bli lidande, men kanske inte förmågan till uppbyggnad?

beckman88
2008-09-18, 12:33
Kroppen behöver vitamin B12 för att bilda röda blodkroppar. I de röda blodkropparna finns hemoglobin (Hb), ett järnhaltigt ämne som fångar upp och transporterar syre från lungorna ut till kroppens celler. Vitamin B12 behövs också till exempel för tillväxt, celldelning, bildning av proteiner och vävnader. Om man har blodbrist som beror på för lite vitamin B12 bildas färre röda blodkroppar i benmärgen än normalt.


Om man har brist på B12 kan man få blodbrist, som gör att kroppen får mindre syre och hjärtat slår snabbare. Man blir trött och blek, ibland kan man även bli andfådd eller få yrsel, huvudvärk och öronsus. B12-brist kan uppstå på flera sätt. Om man har så kallad perniciös anemi bildas antikroppar mot speciella celler i magsäcken. Där bildas proteinet intrinsic factor, även kallat IF, som är nödvändigt för att B12 ska tas upp. Antikropparna ger en kronisk inflammation i magsäcken, produktionen av IF minskar och mindre B12 kan tas upp. Perniciös betyder farlig eller elakartad och sjukdomen fick ursprungligen sitt namn eftersom den kunde vara farlig fram till 1920-talet. Men det var innan orsakerna till sjukdomen upptäcktes och den blev möjlig att behandla. Namnet på sjukdomen finns kvar av historiska skäl. Man kan även ha sjukdomar som gör att man får ett allmänt försämrat upptag av näringsämnen, till exempel glutenintolerans. Då är ofta B12-bristen kombinerad med brist på järn och vitaminet folsyra.

Creds to : Vård i Västra Götaland / Sjukdomar och symtom / Sjukdomar / Blodbrist på grund av för lite vitamin B12

King Grub
2008-09-18, 12:35
beckman88: klipp-och-klistra inte in texter andra har skrivit så det ser ut som det är du som är upphovsman.

http://www.sjukvardsradgivning.se/artikel.asp?CategoryID=25512&PreView=

Ange alltid källa, eller länka i stället.

Shajjn
2008-09-19, 13:56
B-vitaminer är prekursor till många av cellmetabolismens enzymer som verkar som katalysatorer och substrat. Brist av dessa påverkar givetvis din kropp negativt.

Jag förmodar att en kropp som får tillräckligt av vitaminer och spårämnen, utöver ett tillfredställt energibehov, tillgodoser effekten av styrketräning bättre jämfört med en kropp som inte får det. Vad tror du?

MSXS
2008-09-24, 13:49
Blev intresserad när jag läste ditt inlägg o googlade lite på b12 + låg ämnesomsättning o det står en del i FASS om det, kanske är därför jag har hypothyreos, för på blodprover jag tagit har ja massor i blodet men kroppen verkar inte vilja ta upp detta, men får byta läkare hela tiden, så utredningarna avbryts hela tiden....:(

Jag har också läst att man kan få b12 brist om man har hypothyreos. Men mina värden var normala.

MSXS
2008-09-24, 13:55
Jag har surfat runt lite och läst på diverse hemsidor, vet inte om mitt svar är helt korrekt men så här tror jag:

Att ha B12-vitaminbrist innebär att man har brist på hemoglobin i blodet, dvs. det ämne som står för syrets transport från lungorna ut till kroppens celler. Cellerna använder syret i ämnesomsättningen, men hur stor påverkan vitaminbristen har på ämnesomsättningen vet jag inte .

Angående träningsresultat så tror jag att det påverkas. Kroppen består av två sorters muskelfibrer, snabba och långsamma, och det är genetiskt betingat hur stor respektive andel är. Uthålligheten i de långsamma fibrerna påverkas av tillförseln av syre och energi. Därför borde musklernas uthållighet bli lidande, men kanske inte förmågan till uppbyggnad?

Det är samma som jag har hittat. Om cellerna använder syret i ämnesomsättningen så borde ämnesomsättningen påverkas på något sätt, eller har jag helt fel?

Sverker
2008-09-24, 18:28
Det är samma som jag har hittat. Om cellerna använder syret i ämnesomsättningen så borde ämnesomsättningen påverkas på något sätt, eller har jag helt fel?
Sämre syretransport i blodet -> andfådd, snabbt trött vid belastning.

MSXS
2008-09-25, 08:32
Det är samma som jag har hittat. Om cellerna använder syret i ämnesomsättningen så borde ämnesomsättningen påverkas på något sätt, eller har jag helt fel?
Sämre syretransport i blodet -> andfådd, snabbt trött vid belastning.

Tack! Det stämmer ju väldigt bra.
Men varför går jag alltid ner i vikt när jag har b12 brist?

zowie
2008-09-25, 08:49
en dietist sa till mig sist att nästan bara alkoholister får B12-brist, men inte folk som äter vanlig mat och har 'normal' drickbeteende...

MSXS
2008-09-25, 08:59
en dietist sa till mig sist att nästan bara alkoholister får B12-brist, men inte folk som äter vanlig mat och har 'normal' drickbeteende...

Det var det dummaste jag har hört. Den dietisten borde fundera på sitt yrkesval. Det finns massor med orsaker varför man får b12 brist.

Tyvärr så har jag aldrig fått veta varför jag får brist hela tiden, tror att det beror på min kassa mage.

z_bumbi
2008-09-25, 09:38
Det var det dummaste jag har hört. Den dietisten borde fundera på sitt yrkesval. Det finns massor med orsaker varför man får b12 brist.

Som inte beror på alkoholmissbruk och att man inte äter normalt dvs energibalans och kött/fisk? Det enda jag kommer på utöver det är vid tarmsjukdom men det är som tur är inte så vanligt.

Tyvärr så har jag aldrig fått veta varför jag får brist hela tiden, tror att det beror på min kassa mage.

Får du en konstaterad brist och sen går du ner i vikt eller är det tvärt om?

MSXS
2008-09-25, 10:14
Som inte beror på alkoholmissbruk och att man inte äter normalt dvs energibalans och kött/fisk? Det enda jag kommer på utöver det är vid tarmsjukdom men det är som tur är inte så vanligt.


Får du en konstaterad brist och sen går du ner i vikt eller är det tvärt om?


Vad det beror på vet jag inte men inte alkoholmissbruk eller min kost. Har problem med magen som gör att jag inte får behålla någon mat under perioder som jag är dålig. Borde väl vara det som gör att jag får brist hela tiden, jag går ner i vikt och får b12 brist när magen är dålig, sen blir det perioder som magen är bra och jag går upp i vikt och har bra b12 värde.

Jag går ner i vikt innan det är konstaterad brist.

zowie
2008-09-25, 12:30
kan vara så att dietisten hade mindre koll, men om man har en fungerade mag-tarm-system ät det sällan man får Vit12 brist. (jag antydde inte att du missbrukar alkohol, hoppas det var ingen missförstånd. sorry!!)

nu har du ju en dålig fungerade mage & tarm, så det beror väl på detta.
se även här
http://netdoktor.passagen.se/?lngItemID=3327

har du varit hos läkaren? det finns ju en behandling med regelbundna sprutor mot vitami9n b brist. men först är det väl bättre att kolla varför ditt mag-tarm system krångalr och du har såna problem som verkar ju vara ganska allvar.

Eddie Vedder
2008-09-25, 13:38
Kan träningsresultaten av styrketräning påverkas av b12 brist?

Ja med tanke på att det kan leda till megaloblastisk anemi samt lägre halt av både trombocyter och leukocyter i blodplasma, så är ju risken stor att ens prestationsförmåga försämras. Vidare krävs B12 i omvandlingen från homocystein till metionin bl.a.

Vet du något om din folatstatus? B12 och folat samarbetar nämligen inom vissa funktioner i kroppen och kan ge vissa liknande symptom vid brist. Det är inte ovanligt att man lider brist på det ena om man lider brist på det andra.

MSXS
2008-09-25, 14:21
kan vara så att dietisten hade mindre koll, men om man har en fungerade mag-tarm-system ät det sällan man får Vit12 brist. (jag antydde inte att du missbrukar alkohol, hoppas det var ingen missförstånd. sorry!!)

nu har du ju en dålig fungerade mage & tarm, så det beror väl på detta.
se även här
http://netdoktor.passagen.se/?lngItemID=3327

har du varit hos läkaren? det finns ju en behandling med regelbundna sprutor mot vitami9n b brist. men först är det väl bättre att kolla varför ditt mag-tarm system krångalr och du har såna problem som verkar ju vara ganska allvar.

Nä då jag tog det inte som du antydde det, tycker bara att en dietist borde veta lite mer.

Jag har varit hos läkare flera gånger och fått både sprutor och tabletter men bara för några månader, när jag sen slutat med tabletterna så kommer bristen tillbaka igen. Har redan gjort en gastroskopi och det visade inget konstigt.

Nu äter jag tabletter varje dag och kommer aldrig att våga sluta med dom igen.

MSXS
2008-09-25, 14:31
Ja med tanke på att det kan leda till megaloblastisk anemi samt lägre halt av både trombocyter och leukocyter i blodplasma, så är ju risken stor att ens prestationsförmåga försämras. Vidare krävs B12 i omvandlingen från homocystein till metionin bl.a.

Vet du något om din folatstatus? B12 och folat samarbetar nämligen inom vissa funktioner i kroppen och kan ge vissa liknande symptom vid brist. Det är inte ovanligt att man lider brist på det ena om man lider brist på det andra.

Vad är megaloblastisk anemi?

Har ingen aning om vad jag har för folatstatus men förra gången så fick jag tabletter med både b12 och folat. Men nu äter jag bara b12.

Sverker
2008-09-25, 17:04
Stora formlösa blodkroppar. Halvfärdiga, har inte riktigt fått sin fulla funktion.

Är inte riktigt med på att du går till och från med B12-brist. B12 är ett trögt system där de flesta har något års behov lagrat i levern. Har du fått sprutor så är lagren full ett år framåt eller så.

zowie
2008-09-26, 07:12
Nä då jag tog det inte som du antydde det, tycker bara att en dietist borde veta lite mer.

Jag har varit hos läkare flera gånger och fått både sprutor och tabletter men bara för några månader, när jag sen slutat med tabletterna så kommer bristen tillbaka igen. Har redan gjort en gastroskopi och det visade inget konstigt.

Nu äter jag tabletter varje dag och kommer aldrig att våga sluta med dom igen.

att din gastroskopi visade inget konstigt betyder inte att du kan inta vara intolerant mot ett ämne i maten, tex laktos, gluten etc. du kan också har en rubbad tarmflora....målet kan ju egentligen inte vara att äter tabletter livet ut. dessutom är det allmänt skadligt för tarmen & kroppen om man inte tittar efter orsakerna bakom problemet. din rubbad tarm blir inte bättre av tabletterna.

MSXS
2008-09-26, 09:17
Stora formlösa blodkroppar. Halvfärdiga, har inte riktigt fått sin fulla funktion.

Är inte riktigt med på att du går till och från med B12-brist. B12 är ett trögt system där de flesta har något års behov lagrat i levern. Har du fått sprutor så är lagren full ett år framåt eller så.

Jag fick B12 brist första gången för tolv år sedan och har haft det tre gånger. Alltså har det gått några år mellan gångerna. Sprutor fick jag bara första gången eftersom B12 värdet var jätte lågt(49), efter det har jag bara fått tabletter att äta i några månder och då kommer bristen tillbaka efter några år igen.

Damien Thorne
2008-09-26, 09:31
För många år sen när jag hade svårt för att äta mycket mat (åt normalt), så fick jag tipset att börja äta vitamin b12. Det skulle tydligen ge ökad aptit.

Han som sa det hade en hund som hade dålig aptit. Vetrinären gav honom b12-sprutor.

Tyvärr så kommer jag ej ihåg om det fungerade för mig eller inte.

MSXS
2008-09-26, 09:31
att din gastroskopi visade inget konstigt betyder inte att du kan inta vara intolerant mot ett ämne i maten, tex laktos, gluten etc. du kan också har en rubbad tarmflora....målet kan ju egentligen inte vara att äter tabletter livet ut. dessutom är det allmänt skadligt för tarmen & kroppen om man inte tittar efter orsakerna bakom problemet. din rubbad tarm blir inte bättre av tabletterna.

Jag borde kanske se till att få en riktigt utredning på min mage, något är det ju som inte stämmer det vet jag.

zowie
2008-09-26, 10:26
Jag borde kanske se till att få en riktigt utredning på min mage, något är det ju som inte stämmer det vet jag.


gör det! men det kräver kanske uthållighet. jag har varit till hur många läkare som helst som tyckte alltid att jag har IBS. hatar det när de bara säger pga lathet. var envis! eller provar själv genom att utesluta de typiska ämnen ur kosten att tag och se vad som händer.
lycka till!

stybb
2008-10-04, 23:38
Som Sverker säger så kan man ju lagra ohyggliga mängder b12 i levern så att du får brist var tredje år tyder på något fel. Detta trots att du "äter" b12 tabletter.

Därför
Jag sätter en krona på att du har ett fel på parietalcellerna i magsäcken. Om du har fler "problem" med magen kan de kanske hänröra till detta med. De producerar såkallad Intrinsic Factor. IF behövs för att b12 skall kunnas tas upp i tunntarmens sista del. Inget IF, Ingen b12.