handdator

Visa fullständig version : Hur släpper ni ner stången?


JockeKillen
2008-09-17, 22:31
Nå, hur gör ni när ni tränar marklyft?

Släpper ni stången rakt ner?

Släpper ni fast bromsar upp lite på slutet?

Gör ni som i alla andra övningar och kör samma tempo ned som upp?


Själv har jag nyss börjat prova att släppa den rakt ned (jag golvet håller och med kuddar under så slipper alla motionärer runt om bli tokig på skramlandet) och det kändes mycket bättre + att jag fick ett bättre resultat. Så hur gör resten av kolozzeum?

Patrik Svensson
2008-09-17, 22:35
Snabbt upp och långsamt ner

Corpobal
2008-09-17, 22:40
Slänger skivstången från alla höjder. Varför? Jag är stark och häftig, folk ska höra det.

Erik__
2008-09-17, 22:43
Beror på allehanda omstämdigheter, allt från kontrollerat till frisläpp med händerna på stången.

jwzrd
2008-09-17, 22:44
Långsamt till knäna eller strax under och sen nästan fritt fall på de flesta lyften. Är jag sopslut eller har set kvar som kräver en nära heroisk insats så släpper jag några reps helt. (Jag håller alltså alltid i stången, men bromsar den inte.)

JockeKillen
2008-09-17, 22:44
Kanske är det jag gör då, även jag behåller händerna på stången men jag gör ingen inbromsning i slutet.

Wao
2008-09-17, 22:52
Beror på hur pass slut jag är. Dom sista repsen brukar bli så att jag går ner till knäna och sen släpper jag men håller emot lite.

Liten Men Fet
2008-09-17, 22:59
Att bara släppa stången från midjehöjd känns ju bra djälva fånigt, ok att man inte bromsar något vidare alls men att bara släppa är ju inte vettigt. Inte för stång inte för golvet och inte för hur man uppfattas bland resten av mänskligheten.

När ni kör hantelpress slänger ni hantlarna från toppläget på sista repetitionen också?

jwzrd
2008-09-17, 23:01
Att bara släppa stången från midjehöjd känns ju bra djälva fånigt, ok att man inte bromsar något vidare alls men att bara släppa är ju inte vettigt. Inte för stång inte för golvet och inte för hur man uppfattas bland resten av mänskligheten.

När ni kör hantelpress slänger ni hantlarna från toppläget på sista repetitionen också?

Det finns en viss skillnad mellan att släppa vettiga stänger på ett lyftarflak och att Plucke släpper Casall-balken i parketten på Balance.

L-Sami
2008-09-17, 23:02
Släpper ner stången så snabbt som möjligt, bromsar lite.

JockeKillen
2008-09-17, 23:02
Stången klarar av det, där jag tränar är golvet anpassat inne bland de fria vikterna så att sådant inte ska vara ett problem och jag använder kuddar så att det inte ska störa resten av mänskligheten. Tycker inte att det är särskilt löjligt. Fast nu kanske du menar att det är löjligt att helt släppa taget om den / de som gör det utan en tanke på utrustning och miljö?

JockeKillen
2008-09-17, 23:06
Släpper ner stången så snabbt som möjligt, bromsar lite.

Wtf, har kolo slutat visa om ett inlägg är redigerat eller borde jag gå och lägga mig?
Kan svära på att jag såg att ditt svar var något i stil med att du släppte så fort som möjligt för att undvika skador i kotpelaren.

Liten Men Fet
2008-09-17, 23:07
Det finns en viss skillnad mellan att släppa vettiga stänger på ett lyftarflak och att Plucke släpper Casall-balken i parketten på Balance.

Självklart och jag fick uppfattningen om att det var Plucke i det här fallet och att han verkligen släpper stången/öppnar nävarna när han står upprätt.
Det är lite onödigt, så länge man inte skadar sig så kan man iallafall bemöda sig med att ha händerna kvar på stången så nedsättning blir så kontrollerad att stången inte landar snett och rullar iväg.

C.E.J.
2008-09-17, 23:08
Att bara släppa stången från midjehöjd känns ju bra djälva fånigt, ok att man inte bromsar något vidare alls men att bara släppa är ju inte vettigt. Inte för stång inte för golvet och inte för hur man uppfattas bland resten av mänskligheten.

När ni kör hantelpress slänger ni hantlarna från toppläget på sista repetitionen också?

Jo, jo och jo? Vad tränar du på för skitgym egentligen?


Släpper på singlar, håller händerna kvar men utan att hålla emot på 2-3 reps, och på högre reps skulle jag nog köra samma tempo upp som ner.

Liten Men Fet
2008-09-17, 23:08
Stången klarar av det, där jag tränar är golvet anpassat inne bland de fria vikterna så att sådant inte ska vara ett problem och jag använder kuddar så att det inte ska störa resten av mänskligheten. Tycker inte att det är särskilt löjligt. Fast nu kanske du menar att det är löjligt att helt släppa taget om den / de som gör det utan en tanke på utrustning och miljö?

Ja det var det jag menade.

flowster
2008-09-17, 23:15
Från knäna och neråt brukar det gå ganska snabbt, speciellt på den sista repetitionen. Gillar dock inte slänga ner vikterna för mycket eller ofta, tycker det är skönt att sänka vikterna väldigt sakta ibland (den negativa fasen då). Tar skönt på musklerna.

Poxeman
2008-09-18, 01:29
Jag kan inte rösta...

Går ganska långsamt ner till knäna och sen blir det i princip fri fart (men jag släpper inte händerna). Vi har ett riktigt lyftarflak och släppbara vikter så det e inga problem. Vill inte skada ryggen genom att hålla emot bara för att folk är rädda för lite ljud.

Scratch89
2008-09-18, 04:36
Som jwzrd.

Damien Thorne
2008-09-18, 08:10
Nästintill fritt fall, men jag behåller händerna på stången under hela lyftet.

Svedberg
2008-09-18, 10:16
Jag hatar alla som ska smälla med vikter på vartenda sätt som går.
Bromsar och släpper ner så ljudlöst det går, i alla övningar.

petah
2008-09-18, 10:45
Bromsar och släpper ner ganska ljudlöst, jag låter inte mer än randomsnubbe som ställer tillbaka hantlarna. Hade golvet och lokalen (vilket jag önskar) varit anpassat för att släppa så hade jag gjort det med händerna på stången.

bubbe
2008-09-18, 10:45
Släpper den rakt ner men med bibehållet grepp.

I övningar där stången är ännu högre tex stöt/ryck etc så släpper jag ofta stången helt sista biten.

Men då lastar jag aldrig nya hårda gummin utan kör med gamla bumpers samt alltid på gummimatta.

Hantlar skulle jag aldrig få för mig att slänga i golvet.

Att inte ha sönder utrustning är inte samma sak som att träna ljudlöst.

Patrik Svensson
2008-09-18, 11:30
Jag kan inte rösta...

Går ganska långsamt ner till knäna och sen blir det i princip fri fart (men jag släpper inte händerna). Vi har ett riktigt lyftarflak och släppbara vikter så det e inga problem. Vill inte skada ryggen genom att hålla emot bara för att folk är rädda för lite ljud.


Är det inte bra träning för ryggen att gå sakta tillbaka vid marklyft?

HookersUnited
2008-09-18, 12:36
Någorlunda kontrollerat.

Mantus
2008-09-18, 12:58
Håller kvar greppet men låter det gå rätt fort ner. Går inte att släppa då casallstången+ värdelösa gummivikter gör att hela skiten studsar som en gummiboll. Med riktig stång+ vikter så blir det enbart en lätt gungning.

aggression
2008-09-18, 14:35
Sakta neråt och lägger den knäpptyst. Jag tror det är parkett under mattan på gymmet så det håller nog inte att släppa det. :P

Honken
2008-09-18, 14:44
Rakt ner när jag tränar på MAK. För tillfället så tränar jag på träningsvärket där människor tycker man är konstig om man grumtar lite så där så läggs stången ner i slomotion så att man inte blir utsparkad.

mangs
2008-09-18, 15:04
Har alltid gått långsamt ned med stången i Marklyft och tycker det känns bekvämt. Möjligtvis att det går något snabbare ned på sista repetitionen men jag släpper definitvit inte stången i marken.

jaosef
2008-09-18, 15:20
Har alltid gått långsamt ned med stången i Marklyft och tycker det känns bekvämt. Möjligtvis att det går något snabbare ned på sista repetitionen men jag släpper definitvit inte stången i marken.

Same here

LadyInsane
2008-09-18, 15:32
Rakt ned förfan, jag är tuffast i världen!
VIKING POWER!!!

Hank
2008-09-18, 15:33
Jag släpper den med ett högt brak i golvet på samma gång som jag ger ifrån mig ett stön.

Matsa
2008-09-18, 16:46
Beror helt och hållet på hur trött jag är. Tar jag ut mig ordentligt i ett set så är det nästan fritt fall som gäller, dock med händerna kvar på stången. Annars är det väl snabb men kontrollerad nedsättning som är vanligast. SL plattform finnes dock där jag tränar, annars får man ta hänsyn till vad det är för golv man står på.

Rambo
2008-09-18, 17:44
Rakt ned förfan, jag är tuffast i världen!
VIKING POWER!!!

:laugh: :laugh:

Liten på jorden men stor i orden :hbang: :D

ceejay
2008-09-18, 19:54
Lägger upp den på en ställning :)

spoonchest
2008-09-18, 21:55
Själv gör jag inte marklyft. Inte för att jag inte är tuff eller så. Jag är nämligen skittuff

JockeKillen
2008-09-18, 22:06
Pfft, det finns bara en anledning att inte köra marklyft och den är direkt kopplad till tuffhet!