handdator

Visa fullständig version : Nedstämdhet efter träningspass?


Avesta
2008-09-17, 21:37
Blir någon av er så efter ett träningspass?

Har alltid varit så att jag blir nedstämd och dyster efteråt och på sistone har den effekten förstärkts. Flera timmar efter passet är jag fortfarande tungsint och nere. Innan träningen kan jag känna mig hur pigg och motiverad som helst.

Måste råda bot på skiten.

JakeTheSnake
2008-09-17, 21:39
Jag brukar få en skön kännsla efter träningen. Alldrig kännt mig nedstämmd efter i sånna fall innan och sen gtt glad em från gymmet.

Avesta
2008-09-17, 21:43
Jag brukar få en skön kännsla efter träningen. Alldrig kännt mig nedstämmd efter i sånna fall innan och sen gtt glad em från gymmet.

Det är det jag menar. Många mår prima efter ett tungt pass, jag går runt och suckar med en tomhet.

JakeTheSnake
2008-09-17, 21:58
Du kasnke har tappat motivationen?
sätt upp nya mål starta journal? eller gör det rolit igen kasnke

Doctor Snuggles
2008-09-17, 22:16
För hög volym? Fyller inte på med mat som återhämtar signalsubstanserna, t.ex kolhydrater?

JockeKillen
2008-09-17, 22:24
Jag håller med Doctor Snuggles. Hur är det med kosten? äter du nog under dagen och fyller du på efteråt? Jag brukar nästan känna mig piggare efter ett träningspass än innan.

Chaan
2008-09-17, 22:35
Jag var det förut.

För mig berodde på att jag förknippade träningen med en deprimerande känsla - som alltså dök upp efter ett pass - blev bra när jag gick till botten med den känslan.

Onigiri
2008-09-17, 22:36
Du blir nog bara trött och matt efteråt så du känner dig nedstämd och deppig. Kaffe är svaret!

Fredrik_S
2008-09-17, 22:39
Vad är det för tankar som sätter sig i huvudet efter passet som inte fanns innan passet?

Är det kanske tanken av att det roliga är över och nu måste du tillbaka till allvaret?
Är gymbesöket en flykt från vardagen, och återkommer den när du är klar?

Chaan
2008-09-17, 22:39
Allmänt skulle jag vilja påstå angående känsloblockeringar att de brukar bli värre - akutiseras vill jag påstå - just innan de kommer upp till ytan och kan bearbetas. Sedan kan inte alla känslor bearbetas utan det beror på hur de uppkommer - kan ju finnas fysiska kopplingar (psykosomatiskt eller rent fysiska brister som tex att signalsubstansbrister kan bero på fysiologiska fel istället för psykologiska) som inte så lätt rås på.

JockeKillen
2008-09-17, 22:48
De gånger jag käkat dåligt under dagen och tar ut mig ordentligt kan jag bli alldeles darrig, illamående och ruskigt nerstämd. Fast då har jag ätit ruskigt dåligt. Så iom att jag inte tror att du ätit så hela tiden så börjar väl även jag tro att det rör sig om något i stil med det chaan säger.

jwzrd
2008-09-17, 22:50
Jag är snarare tungsint och "innesluten" före passet och förvandlas till en fnittrande skolflicka/övertänd tonåring ungefär halvvägs in i passet; något som varar flera timmar efter passet.

Avesta
2008-09-17, 23:42
Troligen har "åkomman" inget med mitt allmänna mentala tillstånd att göra, svaret måste finnas i fysiologin.

Maten har jag inga bekymmer med, får i mig tillräcklig (och mer än så) med mat och kolhydrater innan och efter passet. Dock vet jag följande: koffein förstärker symptomen en hel del. Ett pass utan en kopp kaffe går visserligen inte alls lika bra, men känslan av nedstämdhet efteråt förstärks av kaffet. Utan kaffe är den känslan inte lika stark och varar inte lika länge, men den existerar. Kanske är det just att mer koffein=hårdare träning=förstärkta symptom.

Jag funderar på att lägga om kosten innan/efter träning på något drastiskt sätt. Idag provade jag med att direkt efter passet köpa lite godis och efter att ha ätit lite märkte jag att en kort stund bleknade en del av dysterheten bort, men det varade inte länge.

Jag får hitta på något, så här kostar det mer än vad det smakar. Har ni tips som ur näringssynpunkt kan vara intressant för nya upplägg så kör gärna på.

Doctor Snuggles
2008-09-18, 00:14
Troligen har "åkomman" inget med mitt allmänna mentala tillstånd att göra, svaret måste finnas i fysiologin.

Maten har jag inga bekymmer med, får i mig tillräcklig (och mer än så) med mat och kolhydrater innan och efter passet. Dock vet jag följande: koffein förstärker symptomen en hel del. Ett pass utan en kopp kaffe går visserligen inte alls lika bra, men känslan av nedstämdhet efteråt förstärks av kaffet. Utan kaffe är den känslan inte lika stark och varar inte lika länge, men den existerar. Kanske är det just att mer koffein=hårdare träning=förstärkta symptom.

Jag funderar på att lägga om kosten innan/efter träning på något drastiskt sätt. Idag provade jag med att direkt efter passet köpa lite godis och efter att ha ätit lite märkte jag att en kort stund bleknade en del av dysterheten bort, men det varade inte länge.

Jag får hitta på något, så här kostar det mer än vad det smakar. Har ni tips som ur näringssynpunkt kan vara intressant för nya upplägg så kör gärna på.

Det låter som att du får brist på serotonin. Man ger ju speciella kolhydratsdrinkar som behandling för t.ex. kronisk depression. Godis är ju snabba kolhydrater så antagligen behöver du fylla på mer sådant efteråt. Gainer?
Personligen så kan jag uppleva samma fenomen om jag tränar för hårt och för länge.

Scratch89
2008-09-18, 04:39
Det kan mycket väl ha med hårdheten på träningen att göra, som du sagt. Det är ju inte ovanligt att folk inte vill träna ben; dels för att det är förbannat jobbigt, men också dels för att det är psykiskt jobbigt både under och efter. För ett par dagar sedan tränade jag knäböj, 100 reps, och jag har aldrig varit så nere och borta som jag var den dagen.

Yankeee
2008-09-18, 04:44
Det kan mycket väl ha med hårdheten på träningen att göra, som du sagt. Det är ju inte ovanligt att folk inte vill träna ben; dels för att det är förbannat jobbigt, men också dels för att det är psykiskt jobbigt både under och efter. För ett par dagar sedan tränade jag knäböj, 100 reps, och jag har aldrig varit så nere och borta som jag var den dagen.

Sicken byggarhype. Enda anledningen till att folk grinar vid benträning är ju för att de inte tränar benen och således är otränade.

z_bumbi
2008-09-18, 06:38
Utan att ha en aning om hur träningen ser ut så är det svårt att säga något konkret om just det här fallet men det är ett av symptomen på överträning. Att äta mer räcker oftast inte för att bryta den trenden, att vila och sen träna med reducerad volym ett tag kan däremot förbättra läget. Det skadar kanske inte attt testa?

Avesta
2008-09-18, 12:15
Det låter som att du får brist på serotonin. Man ger ju speciella kolhydratsdrinkar som behandling för t.ex. kronisk depression. Godis är ju snabba kolhydrater så antagligen behöver du fylla på mer sådant efteråt. Gainer?
Personligen så kan jag uppleva samma fenomen om jag tränar för hårt och för länge.

Det låter troligt. Jag får prova mig fram, ska prova med olika kolhydratsrika produkter och se om det ger någon effekt. Gissningsvis kan mörk choklad vara något. Det brukar kunna göra mig glad i hågen.

Även om jag nu har ätit väl före passet är effekten densamma efteråt. Så att nu får jag ta och fokusera mig på en recept som kan rycka upp mig.


Z_bumbi: Överträning vet jag inte om det kan röra sig om, jag älskar träningen och motivationen brukar vara på topp. Jag är hur lycklig som helst innan passet och känner att jag har mer att ge. När jag närmar mig överträningströskeln brukar det vara tvärtom, kroppen vill inte arbeta, motivationen sviktar och träningen blir bara ett elände.

Grubben
2008-09-18, 13:51
Hormonutsprutningen som sker efter ett ''hårt'' styrkepass ''ska'' inte ge nedstämdhet och tomhet. Mixen av serotonin, dopamin, endorfin borde göra vem som helst lycklig.

Pigg och motiverad innan passet men dyster och nedstämd efter passet :/ . Du kanske gör slut på den ''dagliga'' dosen av dessa ämnen under din ordinarie vardag :) (skämtosidå) . Blir det inte bättre så rekommenderar jag ett läkarbesök illa kvickt.

Serotonin
Serotonin är bland annat inblandat i sömn, vakenhet, aggressivitet, impulsivitet, aptit och sexuell lust. Serotonin har fått mycket uppmärksamhet tack vare monoaminteorin, som postulerar att många typer av psykiatriska åkommor har sin grund i en störning i balansen av monoaminerga signalsubstanser. Bland annat klinisk depression anses bero på en störd balans i serotoninsystemet men även i noradrenalinsystemet. Det finns idag många olika läkemedel som på konstgjord väg höjer halterna av serotonin i hjärnan, och i många fall lindrar depressionen genom att normalisera balansen. Att depression endast skulle bero på en obalans i serotoninsystemet är dock en kraftig förenkling, se artikeln om depression för teorier om dess patogenes.

Endorfin
Endorfin är ett peptidhormon kroppen tillverkar själv och som lindrar smärta och påverkar vår vilja att sova, äta och dricka. Endorfin utsöndras bland annat vid stress, motion, förälskelse och vid akupunktur. I motsats till andra naturliga substanser kan endorfin finnas kvar i blodet under flera timmar.

Endorfin anses ofta vara kroppens eget morfin, av den anledningen att ämnena binder till samma typ av receptorer, my-receptorer, som morfin, heroin och andra opiater, även om endorfin och morfin är helt obesläktade från kemisk synpunkt. På samma sätt som effekten av morfin och heroin kan hämmas med hjälp av naloxon, har detta ämne samma hämmande effekt på de kroppsegna endorfinerna.

Detta förhållande kan leda till "träningsnarkomani", som är en kombination av kemiskt beroende av endorfin och ett psykiskt beroende. En studie[1] har visat effekten av endorfin, mätt i mg morfin injicerat intravenöst, att 45 minuter högintensiv löpning gav samma effekt mätt i smärthämning vid termisk provokation, som vid injicering av 10 mg morfin.

Dopamin
Dopamin är en av de viktigaste signalsubstanserna i centrala nervsystemet där den förekommer i en rad viktiga system som bland annat reglerar muskelrörelser, vakenhet, glädje, entusiasm, och kreativitet. Upptäckten av dopamin som en neurotransmittor gjordes av den svenske neuroforskaren Arvid Carlsson.

Nervceller som signalerar med hjälp av dopamin kallas dopaminerga. Den största ansamlingen av dopaminproducerande nervceller finns i substantia nigra som projicerar sina axon till corpus striatum. Båda dessa områden är en del av en större ansamling av strukturer som kallas för Basala ganglierna. Dopamin förekommer även i mesolimbiska systemet där det har en roll i det kroppsegna belöningsystemet. Detta belöningsystem är mål för en rad välkända droger (till exempel kokain och amfetamin) som ökar halten av dopamin genom att minska dess nedbrytning. Dopamin minskar även utsöndringen av prolaktin från hypofysen.

Texten tagen från Wikipedia.

Scratch89
2008-09-18, 13:58
Sicken byggarhype. Enda anledningen till att folk grinar vid benträning är ju för att de inte tränar benen och således är otränade.

Du får gärna komma och joina mig nästa böjpass... ;)

jwzrd
2008-09-18, 14:04
Du får gärna komma och joina mig nästa böjpass... ;)

Jag är beredd att hålla med Yankeee här. Det är inte fråga om hårt på något annat vis än att passet kräver en högre kapacitet/träningsnivå än du besitter. Då rinner det tårar. Törs jag gissa på att ditt benpass inte handlar om 3 timmar mangel utan om ett par set knäböj?

Yankeee
2008-09-18, 14:10
Du får gärna komma och joina mig nästa böjpass... ;)

Vetifan om jag törs.

Knäböj
75 kg x 10 x 10

Liggande Lårcurl
85 lbs x 10 x 10

Sittande Vadpress
45 kg x 15 x 3

Ser rätt jävla mastigt ut.

mangs
2008-09-18, 14:53
Jag tycker det här med verklighetsflykten låter intressant. Om man haft något roligt att se fram emot och det sedan är över kan man ku bli lite ledsen i ögat, ungefär som man känner på söndag éftermiddag när helgen nästan är över.


Själv mår jag som bäst efter ett pass. Desto hårdare desto bättre. Tränar jag tex ett benpass på lunchen så sitter känslan i till lång in på kvällen. Jag är överlag gladare och mer välmående de dagar jag tränar jämfört med de dagar jag vilar.

Doctor Snuggles
2008-09-18, 16:02
Sicken byggarhype. Enda anledningen till att folk grinar vid benträning är ju för att de inte tränar benen och således är otränade.

Och det har förstås inget att göra med förutsättnigar, som genetiskt sett max träningstolerans o dyl? Alla som tränat ben ett tag (vad nu det är, en vecka, månad, år?) klarar av 30 set ben?

jwzrd
2008-09-18, 16:04
Och det har förstås inget att göra med förutsättnigar, som genetiskt sett max träningstolerans o dyl? Alla som tränat ben ett tag (vad nu det är, en vecka, månad, år?) klarar av 30 set ben?

Vad spelar det för roll? Jag är dålig på att jonglera, jag gråter inte om någon berättar det för mig. Varför gråter du om någon säger: du är otränad?

xarizma
2008-09-18, 16:12
Min känsla ''innan och ''efter'' träningpasset kan variera. Oftast är jag lite seg innan/eller när jag börjar passet, men en stund efter, och efter passet är slut brukar jag få en skön känsla, om inte passet har gått alltför dåligt.

Tolkia
2008-09-18, 16:13
Troligen har "åkomman" inget med mitt allmänna mentala tillstånd att göra, svaret måste finnas i fysiologin.
Varför måste det? Hjärnan är ju f.ö. ingen abstrakt företeelse, utan fungerar medelst elektriska impusler och transmittorsubstanser som andra organ. Fredrik S har en poäng, tycker jag.

I hardcorefrågan är, som jag ser det, det enda i sammanhanget relevanta hur trådskaparens träning ser ut i förhållande till hans förmåga, inte hur den ser ut i förhållande till någon annans förmåga.

jwzrd
2008-09-18, 16:28
Varför måste det? Hjärnan är ju f.ö. ingen abstrakt företeelse, utan fungerar medelst elektriska impusler och transmittorsubstanser som andra organ. Fredrik S har en poäng, tycker jag.

I hardcorefrågan är, som jag ser det, det enda i sammanhanget relevanta hur trådskaparens träning ser ut i förhållande till hans förmåga, inte hur den ser ut i förhållande till någon annans förmåga.

Det här är inte en hardcore-fråga från någons håll utom möjligen från Scratch89 som ville skryta med sin benträning. ÄR man otränad så kommer det att smaka skit att ligga i på gymmet. Det kommer att smaka i högre utsträckning ju längre ifrån något slags genomtränat stadium man befinner sig och då är vi fortfarande på ett "individuellt" plan. Rör man sig utanför det så måste man kunna rangordna resultat. Någon som nästan förgås av att springa milen på 80 minuter är otränad. Det erkänner vem som helst. Någon som gör det på 30 minuter är rätt så jävla bra, det erkänner alla också.

Men varför får man inte berätta för Börje som just härjar om hur fruktansvärt jobbig hans prestation var att orsaken är att han är otränad och inte något annat? Det är Börje i det fallet som är Hårdkår.

Doctor Snuggles
2008-09-18, 16:48
Vad spelar det för roll? Jag är dålig på att jonglera, jag gråter inte om någon berättar det för mig. Varför gråter du om någon säger: du är otränad?

Va?

Doctor Snuggles
2008-09-18, 16:50
Det här är inte en hardcore-fråga från någons håll utom möjligen från Scratch89 som ville skryta med sin benträning. ÄR man otränad så kommer det att smaka skit att ligga i på gymmet. Det kommer att smaka i högre utsträckning ju längre ifrån något slags genomtränat stadium man befinner sig och då är vi fortfarande på ett "individuellt" plan. Rör man sig utanför det så måste man kunna rangordna resultat. Någon som nästan förgås av att springa milen på 80 minuter är otränad. Det erkänner vem som helst. Någon som gör det på 30 minuter är rätt så jävla bra, det erkänner alla också.

Men varför får man inte berätta för Börje som just härjar om hur fruktansvärt jobbig hans prestation var att orsaken är att han är otränad och inte något annat? Det är Börje i det fallet som är Hårdkår.

Poängen kvarstår. För hög volym, för lite återhämtning av signalsubstanser.

jwzrd
2008-09-18, 17:01
Va?

Eh?

jwzrd
2008-09-18, 17:03
Poängen kvarstår. För hög volym, för lite återhämtning av signalsubstanser.

Dvs: otränad.

Barca
2008-09-18, 17:26
Det kan mycket väl ha med hårdheten på träningen att göra, som du sagt. Det är ju inte ovanligt att folk inte vill träna ben; dels för att det är förbannat jobbigt, men också dels för att det är psykiskt jobbigt både under och efter. För ett par dagar sedan tränade jag knäböj, 100 reps, och jag har aldrig varit så nere och borta som jag var den dagen.

Det märktes defintivt inte på dig i skolan iaf!
Du var ju hur pigg och glad som helst den dagen?!

Doctor Snuggles
2008-09-18, 18:57
Dvs: otränad.

Så man kan inte ha för hög volym som ger samma negativa effekter om man är tränad?

Scratch89
2008-09-18, 22:25
Så man kan inte ha för hög volym som ger samma negativa effekter om man är tränad?

Nepp, inte enligt matadoren. Jobbigt = otränad, oavsett nivå.

Avesta
2008-09-19, 00:38
Tolkia, jag vet inte hur långt man kan analysera saken, men när jag verkligen försöker minnas ser jag även dagar där jag tränade 2 timmars pass och väldigt intensiva sådant och efteråt kunde jag dra och bada i sjön utan att känna på samma sätt som jag gör nu. Jag måste medge att det har funnits sådana dagar och dessa dagar har varit utan arbete, studier och andra förpliktelser. Det handlar alltså om sommaren.

Kanske består sanningen av båda delar och att den mentala delen visst spelar roll. Annars hade jag inte haft minnen av bättre dagar. Nuförtiden studerar jag på heltid och arbetar på 3 olika jobb. Någon gång efter tränings måste jag omedveten börja tänka på hur mycket jag ligger efter med studierna och hur mycket arbete som komma skall.

Jag ska försöka hitta en recept och rutin för att tima in näringstillförseln före och efter träning och på så sätt förändra signalsubstansers inverkan, om det nu är möjligt.

Vid sidan av detta försvinner 4 helgnätters arbete per månad så att jag förhoppningsvis kan känna att det finns utrymme för att andas ut.

Får se hur det ter sig, jag antog från början att det skulle vara betydligt fler som kände på samma sätt, men men..

Sox303
2008-09-21, 12:43
Det är känns väldigt bekant, jag undrar om det kan ha nåt att göra med längden på passen och kanske också energiintag vid träningen.

Själv körde jag långa helkroppspass, upp till tre timmar och när jag kom hem var jag riktigt deppig. Det kunde hålla i sig i flera timmar även om jag käkade massa mat och laddade upp kroppen.

Nu kör jag kortare pass, 1½timme samt kör träningsdrinkar före och efter, har inte känt så sen dess. Kan va värt att prova, funkade för mig iallafall!

Commando1980
2008-09-21, 12:57
Blir någon av er så efter ett träningspass?

Har alltid varit så att jag blir nedstämd och dyster efteråt och på sistone har den effekten förstärkts. Flera timmar efter passet är jag fortfarande tungsint och nere. Innan träningen kan jag känna mig hur pigg och motiverad som helst.

Måste råda bot på skiten.

svår fråga, kan vara en massa orsaker.

allmänt deprimerad? allmänt stressad? övertränad? äter dåligt? etc

lösningen kan ju vara allt ifrån psykologbesök till att minska träningsvolymen/mängden ngt.

Beepfaaarp
2008-09-21, 16:22
Reaktiv hypoglykemi?

jwzrd
2008-09-21, 16:25
Så man kan inte ha för hög volym som ger samma negativa effekter om man är tränad?

Nepp, inte enligt matadoren. Jobbigt = otränad, oavsett nivå.

Jag är beredd att hålla med Yankeee här. Det är inte fråga om hårt på något annat vis än att passet kräver en högre kapacitet/träningsnivå än du besitter. Då rinner det tårar. Törs jag gissa på att ditt benpass inte handlar om 3 timmar mangel utan om ett par set knäböj?

Det skrev jag tidigt i tråden. Blir man dyngslut av en prestation som min farfar klarar så är man otränad. Att hävda annat handlar om något slags byggar-/tonårssjuka som handlar om att alla (grabbar) är världsmästare och elittränad redan första dagen på gymmet.

Doctor Snuggles
2008-09-21, 16:34
Det skrev jag tidigt i tråden. Blir man dyngslut av en prestation som min farfar klarar så är man otränad. Att hävda annat handlar om något slags byggar-/tonårssjuka som handlar om att alla (grabbar) är världsmästare och elittränad redan första dagen på gymmet.

Och? Man måste fortfarande arbeta sig upp till den volymen som en tränad person har. Har man högre volym än man fn tål så är det bara kontraproduktivt, och ibland kan resultera i trådskaperns problem.

jwzrd
2008-09-21, 16:38
Och? Man måste fortfarande arbeta sig upp till den volymen som en tränad person har. Har man högre volym än man fn tål så är det bara kontraproduktivt, och ibland kan resultera i trådskaperns problem.

Vad i det jag säger är det du inte håller med om? Kan man vara otränad enligt dig och när är man i så fall det?

Doctor Snuggles
2008-09-21, 16:45
Vad i det jag säger är det du inte håller med om? Kan man vara otränad enligt dig och när är man i så fall det?

Jag menar bara på att du inte gör något egentlig poäng, oavsätt om man är tränad eller otränad så finns det en lämplig, relativt efter träningsvana anpassad, volym.
Det är inte riktigt relevant därför om man är otränad eller inte. Det är dock relevant om man skall rekommendera en viss specifik volym, för då måste man känna till träningsvanan (och kanske genetiska förutsättningar).

jwzrd
2008-09-21, 16:48
Jag menar bara på att du inte gör något egentlig poäng, oavsätt om man är tränad eller otränad så finns det en lämplig, relativt efter träningsvana anpassad, volym.
Det är inte riktigt relevant därför om man är otränad eller inte. Det är dock relevant om man skall rekommendera en viss specifik volym, för då måste man känna till träningsvanan (och kanske genetiska förutsättningar).

Är du mer sliten efter första passet efter ett långt uppehåll än du är efter ett pass med, säg, 9 månader finfin träning i ryggen?

Hur kan du någonsin säga att du känner något om genetiska förutsättningar? Väldigt många begränsar sina resultat genom att bestämma för sig själva att de omöjligt kan göra det ena eller det andra.

Doctor Snuggles
2008-09-21, 16:53
Är du mer sliten efter första passet efter ett långt uppehåll än du är efter ett pass med, säg, 9 månader finfin träning i ryggen?

Hur kan du någonsin säga att du känner något om genetiska förutsättningar? Väldigt många begränsar sina resultat genom att bestämma för sig själva att de omöjligt kan göra det ena eller det andra.

Man skulle nog få jävligt mycket mer träningsvärk i första fallet, även om volymen var typ dubbelt så stor som vanligt i det andra fallet. Och det är nog lättare att överträna sig i det andra fallet.

Well, en bra hint är hur man svarar resultatmässigt mot stimulus. Även en nybörjare kan göra olika snabba ökningar beroende på frekvens/volym/intensitet.

jwzrd
2008-09-21, 16:59
Man skulle nog få jävligt mycket mer träningsvärk i första fallet, även om volymen var typ dubbelt så stor som vanligt i det andra fallet. Och det är nog lättare att överträna sig i det andra fallet.

Well, en bra hint är hur man svarar resultatmässigt mot stimulus. Även en nybörjare kan göra olika snabba ökningar beroende på frekvens/volym/intensitet.

Tja, jag kan känna mig sjuk och helt utslagen redan efter ett halvt träningspass efter ett längre uppehåll. Det är kanske bara min kropp som säckar ihop av att inte tränas. Träningsvärken är inte det jag tänker på då och det är inte heller så att jag försöker prestera några heroiska effekter heller.

Det senare är där bekymren kommer tycker jag. Om man aldrig utmanar sin kropp för att man är övertygad om att man inte kan, t ex, träna fler än 4 set per träningspass så kommer 5 set ALLTID att svida satan. Man fortsätter att övertyga sig själv om vad man inte klarar. Samma gäller alla möjliga olika prestationsklasser - typ löpning hög och lågt, cykling, simning, styrkesport osv. Det går visst! Ingen av oss blir elit i allting vi tar oss för .. men att stanna på rena mellanstadieprestationer för att man på något vis bestämt sig för att man genetiskt inte är bättre än så är .. ja, det är fan dumt.

the dutch lumberjack
2008-09-22, 16:56
För att hamna i paradiset måste du först vara i helvetet :)

Min röst blir alltid ljusare efter gympasset, träningen drar ju igång olika kemiska reaktioner i hjärnan som reglerar olika ämnes utsöndring.

Som vi redan vet bestämmer ju dessa ämnen hur man mår.