handdator

Visa fullständig version : Hur är eran relation till syskon(en)?


Jaws
2008-09-17, 21:15
Jag har kompisar som i princip är bästisar med sina syskon. De snackar om allt och de krökar dessutom tillsammans rätt ofta. Ibland kan jag känna avundsjuka till just den relationen.

Jag har två äldre brödrar, varav ena fortfarande bor hemma. Varje gång jag kommer hem så säger jag bara "hej" och sen är bråket nästan igång. Jag tycker också att det är lite jobbigt att träffa min yngsta storebror när man är ute någonstans. Jag har kul med mina vänner och han har kul med sina vänner, men sen möts man på toa-kön och har fyllensnack med sin egen jävla bror när han är den person jag minst av allt vill träffa när jag är ute.

Jag har därav märkt att jag är två olika personer. 1 person med min familj och en helt annan med mina kompisar. Det händer sällan att jag går in i samtal och diskussioner om vardagliga händelser med mina syskon, men alltid med mina kompisar. Känns lite som att det är omoget av mig, men det kommer nog inte ändras inom en snar framtid heller.

Så till frågan, hur är eran relation till syskon?

Trassel
2008-09-17, 21:19
Det är väl inte helt ovanligt.


Min bror är fem år äldre, vi slogs som sjutton tills han drog utomlands, när jag blev runt 18-20 började vi kunna umgås och nu tio år senare är vi väldigt nära varandra. Vet inte hur jag tagit mig igenom mammas cancer och annat i familjen utan honom.

Så det kan nog ge sig med åldern, när man kommer på lite lika plan liksom. Eller inte, man är ju ändå individer med olika personlighet, är ju inte garanterat att det funkar. Det är ju alltid syskon som vet vilka knappar de ska trycka på för att man ska bli upprörd :)

Liten Men Fet
2008-09-17, 21:19
Väldigt bra, har en lillebror och en tvillingbror.
Alla bor i olika städer nu så när vi träffas är det väldigt trevligt, vi skojar mycket och pratar massor. Vi hjälper ofta varandra med bil/mc mek och liknande, är inte ute och dricker öl med varandra så mycket men det händer ett par ggr per år.
Relationen med bröderna har bara blivit bättre när vi flyttade hemifrån, nu ses vi inte så ofta och länge att vi börjar gå varandra på nerverna.
Vi kan ju fortfarande bli oense men vi blir inte arga på varandra längre.

Math
2008-09-17, 21:27
Jag och min brossa kan typ snacka om allt och bråkar typ aldrig (utom om skit saker men det är ju mest för sakens skull). Men på andra sidan så är det bara 2 år mellan oss så vi är ganska mycket i samma fas i livet och delar massor av intressen (och prackar på varandra diverse hobbys). Vi har träffats ute ett par gånger också, det är lite konstigt men det blir alltid kul.

Jajje
2008-09-17, 21:31
Så det kan nog ge sig med åldern, när man kommer på lite lika plan liksom. Eller inte, man är ju ändå individer med olika personlighet, är ju inte garanterat att det funkar. Det är ju alltid syskon som vet vilka knappar de ska trycka på för att man ska bli upprörd :)

Tror det kan ligga en hel del i det du säger. Jag har två äldre syskon (7 & 9 år äldre än mig) jag har i stort sett alltid kommit bra överens med dem men det blir bättre med åren. Om man dagligen skulle träffas skulle det säkerligen uppstå en hel del smågnabb, men i och med att man blir allt mer "jämn" i ålder samt att man inte ser varandra hela tiden så kommer vi överens kalasbra när vi ses :).

eleni
2008-09-17, 21:32
Jag har en tre år äldre storebror och vår relation är väldigt bra. Bor i olika städer/länder och rings vid kanske 1-2 gånger i veckan och snackar skit. Vi har aldrig bråkat, vilket är ett under med tanke på vilken pain-in-the-ass-lillasyster jag måste ha varit när jag var yngre. Kan i princip prata om det mesta med min bror. Är riktigt glad över att vi kommer så bra överrens.

Carolinew
2008-09-17, 21:32
Pratar typ aldrig med min bror (som är två år äldre) fastän vi nu bor i samma stad. Det är typ bara om jag behöver hjälp med nåt med datan som jag säger nåt på msn. Har inte träffats sen i vintras typ.

Jag tycker det är jättesynd men han är verkligen inte den pratglada typen... Han svarar på frågor men ställer aldrig några själv och tar aldrig initiativ till samtal. Snällast men tystast i världen. :(

C.E.J.
2008-09-17, 21:33
Jag har väl ingen relation till min tre år äldre syster. Hon vill ha det med mig, och alla våra andra släktingar. Jag ser dock ingen anledning att hålla kontakten med henne eller andra släktingar bara för att.
Vi är diametrically opposed när det gäller personlighet och intressen. Vi har inget gemensamt. Grund för relation är noll.

Vad jag känner inför denna brist på relation är likgiltighet.

aggression
2008-09-17, 21:53
Har en bra relation till min 1 år äldre syrra, även om vi råkar i tjafs ibland så är det inte så värst farligt oftast. Träffar henne ibland när jag är ute också då vi har några delade vänner eftersom vi gått på samma skolor från klass 1 - 9.

Har även en lillebror på 6 månader och vi har också en jättebra relation även om han inte lärt sig prata än. :D

Deceiver85
2008-09-17, 21:57
Jag har en lillasyster som är 21 år som just flyttat till Spanien ett år och det kändes väldigt, väldigt tungt. Vi har en väldigt bra relation och berättar i princip allt för varandra.

Sen har jag en lillasyster på 8 år. Tekniskt sett är hon bara min halvsyster (vi har inte samma pappa), men det skulle aldrig falla mig in att se henne som annat än helsyster.

Jag skulle kunna dö för att försvara mina systrar...storebrorsinstinkter, finns det?

LoTiX
2008-09-17, 22:09
Har en 4a år yngre syster. Trivs med vår relation. Vi bråkade aldrig när vi var små och jag har alltid fått henne att skratta och hjälpt henne när det behövts. Fast vi har aldrig pratat med varandra om några problem, vet inte varför. Nu för tiden pratas vi väl vid en gång var tredje vecka eller något. Hon bor fortfarande hemma och jag vet att hennes pojkvän tar hand om henne. Kommer gå bra för min lilla flicka. =)

Supercharger
2008-09-17, 22:20
Har en lillebror som är 2år yngre. När vi var små(dagissmå) så var vi bästa vänner, kramades om vi inte hade setts på en hel dag. Några år senare när man gick i mellanstadiet så bråkade vi hela tiden, mestadels jag. Skäms än idag när jag tänker på vad man utsatte han för. På senare år så bodde vi hos varsin förälder så det blev inte mycket umgänge då heller. Har väl bättrats på senare år, fast nu bor vi olika städer så tid finns knappt.

Har även en lillasyster som är 7år yngre, bor även hon i en annan stad.

Pratar inte alls mycket med min familj över huvudtaget, vet inte varför...

Scratch89
2008-09-17, 22:23
Har en två år äldre syster, vi kommer jättebra överens. Vi kan prata om allt, fast vi träffas inte sådär jätteofta. En gång i månaden, ungefär. Hon bor i Örebro, så det är en bit emellan.

Tricklev
2008-09-17, 22:27
Jag har en sund relation till mina 4 syskon, tackar som frågar.

xarizma
2008-09-17, 22:29
Har en 5 år yngre syster. Tyvärr så kommer vi inte så värst bra överens.

KlopFer
2008-09-17, 23:17
Har också några syskon som det funkar att prata vardagliga saker med, men inte mera.

Mina småsyskon ignorerar jag ungefär varje dag :D

Athlete
2008-09-17, 23:26
Sedan mina föräldrar flyttade isär då jag började gymnasiet fick jag bättre relation med min lillebror. Han tog separationen väldigt tungt, och det blev lite jag-och-han-mot-föräldrarna. Han har vuxit till sättet väldigt mycket på senare tid också, nu när han är i gymnasieåldern, och jag tror han har börjat se mig som en människa nu ;)

stridis
2008-09-17, 23:47
Jag och tvillingbrorsan kommer bra överens. Kan inte tänka mig hur ens liv skulle vara utan honom.

Litecore
2008-09-17, 23:47
jag har aldrig träffat mitt syskon, fick reda på att han/hon ens existerade när jag var typ
13-14 och släktforskade i skolan.. men det är inget jag direkt tänker på eller lider av heller.
jag är adopterad och antar att mitt då äldre syskon är kvar där jag föddes helt enkelt :)

Tricklev
2008-09-18, 00:14
jag har aldrig träffat mitt syskon, fick reda på att han/hon ens existerade när jag var typ
13-14 och släktforskade i skolan.. men det är inget jag direkt tänker på eller lider av heller.
jag är adopterad och antar att mitt då äldre syskon är kvar där jag föddes helt enkelt :)

Inget intresse av att träffa henne eller något sådant?

Black Star Abyss
2008-09-18, 00:20
Har 6 syskon varav jag växt upp med ett av dem, min bror som är 5 år yngre än mig. Träffas inte ofta längre eftersom jag flyttade från hemorten men det är en av de personer som står mig absolut närmast här i livet.

sissa
2008-09-18, 00:24
Har ingen nära relation till mina syskon. Längre. Är sladdbarn och det skiljer 13 år till mitt närmsta syskon ( har 2 till)

Syskonen, iaf två av dom, var som extramamma,extrapappa typ när man va liten. Träffade dom ganska ofta och älskade när dom hälsade på. Syrran hade jag fortsatt bra kontakt med långt upp i åren, men den avtog för några år sedan. Tycker alltid det är trevligt att träffa dom (blir väl en gång om året), men jag känner inte dom. Tror inte de heller har nån direkt bra kontakt med varandra trots att de numer bor bara nån mil från varandra.

Har förövrigt aldrig bråkat med nån av dom.

Soth
2008-09-18, 00:40
Jag har tio (10) syskon så det är lite svårt att ha en relation till alla. Tre stycken är riktigt bra och dem gillar jag, av resten är några riktigt dumma i huvudet och resten är bara mer vilda än tamma.

ManuelIT
2008-09-18, 00:58
Jag och storebrorsan har bråkat så länge jag kan minnas. Det mer aggresiva bråket har avtat nu på det senaste när vi blivit äldre, nu består vår relation mest av att konstant vara sarkastiska och driva med varandra, vilket är roligt sisådär två timmar innan det spårar ur och det tunga artilleriet kommer fram.

Troligen beror det på att brorsan hade stora problem när vi var yngre, och det var en period där vi bodde i samma hus men knappt såg varandra, och skulle det hända så var det bråk som gällde. Även om han tagit tag i livet nu och är gift, har barn osv. Så känns det som det är ett stort jävla sår i vår relation som troligen heller aldrig komma läka. Kan inte se mig ha en "normal" relation med honom någonsin, även om vi snackar lite var o varannan dag och ställer upp för varandra etc.

Stoltz
2008-09-18, 01:02
Jag älskar dem båda till döds, men vi pratar sällan. Mest för att vi är så otroligt olika, verkligen inte ett spån av likhet mellan oss, och att jag numer bor i Lund medan de bor kvar i närheten av min födelsestad.

Skulle verkligen vilja ringa dem oftare men av någon anledning sker det inte, det kan vara avsaknad av tid, lust för tillfället eller vad som, men det blir inte av. Och jag tar inte initiativet till det heller, även om jag ser det som mitt ansvar. Väldigt dumt egentligen.

Nelli
2008-09-18, 01:57
Ja du Lectris - hehe varat forhallande ar val battre nu nar du vuxit up lite?? :laugh: :laugh: :laugh: (9 ars skillnad)

Har val bra kontakt med brorsan med maste jag saga - kan ju vara att jag inte bor i landet HAHA na - seriost - bra kontakt och kroka har det blivit av innan!

Battre och battre kontakt maste jag saga overlag nu nar vi blir aldre och jag tycker det ar TOPPEN!

Ska bli jatte kul att traffas nar jag kommer hem om nagra manader!!!

Poxeman
2008-09-18, 03:54
Jag har två äldre systrar (2 resp 4 års skillnad)
Helt klart så har vår relation blivit bättre med åren, vi har alltid haft gemensamma kompisar och inte bråkat så mkt dock.
Båda pluggade långt bort så vi träffades inte så ofta under några år, det var nog bara bra. Nu bor de båda två i Götet igen men då flyttade jag bort istället.
Den lilla hemlängtan jag har är bara tack vare familj och vänner, det ska bli riktigt kul att träffa dom om fyra månader!

mini
2008-09-18, 07:20
Jag har en äldre syster. Skiljer bara 16 månader mellan oss, och jag älskar henne av hela mitt hjärta. Vi träffas ofta eftersom vi jobbar ihop. Vi är rätt olika och gör sällan grejer tillsammans, men det spelar som ingen roll.

dooh
2008-09-18, 07:23
Lillebrorsan är nog bland mina bästa vänner. Skiljer ca 1½ år mellan oss och vi festar ihop, snackar om allt och så brukade jag ragga på hans polare...;)

Sedan mina äldre halvsyskon (35+) kommer jag ytterst bra överens med mina tre systrar men de två brödrarna känner jag knappt.

kalle_banan
2008-09-18, 08:18
Jag och min bröder är homies, den ena är två år äldre, den andre är fem år äldre. Vi kan göra allt tillsammans. Sen har jag tre oäkta yngre syskon som jag inte är lika tight med, men vi är inte ovänner eller bråkar.

Pingu
2008-09-18, 08:28
Min lillebror är en av mina bästa polare, skiljer bara 11,5 månader mellan oss så vi har alltid varit som tvillingar

Har en halvbror som är äldre än mig. Han har inte vuxit upp med oss men vi har fått kontakt på senare år, kommer skit bra överens

Rahf
2008-09-18, 08:43
Har en fyra år äldre syster som jag skulle gå genom eld och vatten för. Vi har aldrig bråkat fysiskt och visst har vi blivit sura på varann, men det blåser alltid över rätt snabbt. Jag reste med syrran i Australien och det var verkligen hur kul som helst.

Ironwoman
2008-09-18, 10:29
Jag har en jättebra relation till lillasyster (6 år yngre). Vi är vänner, eller så kan jag vara lite som en förälder för saker hon inte vågar ta med föräldrarna, samtidigt kan hon ibland hjälpa mig med beslut. Vi har aldrig bråkat och kan prata med varandra om allt.

Lillebror (3 år yngre) har jag nästan en obefintlig relation till, vi säger bara ett fåtal meningar till varandra / år och då handlar det bara om att lösa praktiska saker.


Lillasyster och lillebror har en något bättre relation är jag och lillebror.

mela
2008-09-18, 10:38
Jag och min 2 år äldre bror är väldigt nära även om vi inte pratar så värst mycket. Vi bor i olika städer/länder och ingen av oss är så mycket för att snacka i telefon. Men när vi väl ses kan vi snacka om allt.

HookersUnited
2008-09-18, 10:40
Kommer bra överens med min 9 år äldre bror.

Angel
2008-09-18, 10:57
Har inga syskon. Därför jag är sådant litet attentionbarn!

shut teh face
2008-09-18, 11:46
Två äldre systrar (30 och 27) och relationen är sådär med ena och väldigt bra med den andra. Har en lillebror som är 14 också men han e mupp atm. När han e lite äldre kanske de går att umgås. :D

Fatcan
2008-09-18, 12:03
Jag har en storasyster som är typ 15 år äldre än mig, minns faktiskt inte exakt hur gammal hon är. Hon försöker ha lite kontakt med mig, men jag känner inget behov alls av att ha kontakt med henne. Lite känslokallt kanske men det är så jag känner.

Litecore
2008-09-18, 20:09
Inget intresse av att träffa henne eller något sådant?
både ja och nej faktiskt, iom att han/hon aldrig har vart en del av mitt liv så har jag inget direkt
att varken sakna eller ha "gått miste om" som jag ser det.. kanske är svårt att förstå om man
inte suttit i samma position men jag känner verkligen ingenting för personen på andra sidan jorden.

men visst har det slagit mig att åka tillbaka och söka upp mina rötter för att se vad det är
för tomtar som inte hade råd att försörja en familj med två barn när det begav sig, absolut :)
problemet isf ligger i att landet i fråga är sjukt korrupt på alla nivåer och risken att bli
t.ex. kidnappad är extremt hög samt att det fortfarande härjas av inbördeskrig och, ja...

lugnar det ner sig om ett par år och jag känner att det är nåt jag vill göra så åker jag nog,
men i dagsläget är det bara ett par namn på ett papper - inget mer, inget mindre..

EkarN
2008-09-18, 21:13
Jag har en 7 år yngre lillebror, trevlig liten skit, eftersom det är så stor ålderskillnad mellan oss så finns det inget utrymme för bråk. Vore hand ock 2 år yngre än mig, då hade det varit fight ja jävlar. Efter konferering med klasskompisar har vi kommit fram till att syskon under 5 års ålderskillnad bråkar utav bara fan, speciellt dem som bara har 1-2 år.

Dreas
2008-09-18, 22:46
Har två bröder, en äldre halvbror (8 år skiljer) och en yngre bror (4 år skiljer). Storebror umgicks jag inte så mycket med pga åldersskillnaden när jag var yngre. Vi växte ifrån varandra och det var för kanske 4-5 år sen(när jag var runt 14-15) som vi började få en bättre relation. Min lillebror har jag växt upp med och han står jag väldigt nära, står i dagens läge även väldigt nära min äldre bror.

Har bråkat med båda mina bröder sen barnsben, det är väl nu med åldern som man slutat bråka så det där med 5 år i åldersskillnad stämmer inte in på mig och de jag känner, alla som har äldre/yngre bröder har bråkat med dom oavsett åldersskillnad.

jaaaaag
2008-09-18, 22:59
Min lillasyster är den bästa i hela världen. Hon är i USA ett år nu och jag saknar henne mkt. Jag älskar henne mest av alla =)