handdator

Visa fullständig version : Rekrytering inom IT/Teknik


astrodog
2008-09-17, 18:54
Vad vill en rekryterare se i en intervju? Vad får dem att inte kunna motstå att vilja anställa en?

Trance
2008-09-17, 18:57
Uhm, det är ett ganska stort område du pratar om.

astrodog
2008-09-17, 19:00
Uhm, det är ett ganska stort område du pratar om.

Vet man vad man pratar om kan man oftast sammanfatta det väldigt kort.

Trance
2008-09-17, 19:05
Vet man vad man pratar om kan man oftast sammanfatta det väldigt kort.

Ok. En rekryterare vill se en trevlig person med stor kompetens inom området, bra arbetsmoral och som är bra på att jobba med andra.

astrodog
2008-09-17, 19:08
Ok. En rekryterare vill se en trevlig person med stor kompetens inom området, bra arbetsmoral och som är bra på att jobba med andra.

Jag skulle hålla med om att det är i princip vad de vill ha. Eller dragit ännu längre till sina rötter, skapa mer värde än vad personen i sig kostar att anställa.

Men hur föreslår du att en rekryterare bedömer så mycket på 15 minuters intervju? Hur kan man som villig arbetstagare visa ovanstående? Arbetsmoral och teknisk kompetens handlar inte om att kunna tala för sig på en intervju. Men helt plötsligt så dyker ett helt nytt fält upp att vara expert i, intervjugenomslag.

Litecore
2008-09-17, 19:51
om den som ska anställas är ödmjuk och säljer/jobbar bra, behandla honom som en gud.
om den som ska anställas är ödmjuk men säljer/jobbar dåligt, lär upp honom rätt metod.
om den som ska anställas är ett fuckface som säljer/jobbar bra, sparka honom omedelbart.

i slutändan handlar det mycket mer om hur du är som person och funkar i gruppen
om du ställs mot en annan människa med likvärdig utbildning för det som jobbet kräver,
och det handlar ändå inte direkt om att sälja sig själv - dina referenser och kunskaper
finns redan på ett papper som rekryteraren har i handen och redan har läst igenom..

astrodog
2008-09-17, 20:04
om den som ska anställas är ödmjuk och säljer/jobbar bra, behandla honom som en gud.
om den som ska anställas är ödmjuk men säljer/jobbar dåligt, lär upp honom rätt metod.
om den som ska anställas är ett fuckface som säljer/jobbar bra, sparka honom omedelbart.

i slutändan handlar det mycket mer om hur du är som person och funkar i gruppen
om du ställs mot en annan människa med likvärdig utbildning för det som jobbet kräver,
och det handlar ändå inte direkt om att sälja sig själv - dina referenser och kunskaper
finns redan på ett papper som rekryteraren har i handen och redan har läst igenom..

Jo, men för X antal utskickade papper kommer du få en fraktion Y intervjuer. Vad är den främsta anledningen i så fall till att bli kallad på intervju ifall resten stämde? Jag håller med dig om att pappret är för de flesta ett mycket lättare sätt att kunna framställa sig själva, speciellt akademiker som jobbat enormt mycket med skrift och därmed det mest relevanta underlaget.

Så syftet med intervjun blir att se ifall en person är ödmjuk och lätt att arbeta med och ifall personen faktiskt passar in i klimatet. Men det är ju enligt mig så totalt omöjligt att visa på 15 minuter utan någon slags föraning eller genomtänkt plan. En plan kan t.ex. vara att ta upp relevanta frågor, vara lyhörd och ställa följdfrågor till intervjuarens uttalanden, visa entusiasm för jobbet och tjänsten. Vilket kanske på sätt och vis är ett utarbetat skådespel och inte säkert alls relevant i det långa loppet. Sen så är inte alla entusiastiska utåt sätt, så känslomässigt introverta personer kanske kan ha något att arbeta med här?

Jag bara spånar fritt för att föra vidare diskussionen, ni måste inte svara på just vad jag skriver, helt egna nya tankar och idéer uppskattas!

jakke
2008-09-17, 20:09
Utbildning? Vad för it/teknik jobb ska du söka?

astrodog
2008-09-17, 20:16
Civilingenjör datateknik

jakke
2008-09-17, 20:18
Civilingenjör datateknik

va? Du kan ju söka jobb alltifrån mgmtkonsult till utvecklare av kylskåpsmjukvara

Buckethead
2008-09-17, 20:40
Var har du fått 15-minuters-gränsen ifrån? När jag blev intervjuad för exjobb så fick jag hos ena företaget göra 2 intervjuer á 45-60 minuter med lite tester. Hos ett annat företag, där jag senare fick göra exjobb, så var det lite över en timme med samtal om allt möjligt. Mest vad jag hade för intresseområden och vad jag hade läst för kurser. En annan sak var att jag var väldigt intresserad av området dom höll på med och visade nog det väldigt tydligt.

Första företaget med 2 intervjuer och programmeringstester var hos ett nyöppnat sverige-kontor hos ett stort företag så det kontoret överdrev nog lite med deras exjobbsrekrytering. Men det är nog mer normalt med intervjuer runt timmen när man kommit igenom första gallringen.

Sen vid anställning så börjar man ju med provanställning så dom får se vad det är för människa innan det blir tal om fast anställning.

För att få svar på sina personliga brev har jag nog inga tips mer än att undvika dom klassiska fällorna: "Jag gillar att ha många bollar i luften" m.m.

astrodog
2008-09-17, 23:02
va? Du kan ju söka jobb alltifrån mgmtkonsult till utvecklare av kylskåpsmjukvara

Preferenser.

100 %: Mjukvaruutveckling av system med reglertekniska aspekter, t.ex. mycket inom transport som bil/flyg

50 %: Mjukvaruutveckling generellt

25 %: Programmerare

astrodog
2008-09-17, 23:06
Var har du fått 15-minuters-gränsen ifrån? När jag blev intervjuad för exjobb så fick jag hos ena företaget göra 2 intervjuer á 45-60 minuter med lite tester. Hos ett annat företag, där jag senare fick göra exjobb, så var det lite över en timme med samtal om allt möjligt. Mest vad jag hade för intresseområden och vad jag hade läst för kurser. En annan sak var att jag var väldigt intresserad av området dom höll på med och visade nog det väldigt tydligt.

Första företaget med 2 intervjuer och programmeringstester var hos ett nyöppnat sverige-kontor hos ett stort företag så det kontoret överdrev nog lite med deras exjobbsrekrytering. Men det är nog mer normalt med intervjuer runt timmen när man kommit igenom första gallringen.

Sen vid anställning så börjar man ju med provanställning så dom får se vad det är för människa innan det blir tal om fast anställning.

För att få svar på sina personliga brev har jag nog inga tips mer än att undvika dom klassiska fällorna: "Jag gillar att ha många bollar i luften" m.m.

Mitt exjobb kom efter en hyfsat kort intervju och det var till ett av de större företagen vi har.

Övriga extra jobb jag sökt sporadiskt har haft relativt korta intervjuer, 15-20 min skulle jag uppskatta dem till.

Mina personliga brev/CV verkar gå hem, men förmodligen får jag jobba en del på entusiasm och frågeställande vid intervjuer. Baserat på ett väldigt litet urval dock, så ska väl inte vara helt för snabb att dra slutsatser.

Därför jag är intresserad av att höra mer erfarna.
Gärna erfarenheter av faktiska rekryterare.

Litecore
2008-09-17, 23:38
även om snafu jobbar med ekonomi i ett helt annat arbetsklimat (england) så har han
på nåt sätt haft med rekrytering att göra såvitt jag förstår av hans tidigare poster..

skicka ett PM till honom på forumet så kanske du kan få lite mer konkreta tips :)

hangatyr
2008-09-18, 06:41
Preferenser.

100 %: Mjukvaruutveckling av system med reglertekniska aspekter, t.ex. mycket inom transport som bil/flyg

50 %: Mjukvaruutveckling generellt

25 %: Programmerare

sök jobb på scania.

astrodog
2008-09-18, 10:41
även om snafu jobbar med ekonomi i ett helt annat arbetsklimat (england) så har han
på nåt sätt haft med rekrytering att göra såvitt jag förstår av hans tidigare poster..

skicka ett PM till honom på forumet så kanske du kan få lite mer konkreta tips :)

Mmmm..vill inte utnyttja folk hur som helst, tycker det strider lite mot nätetikett att kontakta någon specifikt för en fråga som många andra kan svara på. Inte sagt att han inte vore mest lämpad, men jag tycker de andra svaren i tråden varit nyttiga med. Kanske letar upp någon tråd av/med honom där jag kan gå med i diskussionen :) Tack för tipset!

stevebc
2008-09-18, 10:43
Vad vill en rekryterare se i en intervju? Vad får dem att inte kunna motstå att vilja anställa en?Ett tips är att skippa dina historier som du drog i "otrevlig"-tråden :)

astrodog
2008-09-18, 10:46
Mina personliga brev/CV verkar gå hem, men förmodligen får jag jobba en del på entusiasm och frågeställande vid intervjuer.

Det verkar som att min uppfattning stämde i ett av de fall jag hade i tankarna, fick jag precis reda på. Har även refererat en ljudbok av en "motivationstalare", Brian Tracy, som uppenbarligen var inne på exakt samma spår.

Det är väl så enkelt som att man ska tycka om det man sysslar med och för min del gäller det bara att få fram detta. Inte sagt att det är det enda viktiga, men det är absolut en viktig punkt.

Skriv gärna ifall ni har fler tankar.

astrodog
2008-09-18, 10:50
Ett tips är att skippa dina historier som du drog i "otrevlig"-tråden :)

Haha ja det hoppas jag absolut inte någon tror om mig att jag kommer kasta datorerna i luften. Men har aldrig stött på någon som så uppenbart och direkt i mitt ansikte agerat så nonchalant och respektlöst, och då har jag ändå ätit kebab och falafel i säkert 15 år.

stevebc
2008-09-18, 11:12
Haha ja det hoppas jag absolut inte någon tror om mig att jag kommer kasta datorerna i luften. Men har aldrig stött på någon som så uppenbart och direkt i mitt ansikte agerat så nonchalant och respektlöst, och då har jag ändå ätit kebab och falafel i säkert 15 år.Hehe jag vet, bara retas lite.

bubbe
2008-09-19, 12:17
Räcker det inte att du presenterar ditt namn, Andreas?

http://www.modermodemet.com/modermodemet.jpg

astrodog
2008-09-19, 12:31
Underbar analys från den gamla goda tiden då man fortfarande hade testkartor för modermodem. Dock så tycker jag han ska kolla fästplattan och nätgeneratorn först.

shadowfire
2008-09-19, 17:55
Vet man vad man pratar om kan man oftast sammanfatta det väldigt kort.

lol.
Jag har genomfört tusentals intervjuer under mina 11 år som chef och ingen intervju har varit den andra lik, trots att tjänsterna kan ha varit identiska.

En jobbintervju är inget du sammanfattar kort, inte heller hur du skriver ett CV eller hur du ska söka jobbet. Det är väldigt olika och beror på mängder av aspekter. Exempelvis:

Scenario A: Vi behöver ha in någon fort. Vem som helst.
Scenario B: Det ska helst vara någon som har en personlighet som kan arbeta med Olle och Lisa
Scenario C: Den vi ska rekrytera nu, hoppas vi kan gå vidare och ta Lars arbete om 2 år, så den personen bör även ha dessa egenskaper
Scenario D: Vi har redan en person vi vill anställa, men för att ha någon att jämföra mot så bör vi ta in någon extra på intervju.

Osvosvosv... förutsättningarna kan vara fruktansvärt olika.

På en intervju kan jag bara vilja fokusera på hur personen agerar i samtalet. Eller så kan jag vara jävligt skeptisk mot något i dennes ansökan/CV, och ha som mål att grilla skiten ur personen jag intervjuar för att få veta varför denne skrivit som den gjort. Syfte/Mål med intervjun är oändliga.

astrodog
2008-09-19, 20:31
Mmm intressant, intressant... ingen direkt kommentar på ovanstående men intressant läsning. Undrar ju lite varför det skiljer sig så enormt i dina angreppssätt och funderar på att det kanske beror på:
- brist på formell utbildning i rekryteringsprocessen?
- du gillar att känna dig fram?
- ett försök till att bredda angreppssättet då standard saknas?


Undrar dock om du hade kunnat se det från perspektivet av den du intervjuar istället och hur personen ska agera för att du ska bli sugen på att välja honom.

shadowfire
2008-09-19, 21:37
Mmm intressant, intressant... ingen direkt kommentar på ovanstående men intressant läsning. Undrar ju lite varför det skiljer sig så enormt i dina angreppssätt och funderar på att det kanske beror på:
- brist på formell utbildning i rekryteringsprocessen?
- du gillar att känna dig fram?
- ett försök till att bredda angreppssättet då standard saknas?


Undrar dock om du hade kunnat se det från perspektivet av den du intervjuar istället och hur personen ska agera för att du ska bli sugen på att välja honom.
Ingetdera.
Människor finns det ingen mall för, simple as that. Alla möten med människor genererar en helt unik situation, hur många beteendevetenskapsutbildningar du än går och lär dig att klassificera människor i färger, former, mönster osv. Alla möten är ändå unika.

Edit: ungefär som att säga att du ska alltid berätta om dina ex då du går på date, så får du ligga. Jättefin mall, fungerar på somliga, fungerar inte på andra. Finns lika få mallar om hur du ska agera på en date - eftersom varje möte är unikt, med en ny person.