handdator

Visa fullständig version : En fråga om Whey 80.


Mushan
2008-09-17, 14:19
Tjo, jag bara undrar om man kan ta två "portioner" whey efter träning istället för 1, jag vet att man kan. Men vad är bäst, att dela upp det på 2 eller ta 2 direkt efter träningen, skulle tro det var bäst direkt efter träningen, eftersom det behövs då.. På förpackningen står det 1-3 drinkar med induviduell variation på dagen.

En annan fråga, brukar käka direkt när jag kommit hem, efter duschen osv. Då brukar jag trycka i mig pasta/ris osv. Ska man vänta med det, eller ska man äta direkt när man kommer hem, för kroppen tar ju upp protein bäst 3h efter ett pass väl? Får ju i mig protein av Whey'n, men inte mycket kolisar. Så hur länge ska man "vänta" innan man äter, eller kan man käka direkt när man kommer hem?

Tack på förhand.

King Grub
2008-09-17, 15:16
Antagligen är tarmens upptag så begränsat att stora portioner vassle är bortkastat. Dessutom oxiderar en större mängd rakt av om du tar mycket.

Du kan äta direkt när du kommer hem. Du bör äta när du kommer hem. Det där med tre timmar vet jag inte var du hört.

Mushan
2008-09-17, 21:39
Antagligen är tarmens upptag så begränsat att stora portioner vassle är bortkastat. Dessutom oxiderar en större mängd rakt av om du tar mycket.

Du kan äta direkt när du kommer hem. Du bör äta när du kommer hem. Det där med tre timmar vet jag inte var du hört.

Okej, tack. Men då ska jag ta en drink efter passet, sen en på kvällen då? Är det bäst så?

Det med 3 timmar, jag menade då att kroppen tar up protein snabbast och bättre då, vet inte var jag har hört det dock. :D Men när ska man äta nästa gång efter den måltiden man käkar efter passet?

Mushan
2008-09-17, 21:45
Okej, tack. Men då ska jag ta en drink efter passet, sen en på kvällen då? Är det bäst så?

Det med 3 timmar, jag menade då att kroppen tar up protein snabbast och bättre då, vet inte var jag har hört det dock. :D Men när ska man äta nästa gång efter den måltiden man käkar efter passet?

Glömde en sak, bättre att ta en på morgonen, sen en efter passet då? Kroppen är väl i katabolt tillstånd när man vaknar, så det kan väl va bra att ta tillsammans med frukosten?

Razorman
2008-09-17, 22:24
Antagligen är tarmens upptag så begränsat att stora portioner vassle är bortkastat. Dessutom oxiderar en större mängd rakt av om du tar mycket.

Du kan äta direkt när du kommer hem. Du bör äta när du kommer hem. Det där med tre timmar vet jag inte var du hört.

så de e just bara vassleprotein som tarmen inte kan ta upp ordentligt eller ?

Mushan
2008-09-17, 22:30
Hmm, läste i en tråd att protein före passet stimulerar proteinsyntesen efteråt, så det är bäst att ta vassle innan passet, sen hem och äta mat och få i sig kolhydrater. Därefter 1h efter en måltid kan man ta vassle igen? Kan nån hjälpa mig? :)

King Grub
2008-09-18, 04:18
Rama in passet mellan två vassleintag, gå hem och ät mat.

Mushan
2008-09-18, 10:27
Rama in passet mellan två vassleintag, gå hem och ät mat.

Okej, men tror jag kör vassle efter, sen mat, senare på kvällen eller eftermiddagen vassle igen.

jaaaaag
2008-09-18, 22:32
Antagligen är tarmens upptag så begränsat att stora portioner vassle är bortkastat. Dessutom oxiderar en större mängd rakt av om du tar mycket.

Du kan äta direkt när du kommer hem. Du bör äta när du kommer hem. Det där med tre timmar vet jag inte var du hört.

Hur mycket syftar du på när du skriver en större mängd? Jag brukar dringa 2 dl protein (ca 60g protein) i min morgondrink. Bortkastat?

mariamaria
2008-09-18, 23:06
Hur mycket syftar du på när du skriver en större mängd? Jag brukar dringa 2 dl protein (ca 60g protein) i min morgondrink. Bortkastat?
Har för mig att det är 15 gram vassle/tillfälle som kan tas upp.

jaaaaag
2008-09-18, 23:20
Har för mig att det är 15 gram vassle/tillfälle som kan tas upp.

En portion är på 25g så det vore konstigt :S

astrodog
2008-09-19, 00:28
Hur mycket syftar du på när du skriver en större mängd? Jag brukar dringa 2 dl protein (ca 60g protein) i min morgondrink. Bortkastat?

Siffran 35 gram protein brukar nämnas.

astrodog
2008-09-19, 00:30
Okej, men tror jag kör vassle efter, sen mat, senare på kvällen eller eftermiddagen vassle igen.

Hoppas du förstod att med rama in så menade han vassle innan ditt pass och vassle efter ditt pass. Vad jag förstått det så är båda ungefär lika givande.

mariamaria
2008-09-19, 01:13
Ok, kanske så lite som 15 g:
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3163456&postcount=13

astrodog
2008-09-19, 01:32
Ok, kanske så lite som 15 g:
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3163456&postcount=13

Kanske, men många dyrare proteinpulver tillför ju sina "proprietary" enzym-blandningar och blir kanske inte lika lösta heller, så de två grunderna som citatet byggde på gäller inte universellt för vassle-tillskott. Tror 35 gram absolut fortfarande kan vara den rimliga övre siffran att gå efter, men se till att satsa på just ett "dyrare" märke protein som påstår sig ha dessa fördelar. Ingen garanti dock som vanligt.

AJO
2008-09-19, 06:39
Gäller inte det längre med att man har ett "fönster" efter träningen. Då mer av näringen går till muskler istället för fett?

King Grub
2008-09-19, 06:41
Vad har det med saken att göra?

AJO
2008-09-19, 06:54
Tjo, jag bara undrar om man kan ta två "portioner" whey efter träning istället för 1, jag vet att man kan. Men vad är bäst, att dela upp det på 2 eller ta 2 direkt efter träningen, skulle tro det var bäst direkt efter träningen, eftersom det behövs då.. På förpackningen står det 1-3 drinkar med induviduell variation på dagen.

En annan fråga, brukar käka direkt när jag kommit hem, efter duschen osv. Då brukar jag trycka i mig pasta/ris osv. Ska man vänta med det, eller ska man äta direkt när man kommer hem, för kroppen tar ju upp protein bäst 3h efter ett pass väl? Får ju i mig protein av Whey'n, men inte mycket kolisar. Så hur länge ska man "vänta" innan man äter, eller kan man käka direkt när man kommer hem?

Tack på förhand.


Antagligen är tarmens upptag så begränsat att stora portioner vassle är bortkastat. Dessutom oxiderar en större mängd rakt av om du tar mycket.

Du kan äta direkt när du kommer hem. Du bör äta när du kommer hem. Det där med tre timmar vet jag inte var du hört.


Det var nog det fönstret han tänkte på.

King Grub
2008-09-19, 07:32
Han trodde ju att man inte tar upp protein som bäst förrän tre timmar efter träning.

AJO
2008-09-19, 19:12
Antagligen är tarmens upptag så begränsat att stora portioner vassle är bortkastat. Dessutom oxiderar en större mängd rakt av om du tar mycket.

Du kan äta direkt när du kommer hem. Du bör äta när du kommer hem. Det där med tre timmar vet jag inte var du hört.

Angående oxidationen, så gäller väl det främst vassle i stora mängder åt gången. När det gäller långsamt protein så blir det väl inte mycket högre oxidation när hela dagsdosen intages på en gång jämfört med flera?