handdator

Visa fullständig version : Felbränningar med alla dvd-brännare


drkrupp
2008-09-17, 13:41
Morsning alla kunniga!

Jag har nyligen köpt en ny dator (stationär) och som vanligt valde jag till en NEC-brännare (numera sony nec optiarc), eftersom dessa har fungerar bra för mig i alla år och jag inte haft en enda felbränning på minst 3 år.

Sedan jag bytte dator har jag märkt att något inte står rätt till. Ibland blir brända skivor helt oläsbara för både dator och annan utrustning (stationär dvdspelare etc), ibland fryser bilden till för ett ögonblick eller längre stunder i uppspelning av dvd /xvid. Både dvd+rw och cd+rw och dvd+r.

Bränningar ser ut att gå bra, men det är under verifiering felen upptäcks.

Jag har aldrig varit med om detta förut, så jag lämnade in dvd-brännaren och lånade hem en använd LG-brännare så länge. Samma fel uppstod med den. Dessutom uppstod fel redan under bränningen av RW med denna (redan innan verifieringen). Försökte sedan formatera en nyinköpt dvd+rw, varav brännaren hänger sig på 98%. Lämnar in, får istället en begagnad Sony-brännare. Denna beter sig än mer märkligt, då den inte ens kan läsa cd-skivor, varken tomma, brända eller köpta cd-skivor. Dvd-skivor lyckas den bränna, men fortfarande med fel på majoriteten av dem. Bytte även ide-kabel utan någon skillnad.

Denna gång lånade jag hem en s-ata-brännare istället (de andra är ide).
Test 1: bränna en dvd+rw. Lyckas.
Test 2: bränna en annan dvd+rw. Misslyckas.
Test 3: bränna en cd+r: Misslyckas (fel från sektor 1 och framåt vid verifiering)

Först nu provade jag att sänka brännarhastigheten. Provade en cd-r i 32x istället för 48x. Lyckas.
Brände en, två, tre, fyra, fem st dvd+r i 12x istället för 16x. Lyckas.

Frågetecken:
-Ska brännarhastigheten vara ett så stort problem? RW-skivorna har ju mycket lägre hastigheter (4x för dvd+rw) så det borde väl inte bero på det när jag lyckas bränna i 12x på +R, och det blir ju uppenbarligen fel även på RW-skivorna (som bara snurrar 4x).
-Är det nåt fel på min IDE-kontakt? Om brännarhastigheten vore enda problemet, varför uppför sig samtliga testade brännare dåligt, varav en inte ens kan läsa cd-skivor? Och eftersom s-ata-brännaren också visare samma dåliga resultat först, skulle felet även finnas i s-ata-kontakterna?
-Hårdvarufel? Men vilket?
-Mjukvarufel? Men vilket?

Dator:
HKC550 nätdel ATX 550W 12cm fläkt
Asus PK5 DDR2 SATA2 moderkort
Intel core 2 duo 2.66
2x1GB corsair minne
WD caviar 500GB sata2 hhd
Asus GF 8800GT grafikkort
Nec optiarc 20x (med flera)
Win xp home + sp3
Bränner med IMG Burn och Ashampoo burning studio

Inte de mest kraftfulla komponenterna möjligtvis, men förra datorn vad betydligt mindre, bara 250W nätagg, två HDD + 2 externa HDD, två brännare, firewirekort och GF660GT. Och denna brände samtliga skivor i 16x utan fel i 3 år.

Vad ska jag prova härnäst?

King Grub
2008-09-17, 13:52
En kompis hade ett identiskt problem; i ren desperation testade han till slut att byta ut RAM-stickorna... och vips var problemet som bortblåst.

drkrupp
2008-09-17, 14:57
Mycket intressant. Jag ska först ta och köra ett test med memtest och sen be om nya minnen. Återkommer. Tack.

Granatgiraffen
2008-09-17, 15:03
Konstiga fel skyller jag alltid på RAMminnet. :)
Har du testat med olika brännarprogram och olika märken på skivor också? Drivrutiner till brännaren är korrekt installerade?

Annars kan du ju testa att dra ut en minnesmodul och testa.

drkrupp
2008-09-17, 18:20
Precis tillbaks efter att ha kört både microsofts minnestest (2 varv) och memtest86+ (3 varv) utan fel. Men jag antar att det ändå kan bero på minnena?

Skivor: Jag har alltid kört med Verbatim 16x dvd+r och Sony 4x dvd+rw och TDK cd-r 700mb som fungerat klockrent för mig före den här datorn.

Program: Upptäckte brännarfelen med IMGBurn men provat BurnAware och Ashampoo burning studio sedan dess.

Drivrutiner till brännaren hittar windows på egen hand och verkar inte vara något problem. Firmware har jag inte brytt mig om att uppdatera då det 1) inte är mina brännare och 2) två av de lånade brännarna bör fungera eftersom de suttit i butikens testdatorer.

För tillfället är det svårare med felsökning eftersom jag helst inte vill göra fler trasiga skivor (dvd+r), och sata-brännaren som sitter i just nu fungerar bäst av alla brännare jag testat hittills med dvd+rw. De senaste 10 testbränningarna har verifierats ok! Dock fick jag en frysning av bilden på ½ sekund under ett utbränt avsnitt av ett tv-program, något som uppenbarligen inte upptäcktes av verifieringen. Och det är riktigt segt att testa på det här sättet om det bara upptäcks under uppspelning :)

Jag ska be att få tillbaka min ide-brännare och ett par nya minnen och prova på nytt.

Vicotnik
2008-09-18, 08:51
Sen NEC blev optiarc har deras brännare sugit. Det är inte alls samma grejor längre. Även jag gjorde misstaget att köpa en eftersom jag liksom du antog att NEC fortfarande var bra. Köpte den till min mors dator men fick den knappt att funka alls. Nu verkar det vara Pioneer och Samsung som funkar bäst vad jag har hört.

Därmed inte sagt att det inte är något annat som spökar, brännaren ska ju funka hyfsat ok kan man tycka, även om den är en billig kopia som bara säljer med hjälp av NEC-loggan. Men det kan vara värt att veta iaf så du inte köper en ny "NEC" i tron om att du bara hade otur med ditt exemplar.

drkrupp
2008-09-18, 14:33
Vicotnik: Japp, jag vet. Bad till och med om att få en hederlig NEC i butiken, men de finns visst inte längre. Hur som helst fungerade inte LGn eller Sonyn jag provade heller så nåt skumt är det.

drkrupp
2008-09-18, 16:58
Tog hem min Optiarc men behåller sata-brännaren en stund. Ska testa att bränna skiva till skiva utan hårddisk som mellanhand...

astrodog
2008-09-19, 01:06
Vad ska jag prova härnäst?

Du kan testa dina molex-kontakter genom att t.ex. jiggla dem lite i en hårddisks strömingång, ifall hårddisken spinnar upp/ner är kontakten dålig.

Samma sak kan du testa genom att ge dina brännare ström från en annan molex-kontakt.

Testa även jiggla huvudströmskontakten.

Du kan även testa med ett annat nätaggregat.

Som sagt tidigare byta RAM-minne. Eller testa med endast 1 minnesmodul i taget.

Du har väl inte köpt kassa skivor? Alltid en möjlighet, bara för det står Verbatim betyder det inte att det är Taiyo Yuden.

Se till att installera om WinXP och testa utan massa onödiga drivrutiner. Testa även med just de drivrutiner som rekommenderats av moderkortstillverkare etc.

Ett alternativ kan vara att installera linux eller köra en bootbar-från-DVD variant av linux och sedan testa bränna.

I övrigt så kan man bara be dig byta ut så många komponenter det går en i taget för att hitta källan som stör.

Uteslut heller inte möjliheten att alla tre (?) brännare du testat har varit dåliga.

drkrupp
2008-09-19, 11:20
astrodog: Bra tips där. Hittills har jag testat att bränna två skivor, direkt cd-cd mellan sata-brännaren och optiarcen. En cd-r lyckades och en cd-rw lyckades. Sedan från dvd-r till dvd-rw, där verifieringen godkändes med Ashampoo burning studio (enda brännarprogrammet jag har som klarar direktkopiering skiva till skiva) men som misslyckas i verifieringen vid 99% med IMGBurn. Men det kan ha andra orsaker tänker jag. Säkert svårare att kopiera en dvd on the fly än cd.

Plus att jag har nu testbränt 4 dvd+rw med optiarcen och de har visat sig bli ok av någon anledning... J>ag har dock inte bränt nån dvd+r i fullfart så det återstår att se...

Jag ska lämna tillbaka satabrännaren och fortsätta testa optiarcen. Om fel består ska jag prova att plocka ut en minnesmodul i taget. Hjälper inte det ska jag prova med en bootbar ubuntu och se om det går bättre där. Tack för tipset. Jag drar mig i det längsta för en formatering. Det tar så mycket tid och jobb att få iordning systemet efteråt som man vill ha det. Det är det värsta med att byta dator...

Tack så länge :)

Granatgiraffen
2008-09-19, 11:33
En annan fråga är ju varför du bränner så jäkla mycket! :) Vad bränner du? Jag har inte bränt en skiva på 2 år.

astrodog
2008-09-19, 11:45
Jag bränner inte heller i princip sedan priset på HDs gick under 1 kr/GB. Speciellt med tanke på osäkerheten i lagringsmediet dvd. För 2 kr/GB kan du få en väldigt säker lagring.

King Grub
2008-09-19, 12:06
Det är väl trevligt att kunna se film utan att behöva dra kabel från datorn till TV:n, om man t ex inte har dom i samma rum.

Granatgiraffen
2008-09-19, 12:19
Det är väl trevligt att kunna se film utan att behöva dra kabel från datorn till TV:n, om man t ex inte har dom i samma rum.

Då är det dags att skaffa en mediaextender. Bränna skivor känns helt 90tal (Det gör visserligen mediaextender också, men vi bor ju i Sverige)

astrodog
2008-09-19, 12:21
Det är väl trevligt att kunna se film utan att behöva dra kabel från datorn till TV:n, om man t ex inte har dom i samma rum.

Mmm fast kabeln lär oftast vara det billigare alternativet och förutom det så är det bättre på i princip alla sätt. Man kan ju köpa trådlös ljud/bild överföring annars och även koppla fjärrkontroll till datorn. Sen så har vi alternativen Popcorn Hour, HTPC, Xbox.. som alla kan streama över en enkel billig nätverkskabel. Gav nyligen bort min Philips DVD med DivX-stöd just för att jag hade noll användning av den. Ser jag film så gör jag det på en LCD och vill utnyttja dess upplösning, det får jag från minst 720p material som den inte stödde. Sen så är det organisatoriskt så mycket lättare med HDs.

Sen så menar jag inte att det är dött eller onödigt att bränna ut på DVD eftersom det fortfarande är den absolut största marknaden för filmer och formatet därmed passar perfekt. Samt givet att man oftast har ganska mycket investerat i denna teknik. Hade jag gillat att titta på samma film om och om igen så hade jag förmodligen kunnat se det som ett alternativ också.

drkrupp
2008-09-20, 12:11
Visst jag har också haft sladdar mellan alla rum, tv och dator men köpte min Philips divx-spelare för några år sen av bekvämligheter och för att slippa sladdar. Jag har även Pioneer HDD-video där jag ett tag trodde jag skulle bli nöjd när jag kunde spela in alla tvprogram jag ville se, för att se när jag vill och lätt spola förbi reklam. Så blev det inte. Reklamen irriterar ändå. Därför bränner jag en massa dvd+rw. För att kunna slökolla på dagens idol och plus och filip och fredrik när som helst och utan reklam.

Mediaextenders har jag spanat på länge men inte hittat nån som folk inte irriterar sig på av en eller flera anledningar.

Sen är det ju datorproblemet i sig som jag vill bli av med. En brännare kostar enkla 300 spänn. Men jag kan inte bränna med den.

Jag har inte kommit längre i mina tester (tidsbrist) men jag har återlämnat sata'n och sitter nu med originalkonfigurationen igen.

Återkommer :)