handdator

Visa fullständig version : Styrketräning + Boxning Upplägg!


skeletron
2008-09-17, 09:31
Ja, vad kan vara passande?
Kanske..;

Må boxningsträning, Ben, vader på gymmet
Ti boxningsträning,
On Vila
To Boxningsträning
Fr triceps, rygg, bröst
Lö vila
Sö axlar, mage Biceps

Är detta ett bra schema? Vila kan ju vara lämpligt 2ggr i veckan, det är väl ganska bra?

Sedan undrar jag, är det några speciella övningar som är bra att köra mot boxningen, bör man köra extra explosivt? Något förslag?

Målet är att få en mångsidig träning, inriktat till boxningen.

mjukglass
2008-09-17, 11:44
fråga ross (http://www.rosstraining.com/articles/strengthtraining.html)

hangatyr
2008-09-17, 12:38
Sedan undrar jag, är det några speciella övningar som är bra att köra mot boxningen, bör man köra extra explosivt? Något förslag?

Målet är att få en mångsidig träning, inriktat till boxningen.

ett helt galet tips från mig är att fråga din boxningstränare.

Speedy
2008-09-17, 12:43
chins och dips är övningar som är vettiga att ha med även knäböj körde vi mycket när jag tränade.

hangatyr
2008-09-17, 12:45
chins och dips är övningar som är vettiga att ha med även knäböj körde vi mycket när jag tränade.

knäböj för boxning? ok.


chips och dip funkar skitbra om man viull gå upp en viktklass! ;)

Mantus
2008-09-17, 12:53
knäböj för boxning? ok.


chips och dip funkar skitbra om man viull gå upp en viktklass! ;)

Ja? Vart tror du man tar kraften ifrån? Ben och rygg ger en stor del av kraften i många slag. Vilket du borde veta som verkar köra mma?

hangatyr
2008-09-17, 12:59
Ja? Vart tror du man tar kraften ifrån? Ben och rygg ger en stor del av kraften i många slag. Vilket du borde veta som verkar köra mma?

jag brukar ta kraften från höfterna. det är jättebra att var stark i benen men ännu bättre att vara rörlig i höften.

mjukglass
2008-09-17, 13:47
yo yo. Klart att ni fullblodsproffs har bättre koll. Men jag tror att Ross vet lite om ämnet. Kanske skall ni ägna en 5 sek att kolla upp vad karln har att säga innan ni tungviktskungar levererar och regulerar.

hangatyr
2008-09-17, 14:37
yo yo. Klart att ni fullblodsproffs har bättre koll. Men jag tror att Ross vet lite om ämnet. Kanske skall ni ägna en 5 sek att kolla upp vad karln har att säga innan ni tungviktskungar levererar och regulerar.

ska jag absolut göra!
tack för länktipset!

jag tycker i och för sig att mitt tips att fråga tränarn antyder att jag inte anser mig vara tungviktskung. ååååh, den som ändå vore tungviktskung!!!!

skeletron
2008-09-22, 16:23
Tyckte dock inte att allt på sidan verkade helt trovärdigt. Finns det nått som styrker det som står där? Eller är det bara synpunkter på hur man KAN träna?

EmiluR
2008-09-22, 18:57
Testa så märker du om det funkar? Jag gymmar 4gånger i veckan och har bjj/mma 4gånger i veckan och det funkar för mig utan några som helst problem.*flex*

skeletron
2008-09-23, 08:30
Jaa, men jag vet fortfarande inte om jag ska köra mer explosivt än innan etc :)

mjukglass
2008-09-23, 13:12
Tyckte dock inte att allt på sidan verkade helt trovärdigt. Finns det nått som styrker det som står där? Eller är det bara synpunkter på hur man KAN träna?

Alltså. Ross styrker som oftast sina reflektioner med artiklar när han kan. Annars så försöker han motivera sina resonemang utifrån empiri.

Men helt jävla allvarligt. Menar du att du ställer en fråga på ett öppen forum, får lite svar från random folk och nöjer dig med pseudoresonemang om knäböjens vikt vid för slagkraft, men ifrågasätter trovärdigheten hos Ross som förutom att han är ett jävla fysmonster utan like bland annat försörjer sig på att träna fighters, . :Virro

hangatyr
2008-09-23, 13:47
Alltså. Ross styrker som oftast sina reflektioner med artiklar när han kan. Annars så försöker han motivera sina resonemang utifrån empiri.

Men helt jävla allvarligt. Menar du att du ställer en fråga på ett öppen forum, får lite svar från random folk och nöjer dig med pseudoresonemang om knäböjens vikt vid för slagkraft, men ifrågasätter trovärdigheten hos Ross som förutom att han är ett jävla fysmonster utan like bland annat försörjer sig på att träna fighters, . :Virro

vad tycker du själv? vad funkar för dig? :)

mjukglass
2008-09-23, 16:33
vad tycker du själv? vad funkar för dig? :)

Oavsett område söker jag information och kunskap från folk med dokumenterad kunskap och framgång. Jag spekulerar inte kring tänkta scenarion.

skeletron
2008-09-24, 19:53
Nu struntar jag i vad Ross säger, jag vill kombinera boxning med styrketräning (med vikter).

Mina frågor är om upplägget verkar rimligt, och inte minst, fungerar 8x4 som jag kör nu? Jag är dålig på att variera intensiteten på träningen, bör jag köra kanske 4x4 el liknande istället? Eller variera? Vad fungerar bäst?

Basövningar, dips och chins kör jag, nått mer som är givet?

TACK!

Hemi
2008-09-24, 20:05
Det ar fler saker som avgor om man far in harda snabba traffar eller inte. Jag var boxare och vi lag pa fler reps an sadar, vi spinkon som behovde lite mer muskler, vi hade mycket annat for explosivitet och spanst. men det ar olika, las garna artiklar det ar bra, men ta fragor med tranarna i forsta hand. Tycker jag, eftersom boxare ar individer.

skeletron
2008-09-26, 16:23
Tack! Är crossfit bra boxningsträning? Börja jag köra spänstövningar etc?

tack på förhand...

Elfsberg
2008-09-26, 18:04
Styrketräning max två gånger i veckan, allt annat verkar vara lönlöst.

skeletron
2008-09-26, 20:33
Varför?

Styrketräning max två gånger i veckan, allt annat verkar vara lönlöst.

skeletron
2008-09-27, 01:03
Förresten vad tycker ni om detta upplägget?!

Må: Boxning
Ti Boxning
Ons vila
Tors Boxning
Fre Helkroppspass
Lör Vila
Sön Helkroppspass

Kappman
2008-09-27, 06:43
Lägg vilodagarna efter styrkepassen i alla fall. Både för resultat och prestation på boxningen.

skeletron
2008-09-27, 10:02
Det går ju inte, om jag tränar Mån, tis och tors och ska ha två helkroppspass. Går ju liksom inte att pussla om.

skeletron
2008-09-27, 10:27
Kommer detta bygga bra? Boxningen håller på 2h så det känns lite väl jobbigt att köra styrketräning på det, samma dag. Samtidigt är väl 2 dagars vila rekommenderat. Frågan är om detta kommer göra mig grov?

Förresten vad tycker ni om detta upplägget?!

Må: Boxning
Ti Boxning
Ons vila
Tors Boxning
Fre Helkroppspass
Lör Vila
Sön Helkroppspass

Elfsberg
2008-09-27, 15:02
Förresten vad tycker ni om detta upplägget?!

Må: Boxning
Ti Boxning
Ons vila
Tors Boxning
Fre Helkroppspass
Lör Vila
Sön Helkroppspass

Det kan funka, absolut.

Lägg vilodagarna efter styrkepassen i alla fall. Både för resultat och prestation på boxningen.

Det är vilket som och är svårt att kompromissa. Prioriterar du boxningen och vill komma nånstans där så får du ta den träningen när du är som minst sliten och vice versa.

skeletron
2008-09-27, 15:55
Jag vill ju köra 6pass...

Må: Boxning
Ti Boxning
Ons Helkroppspass
Tors Boxning
Fre Helkroppspass
Lör Vila
Sön Helkroppspass

För lite vila?
för intensivt?

regus
2008-09-27, 18:37
Det kommer antagligen fungera helt okej om du har vettiga (bra volym och intensitet) helkroppspass. men det kommer antagligen bli slitsamt.

Du skulle kunna träna på sådär i ett par veckor, ta en vecka där man bara tränar boxning, fortsätta träna som man gjorde veckan innan några veckor. Upprepa.

skeletron
2008-09-27, 19:04
Det låter som en bra idé

Börjar nog med att testa 3split, så kanske jag testar helkropp senare.

Mån: boxning
Tis: Ben - Mage
Ons: boxning
Tors: boxning
fred: Rygg - Biceps
lör: Bröst - Axlar - triceps
sön vila

skeletron
2009-07-13, 17:24
Hej igen! Jag tänkte uppdatera tråden då jag fortsatt mina funderingar kring upplägget ganska mycket.

Kondition kan ju vara bra att supplementera till boxningen. Jag tänkte få med det, jag tycker dessutom mycket om att springa :)

Överväger en periodisering enligt detta koncept, som jag blivit tipsad om;

1-2 månader styrka följt av 1-2 månader löpning, och sedan börja om, precis. Köra ett pass i veckan av det man inte fokuserar på,

Boxningsträningen ser ut såhär ungefär:
Ser ut som följande (tränaren varierar en aning då och då, ibland mer styrka, ibland lite smidighetsövningar, annars brukar det vara samma) Totala passet är 2h, Det börjar med fotboll 30-40 min, Sedan sektion med hopprep - situps och armhävningar - hopprep situps och armhävningar hopprep - situps och armhävningar. Ibland upphopp och knäböj här. Notera inga vikter.

Sedan får vi köra teknik mot varandra, mot den andres handskar, samtidigt som tränaren går runt och tittar.

Efter detta har vi sparring, och sist i passet kör vi idioten ibland, den där då man ska slå så hårt och snabbt man kan 20 min, sedan 20 situps, slå igen 15 min, 15 situps etc etc.

Träningen är ganska "fri", dvs vi får lägga upp den lite som vi själva vill, vill vi hoppa hopprep eller träna styrka får vi göra det. Så vet man vad man behöver träna på så är det ju toppen. Ibland instruerar tränaren oss i alla i gruppen samtidigt, ibland skuggboxning etc.

Kan detta vara en bra ide?


Det jag funderar mest över, är om jag behöver så mycket extra konditionsträning, och om man kanske kan lägga upp det på något annat sätt. Något som har något förslag? Och isf, intensiv konditionsträning, är det onödigt? 1mils längder som gäller?

delta_mats
2009-07-13, 17:44
Jag har kombinerat styrketräning med boxning. Kan utan att ljuga påstå att jag slog minst lika snabbt som killarna vägandes 20-40kg mindre än mig, och med betydligt mer kraft bakom såklart. Många tränare gillar dock inte styrketräning och tror man blir långsam, vilket jag inte var.

Akta axlarna då du använder dem jämt när du boxas, och även vid i princip all överkroppsträning, var noga med att känna efter om dom känns slitna.

Använd dig gärna av komplexa övningar som bänkpress, knäböj, marklyft. Även chins och dips är bra.
Intervallträning för konditionen är super. Man kan då efterlikna dom explosiva attacker man utför i en boxningsmatch. Ofta ingår sådan träning i boxningspassen och kör man dessa ofta kanske man hellre väljer att träna lågintensiv löpträning på egen hand.

skeletron
2009-07-13, 18:40
Åh tack för ditt svar Delta_Mats, du verkar vara insatt :)

Har du något tips på hur jag kan lägga upp? Räcker kanske 1 långdistanspass i veckan? Och ett intensivt någon gång ibland kanske, säg var 3:e vecka.

Vad sägs om Roadwork? (Spring exempelis 1000 meter, och gör sedan 10 burpee's/sotare (armhävning som övergår i ett explosivt upphopp), varefter du sprintar 30-50 meter, och sedan jogga i 1000 meter, innan man upprepar. Allteftersom återhämtningsförmågan blir bättre, kan vilodistansen minskas.
?

Och även, träningen innehåller ju mycket konditionsträning som sagt, 30 min uppvärmning fotboll etc. Är det överflödigt med konditionsträning?

Oby
2009-07-13, 20:40
Kul med någon som vill satsa på boxning! Ett tips är att ta ben på fredagen (eller och axlar) då det annars kan försvåra boxningen, träningsvärk i överkroppen brukar mest vara skönt att få mjuka upp och borde inte försämra om den inte är rejäl! Magen skulle jag skippat o kört de extra hårt på passen. Jogging är skitbra komplement om du inte redan har just en sådan kondition då är intervaller eller liknande former med hög ansträngning och vila bra för att anpassa dig till boxningen. Basövningar är ju perfekt, frivändningar är bra o som du säger explosiv träning.

schabo-labo
2009-07-13, 21:02
Vad har för mål?

Peter.B
2009-07-13, 21:35
Hur du tränar och hur hårt du kan träna påverkas mycket av omkringliggande faktorer. Hur väl sköter du kost och vila? Hur bra återhämtar du dig? Hur mycket vill du satsa?

Vet du om dina styrkor och svagheter, och känns det lönt att sträva mot att just stärka svagheterna? Om du vet med dig att du är lite slö, då är ju explosivitet bra att satsa på. Har du däremot svårt att orka hårdare pass så kanske du ska satsa på mer konditionsträning.

Jag skulle i de flesta fall satsa på 3 boxningspass i veckan. 2 helkroppspass med total fokus på komplexa basövningar med fria vikter och då inte köra till failure men ändå köra tungt och explosivt. Kondition 1 gång i veckan, varierar långdistans och intervaller. Detta är för allmänna mål, liksom de flesta som satsar ganska hårt men kanske inte är på proffsnivå redan. Är konditionen din svagaste sida kör du 2 konditionspass och 1 helkroppspass.

Periodisera din styrketräning precis som renodlade styrkeatleter gör, med tyngre och lättare perioder. Dock mindre totalvolym än de som bara styrketränar då du vill vara fräsch till boxningen.

delta_mats
2009-07-14, 09:56
Åh tack för ditt svar Delta_Mats, du verkar vara insatt :)

Har du något tips på hur jag kan lägga upp? Räcker kanske 1 långdistanspass i veckan? Och ett intensivt någon gång ibland kanske, säg var 3:e vecka.

Vad sägs om Roadwork? (Spring exempelis 1000 meter, och gör sedan 10 burpee's/sotare (armhävning som övergår i ett explosivt upphopp), varefter du sprintar 30-50 meter, och sedan jogga i 1000 meter, innan man upprepar. Allteftersom återhämtningsförmågan blir bättre, kan vilodistansen minskas.
?

Och även, träningen innehåller ju mycket konditionsträning som sagt, 30 min uppvärmning fotboll etc. Är det överflödigt med konditionsträning?


Jag skulle tro att ett långdistanspass i veckan räcker bra.
Roadwork låter intressant, om man kör ditt upplägg som ett långdistanspass. Man kan ju köra det mer intensivt om man kortar ner löpsträckan där emellan till ett par hundra meter.

Grejen är ju den att man måste prioritera. Vad behöver du förbättra mest, konditionen eller styrkan?
Boxningsträningen täcker ju in rätt mycket, förutom just maxstyrka och uthållighet.

Jag hade kanske valt att träna boxning 3 dagar i veckan, styrketräning 2 halvkroppspass i veckan och en roadwork i veckan. Lägga styrketräningen så jag får vila dagen efter i den mån det går.

skeletron
2009-07-14, 19:08
Mina mål är att bli tränad allround, bli utvecklas i boxningen och få en vältränad kropp. Lite mer specifikt så vill jag bli mer mjölksyratålig, eftersom boxningen tar så in i ******* på armarna och axlarna. Kanske löpningen råder bot på detta? Tycker jag springer hyffsat, men såklart det måste bli bättre för att jag ska nå en förbättring på andra håll också, det är ju logiskt :)
Starkare vill jag bli såklart också, öka maxstyrkan.


Vad har för mål?

skeletron
2009-07-14, 19:14
Jag svarar både Peter_B och Delta_Mats eftersom era svar gick ihop med varandra.

Det låter som ett skitkul upplägg :D:D Det gör vi på

Några frågor bara: Bör 1 vilodag räcka?
Totalvolym, vad innebär det uttrycket? Känner mig lite vilsen här, :P

Hur kan ett halvkroppspass-upplägg se ut?

Jag börjar med roadwork då, fast testar 200 och räknar det som intervallträning. Så kanske det blir detta varannan, och långdistans varannan :) Kanske 1 mil. Eller bör jag försöka springa längre ändå?


Tack annars! ;D

delta_mats
2009-07-14, 20:58
Jag svarar både Peter_B och Delta_Mats eftersom era svar gick ihop med varandra.

Det låter som ett skitkul upplägg :D:D Det gör vi på

Några frågor bara: Bör 1 vilodag räcka?
Totalvolym, vad innebär det uttrycket? Känner mig lite vilsen här, :P

Hur kan ett halvkroppspass-upplägg se ut?

Jag börjar med roadwork då, fast testar 200 och räknar det som intervallträning. Så kanske det blir detta varannan, och långdistans varannan :) Kanske 1 mil. Eller bör jag försöka springa längre ändå?


Tack annars! ;D

Han menade att du kan inte träna styrketräning lika mycket som en person som enbart ägnar sin träning till styrketräning. Eftersom din kropp även måste återhämta sig från boxningen.
Mjölksyratåligheten kommer du förbättra genom boxningsträningen. Fixar du milen på en hygglig tid (enligt dig) så ser jag inte att du har någon större nytta av att springa längre. En boxningsmatch är förvisso jobbig, men knappast en ren uthållighetstävling.

justscrap
2009-07-14, 21:17
postar en video på en kille som slår hårt

http://www.youtube.com/watch?v=yTNciX8DLl0&feature=related

skeletron
2009-07-15, 05:38
Okej, men jag kan fortsätta men roadworken då, eller annan högintensiv konditionsträning, har jag förstått dig rätt?

Han menade att du kan inte träna styrketräning lika mycket som en person som enbart ägnar sin träning till styrketräning. Eftersom din kropp även måste återhämta sig från boxningen.
Mjölksyratåligheten kommer du förbättra genom boxningsträningen. Fixar du milen på en hygglig tid (enligt dig) så ser jag inte att du har någon större nytta av att springa längre. En boxningsmatch är förvisso jobbig, men knappast en ren uthållighetstävling.

Peter.B
2009-07-15, 07:16
Jag svarar både Peter_B och Delta_Mats eftersom era svar gick ihop med varandra.

Det låter som ett skitkul upplägg Det gör vi på

Några frågor bara: Bör 1 vilodag räcka?
Totalvolym, vad innebär det uttrycket? Känner mig lite vilsen här, :P

Hur kan ett halvkroppspass-upplägg se ut?

Jag börjar med roadwork då, fast testar 200 och räknar det som intervallträning. Så kanske det blir detta varannan, och långdistans varannan :) Kanske 1 mil. Eller bör jag försöka springa längre ändå?


Tack annars! ;D

En vilodag kan räcka, men det är som sagt beroende på hur van du är och duktig på att återhämta dig. Testa, men du kan bli tvungen att ta två vilodagar i veckan, det gör oftast jag och trycker istället ihop konditionen och styrketräningen på samma pass, även om det inte är optimalt :thumbup:

Totalvolym innebär totalt hur mycket du tränar. Om du kör 3 set med 5 reps har du en lägre totalvolym än någon som kör 5 set med 10 reps i varje :) Ungefär så.

Halvkroppsupplägg kan antingen vara en underkroppsdag och en överkroppsdag eller push och ett pull pass. Exempelvis.

Längre än 1 mil finns det nog ingen anledning att springa. Jag vet aldrig vilken distans jag springer, bestämmer mig för en tid jag ska springa, nästan aldrig mer än 35 min, sen försöker jag hålla ett bra tempo hela tiden. Det är inte fel att springa bestämd distans heller, det här är bara en idé :)

skeletron
2009-07-15, 15:46
Okej, I see! När jag klarat milen på en hyffsad tid, kan jag börja köra 3 gympass/veckan då, eller kanske är lämpligast att gå över till intervaller då?

Peter.B
2009-07-15, 17:15
Okej, I see! När jag klarat milen på en hyffsad tid, kan jag börja köra 3 gympass/veckan då, eller kanske är lämpligast att gå över till intervaller då?

Finns inga sådana kan eller bör enligt mig. Gör det som känns bra. Jag hade inte kört 3 gympass i veckan, för att för mig funkade det inte när jag testade. Presterade dåligt både i gymmet och med att spöa folk (;)) samt att jag blev sjuk ofta och mycket. Välj det som funkar för dig. Intervaller kan du alltid variera din konditionsträning med, även innan du klarar milen på bra tid.

skeletron
2009-07-15, 19:26
okej! Det låter bra detta.
skissade ihop ett halvkroppspass

Knäböj 3nset
Marklyft 3set
Frontböj 3set
Vadpress i smith 3 set (superset) Framålutande hantellyft 3 set
Sidolyft 3 set


Pass 2:

Bänkpress 3 set
Dips/lutande hantelpress 3 set
Chins 3 set
Hantelrodd 3 set
Liggande tricepsextensions 3 set
Hantelcurl/rak stångcurl 3 set
Frivändningar 3 set


Per/Muskelgrupp

Ben 2
Rygg 3
Vader 1
Axlar 1
Biceps 1
Triceps 1
Bröst 2

+Magövningar under boxningsträningarna
:)

Sen tänkte jag väl att jag skulle periodisera seten, köra 5repx3set 3veckor, 8repx3set 6veckor, och 8x12 3 veckor.

Rimligt?

Peter.B
2009-07-16, 07:29
okej! Det låter bra detta.
skissade ihop ett halvkroppspass

Knäböj 3nset
Marklyft 3set
Frontböj 3set
Vadpress i smith 3 set (superset) Framålutande hantellyft 3 set
Sidolyft 3 set


Pass 2:

Bänkpress 3 set
Dips/lutande hantelpress 3 set
Chins 3 set
Hantelrodd 3 set
Liggande tricepsextensions 3 set
Hantelcurl/rak stångcurl 3 set
Frivändningar 3 set


Per/Muskelgrupp

Ben 2
Rygg 3
Vader 1
Axlar 1
Biceps 1
Triceps 1
Bröst 2

+Magövningar under boxningsträningarna
:)

Sen tänkte jag väl att jag skulle periodisera seten, köra 5repx3set 3veckor, 8repx3set 6veckor, och 8x12 3 veckor.

Rimligt?

Jag tycker det ser helt okej ut. Kör frivändningarna först de dagar du kör det. Variera gärna hantelrodden med skivstångsrodd och lägg in militärpressar tycker jag. Allting med fria vikter stående. Variera ibland exempelvis frontböjarna med raka marklyft eller good mornings så får baksidan låret jobba lite också. Men det här är bara tips och idéer, upplägget såg inte dumt ut :)

Rahf
2009-07-16, 09:12
Grenspecifik 'mjölksyratålighet' kommer snarare när du får bättre teknik och kan slappna av. Själv tränar jag thaiboxning och kör styrketräning med inriktning på styrka och explosivitet.

skeletron
2009-07-16, 16:51
Hej Rahf, det låter bra, hur gör du, periodiserar du ditt upplägg? Fick lite inspiration från dig när jag läste en gammal tråd :)


puss

skeletron
2009-07-17, 21:09
En annan fundering är hur jag gör med magträningen, kanske lägger jag allt krut på boxningsträningarna, fast då blir det ingen "viktad" magträning...

skeletron
2009-07-17, 21:16
Okej, hur vet man hur många repetitioner man ska köra, och hur hårt man ska gå in? Hur långa passen ska vara? Hur man ska avancera?

Jag skulle tro att ett långdistanspass i veckan räcker bra.
Roadwork låter intressant, om man kör ditt upplägg som ett långdistanspass. Man kan ju köra det mer intensivt om man kortar ner löpsträckan där emellan till ett par hundra meter.

Grejen är ju den att man måste prioritera. Vad behöver du förbättra mest, konditionen eller styrkan?
Boxningsträningen täcker ju in rätt mycket, förutom just maxstyrka och uthållighet.

Jag hade kanske valt att träna boxning 3 dagar i veckan, styrketräning 2 halvkroppspass i veckan och en roadwork i veckan. Lägga styrketräningen så jag får vila dagen efter i den mån det går.