handdator

Visa fullständig version : Ansträngningsastma eller bara torr i halsen?


Söta
2008-09-17, 08:18
Jag har sökt och googlat och försökt förstå sökfunktionen på det här forumet men jag måste ha blivit fördummad av alla mina år i skolbänken. . . .

Har en liten fråga om konditionsträning. Min träning är nog en aning ensidig, ägnar mig mest åt att jogga ett par tre gånger i veckan. Cyklar för transport och simmar på vintern när det är för slaskigt för att jogga. Rider på snel hest ibland också, icke att förglömma (även om det mest torde klassa som streching).

Hur som... När jag joggar långt (mer än 7-8 km) eller snabbt (så att pulsen går upp mot >190) känns det som att jag får väldigt svårt att få in syre i kroppen. Luften går ner i lungorna utan problem men det känns som jag får syrebrist ändå. Ibland blir det som tryck över bröstkorgen men det är mer sällan. Detta har dykt upp nu när temperaturerna fallit. Får för mig att det är såhär ansträngingsastma känns, men tänker också att det borde vara mer sannolikt att det är uttorkning för att man andas mycket mer. Har aldrig haft andra former av astma eller luftvägsallergier.

Men vad är det då?

Ellis Wyatt
2008-09-17, 09:33
Jag tycker mer det låter som inbillade andningsproblem. Min ansträngningsastma tar sig i alla fall uttryck i extrem (okontrollerbar) hosta plus ett mycket högt pipljud när jag andas ut.

Astma brukar väl inte påverka så mycket om hur syret kommer ner i lungorna, utan snarare hur det kommer ut förresten.

LindaS
2008-09-17, 09:50
Jag tycker mer det låter som inbillade andningsproblem. Min ansträngningsastma tar sig i alla fall uttryck i extrem (okontrollerbar) hosta plus ett mycket högt pipljud när jag andas ut.

Astma brukar väl inte påverka så mycket om hur syret kommer ner i lungorna, utan snarare hur det kommer ut förresten.
+1

Jag har ingen svår ansträngningsastma, men när jag springer så låter det ganska illa och väser och piper redan efter ett par hundra meter(även om det inte känns så). Jag får koncentrera mig på att andas ut, för det verkar som att "kroppen" bara vill dra in luft. Går jag ut i för hårt tempo så är det väldigt svårt att återvända till ett lugnare tempo utan att behöva gå emellan.

Sniggel
2008-09-17, 10:18
känns det som att jag får väldigt svårt att få in syre i kroppen. Luften går ner i lungorna utan problem men det känns som jag får syrebrist ändå.

När det gäller astma är det snarare svårt att fylla lungorna med luft. Jag har själv kraftig astma och när jag har problem (i viss utsträckning), kan jag få tillräckligt med syre en stund om jag bara kämpar på med andningen (och använder lite andra andningstekniker för att inte reta upp luftrören mer). Så det är snarare tvärtom med astma, man har problem att få ner luft i lungorna, och speciellt ut, men den luft som faktiskt kommer ner, den har man nytta av. Det låter snarare som om du får syrebrist pga otillräcklig syreupptagningsförmåga, alltså något som är helt normalt när man jobbar lite hårdare. Detta är vad jag tycker det låter som när du beskriver det iaf.

Söta
2008-09-17, 10:52
Gott så i sådana fall... hellre inbillade andningsproblem och dålig syreupptagningsförmåga än astma. No offence :em:

Har som sagt rätt dålig koll på astma öht. Men det är ju det man har forum, sökmotorer och dumma frågor till.

Sniggel
2008-09-17, 14:03
Om du, när du har problem, stannar upp, och tar djupa andetag, andas ut helt och andas in mycket, utan att höra något väsande ljud, är det förmodligne inte astma. Du kanske blir yr och får andnöd eftersom du är ansträngd, men det är normalt och går teoretiskt sätt att förbättra med träning.