handdator

Visa fullständig version : Rapport angående tung eller lätt tränings effekter på bl a styrka.


nyrjoh
2008-09-17, 07:49
Changes in muscle size and MHC composition in response to resistance exercise with heavy and light loading intensity.

Holm L, Reitelseder S, Pedersen TG, Doessing S, Petersen SG, Flyvbjerg A, Andersen JL, Aagaard P, Kjaer M.

Muscle mass accretion is accomplished by heavy-load resistance training. The effect of light-load resistance exercise is far more sparsely investigated with regards to the potential effect upon muscle size and contractile strength. We applied a resistance exercise protocol where the same individual trained one leg at 70% of 1 repetition maximum (1RM) (HL) while training the other leg at 15.5% 1RM (LL). Eleven sedentary men (age: 25+/-1 yrs) trained for 12 weeks, 3-times per week. Before and after the intervention muscle hypertrophy was determined by magnetic resonance imaging, muscle biopsies were obtained bilaterally from vastus lateralis for determination of myosin heavy chain (MHC) composition, and maximal muscle strength was assessed by 1RM testing and in an isokinetic dynamometer at 60 degrees (.)s(-1). Quadriceps muscle cross-sectional area increased (P<0.05) 8+/-1% and 3+/-1% in the HL and LL leg, respectively, with a greater gain in HL than LL (P<0.05). Likewise, 1RM strength increased (P<0.001) in both legs (HL: 36+/-5%, LL: 19+/-2%), albeit more so with HL (P<0.01). Isokinetic 60 degrees (.)s (-1) muscle strength improved by 13+/-5% (P<0.05) in HL but remained unchanged in LL (4+/-5%, n.s.). Finally, MHC IIX protein expression was decreased with HL but not LL, despite identical total workload in HL and LL. Our main finding was that LL resistance training was sufficient to induce a small but significant muscle hypertrophy in healthy young men. However, LL resistance training was inferior compared to HL training in evoking adaptive changes in muscle size and contractile strength, and was insufficient to induce changes in MHC composition. Key words: unilateral training, resistance training, muscle hypertrophy, muscle morphology.

Scratch89
2008-09-17, 08:05
Nu har jag inte fullängdsstudien, så jag frågar. Hur hårt tränade de i sitt set? Bara en repetition, eller körde de till failure? Hur många reps, osv?

Per B
2008-09-17, 08:11
MHC IIX protein expression was decreased with HL but not LL, despite identical total workload in HL and LL.

Nu har jag inte fullängdsstudien, så jag frågar. Hur hårt tränade de i sitt set? Bara en repetition, eller körde de till failure? Hur många reps, osv?

Eftersom de skriver "identical total workload" kan det ju inte varit en repetition, och knappast till failure heller.

Endura
2008-09-17, 08:14
Är det inte det som beskrivs i texten jag klippt ut?

"the same individual trained one leg at 70% of 1 repetition maximum (1RM) (HL) while training the other leg at 15.5% 1RM (LL)"

Per B
2008-09-17, 08:16
Är det inte det som beskrivs i texten jag klippt ut?

"the same individual trained one leg at 70% of 1 repetition maximum (1RM) (HL) while training the other leg at 15.5% 1RM (LL)"

Fast där anges ju bara vilken vikt de körde med, inte hur många repetitioner. D v s de körde med 70% resp 15,5% av vad de klarade av om de gjorde bara en repetition.

King Grub
2008-09-17, 08:17
Är man otränad räcker det med minimal belastning för att skapa resultat, men även då är den lätta träningen underlägsen tung. Ju mer avancerad man blir, desto tyngre träning kommer att krävas för fortsatta resultat (till en viss gräns, förstås - enbart maxningar växer man inte mycket av).

z_bumbi
2008-09-17, 19:51
Det vore faktiskt intressant att se hur de har matchat totalbelastningen, ska kika och se om jag hittar det.

Scratch89
2008-09-17, 20:46
Lite så jag också tänker, bumbi. 2x50 kg eller 1x100 är samma totala belastning, men 1x100 kommer vara betydligt jobbigare.

z_bumbi
2008-09-17, 21:48
Jag tänkte mest på om de tillhörde den finska skolan dvs trots att det inte är samma sak säger att det är det. :D

Stina79
2008-09-18, 09:29
Är man otränad räcker det med minimal belastning för att skapa resultat, men även då är den lätta träningen underlägsen tung. Ju mer avancerad man blir, desto tyngre träning kommer att krävas för fortsatta resultat (till en viss gräns, förstås - enbart maxningar växer man inte mycket av).

Vart är denna gräns då? Jag har tränat med vikter i ca 12 år nu, vilken belastning ger mest för mig? 2 rep, 4 rep, 6 rep etc. ?

Kör mestadels tungt 1-5 rep, men tycker inte jag får så speciellt med muskler.

Sniggel
2008-09-18, 10:31
Vart är denna gräns då? Jag har tränat med vikter i ca 12 år nu, vilken belastning ger mest för mig? 2 rep, 4 rep, 6 rep etc. ?

Kör mestadels tungt 1-5 rep, men tycker inte jag får så speciellt med muskler.

1-5 rep är ju bland det tyngsta man kan göra. Problemet med låga reps är att det ofta kräver fler set eller högre frekvens för att stimulera hypertrofi på ett bra sätt. Hur många set och hur ofta brukar du köra samma muskelgrupp?

Stina79
2008-09-18, 10:51
1-5 rep är ju bland det tyngsta man kan göra. Problemet med låga reps är att det ofta kräver fler set eller högre frekvens för att stimulera hypertrofi på ett bra sätt. Hur många set och hur ofta brukar du köra samma muskelgrupp?


Ca 1 gång veckan, 4-8 set blir det. (tränar på en SL klubb, så träningen har ju blivigt väldigt anpassad efter vad som anses "rätt" där)

Sniggel
2008-09-18, 11:10
Ca 1 gång veckan, 4-8 set blir det. (tränar på en SL klubb, så träningen har ju blivigt väldigt anpassad efter vad som anses "rätt" där)

4-8 set låter inte för lite i mina öron iaf. Och man ska nog inte träna på det sättet alla dagar, alla övningar heller om man ska orka återhämta sig och samtidigt träna för att bli bättre på grenarna.
Men jag tror nog det är bättre att du frågar på SL-klubben eftersom de känner till din träning och dig bättre där. Jag antar att eftersom det är en SL-klubb så borde finns det kunniga där.