handdator

Visa fullständig version : Snus och kcl


afireinside
2008-09-16, 21:37
Någon som har en aning om hur mycket en t ex dosa general lös innehåller?
har nu läst på flera forum att det är runt 300kcl!!!
jag är en storsnusare.. 4-5 dosor om dagen. (granit portion)

skulle väldigt gärna veta om detta stämmer.

jompa
2008-09-16, 21:43
Tror du har fått det där om bakfoten. Nikotinet ökar förbränningen en vis del vilket motsvarar ungefär 200-300kcal skulle jag tippa på. Rätta mig någon om jag har fel.

Sadde
2008-09-16, 21:48
nej det stämmer inte

Jaws
2008-09-16, 22:10
Så 1 snus skulle innehålla 12 kcal och du skulle få i dig runt 1400 kcal varje dag, enbart på snus? Du tycker inte det låter ologiskt?

Den dagen jag börjar oroa mig för kcal-innehåll i snus, så slutar jag fan i mig.

bustz0rz
2008-09-16, 22:20
Så 1 snus skulle innehålla 12 kcal och du skulle få i dig runt 1400 kcal varje dag, enbart på snus? Du tycker inte det låter ologiskt?

Den dagen jag börjar oroa mig för kcal-innehåll i snus, så slutar jag fan i mig.

Man måste ju vara så opti som möjligt!

Danny Devito
2008-09-16, 22:42
Nikotin är ju både aptit-hämmande och ökar ämnesomsättningen. Om snus innehåller kcal vet jag inte dock. (kefft svar, jag vet ;))

Kräket
2008-09-16, 22:57
Vad i snus skulle kunna innehålla energi? Sitter och läser på min generaldosa; "smakförstärkelse (koksalt), surhetsreglerande medel (E 500), aromer inklusive rökarom".

Däremot vore det intressant att veta till vilken grad nikotinet påverkar metabolismen.

Danny Devito
2008-09-17, 03:18
Däremot vore det intressant att veta till vilken grad nikotinet påverkar metabolismen.

I kombination med koffein var effekten mycket kraftfull. Kommer ihåg att Grub la upp nån sån studie. Orkar dock inte söka. :P

Scratch89
2008-09-17, 08:18
Om du snusar 4-5 dosor om dagen så är väl inte ett eventuellt energiinnehåll det största problemet... ;)

Men för att svara på frågan, nikotinet kommer att öka energiförbrukningen så pass att det kommer ta ut varandra, eller hamna på minussidan.

afireinside
2008-09-17, 08:53
"´Så 1 snus skulle innehålla 12 kcal och du skulle få i dig runt 1400 kcal varje dag, enbart på snus? Du tycker inte det låter ologiskt?"

nej inte ett dugg.. jag väger 95 kilo... räknar mina kalorier
och snus skulle lätt kunna vara boven i dramat varför inte jag går ner i vikt.
4-5 dosor om dagen

afireinside
2008-09-17, 08:57
motionscykel hög nivå 70% av max.. 345 ggr sen förra oktober.. alltid 2* 35 min om dagen. prövade 3 ggr men knäna tog stryk och jag fick annat att göra.
och snus skulle lätt kunna vara boven i dramat varför inte jag går ner i vikt.
4-5 dosor om dagen

King Grub
2008-09-17, 09:01
Någon som har en aning om hur mycket en t ex dosa general lös innehåller?
har nu läst på flera forum att det är runt 300kcl!!!

Äter du upp snuset?

Langster
2008-09-17, 09:10
4-5 dosor om dagen... Det är garanterat akut vådligt för hälsan, vansinnigt dyrt och rent idiotiskt.

Nina L
2008-09-17, 09:25
Någon som har en aning om hur mycket en t ex dosa general lös innehåller?
har nu läst på flera forum att det är runt 300kcl!!!
jag är en storsnusare.. 4-5 dosor om dagen. (granit portion)

skulle väldigt gärna veta om detta stämmer.Ja, det stämmer. Skynda dig att sluta annars kommer du bli skitfet!!!!

OnT: Alla apor med röd hatt heter Niklas.

Pantani
2008-09-17, 10:04
Någon som har en aning om hur mycket en t ex dosa general lös innehåller?
har nu läst på flera forum att det är runt 300kcl!!!
jag är en storsnusare.. 4-5 dosor om dagen. (granit portion)

skulle väldigt gärna veta om detta stämmer.


du trycker alltså i dig ~100 portionspåsar på ~16 timmar? låter lite otroligt :)
Finns väl ingen som slösar så hårt på något så fint? köp snus som inte smakar som en golden shower så kanske du slipper spotta var 12e min. Då kanske du hinner uppskatta det också.

Pepz
2008-09-17, 10:09
50000kr på snus om året. lågt räknat
det borde väl vara en bra motivation att dra ner lite iaf.. sluta förstår jag kan vara svårt men trappa ner lite.

och nej snus ger inga kcal om du inte sväljer skiten. däremot ökar det förbränningen en del som folk har sagt ovan.

Pantani
2008-09-17, 10:12
50000kr på snus om året. lågt räknat
det borde väl vara en bra motivation att dra ner lite iaf.. sluta förstår jag kan vara svårt men trappa ner lite.

och nej snus ger inga kcal om du inte sväljer skiten. däremot ökar det förbränningen en del som folk har sagt ovan.

det innehåller ju 3% salt per portionspåse så någon kcal borde det ge och som sagt gånger 100 portionspåsar eller?

King Grub
2008-09-17, 10:17
Vad har salt med energimängden att göra?

Pepz
2008-09-17, 10:17
det innehåller ju 3% salt per portionspåse så någon kcal borde det ge och som sagt gånger 100 portionspåsar eller?



salt är kalorifritt

Pantani
2008-09-17, 10:21
Åh fan, vad är det som gör att tex pasta får mer kalorier när man kokar det i salt? enligt livsmedelsverket.se i allafall.

Sniggel
2008-09-17, 10:39
Åh fan, vad är det som gör att tex pasta får mer kalorier när man kokar det i salt? enligt livsmedelsverket.se i allafall.

Det suger förmodligen inte åt sig lika mycket vätska som när man kokar det i saltfritt vatten, således har det kvar mer av sin höga densitet och kcalvärdet är högre per 100 gram

Handcuff
2008-09-17, 11:09
och snus skulle lätt kunna vara boven i dramat varför inte jag går ner i vikt.
4-5 dosor om dagen

Nej. Som tidigare sagt - tvärtom!

Du äter för mycket eller rör på dig för lite. Troligtvis en kombination.

Daniiiel
2008-09-17, 11:41
Att snusa 4-5 dosor om dagen är ju nästa en praktisk omöjlighet. Ni måste väl förstå att killen driver.

Tabbe
2008-09-17, 11:44
Att snusa 4-5 dosor om dagen är ju nästa en praktisk omöjlighet. Ni måste väl förstå att killen driver.

Han kör ju på lös då kan man ju få in en halv dosa i munnen om man verkligen vill.

bara 1/4 skulle vara tillräckligt för att snusa 5 dosor.

M|cke
2008-09-17, 11:58
Han kör ju på lös då kan man ju få in en halv dosa i munnen om man verkligen vill.

bara 1/4 skulle vara tillräckligt för att snusa 5 dosor.

Från första inlägget..

jag är en storsnusare.. 4-5 dosor om dagen. (granit portion)

afireinside
2008-09-17, 12:09
"Att snusa 4-5 dosor om dagen är ju nästa en praktisk omöjlighet. Ni måste väl förstå att killen driver."


jag är fullkomligt seriös.
kanske skulle beskriva mitt snusande bättre... om det är portion så lägger jag in
2 på varje sida alltså 4 åt gången.. har jag möjlighet tex när jag sitter framför datorn lägger jag dom på papper och kan snusa dom igen..
har dom inne cirka 20+ min

nikotinet i en prilla är förbrukat efter 15 minuter läste jag på Gothiateks hemsida för några år sedan.

zowie
2008-09-17, 12:53
ursäkta mig, men var det en allvarlig fråga?
det är som en anorektiker fråger panikslagen om vatten gör en tjock (sic!)

Kinsei
2008-09-17, 13:15
En dosa Granit lär innehålla 24 gram snus, fyra dosor är alltså knappt 100 gram. I teorin skulle väl fyra dosor kunna ge 300 kcal...om man äter snuset!

I gengäld höjer nikotinet energiförbrukningen med ungefär samma summa, därtill kommer effekten (illamående, kräkningar?) av att äta snus. Alldeles oavsett det lämpliga i att snusa så mycket (eller att äta snus) kan man nog säga att det är uteslutet att man skulle gå upp i vikt av det.

Fralleee
2008-09-18, 15:36
Äter du upp snuset?

Tänkte precis detsamma.

Om du suger på en biff betyder det att du fått i dig de 200kcal den innehåller?..blää *flex*

Fralleee
2008-09-18, 16:28
Dessutom, en snusdosa väger ca 24g. Om man lyckats proppa in 300kcal i 24gram(nu är iofs papper m.m. medräknat) så är det något lurt.

themanwhosoldtheworl
2008-09-18, 18:35
Äter du upp snuset?

:laugh: :laugh: :laugh: :laugh:

TylerDurden84
2008-09-18, 22:07
Du skriver att du kör motionscykel hög nivå och har gjort det 345 ggr sen förra oktober, alltid 2 x 35 min om dagen . I tidigare post berättar du även att du nu legat på VLCD - 800 kcal i 20 dagar utan någon viktförändring... samtidigt som du drar i dig 4 dosor/dag.

Jag tycker att du bör se över siffrorna du skrivit och ställ dig själv frågan om du verkligen berättar hela sanningen!?

Om så är fallet så uppsök läkare OMGÅENDE

afireinside
2008-09-18, 22:49
jag mår fint och går hos läkare regelbundet...
jag cyklar inte nu under kuren.

och det är fortfarande inte bevisat att snus är cancerframkallande..
dock är nikotin ett jävla gift..
jag ska sluta inom en snar framtid har jag planerat.

och ja allt jag skriver är sant.

afireinside
2008-09-18, 22:51
får väll lägga in det här citatet här också

""Det här är en fråga som kommer upp mellan varven och tyvärr är de få studierna inte enkelspåriga utan det finns mycket att tolka in i detta ämne.
Som jag ser det så är det inte ett entydigt likhetstecken mellan psykofarmaka och ökade hungerkänslor. Det är komplicerade samspel mellan alla hormonella faktorer som är med och medverkar i både det psykiska och fysiska "svaret" på psykofarmakabehandling. Är man redan från början en person som har en obalans i hormonsystemen så kan det tänkas att tillförsel av ex vis SSRI och andra psykostimulantia kan förskjuta nivåerna åt "fel" håll. Vad som är fel är ju beroende på hur man ligger i nivåer innan förstås.
Den körtel som får ta en stor smäll vid tillförsel av läkemedel är ju sköldkörteln, men där finns också ett intimt samarbete mellan tallkottkörtel (melatonin), hypofys, leverenzymer, genvarianter m m.

Att enbart hänvisa till att det bara är att äta mindre så fixar sig allt är nog lite naivt. Verkningsfulla preparat som är inne och petar i komplicerade hormonsystem har nog större potential att störa ämnesomsättningen rejält för många patienter. Jag delar dock uppfattningen att hungern kan öka av vissa mediciner, men i de fall där en patient uppenbart inte uppfattar sig få ökad hunger och ändå raskt marscherar upp i vikt bör kanske kolla upp sina sköldkörtelvärden bl a. Antidepressiva kan göra så att man får en underfunktion av sköldkörteln. Att samla vätska är ju också en konsekvens av läkemedelsintaget, men det märks ju oftast i form av svullnad eller att man kissar mycket.
Jag tycker att man är för dåliga på att kolla upp det metabola/hormonella statuset innan en medicinering sätts in.... och dessutom tror att jag få blir kollade igen efter en tids medicinering. Då är det "billigare" och lättare att hänvisa till ett stort matintag!"

Tolkia
2008-09-18, 23:07
DU får gärna ange källan när du citerar.

Daniiiel
2008-09-19, 08:41
"Att snusa 4-5 dosor om dagen är ju nästa en praktisk omöjlighet. Ni måste väl förstå att killen driver."


jag är fullkomligt seriös.
kanske skulle beskriva mitt snusande bättre... om det är portion så lägger jag in
2 på varje sida alltså 4 åt gången.. har jag möjlighet tex när jag sitter framför datorn lägger jag dom på papper och kan snusa dom igen..
har dom inne cirka 20+ min

nikotinet i en prilla är förbrukat efter 15 minuter läste jag på Gothiateks hemsida för några år sedan.

Tror du jag går på det där överhuvudtaget? Varför hålla på att trolla..så du menar seriöst att du stoppar in 4 portion i käften varje gång du ska ta "en" ny? Och betalar de pengarna? VISST

TylerDurden84
2008-09-19, 10:10
Jag läser ditt citat, men ändå.. 800 kcal i 20 dagar utan någon viktnedgång på en kille som väger 95 kg...

Sorry, jag köper inte det!

afireinside
2008-09-19, 11:12
Tror du jag går på det där överhuvudtaget? Varför hålla på att trolla..så du menar seriöst att du stoppar in 4 portion i käften varje gång du ska ta "en" ny? Och betalar de pengarna? VISST



Det är sant, tro vad du vill

afireinside
2008-09-19, 11:13
Jag läser ditt citat, men ändå.. 800 kcal i 20 dagar utan någon viktnedgång på en kille som väger 95 kg...

Sorry, jag köper inte det!

läs ämnet psykofarmika minskar ämnesomsättningen

afireinside
2008-09-19, 11:14
DU får gärna ange källan när du citerar.


källan vill vara anonym, men jag kan säga att han/hon är apotekare

King Grub
2008-09-19, 11:42
läs ämnet psykofarmika minskar ämnesomsättningen

Visst är det så, men inte så att en fullvuxen man med ett normalt liv får en ämnesomsättning lägre än ett treårig flicka i koma!!!

afireinside
2008-09-27, 22:58
Det kan vara kanske så att för att nivån av nikotin är ständigt hög ja ja snusar på natten också... vaknar till ohc med och byter ibland haha

nej men
jag ska undersöka mej... för de är ju nått seriöst fel.. om ni har läst min vlcd kur också haha ändå pigg och så.. ont i magen ibland men aldrig hungrig... på 2 bars och en yuck shake med 35g exra protein..

jag får i mej 105 gram protein om dagen... inte FÖR lågt va?

Morty
2008-09-29, 18:03
Det kan vara kanske så att för att nivån av nikotin är ständigt hög ja ja snusar på natten också... vaknar till ohc med och byter ibland haha

nej men
jag ska undersöka mej... för de är ju nått seriöst fel.. om ni har läst min vlcd kur också haha ändå pigg och så.. ont i magen ibland men aldrig hungrig... på 2 bars och en yuck shake med 35g exra protein..

jag får i mej 105 gram protein om dagen... inte FÖR lågt va?

Helt ärligt så tror jag inte att du finns på riktigt. Du drar 20 dagar på sammanlagt 16000 kcal, och säger att du inte rör dig i vikt. Du stoppar HELA ÖVERLÄPPEN FULL MED SNUS och byter var 20:e minut. Du tror att psykofarmika sänker din basmetabilism med 1500kcal per dag och anser att du inte ljuger.

För att motbevisa mig: Fäst en kamera i pannan och en på varje hand, och filma dig under ett dygn. Ladda sedan upp filmerna här. Jag skulle verkligen kunna tänka mig att se dig utföra alla mirakulösa saker som du postar här.

Morty
2008-09-29, 18:06
Dietister, blivande dietister/nutritionister, forskare på idrottsnutrition säger att något är fel på dig om du talar sanning. Då säger du bara att du är hos läkare som konstaterar att det inte är så. Vad är det du vill höra? (Nu syftar jag på din viktnedgång)

Rusk
2009-08-19, 16:26
4-5 dosor om dagen? Då är du ingen stor snusare utan en amatör snusare.

Whoever
2009-08-19, 16:57
Jag personligen vill veta hur din mun ser ut..

Jag snusar själv, och vet av personliga erfarenheter att sk. "snusgropar" får man snabbt..

sjoons
2009-08-19, 21:39
Det innehåller iaf inte 0 kcal, men inte långt ifrån I guess..
Fan va nice att snus ökar energiförbrukningen? Kommer fan att snusa mer under deffen =D

sjoons
2009-08-19, 21:44
4-5 dosor om dagen? Då är du ingen stor snusare utan en amatör snusare.

Hur många äter du om dagen då? läääään...

Onigiri
2009-08-20, 16:35
http://i38.photobucket.com/albums/e150/borapumpkin/nice_thread.jpg

powderdog
2009-08-22, 18:26
byter du snus var 8,8 minut? för det blir det om man räknar på att du snusar 4,5 dosa per dag och sover 8 timmar per dygn.

Agoge
2009-08-22, 18:34
snus är för fruntimmer, riktiga män tar sig en redig fylla var 3:e år istället

billanpillan
2009-08-24, 20:41
jag är en storsnusare.. 4-5 dosor om dagen. (granit portion)



Man ska inte äta snusen, ha den under läppen ist.

Cerberus
2009-08-25, 14:40
fy fan va lol denna tråden e

Guetta
2009-08-25, 15:00
SkrytatN på kolozzeum eller? Helt sjukt överdrivet tycker jag personligen.