handdator

Visa fullständig version : Svettning i samband med styrketräning


Jacke89
2008-09-16, 19:44
Tjena!

Undrar om ni blir svettiga efter att ha lyft tyngder på gymmet?
Själv blir jag bara anfådd och nästan aldrig nått svettig :S

undrar om det är likadant för er eller om det är att jag inte tar ut mig tillräckligt?

har givetvis lite rövsvett och så men inte så att det dryper svett i pannan direkt :p

mvh

King Grub
2008-09-16, 19:47
Nej, det krävs konditionsträning för att jag skall svettas, om det är inte är högsommar med trasig luftkonditionering. Men det är olika; vissa blir sjöblöta efter första settet.

joriice
2008-09-16, 19:50
Svettas inte heller så mycket under gympass, blir lite fuktig i ansiktet och armhålorna, men svettas inte ner tröjor etc. som man kan se många gör så fort de är ute o promenerar XD

jaosef
2008-09-16, 19:52
Om jag kör knäböj eller marklyft svettas jag som bara den...

Kräket
2008-09-16, 19:53
Sker det någon anpassning vad gäller svettning? Jag menar, det borde vara fördelaktigt med en mer effektiv värmereglering, och svettning är väl en del av denna?

En del av den energi som används vid styrketräning går väl till värme? Blir kroppen för varm slutar den fungera, så därför borde man väl kunna spekulera i att svettkörtlarna blir mer "effektiva"?

Själv tycker jag att jag blir allt svettigare på sommaren. Nu räcker det nästan med vanliga promenader i värme för att svetten ska rinna. Så var det aldrig innan jag började träna.

xarizma
2008-09-16, 19:56
Jag vart nästan inte alls svettig efter mina styrkepass förut, nu svettas jag mer och mer. Då räknar jag inte med konditionspassen såklart, då blir jag ju nästan alltid sjöblöt.

Hank
2008-09-16, 20:01
Ja jag svettas alltid även under gympass, men så har jag också en enastående intensitet och pressar mig till max alltid.

Emil_Larsson
2008-09-16, 20:07
Nowadays svettas jag som en gris varje pass oavsett vad jag tränar. I början svettades jag inte men det berodde nog på att jag tränade för lätt :D

Matsa
2008-09-16, 20:17
Svettas alltid som en gris när jag tränar, det går att vrida ur tröjan när jag kommer hem. Märker ingen skillnad under de perioder då jag tränar mer kondition heller, svettas ungefär lika mycket oavsett om jag har god eller dålig kondis.

Dock så har jag alltid svettats mycket av nån anledning.

Roosen
2008-09-16, 20:17
Tjena!

Undrar om ni blir svettiga efter att ha lyft tyngder på gymmet?
Själv blir jag bara anfådd och nästan aldrig nått svettig :S

undrar om det är likadant för er eller om det är att jag inte tar ut mig tillräckligt?

har givetvis lite rövsvett och så men inte så att det dryper svett i pannan direkt :p

mvh

Tror de handlar rätt mkt om vilket tempo man kör i.

Bombur
2008-09-16, 20:29
har alltid förundrats över de här alltså. Svettas som en liten skär gris vid varje pass!

Har gjort en liten amatör studie med lite lätt info om kroppstemperaturen o hur den regleras o blabla bla på gymnasiet, om intresset finns så kan jag lägga upp den här (om ja hittar den)

De svåraste med gympassen är att ta av sig tröjan efteråt....

*cry* (de är inte tårar utan svett)

Supercharger
2008-09-16, 20:34
Blir mer svettig när jag tränar ben eller rygg än t.ex bröst eller armar. Blir alltid väldigt svettig när jag konditionstränar och kan eftersvettas jäkligt länge efteråt.

tntballe
2008-09-16, 20:38
Nu när jag kör helkroppspass med tunga övningar så svettas jag mycket.

Troll
2008-09-16, 20:38
Svättas som en gris vid styrketräning!!

Men det är ingenting emot när jag konditionstränar, då är det som att stå under ett läckande vattenrör!! :cryout:

Inge Enveten
2008-09-16, 20:53
Jag svettas alltid och jag tar det som ett tecken på att jag anstränger mig

skaparn
2008-09-16, 20:56
Om jag klär mig varmt, annars typ inte. Jag svettas i allmänhet bara när det är opassande som till exempel bärandes en ljusblå skjorta eller i sängen. I skivstångslokalen lyfter jag och ser ut som ett rökande smalfetto

flowster
2008-09-16, 20:59
Är ju från person till person. Sen kan det ju handla om vad man har på sig, vissa kör med långärmat vilket brukar göra att jag svettas en del. Kör jag T-shirt+långbrallor eller shorts svettas jag mindre.

jwzrd
2008-09-16, 21:11
Jag svettas mycket. På sommarhalvåret blir det 1-2 tröjbyten under passet och blöta träningsbrallor.

spoonchest
2008-09-16, 21:38
Nowadays svettas jag som en gris varje pass oavsett vad jag tränar. I början svettades jag inte men det berodde nog på att jag tränade för lätt :D

Svettas alltid som en gris när jag tränar, det går att vrida ur tröjan när jag kommer hem. .

har alltid förundrats över de här alltså. Svettas som en liten skär gris vid varje pass!



Svättas som en gris vid styrketräning!!

Men det är ingenting emot när jag konditionstränar, då är det som att stå under ett läckande vattenrör!! :cryout:



Grisar svettas inte.

Linnet ser inte klokt ut när jag styrketränat, man kan verkligen vrida ur det efter ett pass. Jag tar det dock som ett bra tecken.:)

machine gun
2008-09-16, 21:46
Jag svettas kopiöst vid ansträngning, oavsett träningsform. Faktum är att det ofta räcker med att gå fort när man har bråttom nånstans =/

Guddi
2008-09-16, 21:51
Sker det någon anpassning vad gäller svettning? Jag menar, det borde vara fördelaktigt med en mer effektiv värmereglering, och svettning är väl en del av denna?

En del av den energi som används vid styrketräning går väl till värme? Blir kroppen för varm slutar den fungera, så därför borde man väl kunna spekulera i att svettkörtlarna blir mer "effektiva"?

Själv tycker jag att jag blir allt svettigare på sommaren. Nu räcker det nästan med vanliga promenader i värme för att svetten ska rinna. Så var det aldrig innan jag började träna.Det sker en anpassning, svettkörtlarna blir både större och börjar arbeta tidigare. Svettning regleras inte bara av värme utan även av nervsystemet och detta blir bättre på att reglera ens temperatur allt eftersom man tränar.

Kroppen anpassar sig också efter temperaturen man tränar i. Om man tränar mycket i varma temperaturer anpassar sig kroppen efter detta och man börjar svettas snabbare och mera samtidigt som innehållet av salt minskar om man ser till andelen vätska som förloras.

Väldigt generellt så kan man säga att de som svettas mest är vältränade personer, efter det är det överviktiga så är dåliga på att reglera sin kroppstemperatur pga av isolering och att när de väl arbetar så krävs det en hel del energi. Minst svettas otränade små individer som har en i förhållande till kroppsvikten stor yta som möter luften runt omkring.

jwzrd
2008-09-16, 21:53
Jag svettas kopiöst vid ansträngning, oavsett träningsform. Faktum är att det ofta räcker med att gå fort när man har bråttom nånstans =/

Eh ja.

chrilla
2008-09-16, 21:57
haha jo svettas gör jag ;p visst jag blir väldigt svettig vissa pass och mindre svettig andra pass. Men jag blir rejält sjöblöt efter ett MMA eller ett Thaiboxnings pass. fysatan ser ut som jag badat

machine gun
2008-09-16, 21:59
Kom att tänka på våra 3-timmars spinningpass med triathlonklubben i vintras. Det var helt bisarrt! Det var bokstavligt talat dyblött på golvet i salen efteråt. Fick torka upp sjöar av svett *spy*

Onigiri
2008-09-16, 22:49
Nej, det krävs konditionsträning för att jag skall svetta.Du tar i för lite! *flex*

Rex
2008-09-16, 23:32
http://c.imagehost.org/0210/12_4.jpg

Kvittar vad jag kör.. lätt / tungt.. svettas som bara den. Börjat svettas på knäna numera :S

hjalten
2008-09-17, 00:07
ja svettas mkt, eftersom ja tar i så ja håller på o dö

Elfsberg
2008-09-17, 00:27
Jag brukar svettas som en gris, men det är nog svårt att undvika efter några tunga set marklyft eller knäböj till failure.

hjalten
2008-09-17, 00:41
Jag brukar svettas som en gris, men det är nog svårt att undvika efter några tunga set marklyft eller knäböj till failure.

<--
Gris haha =D
<--

aggression
2008-09-17, 07:08
Efter knäböj och marklyft är jag helt blöt på ryggen och under armarna.
Löpning ska vi inte snacka om. Räcker med 2-3 minuter lätt joggning så är jag dyblöt, kvittar hur varmt det är ute.

O.W.
2008-09-17, 07:16
Som fan.

rox
2008-09-17, 10:49
Har väldigt svårt att svettas under löpning etc, men så fort jag har dragit några set knäböj blir det helt plötsligt niagrafallen.

Alltidxx
2008-09-17, 11:47
Det sker en anpassning, svettkörtlarna blir både större och börjar arbeta tidigare. Svettning regleras inte bara av värme utan även av nervsystemet och detta blir bättre på att reglera ens temperatur allt eftersom man tränar.Kanske kan förklara varför jag svettas betydligt mer nuförtiden trots att jag alltid kört hårt. Det har skett gradvis förändring under lång tid.

mjukglass
2008-09-17, 11:52
Svettas som en gris.

Mapa
2008-09-17, 11:58
svettas rätt bra , speciellt under böj/markpassen

EkarN
2008-09-17, 21:14
Under böj och markpass, till viss del även på bänkpass,svettas jag floder.

Fatcan
2008-09-18, 12:32
Tjena!

Undrar om ni blir svettiga efter att ha lyft tyngder på gymmet?
Själv blir jag bara anfådd och nästan aldrig nått svettig :S

undrar om det är likadant för er eller om det är att jag inte tar ut mig tillräckligt?

har givetvis lite rövsvett och så men inte så att det dryper svett i pannan direkt :p

mvh

Förut blev jag aldrig svettig av att gymma, nu däremot blir jag svettig som fan av att träna, det rinner från ansiktet. Jag tror detta har med vikt och kanske kondition att göra. Förut vägde jag ju typ 68kg, nu ligger vikten på 90kg (bulk). Har märkt av att jag svettas mera även när jag inte tränar, efter en promenad med jacka på kan t-shirten va fuktig på ryggen t.ex. Så jag tror i stor grad att det har att göra med ens vikt.

mangs
2008-09-18, 15:19
Jag svetats relativt mycket både under konditionsträning och styrketräning. Dock beror det även mycket på i vilken form jag är, temperatur samt hur mycket mat jag äter. Ligger jag på kcal+ så svettas jag enormt mycket mer.

Jag hade en period för några år sedan då jag svettades enormt mycket mer än både tidigare i livet och nu efter. Som tur är har den avstanant och till och med gått tillbaka. Den perioden var den då jag tränade som hårdast och åt mest så jag antar att det har ett samband.

Mourten
2008-09-18, 15:48
svettas massor på gym passen, är även anfådd ofta, specc rygg lr ben dagar.