handdator

Visa fullständig version : Angående Rustas skivstång med 25kg vikter


zeroqp
2008-09-16, 19:22
Jag tänkte bara berätta att jag just köpt Rustas skivstång med 25kg vikter för 499:-. Här är mina första intryck.

Det börjar dåligt. När jag står i butiken ser jag att det är plastvikter. Jag frågade om dom kommer börja skramla inuti efter en tids användande, men det skulle dom inte. Okej, sa jag och tackade för mig. En sak jag inte tänkte på var storleken på paketet. Bilden på hemsidan visar en skivstång som till synes sitter ihop helt, men paketet är litet. Hur som helst, väl hemma (efter färd hem med buss!) öppnade jag paketet och möttes av enorma vikter som vägde pyttelite. 2,5kg skivan är stor som en "vanlig" 10kgs, skulle jag tro, men väger trots det just 2,5kg. Dessutom var vikterna alldeles fettiga. WTF. Skivstången kom i tre delar som skruvas ihop utan utstickande detaljer. Så jag skruvar ihop skiten och slänger på vikterna (som sätts fast med en superplastig skruvhållare, som för övrigt sitter jättelöst) och gör lite dödlyft. Skivstången känns som den rör på sig ungefär där man spänner fast delarna i varandra, trots att jag skruvade ihop dom hårt. Illa.

Mer än så har jag inte gjort, men jag måste säga att jag är riktigt besviken. För 499:- förväntade jag inte mig mirakel, men jag har köpt 10kgx2 hantlar hos Rusta förr, och de funkade toppen för 299:- eller vad det var. Enda problemet jag trodde jag skulle ha var att skivstången var smal, men så är inte fallet. Jag kan inte säga att jag inte rekommenderar den, men självklart inte heller ATT jag gör det. Det känns inte rättvist att säga att den är värdelös innan jag använt den ett tag, men för att summera:

25kg i vikter (plast)
kort skivstång som delas i tre delar
499:-

Om jag hade vetat om hur den skulle vara hade jag inte köpt den. Köp hellre begagnat eller i värsta fall på Cykelringen. Visst är det dyrare (20kr kg, skivstång 199:-), men du slipper detta budgetskitet.

kraftsport
2008-09-16, 20:33
Köp inte grisen i säcken. Du kunde väl ha kollat stången i butiken ;)

Cykelringen har en del stänger och viktskivor.

Troll
2008-09-16, 20:47
Om Lådan var liten. Vad hade du då väntat dig av skivstången, böjd/rullad? ;)

Guddi
2008-09-16, 23:48
Rustas material varierar från gång till gång. Man får öppna paketen och se efter innan man köper något. Med tanke på vad du verkar ha fått så hade jag lämnat tillbaka stången.

Jag har en stång från rusta hemma. Den är i två delar och jag har lastat på 80kg på den utan några problem. Även tappat den när jag kört ryckböj med 50kg ner i en gräsmatta ut problem. Vågar inte köra saker så som marklyft och knäböj med den, men det är få skolskivstänger som jag skulle våga göra det med.

Hemi
2008-09-17, 00:07
Jag har hållit på i 28 år med alternativa lösningar och materiel. Eleiko osv är lyx för mig. Så kanske har jag det lite lättare att avgöra vad som funkar. Men så länge det är järn, klarar man sig ganska långt och jag har erfarenhet av att dessa stänger från C-ringen osv klarar 100kg+, Jag hörde talas om en person som drog 150 i mark och stången böjde sig då. Passa sig för frivändningar, smäller stången så ligger halsen risigt till. Plast, säger sig självt, underarmscurlar och kanske lite bicepspump, OK. Men inte mer i längden. Låsningarna bör man kolla, gängor är bättre än annat pga att de åker inte av helt enkelt.

Elfsberg
2008-09-17, 00:25
Vi sa åt dig att inte köpa sånt där skit i den andra tråden.

mangs
2008-09-17, 08:41
Jag kan informaera om att jag personligen vid flertalet tillfällen kört marklyft på närmre 200kilo med en skolstång från Cykelringen och det var aldrig några problem. Likaså har jag kör böjar med relativt höga vikter.

Rustas ihopskruvade variant skulle jag inte våga belasta med mer än 50kilo i jämförelse.

Jag rekommenderar dock ingen att överbelasta en stång då det kan gå mycket illa utan om ni skall lyfta tungt, se till att ni har rätt utrustning.

strong-man
2008-09-17, 18:58
Har en rusta stång själv som man kan skruva isär på mitten o den har jag kört mark med upp till ca 180kg flera gånger utan problem.Men jag skulle nog inte böja eller frivända några större vikter med skiten;)