handdator

Visa fullständig version : Tänkte deffa fram till jul. Vilket schema är mest effektiv?


Betsson1
2008-09-16, 18:52
Tjenare.
Det är så att jag har samlat på lite fett nu och vill bli av med det mesta. Så jag tänkte deffa fram till jul. Och sedan pumpa igen.
Och då vet jag inte vilket schema som är effektivast.
Schema 1.
Gym 5 gånger i veckan och 20 min cardio
Måndag, tisdag, onsdag, torsdag, fredag - Gym + 20 min cardio

Schema 2.
Morgon promenad 5 gånger i veckan och gym 2-3 dagar i veckan.
Då tänkte jag promenera i 1 timme innan både frukost och skolan.
Och sedan lördag, söndag och onsdagar styrketräna.
Eftersom jag inte styrketränar varje dag efter skolan som på schema 1. Kommer jag gå/jogga några dagar vid 20 tiden. En kvälls promenad/joggning.

Skulle vara väldigt tacksam för svar.
Båda passar mig men vill veta vilken som skulle ge bäst resultat. ALLA KOMMENTARER ÄR VARMT VÄLKOMMNA

Handcuff
2008-09-16, 18:59
Hur ser utgångsläget ut?

Men tung styrketräning + måttlig kalorirestriktion = :thumbup:

Dvs. Träna som om du ville bli större!

Betsson1
2008-09-16, 19:00
Hur ser utgångsläget ut?

Men tung styrketräning + måttlig kalorirestriktion = :thumbup:

Kan du berätta lite mer i detalj? Vilket schema tycker du är effektivast?

Handcuff
2008-09-16, 19:03
Kan du berätta lite mer i detalj? Vilket schema tycker du är effektivast?

Min filosofi är keep it simple. Sen får du dra slutsatser själv. Men ett tips är att du ska orka igenom det och inte bryta efter tre veckor för att det blev för jobbigt/komplicerat/tråkigt/tidskrävande osv.

Kontinutet är det som ger något i längden....

Betsson1
2008-09-16, 19:30
Fler svar?

Betsson1
2008-09-17, 09:25
Fler svar?

Ingen som vill hjälpa mig?
Min fråga var egentligen: Vad är bäst, Mer styrketräning och mindre promenader eller mer promenader och mindre styrketräning?

xeym
2008-09-17, 09:46
Är ju inte så lätt att säga vi vet ju inte om du presterar bra på 5 pass i veckan eller om det är för mycket, då kanske 3 pass är bättre. Men orkar du köra till max 5 dagar i veckan med någon vettig splitt så du inte tränar samma muskelgrupper varje dag så skulle jag satsa på det.

King Grub
2008-09-17, 09:49
Ingen som vill hjälpa mig?
Min fråga var egentligen: Vad är bäst, Mer styrketräning och mindre promenader eller mer promenader och mindre styrketräning?

Styrketräningen är viktigast för att behålla muskelmassa. Om du behöver promenera mer eller inte alls beror på kaloribalansen och om du föredrar att äta mindre eller röra på dig mer.

lectris
2008-09-17, 09:52
Det finns inget enkelt svar på din fråga förutom att olika tillvägagångssätt passar olika personer. Din deff kommer bli framgångsrik beroende på hur du väljer att genomföra ditt "schema", schema 1 ger inte bättre resultat än schema 2 om du inte genomför det lika bra osv.

Tycker du att cardio är kul och om du kanske vill slippa ligga på så lågt kaloriunderskott - välj schema 2.

Tycker du inte alls att cardio är lika kul som styrketräning och är nöjd med att äta lite mindre än om du tränade mycket cardio - välj schema 1.

Gör det du känner passar dig och ditt liv helt enkelt, själv hade jag nog gått på något mellanting tex.

Betsson1
2008-09-21, 19:02
Styrketräningen är viktigast för att behålla muskelmassa. Om du behöver promenera mer eller inte alls beror på kaloribalansen och om du föredrar att äta mindre eller röra på dig mer.

Jag tänkte mer så här. Är det inte onödigt att styrketräna 5 gånger i veckan när man deffar? Så borde man inte ta bort 2 dagar och jogga istället dom 2 dagarna? Så det blir 3 gånger gym istället och mer joggning.

Eller.. Är det onödigt? Behöver lite motivation!

Jay-Z
2008-09-21, 19:11
Finns väl lite olika approacher. Quick 'n' dirty eller det mer förnuftiga, varav nummer två oftast gör att man hamnar någonstans där det inte är omöjligt att stabilisera sig. Och man kan även "leva" lite utan att det blir för inrutat.

Styrketräna tungt 3 dagar i veckan.

Insert valfri lätt kardiovaskulär träning/motion några gånger i veckan, läs: promenader. Om du tycker det känns bra. Om du tycker det suger kan du lika gärna kapa kalorier.

Ha ett litet deffbreak när det passar socialt, men då menar jag inte att du ska vara social 2-3 gånger i veckan. ;)

Om du inte blir tillräckligt hård på det sättet, nu vet jag dock inte om jul är realistiskt i ditt fall, äter du för mycket.

Quick'n'dirty = Termogena dieten-stuket.

Grubben
2008-09-21, 19:16
Schema 2 utan tvekan.

Kasta schema 1 i soptunnan.

Om du inte mår fysiskt och psykiskt bättre av schema 2 ska jag tamigfan äta upp min hatt.

Betsson1
2008-09-21, 19:17
Finns väl lite olika approacher. Quick 'n' dirty eller det mer förnuftiga, varav nummer två oftast gör att man hamnar någonstans där det inte är omöjligt att stabilisera sig. Och man kan även "leva" lite utan att det blir för inrutat.

Styrketräna tungt 3 dagar i veckan.

Insert valfri lätt kardiovaskulär träning/motion några gånger i veckan, läs: promenader. Om du tycker det känns bra. Om du tycker det suger kan du lika gärna kapa kalorier.

Ha ett litet deffbreak när det passar socialt, men då menar jag inte att du ska vara social 2-3 gånger i veckan. ;)

Om du inte blir tillräckligt hård på det sättet, nu vet jag dock inte om jul är realistiskt i ditt fall, äter du för mycket.

Quick'n'dirty = Termogena dieten-stuket.


Så du tycker att det är bättre att styrketräna 3 gånger i veckan och mer promenader.. Kosten är inga problem.. Det är träningen som jag är osäker på..

Betsson1
2008-09-21, 21:24
Ok. Då vet jag. Styrketräna 3 gånger i veckan och 5 gånger promenad.
MEN! Får jag ta promenaderna på kvällen? eller är det mycket skillnad om jag tar dom innan frukost?

Handcuff
2008-09-21, 21:27
Ok. Då vet jag. Styrketräna 3 gånger i veckan och 5 gånger promenad.
MEN! Får jag ta promenaderna på kvällen? eller är det mycket skillnad om jag tar dom innan frukost?

Läs deffguiden i stickyn några gånger.
Läs trådar om morgonpromenader.

Upprepa.

Allt klart.

Betsson1
2008-09-21, 21:53
Läs deffguiden i stickyn några gånger.
Läs trådar om morgonpromenader.

Upprepa.

Allt klart.

Men det står olika skit i olika ställen!
Några säger att det inte spelar någon roll, morgon som kväll. Och några säger att det är bättre med morgon promenad! man vet inte vem man ska tro på nu för tiden.

Gnusram
2008-09-21, 22:27
man vet inte vem man ska tro på nu för tiden.

Den du i första hand ska tro på är dig själv, om du har viljan kommer du att lära dig resten.

Sanningen är att en massa olika människor har lyckats på en massa olika sätt och det beror inte alltid bara på vad som finns i en rapport eller uppsats nånstans. Såhär kanske: Om du promenerar morgon eller kväll spelar nog inte så stor roll, men den promenaden som blir av spelar roll.

För övrigt var det här ett bra råd:

Läs deffguiden i stickyn några gånger.
Läs trådar om morgonpromenader.

Upprepa.

Allt klart.

S aint
2008-09-22, 09:04
Prioritera styrketräningen för att bibehålla muskelmassa, om det blir 3 eller 5 gånger per vecka kan kvitta så länge det blir effektivt.

Vad gäller tidpunkten för dina promenader kan det kvitta. Är det en major pain att dra sig up ur sängen för att ta den där morgonpromenaden så lägg den senare på dagen istället.

Som bibeln (Deffguiden) säger så är huvudsaken att du hamnar på kcal underskott i längden. Hur du väljer att göra detta kan kvitta.

Äv egna erfarenheter tycker jag det är lättare att kontrollera matintaget och lägga sin aktivitet därefter. Kosten är lika viktig som träningen!

Eddie Vedder
2008-09-22, 09:10
Men det står olika skit i olika ställen!

Det är för att det förekommer en ständig konflikt mellan teori och upplevda empiriska erfarenheter.

Många har gjort suveräna resultat där regelbundna morgonpromenader före frukost varit ett stående inslag i hans/hennes upplägg. Då är det ofta så att den personen menar att "det funkar för mig" och det är i sig inte fel alls (det HAR ju de facto gett resultat som sagt) men eftersom personen i fråga, i något parallellt universum, inte genomfört identiskt upplägg fast med promenaden 21:00 istället så kan man ju inte säga att det hade gått lika bra och också "funkat".

Så ge dig ut när du presterar som bäst helt enkelt. Det skulle jag säga är den enda "sanningen", d.v.s. då du mår och presterar som bäst då tränar du även som bäst. Och när du tränar som bäst kommer du sannolikt att orka förbruka mest energi.:thumbup: Dessutom får man aldrig glömma den mentala biten av att hänga i. Ett upplägg som är TRÅKIGT kanske man kan tvinga sig till under en period, visa pallar längre än andra, men till slut går det nog åt skogen och det är viktigt att träningen även ger nöje och glädje för dig.:)

Betsson1
2008-09-25, 13:27
Det är för att det förekommer en ständig konflikt mellan teori och upplevda empiriska erfarenheter.

Många har gjort suveräna resultat där regelbundna morgonpromenader före frukost varit ett stående inslag i hans/hennes upplägg. Då är det ofta så att den personen menar att "det funkar för mig" och det är i sig inte fel alls (det HAR ju de facto gett resultat som sagt) men eftersom personen i fråga, i något parallellt universum, inte genomfört identiskt upplägg fast med promenaden 21:00 istället så kan man ju inte säga att det hade gått lika bra och också "funkat".

Så ge dig ut när du presterar som bäst helt enkelt. Det skulle jag säga är den enda "sanningen", d.v.s. då du mår och presterar som bäst då tränar du även som bäst. Och när du tränar som bäst kommer du sannolikt att orka förbruka mest energi.:thumbup: Dessutom får man aldrig glömma den mentala biten av att hänga i. Ett upplägg som är TRÅKIGT kanske man kan tvinga sig till under en period, visa pallar längre än andra, men till slut går det nog åt skogen och det är viktigt att träningen även ger nöje och glädje för dig.:)

Har gjort det i en vecka nu. måndag-fredag morgon promenad och onsdag,lör,sön gym. Och jag hade inte koll på vikten.. Kan ni säga ungefär hur många kg man går ner i veckan om man håller på så? Och kosten håller jag också.. Äter en ordentlig lunch.. sen småäter jag bara

Eddie Vedder
2008-09-25, 13:45
Kan ni säga ungefär hur många kg man går ner i veckan om man håller på så?

"Håller på" hur då? Bantar menar du?

Ja då går du ju ner mer ju större kaloriunderskott du har. Ingen kan ju uppskatta din viktnedgångskurva utan att känna till ditt teoretiska kaloriunderskott.

Men generella siffror att förhålla sig till är ju t.ex. -500kcal per dag vilket, om man räknat hyfsat rätt (som folk sällan gör iofs), bör resultera i en viktnedgång på ca ½kg i veckan.

Man brukar alltså uppskatta 1kg kroppsfett som 7000 inlagrade kcal.

joko
2008-09-25, 14:24
Börja med att släppa vecka som en tidsenhet du jämför med under tiden som din viktnedgång pågår.

Det ger bara ett fokus som inte är särskilt intressant, kör på fram till jul och utvärdera sedan vad som hänt per vecka. Vikt och mått kommer bara att fluktuera från en vecka till en annan och göra dig nojig.

Cipe
2008-09-25, 17:03
Det är inte så jävka pjåskigt. Det viktigaste är att du fortsätter träna hårt för att behålla det mesta av din muskelmassa (lite kommer du nog förlora oavsett hur du gör).
Och för att gå ner i vikt måste du även naturligtvis ligga på ett kaloriunderskott. Du behöver inte promenera eller motionera någonting egentligen; bara du ligger på kaloriunderskott.