handdator

Visa fullständig version : Kan inte böja tån, varit hos sjukgymnast, tror jag ge upp


Black Star Abyss
2008-09-16, 16:03
Det här är ett problem jag haft sedan 2005. Kort historia:

På en fest hoppade och dansade vi som man kan göra på fyllan. Rätt vad det var landade jag på högra stortån med helakroppstyngden så den trycktes ihop, jävlar vad ont det gjorde! I 2 månader så var tån öm och jag undvek att böja den. Några månader efter smärtan hade försvunnit upptäckte jag att jag kunde böja tån ytterst lite, otroligt lite faktiskt. Den vänstra tån kan jag krulla ihop helt, men den högra kan knappt böja någonting alls i den YTTERSTA leden, dvs väldigt nära nageln. Jag gick till en sjukgymnast som sa att det låg till så här:

Olyckan skapade en blödning i tån, ledbandet har sedan vuxit ihop för kort. För att bota detta skulle jag dra i tån morgon och kväll, samt utföra excentriska övningar. Har gjort detta i ett halvår men ser inget resultat. Ska jag låta det vara och skita i det eller är det någon som vet hur det kan lösas?

Guddi
2008-09-16, 23:59
En kontraktur är svår att bli av med och det kan ta lång tid att arbeta upp rörligheten igen. Ibland lyckas man inte bli av med den helt.

Kan du extendera tån fullt? (vinkla den uppåt mot dina vader). Detta är den absolut viktigaste rörligheten i stortån och är det du ska prioritera först och främst..

Black Star Abyss
2008-09-17, 11:32
Kan du extendera tån fullt? (vinkla den uppåt mot dina vader). Detta är den absolut viktigaste rörligheten i stortån och är det du ska prioritera först och främst..

Japp, det kan jag. Hade jag inte kunnat det hade det bara varit säga hejdå till thaiboxningen eftersom det är mycket arbete på tårna. Att kunna rulla ihop tån fyller ju ingen funktion men det är den stora smärtkänsligheten som jag vill åt, för ibland börjar jag känna av smärta i tån om jag varit ute och gått eller sprungit längre sträckor... men det kanske är något jag bara ska acceptera helt enkelt?