handdator

Visa fullständig version : Fet sås


Bönne
2008-09-16, 11:01
Behöver tips på en eller flera feta såser som funkar till pasta, potatis och ris.

Gärna så att man kan använda sig av nyttigt fett.

Pepz
2008-09-16, 11:08
bearnaise!!

Mental
2008-09-16, 11:22
yes, varlfri emulsionssås baserad på rapsolja. Bara att smaska i sig.

UmmaGumma
2008-09-16, 11:49
Pesto såklart. Som den är eller blandad med grädde/creme fraiche.

Aioli är ju rätt fint med fett i också.

frambogir
2008-09-16, 12:20
Tyrolersås!
Stek finhackad lök och fint hackat bacon i smör
smula ner ädelost och häll på grädde

omnibus
2008-09-16, 12:37
bearnaise!!

+10000!

Fyfan vad gott det är! Annars om du vill få i dig fett så kan du göra kryddsmör med valfri krydda/ört :)

Alfred Nobel
2008-09-16, 18:57
Bea till pasta och ris :confused:

blaki
2008-09-16, 19:33
MANGORAJA! MANGORAAAAAAAJA! Mmmm...

Eddie Vedder
2008-09-16, 19:33
Bea till pasta och ris :confused:

har du aldrig ätit kyckling, ris och beasås?

Mental
2008-09-16, 19:37
har du aldrig ätit kyckling, ris och beasås?

Inte jag heller, currysås eller café de paris är stående till kyckling och ris.

Därimot så är bacon + bea + snabbmackaroner en bra återställare. Glöm inte att ha på mycket ketchup.

z_bumbi
2008-09-16, 19:38
Det finns en hel rad mejeriprodukter som funkar. I vissa fall blir det ingen större skillnad t ex yogurt, fil etc men eftersom allt räknas och det gör att maten blir godare så bidrar det i alla fall. Andra produkter har betydligt mer energi t ex Creme Fraiche med 28% fett.

Floddan
2008-09-18, 20:51
tatziki med creme fraiche istället för yoghurt tycker jag är kanon.

bear.flowertwig
2008-09-18, 21:00
Tyrolersås!
Stek finhackad lök och fint hackat bacon i smör
smula ner ädelost och häll på grädde

Den lät inte dum alls...

Alfred Nobel
2008-09-18, 21:35
har du aldrig ätit kyckling, ris och beasås?

Hm..
Jag har ätit en ugnsgratinerad rätt med ris och köttfärs som innan servering toppades med bearnesås (över den gratinerade osten).
Fast då var jag liten och familjen jag åt hos har jag inte träffat på 10 år (en f.d. klasskamrat från mellanstadiet).

Men det finns säkert goda kombinationer med bea och ris/pasta, jag tycker bara det är en abstrakt blandning och inget jag är van eller uppvuxen med att äta :)

Heniin
2008-09-18, 21:43
om beanesås funkar till potatismos så lär det väl funka bra till ris och pasta?

mela
2008-09-18, 21:49
Men beasås är ju inte gott fårn början, varför blanda det med ris som inte heller är gott? :confused:

Gräddsås är fint, svampsås.

Annars kan man göra en fet underbart god potatisgratäng *drool* funkar till korv/köttbullar/kött...ja.. typ allt.. helt gudomligt. Fast det passar inte så bra till pasta.

Italienskt smör kanske?

100 g smör
4 soltorkade tomater i olja
½ röd chilipeppar
2 vitlöksklyftor
salt och peppar

Mixa allt i matberedare

Heniin
2008-09-18, 21:50
Men beasås är ju inte gott fårn början, varför blanda det med ris som inte heller är gott? :confused:

Gräddsås är fint, svampsås.

Annars kan man göra en fet underbart god potatisgratäng *drool* funkar till korv/köttbullar/kött...ja.. typ allt.. helt gudomligt. Fast det passar inte så bra till pasta.

Italienskt smör kanske?

100 g smör
4 soltorkade tomater i olja
½ röd chilipeppar
2 vitlöksklyftor
salt och peppar

Mixa allt i matberedare
oh my god nu sitter du verkligen och svär!!! beanesås inte gott? hur kan man säga något sånt! Kom till halmstad och ät Plankstek på pio så kommer du ändra din uppfattning om beanesås :D

mela
2008-09-18, 21:56
oh my god nu sitter du verkligen och svär!!! beanesås inte gott? hur kan man säga något sånt! Kom till halmstad och ät Plankstek på pio så kommer du ändra din uppfattning om beanesås :D

Har ätit säkert 20 olika beasåser men nejtack. Det smakar svettigt smör typ. ehw.

Jag älskar sås och äter ofta sås, gärna mycket sås. Pepparsås är en höjdare, jag gör den dock på 4% grädde, smakar för mycket grädde om man gör det på riktigt grädde. Men det är enkelt. Bara grädde + vitpeppar + lite svartpeppar och vitlök om man vill ha det i. done

-C-
2008-09-19, 21:41
oh my god nu sitter du verkligen och svär!!! beanesås inte gott? hur kan man säga något sånt! Kom till halmstad och ät Plankstek på pio så kommer du ändra din uppfattning om beanesås :D


+50

MyungChul
2008-09-19, 23:06
Ni syftar på sauce béarnaise?

Isf är det få såser som är så enkla men så svåra att göra.