handdator

Visa fullständig version : I Ditt Ansikte!


spoonchest
2008-09-15, 21:59
Var det nån som såg I DITT ANSIKTE med Magnus Betnér?
De var i en metodistkyrka och drev med kristendomen. Helt underbart!:D
Får se vad det blir nästa vecka..*popcorn*

Jonasson
2008-09-15, 22:00
Det var rätt kul. Trodde det skulle bli lite plumpt men det var mest roligt.

labo
2008-09-15, 22:01
Grymt bra program haha

ManuelIT
2008-09-15, 22:20
Betner är kung

tobbo
2008-09-15, 22:30
FAN, missa det. =/ Någon som vet om de går någon repris?

KlopFer
2008-09-15, 22:32
Rätt skön när han snackade på tåget i början :D

spoonchest
2008-09-15, 22:35
FAN, missa det. =/ Någon som vet om de går någon repris?

5:an brukar ju inte vara mycket för repriser..

ManuelIT
2008-09-15, 22:37
kanal 5 brukar lägga upp alla sina seriaavsnitt på nätet. så bara att kolla där om ett par dagar

KlopFer
2008-09-15, 22:38
FAN, missa det. =/ Någon som vet om de går någon repris?

Har inte kanal5 webbtv?

edit: ah, måste bli snabbare:)

spoonchest
2008-09-15, 22:41
Det var rätt kul. Trodde det skulle bli lite plumpt men det var mest roligt.

Ja, jag med. Till och med publiken skrattade. Men det är för att betner är en INTELLIGENT ståuppare som ägnar sig åt provokationer.
Andra så kallade komiker brukar ju bara skylla sin dåliga humor på att de vill provocera... blir så trött på sånt. Helt otroligt att han klarade av att leverera ett Josef Frizl-skämt i en metodistkyrka. :laugh:

Pudzianovski
2008-09-15, 23:36
Kanal 5 har redan lag ut det på sin hemsida.

Rätt bra avsnitt :thumbup:

Sadde
2008-09-16, 01:09
fyfan va klockrent program!

internethjälten
2008-09-16, 03:48
Det roliga med femman är att hela serien redan ligger på deras server så se alla avsnitt redan nu ni som kan ;)

Scratch89
2008-09-16, 04:50
Vi får hoppas att det är roligt, ska se det senare i eftermiddag. Jag tycker mest att Magnus är pinsam och jobbig, ungefär som en dement gammelfarmor som sitter och skriker om invandrare på släktkalasen.

Nina L
2008-09-16, 05:45
Kanal 5 har redan lag ut det på sin hemsida.

Rätt bra avsnitt :thumbup:Länk!!

Jag brukar kolla på honom på youtube, och visst fan är det roligt.

Pudzianovski
2008-09-16, 07:46
Länk!!

Jag brukar kolla på honom på youtube, och visst fan är det roligt.

http://kanal5.se/web/guest/webbtv/-/k5videoplayer/playlist-name/I%20ditt%20ansikte%20101/none/

Reklam var 10 min eller ngt sånt.

bengdoktor
2008-09-16, 09:00
Det var ju bra, guuutt.

coxie
2008-09-16, 09:10
Pinsamt dåligt som det mesta med herr Betnér. Det enda han gör är sparkar in öppna dörrar och han verkar på allvar tro att han är icke PK, men få komiker i världen är nog mer PK än honom.

Exdiaq
2008-09-16, 09:18
Pinsamt dåligt som det mesta med herr Betnér. Det enda han gör är sparkar in öppna dörrar och han verkar på allvar tro att han är icke PK, men få komiker i världen är nog mer PK än honom.



Och så får Coxie ta och förklara sig lite mer.

Pengu
2008-09-16, 09:35
Han menar att Betnér tror att han inte inte är påklädd men han är mer privatknullare än de flesta komikerna i världen.

Ignatius72
2008-09-16, 09:59
*gäsp* Han är så oförargerlig så att man nästan skäms för honom, själv så tror han, likt en patrik Ekwall, att han är så kontroversiell att man måste skylta med det. En agitator med lite knorr. Stå-uppare, mja.

Nina L
2008-09-16, 10:53
Oj, vad folk klagar! Vad är det ni negativa blir så provocerade av? Jag menar, att han är för PK? Vem bryr sig om en sån sak? Han tror att han är något? Hallå Jantelagen! Tror inte ni att ni är nått? Tror inte andra att ni är nått? Är inte alla typ.. nått? Ja, men han tror att han är rolig. Det tror jag också att jag är, men han är f-n så mycket roligare.

Jag tycker att han är skitrolig nästan hela tiden. Det här programmet var så där. Man kunde lika gärna snabbspola fram till stå-uppen. För att undkomma reklamen var det dock bara att klicka på den.

Ignatius72
2008-09-16, 11:14
Oj, vad folk klagar! Vad är det ni negativa blir så provocerade av? Jag menar, att han är för PK? Vem bryr sig om en sån sak? Han tror att han är något? Hallå Jantelagen! Tror inte ni att ni är nått? Tror inte andra att ni är nått? Är inte alla typ.. nått? Ja, men han tror att han är rolig. Det tror jag också att jag är, men han är f-n så mycket roligare.

Jag tycker att han är skitrolig nästan hela tiden. Det här programmet var så där. Man kunde lika gärna snabbspola fram till stå-uppen. För att undkomma reklamen var det dock bara att klicka på den.

Jag blir provocerad av att han tror att han är provokativ. Jantelagskortet kan du stoppa tillbaka i kortleken igen, det är inte det det handlar om.
Materialet håller i bästa fall högstadienivå, att det inte är sämre än vad det är beror på att han är bra på att framföra eländet. Slutresultatet blir ändock mediokert.

Pudzianovski
2008-09-16, 11:26
Jag blir provocerad av att han tror att han är provokativ. Jantelagskortet kan du stoppa tillbaka i kortleken igen, det är inte det det handlar om.
Materialet håller i bästa fall högstadienivå, att det inte är sämre än vad det är beror på att han är bra på att framföra eländet. Slutresultatet blir ändock mediokert.

Han är väl en samhällskritisk komiker, inte speciellt kontroversiell. Han är allmänbildad och väl påläst när han pratade i kyrkan. Jag tror knappast att han själv tycker att han är kontroversiell. Jag lärde mig inte det han tog upp i programmet i högstadiet, inte när jag läste bibeln heller faktiskt :D
Kontroversiellt....nja.....samhällskritisk med en touch av budskap och intelligens...tja..jo.

mangs
2008-09-16, 12:01
Man kan tycka vad man vill om Betnér men jag blev i alla fall lite imponerad över hur snabbt han lärde in materialet och framför allt hur han kom därifrån med äran i behåll, det var ju inte precis den mest lättroade publiken. Den andra killen var ju inte i närheten av att lyckas lika bra. Jag gillar Betnér eftersom hans humor är just mer samhällskritisk och att han vågar sticka ut lite.

Jag tål däremot inte alla ståuppare som enbart skämtar om deras egna övervikt eller om att de är eviga singeltjejer, eller att de är från en småstad eller att de är invandrare. Att huvuddelen av Sveriges ståuppare i dagens Sverige drar de enkla skämten och utnyttjar sin egen person börjar bli rätt tråkigt. Det var lite kul när Babben gjorde det för 20 år sedan men idag tycker jag inte det fungerar så bra.

Bahir
2008-09-16, 12:28
Han Martin var ju grym!

Mantus
2008-09-16, 12:28
Jag tål däremot inte alla ståuppare som enbart skämtar om deras egna övervikt eller om att de är eviga singeltjejer, eller att de är från en småstad eller att de är invandrare. Att huvuddelen av Sveriges ståuppare i dagens Sverige drar de enkla skämten och utnyttjar sin egen person börjar bli rätt tråkigt. Det var lite kul när Babben gjorde det för 20 år sedan men idag tycker jag inte det fungerar så bra.

Ja, jag blir tvungen att +1 den kommentaren.

Larsson85
2008-09-16, 12:30
5:an brukar ju inte vara mycket för repriser..

? Fresh prince har gått i repris så många gånger att jag har lärt mig alla repliker utantill.

spoonchest
2008-09-16, 12:33
Jag tål däremot inte alla ståuppare som enbart skämtar om deras egna övervikt eller om att de är eviga singeltjejer, eller att de är från en småstad eller att de är invandrare. Att huvuddelen av Sveriges ståuppare i dagens Sverige drar de enkla skämten och utnyttjar sin egen person börjar bli rätt tråkigt. Det var lite kul när Babben gjorde det för 20 år sedan men idag tycker jag inte det fungerar så bra.

+1. Börjar bli så tjatigt när Özz Nujjen driver med att han är kurd och har håriga armar.

Betnér, till skillnad från andra komiker, står inte och häcklar för häcklandets skull, som kanske Peter Wahlbeck skulle ha gjort. Han är rolig i första hand och provocerar i andra hand. Så som jag tycker ståuppare ska göra. Annars skulle det vara lite för lätt att bli komiker, genom att bara ge sig på kontroversiella ämnen utan någon som helst grund eller poäng, typ Englamordet eller Josef Frizl.

spoonchest
2008-09-16, 12:34
? Fresh prince har gått i repris så många gånger att jag har lärt mig alla repliker utantill.

whoa.. Fresh Prince..?

Ignatius72
2008-09-16, 12:51
Man kan tycka vad man vill om Betnér men jag blev i alla fall lite imponerad över hur snabbt han lärde in materialet och framför allt hur han kom därifrån med äran i behåll, det var ju inte precis den mest lättroade publiken..

Snabbt lärt in sig materialet? Jag har inte sett honom så många gånger men det var ju itne direkt något nytt under solen. Han är ju dessutom uppvuxen med en pastor så han började ju inte precis på noll.


.

Betnér, till skillnad från andra komiker, står inte och häcklar för häcklandets skull, som kanske Peter Wahlbeck skulle ha gjort. Han är rolig i första hand och provocerar i andra hand. .

Wahlbeck var också rolig för 20 år sedan. jag förutspår att Betnér hamnar i samma fack om han inte förnyar sig lite.

Exdiaq
2008-09-16, 12:57
Ignatius72, vilka komiker är bra då enligt dig?

spoonchest
2008-09-16, 12:58
Wahlbeck var också rolig för 20 år sedan. jag förutspår att Betnér hamnar i samma fack om han inte förnyar sig lite.

Tvivlar på att Wahlbeck Öht varit rolig. har sett någon jättegammal sketch med honom då han bara stod och skrek till publiken över hur dumma i huvudet de var. Det är inte humor.

psirus
2008-09-16, 14:06
Jag blir provocerad av att han tror att han är provokativ. Jantelagskortet kan du stoppa tillbaka i kortleken igen, det är inte det det handlar om.
Materialet håller i bästa fall högstadienivå, att det inte är sämre än vad det är beror på att han är bra på att framföra eländet. Slutresultatet blir ändock mediokert.

Dra ihop ett snabbt uppträdande och lägg upp på youtube så får vi se hur hög nivå din humor håller? :D

Jag tycker de va rätt kul, Magnus är inte min favorit men han har sina stunder. Situationen av att stå i en församling och skoja om Gud gör så klart saken lite roligare men det är ju halva grejen med "stå upp" eller?

sascha
2008-09-16, 16:21
Det som förvånar mig är att människor som uppenbarligen tycker att programmet och komikern håller låg klass, faktiskt tittat färdigt hela showen och sedan tar sig tiden att hoppa in i en tråd och kommentera. Jag vet inte om det bara är jag, men om jag blir tydligt uttråkad av ett tv-program så brukar jag byta kanal. Har man däremot inte uthärdat de cirka 40 minuter som det rör sig om den här gången, så kanske man ska låta tangentbordet vara. Givetvis får man titta på tv-program man egentligen inte vill titta på och senare även kritisera, men det gränsar till fånigt när man gör det "bara för sakens skull" och genom konklusioner som: skitkasst, löjligt, jag skäms.

Nina L
2008-09-16, 17:03
Jag blir provocerad av att han tror att han är provokativ.Ja, men då är han ju provokativ. :D Jag har aldrig hört honom säga att han är provokativ, dock, men det är kanske något han pratar mycket om.

Jantelagskortet kan du stoppa tillbaka i kortleken igen, det är inte det det handlar om.Haha. Den var bra. Då gör jag det.

Materialet håller i bästa fall högstadienivå, att det inte är sämre än vad det är beror på att han är bra på att framföra eländet. Slutresultatet blir ändock mediokertMen, men... Det där stämmer ju inte alls. Jag var med och var rolig i aulan på högstadiet och du har fel. Det är inte ens en ett fall av jag-har-rätt-till-min-åsikt för din del utan du har helt enkelt fel.

Jag gillar Betnér eftersom hans humor är just mer samhällskritisk och att han vågar sticka ut lite.Nu provocerar du Ignatius genom att skriva att han "vågar sticka ut lite". *grr27* Men jag tycker precis som du.

Jag tål däremot inte alla ståuppare som enbart skämtar om deras egna övervikt eller om att de är eviga singeltjejer, eller att de är från en småstad eller att de är invandrare. Att huvuddelen av Sveriges ståuppare i dagens Sverige drar de enkla skämten och utnyttjar sin egen person börjar bli rätt tråkigt. Det var lite kul när Babben gjorde det för 20 år sedan men idag tycker jag inte det fungerar så braPrecis. Och det är ju jävligt safe för dem att skämta om sig själva. Safe är inte kul.

Betnér, till skillnad från andra komiker, står inte och häcklar för häcklandets skull, som kanske Peter Wahlbeck skulle ha gjort. Han är rolig i första hand och provocerar i andra hand. Så som jag tycker ståuppare ska göra.Snubben skarp som ett rakblad.

Ignatius72, vilka komiker är bra då enligt dig?Detta vill jag också ha svar på. Svara gärna med youtube-klipp.

Dra ihop ett snabbt uppträdande och lägg upp på youtube så får vi se hur hög nivå din humor håller? :DNäää, inte den nivån. "Amen, skulle du göra det bättre själv, eller?" "Får se en bild på dig då om dina är så jävla grymma eftersom du kritiserar hans!!!" Du fattar vad jag menar... Det funkar inte. *slap*

Solros
2008-09-16, 17:15
Såg bara delar ur programmet. Men det jag såg var att nån jävligt osympatisk person satt och dryga sig mot en pastor, det kändes lågt och inte kul.

Ignatius72
2008-09-16, 17:27
På stående fot så kan jag inte nämna någon som jag skulle vilja kalla favorit, men alla har sina ljusa stunder, så även Betnér.
Men helt rätt Nina, att säga att Betnér "vågar sticka ut lite" provocerar mig nästan lika mycket som SJ:s biljettsystem. Han sparkar in vidöppna dörrar och han agiterar mer än han stå-uppar ibland. Det får han gärna göra, men då finns det bättre arenor. Nu väntar jag abra på hans nästa utspel, frågan är om det är att han kommer ut med att han egentligen är tjej eller invandrare, eller kanske en muslimsk invandrad tjej? Den som lever får se.

spoonchest
2008-09-16, 17:28
Såg bara delar ur programmet. Men det jag såg var att nån jävligt osympatisk person satt och dryga sig mot en pastor, det kändes lågt och inte kul.

Du syftar på Bobbo Krull. Killen som höll i alla trådarna. Han är en tönt..
Pastorn tyckte till och med själv att Betner provocerat med tänkvärda åsikter, och inte alls gick över gränsen...

Drfg
2008-09-16, 17:33
Såg bara delar ur programmet. Men det jag såg var att nån jävligt osympatisk person satt och dryga sig mot en pastor, det kändes lågt och inte kul.

Mjo, bobo höll inte så hög nivå direkt.

Tricklev
2008-09-16, 17:45
Tycker inte han är vidare rolig, men jag sitter inte och gråter ut på ett forum över det, jag ser bara till att inte se hans program, och läsa hans artiklar med mera, finns ingen anledning att stödja ett media-fenomen man inte gillar.

Nina L
2008-09-16, 18:26
På stående fot så kan jag inte nämna någon som jag skulle vilja kalla favorit, men alla har sina ljusa stunder, så även Betnér.
Haha. Jag må ha blivit bitter under de senaste två åren, men du slår mig med hästlängder. Nu känner jag mig så där ljuv, glad och naiv som förr i tiden. (En tjej som njuter av livet, skrattar och hoppar runt i grönskande ängar, typ.)

Surgubbe! :cool: Och lär dig quota! Bättre upp; lär dig multiquota!

Kwon
2008-09-16, 18:33
Mina favoritståuppare

Lisa Lampanelli

Pablo Fransisco

Russell Peters
vLxh8rRjyaw

Varför jag tycker amerikanska standup-komiker är roligare än svenska artister? No clue! :)

jakke
2008-09-16, 18:38
Instämmer med Coxie. Dessutom är det alltid samma material.

Ignatius72
2008-09-16, 18:57
Haha. Jag må ha blivit bitter under de senaste två åren, men du slår mig med hästlängder. Nu känner jag mig så där ljuv, glad och naiv som förr i tiden. (En tjej som njuter av livet, skrattar och hoppar runt i grönskande ängar, typ.)

Surgubbe! :cool: Och lär dig quota! Bättre upp; lär dig multiquota!

vad gör man inte för the ladies?! Men bitter? Snarare blasé.

Multiquota är fult, därav minimal användning av funktionen.

Dreas
2008-09-16, 19:09
Haha han var ju kul några gånger, Ignatius72 här har du en kass Betner:

http://www.youtube.com/watch?v=9y8J36qMSJU

Efter att ha sett det där klippet blev jag rädd att Betner var påväg bort. Men han var ju helt okej i femman.

psirus
2008-09-16, 21:38
Näää, inte den nivån. "Amen, skulle du göra det bättre själv, eller?" "Får se en bild på dig då om dina är så jävla grymma eftersom du kritiserar hans!!!" Du fattar vad jag menar... Det funkar inte. *slap*

Ännu en bekräftelse på att ironi inte funkar på nätet, varför lär jag mig aldrig. en :D räcker inte för att folk ska förstå att man skojar. :S

KlopFer
2008-10-07, 15:27
Haha så jäkla skoj när magnus och den andra snubben höll på med greenpeace. Gubbarna nere vid hamnen som käftade emot var också sköna :D


Bobbo krull ser förövrigt livsfarlig ut =/ skulle bli rädd fan.

Fatcan
2008-10-20, 22:02
Efter att ha sett kvällens avsnitt kan jag bara säga: Magnus Betnér, skit ner dig. Han drev ju inte ett dugg med muslimerna? Han sa att Muhammed var en skön snubbe och försvarade halalslakt, meningen var ju att han skulle driva med dom? Som han gjorde med de kristna i kyrkan.

Pudzianovski
2008-10-20, 22:10
Ja, han var inte speciellt provokativ idag. Det är lite larvigt att säga att han ska "skita ner sig". Han gjorde ett rätt dåligt uppträdande idag, men att misslyckas en gång innebär inte att man är en idiot.

Fatcan
2008-10-20, 22:18
Ja, han var inte speciellt provokativ idag. Det är lite larvigt att säga att han ska "skita ner sig". Han gjorde ett rätt dåligt uppträdande idag, men att misslyckas en gång innebär inte att man är en idiot.

Det är inte det jag syftar på, i kyrkan var han ju extremt provocerande, men i moskén var han ju inte provocerande öht, tvärt om.

Tricklev
2008-10-20, 22:59
Jag älskar en komiker som byggt sin nisch runt provocering, som inte vågar provocera. :)

Nina L
2008-10-21, 06:50
Den här var bra. :D Jag fattade inte allt, men så skall det väl vara när man inte är muffare själv.

http://kanal5.se/web/guest/webbtv/-/k5videoplayer/playlist-name/I%20ditt%20ansikte%20105/none/

Nu skall jag vänta lite tills jag är riktigt sugen på muslimskämten. :)

http://kanal5.se/web/guest/idittansikte/avsnitt?p_p_lifecycle=0&p_p_id=K5AV_INSTANCE_e0Ax&_K5AV_INSTANCE_e0Ax_struts_action=/k5journal/av&_K5AV_INSTANCE_e0Ax_articleId=1126008&_K5AV_INSTANCE_e0Ax_groupId=1701&_K5AV_INSTANCE_e0Ax_version=1.0

mij82
2008-10-21, 07:20
Både förra avsnittet med MUF och det igår var tämligen tråkiga jo... :/

Nina L
2008-10-21, 07:38
Det är inte det jag syftar på, i kyrkan var han ju extremt provocerande, men i moskén var han ju inte provocerande öht, tvärt om.Skoja min doja? Du säger detta i egenskap av rättrogen muslim, eller?

Status Quo
2008-10-21, 18:29
Han fjäskade ju bara för muslimerna... så jävla tråkigt

Sebbe_H
2008-10-21, 18:34
Betnér är ju så jävla uttjatad.

CroCop
2008-10-21, 18:58
Jag älskar en komiker som byggt sin nisch runt provocering, som inte vågar provocera. :)

Exakt! Jag har aldrig varit med om ett fegare uppträdande. Det hade ju varit lika bra att skippa mosképrogrammet. Han är slut.

Mental
2008-10-21, 22:00
Man kan tycka vad man vill om Betnér men jag blev i alla fall lite imponerad över hur snabbt han lärde in materialet och framför allt hur han kom därifrån med äran i behåll, det var ju inte precis den mest lättroade publiken. Den andra killen var ju inte i närheten av att lyckas lika bra. Jag gillar Betnér eftersom hans humor är just mer samhällskritisk och att han vågar sticka ut lite.

Jag tål däremot inte alla ståuppare som enbart skämtar om deras egna övervikt eller om att de är eviga singeltjejer, eller att de är från en småstad eller att de är invandrare. Att huvuddelen av Sveriges ståuppare i dagens Sverige drar de enkla skämten och utnyttjar sin egen person börjar bli rätt tråkigt. Det var lite kul när Babben gjorde det för 20 år sedan men idag tycker jag inte det fungerar så bra.

Mjae, Jesper Odelberg tycker jag är en bra komiker, och han driver ju nästan bara med/om sig själv och sitt handikapp.

stevebc
2008-10-21, 22:04
Jag blir provocerad av att han tror att han är provokativ. Jantelagskortet kan du stoppa tillbaka i kortleken igen, det är inte det det handlar om.
Materialet håller i bästa fall högstadienivå, att det inte är sämre än vad det är beror på att han är bra på att framföra eländet. Slutresultatet blir ändock mediokert.Allt är relativt.

Vilka kan vi jämföra honom med? Robert Gustavsson, Björn Gustafsson, Hipp Hipp, Lorry-gänget? Du måste ändå erkänna att dessa är mer PK än Betnér, om man kollar på manuskript och retorik. Sen att det visserligen är PK att se på sig själv som icke-PK och att det gör honom PK är en annan sak. Retoriken och manuskriptet är oerhört icke-PK jämfört med hans kollegor.

Tolkia
2008-10-21, 22:07
Räcker ju dock inte med att vara "icke PK" (vilket ofta i realiteten verkar vara ungefär lika "icke PK" som det är alternativt att vara "alternativ") för att vara rolig, humor, timing och lite hjärna måste även till. Jag tycker att det är ganska många "ironiska" och "icke PK" komiker som brister där.

Scratch89
2008-10-21, 22:14
Tack Tolkia. Du sa det så bra.

Scratch89
2008-10-21, 22:57
Men gud, nu tittade jag klart på MUF-grejen.

Jag tycker om när MUF blir dissade, men jag tycker inte att han ska komma dit som någon slags ståuppare, snarare att han ska komma dit som kritiker. Han är ju rätt så påläst, och det är kul när man ser MUF-frillorna bli lite tveksamma om de ska skratta, eller kanske granska sig själva. Han tar väl egentligen upp de flesta anledningarna till varför jag lämnade förbundet.

Men som sagt, en annan approach, skippa den där "försöka vara icke-PK"-grejen, lite mer konstruktivt kritisk och liknande, så skulle han faktiskt kanske kunna göra skillnad.

Fatcan
2008-10-21, 23:22
Skoja min doja? Du säger detta i egenskap av rättrogen muslim, eller?

Jag kan lika mycket om islam som jag kan om kristendom, dvs inte mycket. Men du tycker altså att han var lika provocernade i kyrkan som i mosken?

psirus
2008-10-21, 23:23
Jag blev lite besviken på sista avsnittet. Magnus har drivit med kristna och om jesus, aftonbladet osv men när han ska stå uppa inför muslimer så gör ha inte sin grej med att skämta om dem utan istället med dem. Vågade han inte eller tyckte han helt enkelt att de är en så pass utsatt grupp redan som de är?

Edit: Som alla redan sagt om man anstränger sig att läsa tråden. :)

Kwon
2008-10-21, 23:24
Jag förstår "Bettan".

Det är pga rädsla för mordhot (och mer än bara hot).

Nina L
2008-10-22, 05:28
Jag kan lika mycket om islam som jag kan om kristendom, dvs inte mycket. Men du tycker altså att han var lika provocernade i kyrkan som i mosken?Jag kan nog mer om islam än om kristendomen, men innan jag läst den svenska Koranen så skall jag nog hålla käften. Jag kan dock säga att muslimer som grupp är betydligt mer utsatta för fördomar och allmänt elände än vad kristna är. Men det vet väl ändå alla.

Ignatius72
2008-10-22, 08:33
Allt är relativt.

Vilka kan vi jämföra honom med? Robert Gustavsson, Björn Gustafsson, Hipp Hipp, Lorry-gänget? Du måste ändå erkänna att dessa är mer PK än Betnér, om man kollar på manuskript och retorik.

Begreppet politiskt korrekta går inte att använda på tex Hipp Hipp då de inte tillhör den typen av humor där det ens går att applicera. Betnér har som sin grej att han ska vara provocerande, kontroversiell osv. Då är det ju bra om man är det. Att säga fan och bög i kyrkan är inte imponerande. Utvecklas han inte så kommer han vara en lika sorglig figur som Peter Wahlbeck om något år. En agitator som kan locka fram något skratt på gammal rutin.

Scratch89
2008-10-22, 08:36
Peter Wahlbeck är pinsam.*spy*

Fatcan
2008-10-22, 11:15
Jag kan nog mer om islam än om kristendomen, men innan jag läst den svenska Koranen så skall jag nog hålla käften. Jag kan dock säga att muslimer som grupp är betydligt mer utsatta för fördomar och allmänt elände än vad kristna är. Men det vet väl ändå alla.

Och, vad är poängen med ditt inlägg öht? Du svarade inte ens på mitt inlägg :S. Magnus Betnér var fortfarande inte ett dugg provocerande i Mosken, han kallade Muhammed för "skön snubbe", och försvarade halalslakt. I kyrkan snackade han om att Jesus hade sex med sin lärjungar.

Tricklev
2008-10-22, 12:21
Vi har nog alla önskat någon gång att vi haft sex med Marie Magdalena.

spoonchest
2008-10-22, 12:23
Jag blev lite besviken på sista avsnittet. Magnus har drivit med kristna och om jesus, aftonbladet osv men när han ska stå uppa inför muslimer så gör ha inte sin grej med att skämta om dem utan istället med dem. Vågade han inte eller tyckte han helt enkelt att de är en så pass utsatt grupp redan som de är?


Kunde inte se moske-grejen, men jag tror han hade samma approach som han hade i baptistkyrkan. Där skulle han inte svära, pga av risken att publiken skulle slå dövörat till.
Annars så, ja, jag förväntade mig att han skulle växla ner inför muslimerna, vilket han verkar ha gjort.

spoonchest
2008-10-22, 12:25
Peter Wahlbeck är pinsam.*spy*

Stort +1

Nitrometan
2008-10-22, 12:29
I kyrkan snackade han om att Jesus hade sex med sin lärjungar.

Vi har nog alla önskat någon gång att vi haft sex med Marie Magdalena.
Maria Magdalena var inte en av lärljungarna.


:cool:

Tricklev
2008-10-22, 12:33
Maria Magdalena var inte en av lärljungarna.


:cool:

Nä jag vet, men det var den ända jag kunde tänka mig att Jesus hade haft sex med. =/







Edit: Finns det inte förövrigt en konspirationsteori om att hon egentligen var en av lärjungarna?

Nitrometan
2008-10-22, 12:58
Nä jag vet, men det var den ända jag kunde tänka mig att Jesus hade haft sex med. =/
Du vet inte hur heta de andra var. Judas kysste ju Jesus innan han greps.






Edit: Finns det inte förövrigt en konspirationsteori om att hon egentligen var en av lärjungarna?
Ja. Det finns det. Baseras väl delvis på Johannesevangeliet.

Muskelbyggaren
2008-10-22, 13:01
Alltså vad är hela grejen med detta evinnerliga tjat om huruvida han är PK eller inte? Ni låer ju som ett gäng högstadiekillar som försöker enas om varför Eminem suger och nån annan obskyr okänd rapp är sååå mycket coolare.

Jag tycker Betnér är (en av) Sveriges bästa komiker med motivering att han har bra flöde i snacket, självförtroende, anpassar sig till publiken men framförallt för att det finns tanke och kunnande bakom skämten. Om Betnér nu är totalt värdelös torde det ju finnas åtminstone någon svensk komiker som är "okej". Jag är nyfiken på att höra några namn, för att Sverige inte skulle frambringat en endaste duglig komiker låter för otroligt för att vara sant.

Black Star Abyss
2008-10-22, 13:22
PATETISK (men väntad) avslutning på ett annars ganska roligt humorprogram.

Alla publiker Betner träffat under programmet har han hånat riktgt hårt, men när han kommer till muslimerna så sitter både han och den där tönten Martin Sonneby och fjäskar in sig, och det enda de skämtar om är den påstådda diskrimineringen av muslimer i samhället. Jag har tappat all respekt för Betner nu. Kan han säga att Jesus är bög och skämta om att kristna är idioter så kan han fan göra detsamma hos muslimerna. Men det vill han inte, för han älskar muslimer.

spoonchest
2008-10-22, 14:08
Taget ifrån Betners blogg

Känns lite vemodigt att sista avsnittet har gått. Det har varit kul att ha mailboxen full varje måndag. Så även denna gång. En och annan arg muslim och massor av folk som tycker jag var för snäll. Ungefär som med kyrkan. Det enda avsnitt där ALLA verkar överens om att jag var för snäll är MUF.

Därmed inte sagt att jag hade som tanke att vara elak. Tvärtom. Det är bara det att det är den responsen jag fått mest av. Efter samtliga avsnitt. Utom Ärtans vänner kanske. Det avsnittet verkar ingen ha brytt sig om min standup över huvud taget utan mest mailat om Martin. Det är kul. Martin lyfte programmet rejält tycker jag.

spoonchest
2008-10-22, 14:12
Kan han säga att Jesus är bög och skämta om att kristna är idioter så kan han fan göra detsamma hos muslimerna. Men det vill han inte, för han älskar muslimer.

Och detta är ett kriterium för att få skämta om Jesus och kristna?
Varför är det så fel att älska muslimer?

Stoltz
2008-10-22, 14:16
PATETISK (men väntad) avslutning på ett annars ganska roligt humorprogram.

Alla publiker Betner träffat under programmet har han hånat riktgt hårt, men när han kommer till muslimerna så sitter både han och den där tönten Martin Sonneby och fjäskar in sig, och det enda de skämtar om är den påstådda diskrimineringen av muslimer i samhället. Jag har tappat all respekt för Betner nu. Kan han säga att Jesus är bög och skämta om att kristna är idioter så kan han fan göra detsamma hos muslimerna. Men det vill han inte, för han älskar muslimer.

Du utgår från att varje grupp ska mötas med exakt samma system. Om man redan hånat en del saker kring religion i ett avsnitt, hur bra TV är det att göra precis samma sak en gång till?

Nina L
2008-10-22, 14:19
Och, vad är poängen med ditt inlägg öht? Du svarade inte ens på mitt inlägg :S. Magnus Betnér var fortfarande inte ett dugg provocerande i Mosken, han kallade Muhammed för "skön snubbe", och försvarade halalslakt. I kyrkan snackade han om att Jesus hade sex med sin lärjungar.Det nämnde han även i moskén. (Jesus är ju en av profeterna inom islam, så det borde fungera som provokation där också.) Sen kan jag bara spåna. Dock tror jag att jag spånar bättre än du. Vad jag vet så uttalar man som rättrogen muslim inte ens profetens namn utan att tillägga "sallā Allahu ʿalayhi wa sallam" ("Må Guds fred och välsignelse vara över honom"). Så funkar det inte för de kristna oavsett om vi snackar Jesus, Gud eller Den helige ande. Att kalla Muhammed för en "skön snubbe" när han som icke muslim står i en moské och talar inför de troende skulle mycket väl kunna vara provokativt, till och med på gränsen. Det är också en väsentlig skillnad mellan Kristendomen och Islam inom Sverige och det är att Sverige, visserligen sekulariserat men ändå, är ett kristet land. Kristendomen (i utvattnad form) är norm. Att skämta med en stark majoritet (på hemmaplan) är inte samma sak som att skämta med en utsatt minoritet. Därmed inte sagt att muslim == invandrare eller flykting.

Här tycker jag dock att någon som kan mer om saken borde få ta över. Jag gillar inte riktigt att tala om verkligt känsliga saker utan att vara säker på ämnet.

Scratch89
2008-10-22, 15:06
Jag tycker Betnér är (en av) Sveriges bästa komiker med motivering att han har bra flöde i snacket, självförtroende, anpassar sig till publiken men framförallt för att det finns tanke och kunnande bakom skämten.

Det här tycker inte jag stämmer alls. Han har inget flöde alls; han stakar sig väldigt mycket, slänger in alldeles för mycket typbahvafanliksomshiet i sina meningar, och ibland så börjar han på meningar som han inte avslutar.

Han verkar inte ha något vidare självförtroende, för han testar sig fram väldigt mycket i början, och när han säger något han verkar lite farligt så ryggar han nästan tillbaka för att förbereda sig för en motreaktion.

Och nä, publiken verkar han inte anpassa sig för direkt. När han stod framför barnen så försökte han sluta svära, men inte ens det gick. Och det var samma tråkiga skämt till dem som till MUF eller muslimerna.

Däremot håller jag med dig om att han är rätt så kunnig och påläst.

Fatcan
2008-10-22, 15:11
Dock tror jag att jag spånar bättre än du.

Jasså *rolleyes*

Att kalla Muhammed för en "skön snubbe" när han som icke muslim står i en moské och talar inför de troende skulle mycket väl kunna vara provokativt, till och med på gränsen.

Ok, mera provokativt än att säga att Jesus kom hem med bajs på snoppen?

Att skämta med en stark majoritet (på hemmaplan) är inte samma sak som att skämta med en utsatt minoritet.

Utsatta på vilket sätt?

Man kommer fortfarande inte ifrån att Magnus Betnér drev som fan i kyrkan och provocerade, nånting han inte gjorde i Moskén. Vem som helst som har sett båda avsnitten märker det. Väldigt dåligt av honom tycker jag. Inte sagt att jag inte tycker han är rolig dock.

Status Quo
2008-10-22, 15:39
Med tanke på det våld muslimer utövar mot muslimkritiker är det iofs svårt att se att någon med minsta självbevarelsedrift skulle våga dra några grova skämt om att Mohammed var pedofil.

Kwon
2008-10-22, 19:22
Med tanke på det våld muslimer utövar mot muslimkritiker är det iofs svårt att se att någon med minsta självbevarelsedrift skulle våga dra några grova skämt om att Mohammed var pedofil.

Exakt!

Bettan värderar sitt liv för högt för detta. :)

tp_88
2008-10-22, 19:56
Tycker serien har varit bra. "Martin övar" har dock varit ruggigt jävla dåligt varenda gång. Även hans "riktiga" uppträdanden har varit ganska kass, åtminstone i jämförelse med Betnérs.

Greenpeace-avsnittet var onekligen bäst, och framförallt början när dom var i hamnen. :)

Black Star Abyss
2008-10-23, 14:33
Man kommer fortfarande inte ifrån att Magnus Betnér drev som fan i kyrkan och provocerade, nånting han inte gjorde i Moskén. Vem som helst som har sett båda avsnitten märker det. Väldigt dåligt av honom tycker jag. Inte sagt att jag inte tycker han är rolig dock.

Skulle man spela inslaget i kyrkan och sen direkt efteråt inslaget i mosken så framgår det tydligt vilken inställning Magnus har till respektive grupp. En inställning som är representativ för hela den politiska och massmediala eliten.

PowPow
2008-10-23, 16:02
Skulle man spela inslaget i kyrkan och sen direkt efteråt inslaget i mosken så framgår det tydligt vilken inställning Magnus har till respektive grupp. En inställning som är representativ för hela den politiska och massmediala eliten.

Eller hur. När fanken ska den muslimälskande massmediala eliten sluta egentligen? Jag förstår det inte varför muslimer över lag ständigt ska höjas till skyarna och talas så gott om. Är trött på detta ständiga muslimälskande runt om i världen.

spoonchest
2008-10-24, 07:22
Eller hur. När fanken ska den muslimälskande massmediala eliten sluta egentligen? Jag förstår det inte varför muslimer över lag ständigt ska höjas till skyarna och talas så gott om. Är trött på detta ständiga muslimälskande runt om i världen.

Jag vet inte, hur ofta händer det att muslimer höjs till skyarna och talas gott om? Ge nåt exempel.
Jag tror du ser ett respektfullt mötande utav en religion som fjäsk.

Eddie Vedder
2008-10-24, 07:58
Jag vet inte, hur ofta händer det att muslimer höjs till skyarna och talas gott om? Ge nåt exempel.
Jag tror du ser ett respektfullt mötande utav en religion som fjäsk.

Du måste väl ändå inse ironin i PowPows inlägg!?:MrT:

Den var ju ett ironiserande över det SH86 påstår.

spoonchest
2008-10-24, 09:59
Du måste väl ändå inse ironin i PowPows inlägg!?:MrT:

Den var ju ett ironiserande över det SH86 påstår.

Missade det, jag har haft lågt blodsocker hela morgonen.:em: