handdator

Visa fullständig version : "Hoppa" mellan övningar


Ch4rles
2008-09-15, 21:40
Hej!

Jag undrar om det finns något positivt/negativt med att hoppa mellan övningar. Som exempel, idag stod det ben och mage på schemat. Jag har för vana att köra 4 set och 9 repetitioner på de flesta övningar. De senaste gångerna har jag dock bytt mitt i för att slippa vila så länge, och att det blir trevligare tempo. Körde idag först 2 set benpress, sedan 2 set crunches, sedan de andra 2 seten benpress, och därefter resten av crunches.

Gillar detta sätt, och det vore kul att höra vad ni har att säga om det!

Andreas Lelli
2008-09-15, 22:02
Man sparar ju en hel del tid genom att göra så, jag brukar köra varannan rygg varannan bröst övning ibland, triceps/biceps etc och då sparar jag ju en hel del tid :)

Men ibland är det skönare att vila mellan allt, känns som man får lite mer energi då ändå :D

flowster
2008-09-16, 08:18
Hej!

Jag undrar om det finns något positivt/negativt med att hoppa mellan övningar. Som exempel, idag stod det ben och mage på schemat. Jag har för vana att köra 4 set och 9 repetitioner på de flesta övningar. De senaste gångerna har jag dock bytt mitt i för att slippa vila så länge, och att det blir trevligare tempo. Körde idag först 2 set benpress, sedan 2 set crunches, sedan de andra 2 seten benpress, och därefter resten av crunches.

Gillar detta sätt, och det vore kul att höra vad ni har att säga om det!
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16095405?ordinalpos=1&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsP anel.Pubmed_DiscoveryPanel.Pubmed_Discovery_RA&linkpos=1&log$=relatedarticles&logdbfrom=pubmed
Då det enligt den studien inte verkar göra någon skillnad om du vilar 2 eller 5 minuter mellan varje set (och förmodligen även övningarna) skulle jag säga att det inte måste vara något negativt att hoppa sådär. Personligen gillar jag det inte, utan jag vill fokusera på 1 muskelgrupp i taget, träna igenom den och sedan ta nästa. Detta är väl kanske främst också pga att jag inte vill gå upp och ner hela tiden (tränar på friskis som har 2 våningar). Är väl mer en smaksak, kör som det passar dig bäst :thumbup:

Per B
2008-09-16, 08:46
Jag brukar alternera mellan olika övningar för olika muskelgrupper på mitt överkroppspass. Det kan handla om att jag alternerar bänkpress-chins, hantelpress-hantelrodd, dips-hammarchins, pec-flyes-sittande rodd o s v. Jag tycker det känns bra, och dessutom ger det lite extra tid för att vila de respektive muskelgrupperna (även om de kanske är sekundärt involverade även i nästa övning då jag nästa uteslutande kör basövningar). Jag brukar dock vila lite mellan övningarna, så några riktiga superset är det väl inte.

MrFit2002
2008-09-16, 08:49
Jag brukar köra på liknande sätt när jag höja tempot lite och spara tid. Tycker det funkar alldeles utmärkt.

mangs
2008-09-16, 12:12
Även jag kör huvudsakligen supersets eller compounds set. Dock kör jag ibland som vanligt för att alternera men huvudsakligen kör jag så här och sparar massor med tid samtidigt som att jag höjer intensiviteten på passen utan att för den sakens skull försaka intensiteten.

mjukglass
2008-09-16, 12:39
Avslutar alla pass med något gigantset eller cirkelträningskör för 3-4 småövningar. Vet inte om det optimalt, men jag blir svettig och får tunnelseende. Det gillar jag.

Mantus
2008-09-16, 13:15
Brukar varva de sista övningarna i ett pass på det sättet. Då har man ändå kört ut sig tillräckligt i de inledande basövningarna och kan köra med mer intensitet i komplementsövningar som alternerade hantelcurl, baksida axlar och rotatorkuffsövningar.

Martin Löwgren
2008-09-16, 15:29
Hej!

Jag undrar om det finns något positivt/negativt med att hoppa mellan övningar. Som exempel, idag stod det ben och mage på schemat. Jag har för vana att köra 4 set och 9 repetitioner på de flesta övningar. De senaste gångerna har jag dock bytt mitt i för att slippa vila så länge, och att det blir trevligare tempo. Körde idag först 2 set benpress, sedan 2 set crunches, sedan de andra 2 seten benpress, och därefter resten av crunches.

Gillar detta sätt, och det vore kul att höra vad ni har att säga om det!

Muskler som har som funktion att fungera som stabilisatorer bör tränas sist i passet då de har en funktion att fungera som just - stabilisatorer :)

Exempel på några stabiliseringgrupper är Rotatorcuffen, Bålmuskulaturen (inkl TVA)