handdator

Visa fullständig version : Lasagnerecept önskas!


RealElwood
2003-06-25, 21:01
Någon som har ett bra och nuttigt lasagnerecept på nötfärs.

Andra recept på köttfärs mottages förutom köttfärssåser, kanske ett par grymma biffar, tack på förhand.

labbbus
2003-06-26, 09:06
blanda köttfärs med vitlökssmaksatta passerade tomater, ska vara lite halvsmetigt, i med lite ströbröd, forma till biffar, lägg på panna och in i ugnen tills de är fasta och fina

emmzan
2003-06-26, 09:49
Jag är för lat för att göra bechamelsås.. Så jag gör såhär..

Fräs färsen, koka ihop med krossade tomater och tacokryddor (eller andra kryddor). Varva med lasagneplattor i form. Överst rejält med keso, kesella. Häll över mjölk (ex. mellanmjölk). In i ugnen..

Muuuums!

Molotov
2003-06-26, 15:24
Om du av en händelse skulle bli sugen på vegetarisk lasagne så kan du testa detta recept.

4 personer
2 aubergine
2 zucchini
3 schalottenlökar
2 paprikor
10 skogschampinjoner eller vanliga champinjoner
1 burk hela tomater
2 skalade vitlöksklyftor
1/2 msk färsk timjan
salt, peppar, socker
1 1/2 pkt färska lasagneplattor
2 1/2 msk smör
1 msk mjöl
7 dl mjölk
250 g getost (kan bytas ut mot annan stark ost)
lite olivolja

Skölj alla grönsakerna, skär dom i mindre bitar (utom paprikan) och krossa vitlöken med en kniv. Dela paprikorna på hälften och lägg dom på en plåt med skinnsidan uppåt. Ringla lite olivolja över och salta och peppra. Baka paprikorna högt uppe i ugnen (250 gr) i ca 10 min tills dom nästan blivit svarta på ovansidan. Tag ut paprikorna och lägg dom i en plastpåse tills dom svalnat lite. Skala och dela dom i mindre bitar.
Sätt på en stor stekpanna, en gryta eller en wokpanna på spisen. Häll lite olivolja i pannan. Fräs auberginen, zucchinin, löken, champinjonerna, vitlöken, timjanen och den bakade paprikan i ca 5 min. Häll i tomaterna och smaksätt med salt, peppar och lite socker. Låt det småkoka i ytterligare ett par minuter.
Smält smöret i en kastrull, häll i mjölet och rör om. Häll i mjölken, ta bort kanterna på getosten, dela den i bitar och lägg i den i såsen. Smaksätt med salt och peppar. Låt det koka till en bra konsistens (ca 10 min).
Sätt ugnen på 180 gr. Varva grönsakssåsen, ostsåsen och lasagneplattorna i en form. Börja med grönsakerna, sedan ostsåsen och lasagneplattorna. Täck det översta lagret lasagneplattor med ostsås. Baka i ugnen i ca 20 minuter.

RealElwood
2003-07-01, 14:50
Emmzan ----> Eftersom jag är rätt handikappad i köket så undrar jag hur mycket keso, kesella man ska ha, kommer göra en laddning med ½ kg färs tänkte jag... Jag kan lika gärna ta tre burkar av varje eller en matsked, sån koll har jag....

Funkar det med Minimjölk eller pajjar d då?

emmzan
2003-07-01, 17:07
Berors väl på hur mycket gegg på toppen du vill ha? Jag slabbar på 1/2 - 1 burk / halvkilofärs kanske. Har faktiskt inte nån större aning :D

Tror ej jag gjort det hela på minimjölk men det förvånar mig inte om det fungerar också, dock kanske det blir lite väl blaskigt...

RealElwood
2003-07-01, 18:23
Tar du en ½-1 burk av både keso och kesella eller bara en utav dom? Antar att du menar dom små burkarna, 250g eller va dom nu e...

Mjölk va d oxå va, vad är lagom, 1-2dl??? Kanske en halv hink????

.....


Vill ju att d ska bli bra redan första gången.... :confused:

emmzan
2003-07-01, 19:08
Halv hink mjölk låter mycket.

Jag gör såhär

Varva lasagneplattor och köttsåsen i en form. Sen häller jag på mjölk så det täcker upp längs kanterna. Klickar sen över keso över hela härligheten. Ja, litet paket. Inte ett tjockt lager men det kan man säkert ha också...

Testa!!!

RealElwood
2003-07-01, 19:54
Nu är det klart.....

Veva ihop ½kg nötfärs, i burk krossade tomater, en burk kesella (10%), 1 dl röd mjölk, 4 vitlöksklyftor å lite kryddor.

Varva det med lasagneplattor toppa med keso naturell. Blev nästan en hel burk (stora burken). På med 2 dl röd mjölk till in i ugnen i 30 min, sen skiva jag lite gurka till det.

Blev tre finfina portioner. Gott var det oxå. Ska nog prova med lite mindre mjölk nästa gång, å kanske lätt kesella om det nu går. D stod för matlagning på den jag köpte, den andra stod d bakning på, men det gör man ju i ugnen oxå...

Tack för hjälpen, du är en ängel utan vingar....

Förresten någon som vet vad det är för skillnad på passerade å krossade tomater???

no1fitness
2003-07-02, 03:55
Originally posted by RealElwood
Förresten någon som vet vad det är för skillnad på passerade å krossade tomater???

Det är som krossade tomater utan bitar i...
Personligen gillar jag passerade bättre i köttfärssås och lasagne.:eating:

emmzan
2003-07-02, 11:28
Jag brukar inte köra kesella i själva såsen utan bara ovanpå om jag inte kör keso.

Ett tips är att köra tacokryddor på köttfärsen (blir mums)
Annat är att köra kokt skinka (typ julskinka) i strimlor istället för kött