handdator

Visa fullständig version : "psykofarmika minskar ämnesomsättningen"


afireinside
2008-09-15, 14:15
Skulle behöva lite hjälp av grubb och eddie vedder här som är minst sagt bra på sånt här...

Är det sant eller falskt?
läste nämligen på ett annat forum att det gör det.

Jag äter själv psykofarmika.. (ssri) och Lyrica med Pregabalin som aktivt ämne och bensodiazepiner vid behov.


Jag vill inte tro att det är sant men mycket för mej talar att det stämmer..
t ex att jag cyklar 2 gånger per dag i 35 min intensivt.
och att jag nu går på vlcd kur och går inte ner... när jag ligger på 692kcl om dagen.. kanske några äpplen och nån liter pepsi max så säg 800 kcl om dagen.
inne på dag 20 nu..

Tolkia
2008-09-15, 15:40
Det beror på vilken medicin det är fråga om. Lyrica kan, vad jag vet, ge viktuppgång, men jag har förstått det som att det främst beror på ökad aptit och inte på ämnesomsättningsstörningar. När det gäller SSRI varierar det mellan olika typer, t.ex. kan escitalopram (Cipralex m.fl.) ge viktuppgång, men inte fluoxetin (Fontex m.fl.). Vidare har jag uppfattat det som att det varierar mycket från person till person när det gäller vilka biverkningar man får.

Mental
2008-09-15, 16:02
20 dar på 800kcal utan signifikant viktnedgång är omöjligt, oavsett medicinering eller hormonstörningar.

nuff
2008-09-15, 16:02
Jag gick upp MYCKET under första året när jag började käka Cipralex. Säkert tvåsiffrigt.

Inte så rolig biverkning, men samtidigt är det individuellt, vissa kan tom tappa vikt under cipralex (kommer inte ihåg vad det stog exakt i bipacksedeln).
Kolla på fass vilka biverkningar det kan finnas.

Dock har jag inte haft några problem att tappa vikt sen efteråt.

afireinside
2008-09-15, 22:26
Jag gick upp MYCKET under första året när jag började käka Cipralex. Säkert tvåsiffrigt.

Inte så rolig biverkning, men samtidigt är det individuellt, vissa kan tom tappa vikt under cipralex (kommer inte ihåg vad det stog exakt i bipacksedeln).
Kolla på fass vilka biverkningar det kan finnas.

Dock har jag inte haft några problem att tappa vikt sen efteråt.


gick du upp i vikt för att du åt mer eller smög det bara på dej?

nuff
2008-09-16, 17:04
Det var nog en kombination av dålig kost och cipralex. Men helt klart, ett samband finns nog där mellan den extrema viktökningen och cipralex. Skulle nog säga att det "smög på", då jag aldrig innan varit ens i närheten av att gå upp så mycket på såpass kort tid... men samtidigt kom vikten i andra hand just då.

afireinside
2008-09-16, 17:09
all SSRI (selektiv seretonin återupptags hämmare.)
kan ge ökad/minskad vikt. så står det i alla bipacksedlar...
det finns många som går ned i vikt fast dom äter precis som vanligt...
förklara det.

Mental
2008-09-16, 18:06
all SSRI (selektiv seretonin återupptags hämmare.)
kan ge ökad/minskad vikt. så står det i alla bipacksedlar...
det finns många som går ned i vikt fast dom äter precis som vanligt...
förklara det.

De flesta äter inte som vanligt, sen kan medicin dels ge absorbtonsproblem och öka halterna av thyroideahormon. Men jag lovar dig att ingen blir fet på 700kcal per dag. nix nej icke.

afireinside
2008-09-16, 21:35
Mental du hakar upp dej på min kur... detta är i vilket fall som helst.
T ex så känner jag personer som börjar med en medicin går upp nästan 30 kilo, han slutar med medicinen och tappar dom kilona.. finns hundratals sådana exempel. jag vet vad du tror nu och det är att dom äter mera... men jag vet många som sysslar med sporter som t ex spinning (inc jag själv, men inte under kur) jag vet personer som styrketränar och kör en vlcd kur men ingen händer han/dom äter en psykofarmika

Tolkia
2008-09-16, 23:12
all SSRI (selektiv seretonin återupptags hämmare.)
kan ge ökad/minskad vikt. så står det i alla bipacksedlar...
det finns många som går ned i vikt fast dom äter precis som vanligt...
förklara det.
Nej. Åtminstone fluoxetin ger vad jag vet (och enligt vad jag kan se i FASS) inte viktuppgång. En viktig sak att ha i minnet är att de tillstånd som man ordinerar SSRI för ofta i sig har effekter på hungerkänslor och ätbeteende (t.ex. att man antingen tappar aptiten eller börjar tröstäta vid depression). Om medicineringen påverkar sjukdomen påverkas med andra ord även detta. Vid viktnedgång är det vanligare att det är aptiten som påverkas än att ämnesomsättningen gör det; matlusten blir mindre och folk äter följaktligen mindre (man kan lätt uppleva att man äter lika mycket som vanligt, eftersom man inte är hungrig).

Därmed inte sagt att det inte finns SSRI (eller för den delen andra typer av psykofarmaka) som faktiskt har viktuppgång som biverkning; bara att det inte är alla.

creperiet
2008-09-17, 08:08
T ex så känner jag personer som börjar med en medicin går upp nästan 30 kilo, han slutar med medicinen och tappar dom kilona.. finns hundratals sådana exempel. jag vet vad du tror nu och det är att dom äter mera... men jag vet många som sysslar med sporter som t ex spinning (inc jag själv, men inte under kur) jag vet personer som styrketränar och kör en vlcd kur men ingen händer han/dom äter en psykofarmika

En mycket nära familjemedlem gick på antidepressiva under två år, tränar sex dagar i veckan, inte styrketräning, och hon går under den tiden upp från 52 till 64 kg. I det fallet var det frågan om en uppreglerad aptit utan att för den sakens skull ens närma sig hetsätning eller liknande. Bara mer mat helt enkelt.

Scratch89
2008-09-17, 08:15
En mycket nära familjemedlem gick på antidepressiva under två år, tränar sex dagar i veckan, inte styrketräning, och hon går under den tiden upp från 52 till 64 kg. I det fallet var det frågan om en uppreglerad aptit utan att för den sakens skull ens närma sig hetsätning eller liknande. Bara mer mat helt enkelt.

Ändå blir det inte mycket mera mat, om man ser per dag. 12 kg på två år blir ett överskott på runt 150 kcal om dagen, vilket motsvarar ett glas oboy eller en ostmacka. Det är värt att tänka på när man står där hungrig och ska välja bra dietmat. ;)

Nina L
2008-09-17, 08:19
Om fass inte ljugit för mig så stämmer det att det finns viss psykofarmaka (ofta de gamla sorterna) som faktiskt påverkar ämnesomsättningen. De flesta påverkar dock aptiten, och då gäller det att anpassa sig till de nya förutsättningarna. När det gäller Fluoxetin så skrivs det ut mot Bullimi. När jag gick på Anorexia Center (way back when) så fick jag veta att det var den enda ssri som faktiskt hade en effekt på hetsätning.

Läkarfass är inte dum läsning.

creperiet
2008-09-17, 08:25
Ändå blir det inte mycket mera mat, om man ser per dag. 12 kg på två år blir ett överskott på runt 150 kcal om dagen, vilket motsvarar ett glas oboy eller en ostmacka. Det är värt att tänka på när man står där hungrig och ska välja bra dietmat. ;)

Så sant. Jag ville poängtera det som trådskaparen skrev att "någon börjar med en medicin och går upp nästan 30 kilo, och det beror inte på att de äter mer". Energin måste fortfarande komma någonstans ifrån, och tror det är i sällsynta fall den basala ämnesomsättningen ändras så att man går +30kg enbart p g a det.

afireinside
2008-09-17, 12:13
energin kommer ifrån vad hon/han äter dom närmsta veckorna-1-2 månaderna..
efter korrekt dos av medicinen är klart. man brukar öka medicinen i ett par veckor tills den antingen har bra efekt eller så provar man ett annat preparat.
så ämnesomsättningen måste sjunka på något vis.
för det är nått som inte stämmer

creperiet
2008-09-17, 13:33
En ned/uppreglerad aptit är en av de vanliga biverkningarna, likaså att ämnesomsättningen ändras till viss del.

Det är när vi börjar komma upp i extrema fall, 30kg på några månader, eller +4kg på två veckor på 700kcal om dagen, saker börjar bli riktigt ohälsosamma. De som håller i fallen har sin förbannade skyldighet att hjälpa patienten på alla plan, det räcker inte med att vänta på att siffror ska få sina rätta värden. Hoppas trådskaparen får den hjälpen.

afireinside
2008-09-17, 14:03
dom +4 kilona kan vara vatten...eftersom jag drrick 8l om dagen som dieten säger att jag ska göra,

Ellis Wyatt
2008-09-17, 14:18
energin kommer ifrån vad hon/han äter dom närmsta veckorna-1-2 månaderna..
efter korrekt dos av medicinen är klart. man brukar öka medicinen i ett par veckor tills den antingen har bra efekt eller så provar man ett annat preparat.
så ämnesomsättningen måste sjunka på något vis.
för det är nått som inte stämmer

Exakt vad stoppar du i käften varje dag. Hur många bars/påsar nutrilett. Hur många äpplen, etc etc. Vad dricker du och hur mycket?

Krisz
2008-09-17, 14:51
dom +4 kilona kan vara vatten...eftersom jag drrick 8l om dagen som dieten säger att jag ska göra,

Driver du eller? 8 liter? Mer än 2-3 liter (även det man får i sig via födan räknas in i detta) är inte nödvändigt.

Mental
2008-09-17, 15:22
jag vet personer som styrketränar och kör en vlcd kur men ingen händer han/dom äter en psykofarmika

Jag är ledsen, men jag tror helt enkelt inte på dig. Jag har studerat patientfall och kliniska studier och jag hittar inte styrkt någonstans att psykofarmaka kan sänka en människas metabolism under 800kcal. inte ens grava hormonrubbningar gör att man når så lågt.

Om man styrketränar så är man uppenbarligen inte i koma, och VLCD diet så ligger man under 800kcal, och då går man ned i vikt, oavsett medicinering. Det är inga magiska kilon som man går upp. Kroppen kommer att bryta ned vävnad och förbränna för att hålla sig vid liv och då går man ned i vikt. Jag vet att du inte köper det argumentet. Men jag ser heller inte hur jag ska kunna övertyga dig om sanningen, det låter som du letar bortförklaringar hela tiden.

Både Jag, Grub och många fler som har svarat på dina frågor har genomgående akademiska studier på området, om du väljer att inte köpa vad vi säger så kan vi inte göra så mycket mer.

Pakanajuhla
2008-09-17, 15:33
Finns det inte en effekt (kommer inte ihåg namnet) där fettcellerna vattenfylls i takt med att fettmassan minskar? :)

afireinside
2008-09-17, 17:08
Ok ni får tro vad ni vill, psykofarmika (en del) "gör" något som förändrar metabolismen. det är vad jag tror
Om du / ni kollar efter personer som äter medicinen Lyrica så kommer 80% säga att dom gick upp mer än 10 kilo under kort tid.. inte farligt kort tid...
visst en del äter sej upp till dom 10 kilona..
men jag har redan skrivit att jag känner personer som motionerar regelbundet och har i flera år.. sen börjar dom på lyrica och ökar i vikt..


"Exakt vad stoppar du i käften varje dag. Hur många bars/påsar nutrilett. Hur många äpplen, etc etc. Vad dricker du och hur mycket?"

vet inte exakt hur många liter vatten.. nutrilett dieten säger att man ska dricka 8. + jag har torr mun sedan liten så jag dricker mycket... inte fler än 3 äpplen om dagen, kan bli upp till 3 liter pepsi max runt 15 kcl där..
dricker 1 shake på en nutrilett påse med 111 kcl och en skopa protein pulver som innehåller 135kcl. en på morgonen och en på kvällen. äter 1 nutrilett bar runt 1-3 tiden på dagen.

Ellis Wyatt
2008-09-17, 17:13
Låter fullständigt otroligt, säker att du inte äter något "kalorifritt" livsmedel i extrema mängder utöver det där? Måttlighet verkar ju knappast vara något som kännetecknar dig iaf.

afireinside
2008-09-17, 17:14
jag går en vlcd kur just nu....

creperiet
2008-09-17, 17:59
Har hört en del med läkarstuderande jag känner och vad de känner till påverkar generellt SSRI-preparat inte ämnesomsättningen. Vad de gör är att stimulerar aptit- och hungercentrum i hjärnan.

Pregabalin kan jag inte uttala mig om, men fass skriver ju inget om några förändringar i metabolismen, bara om aptitförändringar som möjliga biverkningar.

Jag får fortfarande inte ihop det här.

Ellis Wyatt
2008-09-17, 21:08
Anekdotiska berättelser om hur lite tjocka människor äter skall man alltid ta med en enorm nypa salt. Vem vill erkänna att de helt enkelt äter för mycket?

(En ang. trådskapararen uatn snarare dennes bekanta som gått upp i vikt)

afireinside
2008-09-17, 23:14
"Det här är en fråga som kommer upp mellan varven och tyvärr är de få studierna inte enkelspåriga utan det finns mycket att tolka in i detta ämne.
Som jag ser det så är det inte ett entydigt likhetstecken mellan psykofarmaka och ökade hungerkänslor. Det är komplicerade samspel mellan alla hormonella faktorer som är med och medverkar i både det psykiska och fysiska "svaret" på psykofarmakabehandling. Är man redan från början en person som har en obalans i hormonsystemen så kan det tänkas att tillförsel av ex vis SSRI och andra psykostimulantia kan förskjuta nivåerna åt "fel" håll. Vad som är fel är ju beroende på hur man ligger i nivåer innan förstås.
Den körtel som får ta en stor smäll vid tillförsel av läkemedel är ju sköldkörteln, men där finns också ett intimt samarbete mellan tallkottkörtel (melatonin), hypofys, leverenzymer, genvarianter m m.

Att enbart hänvisa till att det bara är att äta mindre så fixar sig allt är nog lite naivt. Verkningsfulla preparat som är inne och petar i komplicerade hormonsystem har nog större potential att störa ämnesomsättningen rejält för många patienter. Jag delar dock uppfattningen att hungern kan öka av vissa mediciner, men i de fall där en patient uppenbart inte uppfattar sig få ökad hunger och ändå raskt marscherar upp i vikt bör kanske kolla upp sina sköldkörtelvärden bl a. Antidepressiva kan göra så att man får en underfunktion av sköldkörteln. Att samla vätska är ju också en konsekvens av läkemedelsintaget, men det märks ju oftast i form av svullnad eller att man kissar mycket.
Jag tycker att man är för dåliga på att kolla upp det metabola/hormonella statuset innan en medicinering sätts in.... och dessutom tror att jag få blir kollade igen efter en tids medicinering. Då är det "billigare" och lättare att hänvisa till ett stort matintag!"

Kinsei
2008-09-18, 08:02
OK, det är medicinen som gör dig fet. Fine.

Men faktum kvarstår; 4 kg kroppsfett mostvarar sådär 28 000 kalorier. Hur många dagar var det nu, 20? Den viktuppgången skulle alltså motsvara ett överskott på sådär 1400 kalorier per dag. Så även om din ämnesomsättning skulle vara helt obefintlig på grund av någon medicin så finns det helt enkelt ingen möjlighet att kroppen skulle tillverka den här överskottsenergin av bara luft och vatten!

Nu består kanske den påstådda viktuppgångeninte av fett utan huvudsakligen vätska. Men saken är ändå denna: Det finns ingen medicin i världen som gör att man får energi från ingenstans!

creperiet
2008-09-18, 08:38
"Det här är en fråga som kommer upp mellan varven och tyvärr är de få studierna inte enkelspåriga utan det finns mycket att tolka in i detta ämne.
Som jag ser det så är det inte ett entydigt likhetstecken mellan psykofarmaka och ökade hungerkänslor. Det är komplicerade samspel mellan alla hormonella faktorer som är med och medverkar i både det psykiska och fysiska "svaret" på psykofarmakabehandling. Är man redan från början en person som har en obalans i hormonsystemen så kan det tänkas att tillförsel av ex vis SSRI och andra psykostimulantia kan förskjuta nivåerna åt "fel" håll. Vad som är fel är ju beroende på hur man ligger i nivåer innan förstås.
Den körtel som får ta en stor smäll vid tillförsel av läkemedel är ju sköldkörteln, men där finns också ett intimt samarbete mellan tallkottkörtel (melatonin), hypofys, leverenzymer, genvarianter m m.

Att enbart hänvisa till att det bara är att äta mindre så fixar sig allt är nog lite naivt. Verkningsfulla preparat som är inne och petar i komplicerade hormonsystem har nog större potential att störa ämnesomsättningen rejält för många patienter. Jag delar dock uppfattningen att hungern kan öka av vissa mediciner, men i de fall där en patient uppenbart inte uppfattar sig få ökad hunger och ändå raskt marscherar upp i vikt bör kanske kolla upp sina sköldkörtelvärden bl a. Antidepressiva kan göra så att man får en underfunktion av sköldkörteln. Att samla vätska är ju också en konsekvens av läkemedelsintaget, men det märks ju oftast i form av svullnad eller att man kissar mycket.
Jag tycker att man är för dåliga på att kolla upp det metabola/hormonella statuset innan en medicinering sätts in.... och dessutom tror att jag få blir kollade igen efter en tids medicinering. Då är det "billigare" och lättare att hänvisa till ett stort matintag!"

Var kommer den här texten ifrån?

afireinside
2008-09-18, 09:43
texten kommer ifrån någon som jobbar på ett apotek. och tro med apotekare vet en hel del.

dom fyra 4 kunde ha varit vatten alltså jag står still på 95 kilo nu.. var nere på 93 förut sen var det 97 helt plötsligt... MEN det var en kvälls vägning med mycket vatten i magen och så.. har inte menat att jag gått upp 4 kilo bara sådär.
my mistake om någon fick den tanken.

Kischen
2008-09-18, 09:58
Låter som ett bra sätt att råda bot på svältsituationen vi har på flera håll i världen.

creperiet
2008-09-18, 12:54
texten kommer ifrån någon som jobbar på ett apotek. och tro med apotekare vet en hel del.

dom fyra 4 kunde ha varit vatten alltså jag står still på 95 kilo nu.. var nere på 93 förut sen var det 97 helt plötsligt... MEN det var en kvälls vägning med mycket vatten i magen och så.. har inte menat att jag gått upp 4 kilo bara sådär.
my mistake om någon fick den tanken.

Det spelar ingen roll "hur rejält ämnesomsättningen störs av verkningsfulla preparat". En man på 95 kg rasar i vikt på 700kcal/dagen, för ämnesomsättningen kan inte störas så till den grad att dina essentiella kroppsfunktioner bortprioriteras till förmån för att upprätthålla vikten. Men jag lär mig gärna om medicinska fenomen. Får avvakta det här och se vad som händer.

Roppan
2008-09-18, 13:22
Jag har ätit SSRI(Sertralin) i 1,5 år nu, och min vikt har varken påverkats positivt eller negativt. Den har legat stadigt där den alltid legat, bortsett från dom perioder jag gått upp medvetet. Be din doktor om att få byta till någon annan medicin om den du har nu ger dig bieffekter.

afireinside
2008-09-26, 05:53
Hej alla.... här är jag igen fullt levande, frisk, trött som fan för kl e mycket men ändå.
den senaste veckan har jag kört på som vanligt, kom till och med på att man ska äta 6 shakes om dagen eller 5 bars.. jag dricker 1 shake + 2 bars = runt 700kcl pga det extra protein jag stoppat i shaksen...






och gissa va

Ellis Wyatt
2008-09-26, 06:52
Hur mycket extra protein har du stoppat i drinken? Ska man tro dina föregående posts så är ju knappast måttlighet något du verkar gilla.

creperiet
2008-09-26, 07:38
Jag förstod inte hur det går?

afireinside
2008-09-26, 07:38
35 g.

Har ett läkarbesök på mån.. ska ta upp det då..
kan ha fel på sköldskörteln...
OCH
Var inte alltför länge sedan det var storyra om att snus visst skapade Cancer.. i ljust buskpsortskörteln.