handdator

Visa fullständig version : Flera matteuppgifter!


champion
2008-09-15, 13:55
Det är så att ja läser just nu Matte B.
Mitt problem är att ja inte tycker alla uppgifter i boken räcker för mig. Skulle vilja ha flera uppgifter och köpa en bok till vill ja ej.
Nån som vet nån sida där man kan skriva ut en massa matte B uppgifter?

tp_88
2008-09-15, 14:00
Google är bra:

http://chapman.karlskrona.se/~dj/distans/~uppgifterb.html
Några gamla nationella prov: http://www.matteakuten.com/kurser.php?viewCourse=2

Finns säkert mycket mer..

Larsson85
2008-09-15, 14:27
Hur drar du slutsatsen att uppgifterna inte räcker för dig? När det gäller studier i matematik så är det inte kvantitet som gäller, utan förstår man en så kan man lösa alla. Jag har själv aldrig varit i närheten av att lösa alla uppgifter i någon av mina kurser.

z_bumbi
2008-09-15, 14:30
Hur drar du slutsatsen att uppgifterna inte räcker för dig? När det gäller studier i matematik så är det inte kvantitet som gäller, utan förstår man en så kan man lösa alla. Jag har själv aldrig varit i närheten av att lösa alla uppgifter i någon av mina kurser.

Kvantiteten och variationen kan ju iofs påverka förståelsen. Ett tips för fler uppgifter att låna en bok på biblioteket och då gärna en (mycket) äldre upplaga då kursernas omfattning har minskats.

J.V
2008-09-15, 14:35
Det är så att ja läser just nu Matte B.
Mitt problem är att ja inte tycker alla uppgifter i boken räcker för mig. Skulle vilja ha flera uppgifter och köpa en bok till vill ja ej.
Nån som vet nån sida där man kan skriva ut en massa matte B uppgifter?Är det inte bara att be läraren om en C-bok? (Eller en svårare B, det kan ju variera beroende på program).

Bahir
2008-09-15, 14:43
Mitt förslag är att lära dig derivera. Om jag hade kunnat det under Matte B skulle många av uppgifterna varit mycket lättare. Då kan du prova att applicera det på tidigare uppgifter.

Sen kan du ju hitta uppgifter i äldre nationella prov.

Larsson85
2008-09-15, 14:49
Kvantiteten och variationen kan ju iofs påverka förståelsen. Ett tips för fler uppgifter att låna en bok på biblioteket och då gärna en (mycket) äldre upplaga då kursernas omfattning har minskats.

Min erfarenhet säger att de elever som plöjer igenom massvis med uppgifter har sämre förståelse än de som bara gör ett par och verkligen förstår dessa. Men visst, om man är av annan uppfattning så är det bara att köra på.

Larsson85
2008-09-15, 14:51
Mitt förslag är att lära dig derivera. Om jag hade kunnat det under Matte B skulle många av uppgifterna varit mycket lättare. Då kan du prova att applicera det på tidigare uppgifter.

Sen kan du ju hitta uppgifter i äldre nationella prov.

Det finns en anledning till att låta elever göra det på det "svåra" sättet först. Om man lär sig att leta extrempunkter utifrån att analysera en funktion får man en bättre grund att stå på.

z_bumbi
2008-09-15, 15:12
Min erfarenhet säger att de elever som plöjer igenom massvis med uppgifter har sämre förståelse än de som bara gör ett par och verkligen förstår dessa. Men visst, om man är av annan uppfattning så är det bara att köra på.

Det är viss skillnad på att mata igenom den enkla talen utan att tänka efter och att kolla på de svårare talen som ju varierar i de olika böckerna/upplagorna och klura ut hur man ska lösa de senare. Man kan se det som ett kvitto på att man har förståt eller så fattar man efter ett tag vad man gör.
Iofs har väl de eleverna som kan kolla på ett fåtal tal och förstå det kanske lättare för just den metoden.

Jax
2008-09-15, 17:28
Min erfarenhet säger att de elever som plöjer igenom massvis med uppgifter har sämre förståelse än de som bara gör ett par och verkligen förstår dessa. Men visst, om man är av annan uppfattning så är det bara att köra på.
Min erfarenhet är att de som plöjer igenom en massa uppgifter är samma personer som förstår matematiken bakom.

Om det finns någon som bara gör ett par uppgifter trots att han/hon har full förståelse så är denne antingen förbannat långsam eller förbannat lat.

Vinter
2008-09-15, 17:29
Be läraren ge dig lite gamla prov så får du testa på lite olika svårighetsgrader samt öva mer problemlösning.

burre
2008-09-15, 17:45
Min erfarenhet är att de som plöjer igenom en massa uppgifter är samma personer som förstår matematiken bakom.

Om det finns någon som bara gör ett par uppgifter trots att han/hon har full förståelse så är denne antingen förbannat långsam eller förbannat lat.

Nej?

Tror inte det var mer än 2-3st i min klass gjorde över hälften av uppg i någon bok under gymnasiet. Det gällde upp till matte E och då hade väl iaf 1/3 mvg hela vägen upp.

Jax
2008-09-15, 17:51
Nej?

Tror inte det var mer än 2-3st i min klass gjorde över hälften av uppg i någon bok under gymnasiet. Det gällde upp till matte E och då hade väl iaf 1/3 mvg hela vägen upp.
Nu menar jag inte att man sitter och räknar i tid och otid. Jag menar snarare att när man väl sitter och räknar, dvs främst på lektionerna så räknar man någorlunda snabbt. Förstår man matematiken i sig så är talen i matte B tämligen enkel och man behöver inte sitta och fundera allt för länge.