handdator

Visa fullständig version : Bra vegetabiliska proteintillskott


ZirTiger
2008-09-15, 12:21
Jag söker efter bra vegetabiliska protientillskott och har märkt att priserna skiljer sig rätt markant. T.ex. har jag hittat 92%-igt sojaprotein (Pro 92) för 200kr/kg medan Twinlabs vegefuel t.ex. kostar drygt 300kr/kg. Hur är kvalitetsskillnaden mellan dessa?

Eftersom jag inte äter/dricker animaliska produkter så är jag mycket intresserad av att få likvärdigt proteinintag utan dessa. Jag åt tidigare whey 80 men eftersom det är vassle så går det inte längre. Vad skulle ni rekommendera?

WHITEFOLKS
2008-09-15, 14:08
Vad ska det användas för? Att lägga till protein till din diet eller tas i samband med träning? Om det är för att tas i samband med träning så är t.ex. Esapro eller Amino Rush bättre och billigare alternativ.

ZirTiger
2008-09-15, 15:32
Bådadera. Jag kommer förmodligen behöva komplettera proteinintaget i min vanliga diet men det är främst för att ta direkt efter träning.

Varför är Esapro eller Amino Rush billigare om jag tar det efter träning? Det kostar ju nästan 400kr/kg. Är det portionsstorleken som gör att det blir billigare eller är det helt enkelt så jävla mycket bättre att jag inte behöver lika mycket av det?

Vad är Esapro och Amino Rush framställt av (hittar inte den infon)? Är det vegetabiliskt eller kommer något från animalier? Om jag använder Esapro eller Amino Rush behöver jag alltså inte komplettera ytterligare med proteintillskott direkt efter träning?

King Grub
2008-09-15, 15:36
Varför är Esapro eller Amino Rush billigare om jag tar det efter träning? Det kostar ju nästan 400kr/kg. Är det portionsstorleken som gör att det blir billigare eller är det helt enkelt så jävla mycket bättre att jag inte behöver lika mycket av det?

Doseringen av EAA är 6-10 gram. Mängder över det ger ingen extra effekt, och den mängden ger större effekt än någon mängd intakt protein.

Vad är Esapro och Amino Rush framställt av (hittar inte den infon)? Är det vegetabiliskt eller kommer något från animalier?

Varken eller. Syntetiskt.

Om jag använder Esapro eller Amino Rush behöver jag alltså inte komplettera ytterligare med proteintillskott direkt efter träning?

Nej. Gå hem och ät ett kolhydrat- och proteinrikt vanligt mål mat.

WHITEFOLKS
2008-09-15, 15:53
Och med de priserna man verkar behöva betala för vegetabiliskt protein så känns det ju prisvärt att t.om. supplementera dieten med esapro.

ZirTiger
2008-09-15, 16:13
Hur är det med proteinintaget under resten av dagen då? Ska man fortfarande hålla runt 1,5-2g protein/kg kroppsvikt?

Eddie Vedder
2008-09-15, 16:27
Hur är det med proteinintaget under resten av dagen då? Ska man fortfarande hålla runt 1,5-2g protein/kg kroppsvikt?

Ja det är en fördel ändå skulle jag tro. Blir svårt att överföra en "optimal" mix av EAA till en viss mängd intakt protein.

Sett till energi blir det ju samma men eftersom det kan utnyttjas så oerhört mer potent i muskelproteinsyntes men inte alls mot muskelproteinnedbrytning blir det antagligen ett väldigt hårklyveri att försöka överföra x antal portioner EAA till intakt protein från kosten.

Så ligg på samma intag du, inte hela världen om siffror varierar med ett par gram hit och dit från dag till dag heller.:)

polka_griis
2008-09-15, 21:57
Nu lånar jag tråden lite...

Jag avstår också ifrån animaliska produkter och en anledning till det är att jag inte vill belasta miljön mer än nödvändigt. Men jag undrar hur mycket energi som egentligen går åt för att producera eaapulver, skulle vara intressant att veta... Skulle även vara intressant att få veta hur själva syntesen av aminosyrorna går till.

Någon som vet?