handdator

Visa fullständig version : Byta program under deff?


Magnus2000
2008-09-15, 08:34
Är det ok att byta träningsprogram mitt under en pågående deff? Syftet med träningen under deff är ju att övertyga kroppen om att musklerna behövs så dom inte bryts ner i lika hög grad som dom annars skulle gjort. Men om jag byter träningsprogram måste jag ju sänka vikterna lite eftersom en del övningar är nya, så att säga, och lägre vikter borde ju betyda mindre stimulans och då kanske kroppen inte tycker att muskelmassan behövs i lika hög grad. Eller är jag ute och cyklar?

Rex
2008-09-15, 12:13
Ja varför inte inte.. bara du håller igång musklerna så de inte försvinner så tycker jag att det är ok.

Magnus2000
2008-09-15, 21:51
ok, så om vikterna skulle minska lite så gör inte det något, huvudsaken är att det finns någon form av stimulans. Är det så jag ska tolka ditt svar?

Men säg att man när man påbörjar en deff kan göra 10 reps på 100 kg i bänkpress. Deffen fortskrider och fettmängden och kroppsvikten sjunker så sakteligen och man fortsätter med sina 10 reps på 100 kg i varje pass. Plötsligt får man av någon anledning för sig att sänka vikten i bänkpressen till 70 kg. Dock kör man fortfarande 10 reps (och deffen fortsätter som vanligt). Borde inte kroppen då tycka att den har lite för mycket muskler i "bröstpartiet" och bryta ner dessa till en nivå som är tillräcklig för att lyfta 70 kg (men inte tillräcklig för att lyfta 100 kg)? Eller funkar kroppen helt enkelt inte så?

JakeTheSnake
2008-09-15, 23:14
Men du kommer ju fortfarande köra på max när du byter program även fast det inte är lika tungt, sen lär man sig övningen ganska snabbt och tar mer vikt. Tycker det bara är bra att testa nya upplägg. Sen om det inte känns bra så är det ju bara byta tillbaka eller testa ett till nytt. Om du tränat länge på samma schema och övningar tycker jag dessutom man lätt fastnar och vänjer sig på vikterna man kör på och kan därför inte ta mer. Så ett byte av program behöver inte betyda att du kommer lyfta mindre.