handdator

Visa fullständig version : Mer muskler med fler set?


Workoutboy234
2008-09-14, 22:28
Finns säkert 2034,4 trådar om detta men är så trött, sömnig och lat att jag inte orkar söka hehe. Får man mer muskler av fler set eller är det onödigt, t.ex. om jag skulle köra biceps 7 timmar på en dag (överdrift underförstått ) Skulle det ge mig mer muskler än ifall jag bara skulle köra på vanligt med biceps ? Självklart fattar jag att man kan inte stå med en 0,5 kg hantel och göra 1rep x2set och få lika mycket muskler som ifall jag skulle köra och verkligen ta i men var går gränsen, när blir det onödigt att fortsätta, eller kan man bara träna helt sjukt mycket och gå upp extra muskelmassa för varje lyft av hantel i all oändlighet eller kan man bara gå upp en viss mängd muskelmassa per dag/vecka/månad som inte blir påverkad något om man tränar vanligt men ändå ganska hårt jämfört med riktigt , riktigt hårt.
Hoppas ni förstår vad jag menar, jag skulle inte förstått om jag skulle varit någon annan och läst den dåligt skrivna texten men hoppas nån där ute förstår hehe.

(Råkade skriva detta på fel del av forumet "Träningsjournaler och bilder", kopierar och skriver in det på rätt del av forumet istället hehe

kaysim
2008-09-14, 22:45
Finns säkert 2034,4 trådar om detta men är så trött, sömnig och lat att jag inte orkar söka hehe. Får man mer muskler av fler set eller är det onödigt, t.ex. om jag skulle köra biceps 7 timmar på en dag (överdrift underförstått ) Skulle det ge mig mer muskler än ifall jag bara skulle köra på vanligt med biceps ? Självklart fattar jag att man kan inte stå med en 0,5 kg hantel och göra 1rep x2set och få lika mycket muskler som ifall jag skulle köra och verkligen ta i men var går gränsen, när blir det onödigt att fortsätta, eller kan man bara träna helt sjukt mycket och gå upp extra muskelmassa för varje lyft av hantel i all oändlighet eller kan man bara gå upp en viss mängd muskelmassa per dag/vecka/månad som inte blir påverkad något om man tränar vanligt men ändå ganska hårt jämfört med riktigt , riktigt hårt.
Hoppas ni förstår vad jag menar, jag skulle inte förstått om jag skulle varit någon annan och läst den dåligt skrivna texten men hoppas nån där ute förstår hehe.

(Råkade skriva detta på fel del av forumet "Träningsjournaler och bilder", kopierar och skriver in det på rätt del av forumet istället hehe

du har ju i alla fall nog med energi för att skriva ett sjukt långt inlägg:thumbup:

Det handlar mer om hur du tar ut dig på varje set, antal repetitioner osv. Finns inget magiskt nummer på antal set som gör att du får sjuuuukt stora biceps, däremot är det troligt att du skadar dig om du kör för mycket/tungt. Kör 3,4 set beroende på övning/muskelgrupp.

Workoutboy234
2008-09-14, 22:50
Så jag ska bara försöka ta i allt jag pallar men behöver bara köra 3,4 set så blir det bäst resultat? onödigt att köra på med 30 set alltså ?

Workoutboy234
2008-09-14, 22:55
(inte för att jag någonsin har dragit på med 30 sets och skulle troligen inte palla göra det iheller)

Sniggel
2008-09-15, 08:09
Du får förmodligen mer muskler av 30 set, det passet, inte mycket mer än med 3 set, men återhämtningen blir mycket mer än dubbelt så lång så du kan inte stimulera tillväxt lika ofta. Alltså finns det fin kompromiss mellan tillräcklig stimuli och lagom återhämtningstid som är olika för alla individer och i olika perioder, vid olika träningsupplägg och kostupplägg som är totalt okänt för en nybörjare och tar lång tid att lista ut.

Men för i princip alla är det dumt att köra 30 set regelbundet ja.

Slartibartfast
2008-09-15, 08:42
Mer volym tycks oftast ge mera muskler ja, men man får dra ner på intensiviteten rejält. Alla som nånsin blivit till nåt tränar 10+ set per muskelgrupp.

Själv kör jag hårt som fan i en halvtimme och far hem. Orka vara timmar på gymmet?

Tom Warrior
2008-09-15, 08:45
Mer volym tycks oftast ge mera muskler ja, men man får dra ner på intensiviteten rejält. Alla som nånsin blivit till nåt tränar 10+ set per muskelgrupp.

Själv kör jag hårt som fan i en halvtimme och far hem. Orka vara timmar på gymmet?

Kollat in ex. EliteFTS och journalerna där? Många där som tränar med mycket mindre set än tie, och som har rysligt utvecklad muskulatur.

johanw
2008-09-15, 09:01
Mer volym tycks oftast ge mera muskler ja, men man får dra ner på intensiviteten rejält. Alla som nånsin blivit till nåt tränar 10+ set per muskelgrupp.

Själv kör jag hårt som fan i en halvtimme och far hem. Orka vara timmar på gymmet?

Det är väl ändå lite magstarkt sagt?

tigerofsweden
2008-09-15, 09:03
Har sedan jag övergått till lågvolym ökat betydligt bättre i styrka än när jag körde högvolym. Och med ökad styrka och kaloriöverskott så tror jag man lägger på sig muskler :)

johanw
2008-09-15, 09:14
Har sedan jag övergått till lågvolym ökat betydligt bättre i styrka än när jag körde högvolym. Och med ökad styrka och kaloriöverskott så tror jag man lägger på sig muskler :)

Samma här. Förut kunde jag stå väldigt länge på samma vikter och den uppåtvisande treden kunde bara urskiljas långsiktigt. Med massa set och övningar var det också svårare att hålla koll på progressionen. Kör man tre axelövningar är det liksom svårt att få tillstånd en entydig ökning från pass till pass. Nu kan jag öka i varje övning varje vecka under många månader.

Timme
2008-09-15, 09:30
Har sedan jag övergått till lågvolym ökat betydligt bättre i styrka än när jag körde högvolym. Och med ökad styrka och kaloriöverskott så tror jag man lägger på sig muskler :)

Det stämmer mycket bra där. Ökad styrka + kalori överskott = Mer muskler

HookersUnited
2008-09-15, 09:39
Själv kör jag hårt som fan i en halvtimme och far hem. Orka vara timmar på gymmet?
ord

C.E.J.
2008-09-15, 10:25
7 timmar biceps... får mig att tänka på Allans första träningskamrat som gjorde 500 set biceps och inte kom till jobbet på två dar :laugh:

Commando1980
2008-09-15, 11:41
Kollat in ex. EliteFTS och journalerna där? Många där som tränar med mycket mindre set än tie, och som har rysligt utvecklad muskulatur.

och ligger på gramdoser

Sniggel
2008-09-15, 12:19
Mer volym tycks oftast ge mera muskler ja, men man får dra ner på intensiviteten rejält. Alla som nånsin blivit till nåt tränar 10+ set per muskelgrupp.

Själv kör jag hårt som fan i en halvtimme och far hem. Orka vara timmar på gymmet?

Många som blivit något brukar köra mycket volym. Kanske man istället kan säga att de som har potential att bli något, svarar bra på volymträning? Således kanske inte gemene man ska kopiera dessa träningssätt.

och ligger på gramdoser

Vilket många "som blivit något" också gör så det spelar knappast någon roll om det är SL-inriktad träning eller volymbyggarträning man pratar om.

Commando1980
2008-09-15, 12:54
Vilket många "som blivit något" också gör så det spelar knappast någon roll om det är SL-inriktad träning eller volymbyggarträning man pratar om.

lite av min poäng...då nämnda styrkelyftare ofta ligger på gramdoser. mao kanske inte de bästa exemplen.

Sniggel
2008-09-15, 13:44
lite av min poäng...då nämnda styrkelyftare ofta ligger på gramdoser. mao kanske inte de bästa exemplen.

Jo, jag förstår det. Men de slartibartfast nämnde "alla som blivit något" lär ju också tillhöra kategorin som tar det ena och det andra så kan man hänvis till framgångsrika byggare med typisk volymträning borde man ju även kunna hänvysa till framgångsrika SLare i tungviktsklass då bruk av diverse preparat förekommer i båda lägren.

Om jag ska tillägga något så är det ju känt att doping ökar återhämtningsförmågan något extraordinärt så det bör ju i alla fall tala för att mer ofta inte är bättre för någon som tränar ren, iaf inte i den mängden som man läser om i muskelbyggartidningar (generaliserar).

50cent
2008-09-15, 13:50
de flesta tränar miljontals sets för att det "känns att det bygger mer" och det är delvist rätt men det folk inte tänker på är att nedbrytningen också ökar så ju mer sets man kör desto större kcal överskott behövs + en hel del nackdelar som tex försämrad teknik, mindre styrka, längre återhämtningstid, slitet nervsystem osv
missförstå mig inte det är inget fel att träna med högvolym i perioder men det är inget man ska köra hela tiden och överdriva.

planit
2008-09-15, 20:38
Hänger inte med, vad menar ni med högvolym och lågvolym?
högvolym = få reps med tyngre vikter?
lågvolym = "normal" reps (8-12st) med lämpliga vikter?

50cent
2008-09-15, 20:45
sets*reps=volym

CleanFitness
2008-09-15, 21:31
sets*reps=volym

Sets*reps=volym? Ekvationen är inte så lätt =)