handdator

Visa fullständig version : gainer efter HIIT/CARDIO pass??


mangemani
2003-06-25, 19:17
ja,som rubriken säger,är det bra att få i sej en gainer efter passet och sen kanske 1 timme senare äta normal mat?

King Grub
2003-06-25, 19:43
Tror knappast det behövs så mycket toksnabba kolhydrater efter ett så kort pass. Om du inte kör det direkt efter styrketräningen förstås, då är det alldeles utmärkt. Det räcker fint med ett normalt mål mat. Men det gör ingen skada med en gainer. Om du är i en deffperiod går du fortfarande ner, så länge du ligger på kaloriminus totalt under dagarna.

mangemani
2003-06-25, 19:49
tack grub

Ozz
2003-06-25, 20:29
borde väl krävas en hel del snabba kolhydrater!? Under ett sånt pass bränner man väl upp en hel del glykogen i musklerna som helst snabbt ska återställas. Man vill ju inte att glukoneogenesen ska kicka igång.
Fel?

mangemani
2003-06-25, 22:11
Originally posted by Ozz
borde väl krävas en hel del snabba kolhydrater!? Under ett sånt pass bränner man väl upp en hel del glykogen i musklerna som helst snabbt ska återställas. Man vill ju inte att glukoneogenesen ska kicka igång.
Fel?


tror nog gruben har rätt...han brukar ha rätt i allt han säger.

King Grub
2003-06-26, 05:59
Originally posted by mangemani



tror nog gruben har rätt...han brukar ha rätt i allt han säger.

Ozz har också helt rätt i det han säger. :) Personligen tror jag inte att runt 20 minuters cardio är tillräckligt för att "glukoneogenesen ska kicka igång". Vad jag har läst krävs det ett tillstånd av rejäl fasta eller att man manipulerat sig till ett liknande tillstånd på annat sätt. Och jag tror inte att ett kort HIIT-pass gör det.

z_bumbi
2003-06-26, 07:18
Att ta en mindre mängd snabba kolhydrater än normalt kan ju också vara en lösning.. typ hälfen mot vad man normalt stoppar i sig men proteinet kan gärna vara den vanliga mängden.

Men mat i sig har ju inte bara långsamma kolhydrater och man kan ju inleda med en fralla eller något medans man värmer maten så har man antagligen löst problemet plus att man helt plötsligt får en tvårätters måltid :)

Ozz
2003-06-29, 17:33
Glukoneogenesen går igång i viss grad bara några timmar efter en måltid genom glucagon utsöndringen som sker pga av lågt blodsocker. Vilket ju kanske också kan vara fallet efter ett HIIT-pass!? Men förmodligen då inte i speciellt stor grad...