handdator

Visa fullständig version : Lastbilschaffis?


groddddaan
2008-09-14, 17:54
Är de någon här inne som är lastbilschaffis? Vad tjänar man i snitt som lastbilschaffis och är de en tung väg att vandra för att bli de? vad krävs för utbildning?

gnagaren
2008-09-14, 17:56
Köp en keps, bli fet, börja snusa??

Skaffa ett körkort för att få köra lastbilar och tunga lastbilar?

walter_skepper
2008-09-14, 18:02
glöm inte skinnvästen trätofflorna och ölmagen med

IntenZe
2008-09-14, 18:04
Jag håller på och ska ta lastbilskort faktiskt. Det kostar väl runt 25000 ifall du ska bekosta det själv. Jag fixade ett intyg av en arbetsgivare att jag ska få jobb efter avslutad utbildning, då betalar arbetsförmedlingen för utbildningen.
Arbetsförmedlingen står bara för utbildningar som är kortare än 12 veckor så dom har packat ihop utbildningen till 12 veckor, sen har man lastbilskort, truck, traktor etc.

Sen hur väl avlönad du blir beror på vad du tar för jobb, det finns ju en jävla massa att välja mellan. Kör du fjärrtransport malmö-norge (eller kiruna, vad det nu var) så har du ut 32 i månaden ungefär. Då kör du en vecka och är ledig en vecka osv.

Frantic
2008-09-14, 18:07
Jag håller på och ska ta lastbilskort faktiskt. Det kostar väl runt 25000 ifall du ska bekosta det själv.

25000?

Jag håller också på att ta. En lektion kostar runt 900 spänn. De flesta behöver, enligt de jag snackat med, 8-10 st. Sen tillkommer det ju lite avgifter och kanske nån teorilektion så det blir inte ens nästan 25000. Vart har du fått den siffran ifrån?

EDIT; De flesta i klassen har lagt ut nånstanns runt 10 000:-

C.E.J.
2008-09-14, 18:10
Är de någon här inne som är lastbilschaffis? Vad tjänar man i snitt som lastbilschaffis och är de en tung väg att vandra för att bli de? vad krävs för utbildning?

När jag gick utbildning (som jag inte avslutade) sa de att man oftast började med att köra budbil och liknande i några år, innan man fick börja köra lastbil långa sträckor. Lät ju lagom kul, att få glassa runt i lastbil från Kiruna till Provence är ju det man vill, inte köra budbil.

Granatgiraffen
2008-09-14, 18:17
När jag gick utbildning (som jag inte avslutade) sa de att man oftast började med att köra budbil och liknande i några år, innan man fick börja köra lastbil långa sträckor. Lät ju lagom kul, att få glassa runt i lastbil från Kiruna till Provence är ju det man vill, inte köra budbil.

Hur kan någon vilja göra det? Har folk noll vilja att utveckla sig själva i sitt arbete.

groddddaan
2008-09-14, 18:19
Jag håller på och ska ta lastbilskort faktiskt. Det kostar väl runt 25000 ifall du ska bekosta det själv. Jag fixade ett intyg av en arbetsgivare att jag ska få jobb efter avslutad utbildning, då betalar arbetsförmedlingen för utbildningen.
Arbetsförmedlingen står bara för utbildningar som är kortare än 12 veckor så dom har packat ihop utbildningen till 12 veckor, sen har man lastbilskort, truck, traktor etc.

Sen hur väl avlönad du blir beror på vad du tar för jobb, det finns ju en jävla massa att välja mellan. Kör du fjärrtransport malmö-norge (eller kiruna, vad det nu var) så har du ut 32 i månaden ungefär. Då kör du en vecka och är ledig en vecka osv.


Låter ju fantastiskt! Men hur ser lönen ut ungefär om man är en som kör på 7-16 tider varje dag den blir väl något lägre kan jag tänka mig?

C.E.J.
2008-09-14, 18:23
Hur kan någon vilja göra det? Har folk noll vilja att utveckla sig själva i sitt arbete.

Fråga de, säkert tusentals, lastbilschaffisar världen över som kör liknande sträckor.

Fatcan
2008-09-14, 19:20
Har hittat en trafikskola när mig som tar 15 795 kr för intensivkurs i C-kort, är det ett bra pris tycker ni? Vart kan man beställa teori-materiel för C-kort föresten?

Gnusram
2008-09-14, 19:35
Har hittat en trafikskola när mig som tar 15 795 kr för intensivkurs i C-kort, är det ett bra pris tycker ni? Vart kan man beställa teori-materiel för C-kort föresten?

Det där är ju närmast omöjligt att svara på. Det beror ju på hur mycket vana du har vid tunga fordon, eller fordon överhuvudtaget. Men det låter förmodligen rimligt.

Teorimaterial har de säkert på trafikskolan...

Frantic
2008-09-14, 19:59
Har hittat en trafikskola när mig som tar 15 795 kr för intensivkurs i C-kort, är det ett bra pris tycker ni? Vart kan man beställa teori-materiel för C-kort föresten?

Det beror ju på ju många körlektioner som ingår i priset.

IntenZe
2008-09-14, 20:06
25000?

Jag håller också på att ta. En lektion kostar runt 900 spänn. De flesta behöver, enligt de jag snackat med, 8-10 st. Sen tillkommer det ju lite avgifter och kanske nån teorilektion så det blir inte ens nästan 25000. Vart har du fått den siffran ifrån?

EDIT; De flesta i klassen har lagt ut nånstanns runt 10 000:-

Källa; arbetsförmedlingen.

Det gäller ju då CE.

Kebab-Arne
2008-09-14, 20:21
Gör lumpen som lastbilschaffis, då får man det gratis. Lite sent tips kanske. :)

Sommarjobbade som lastbilschaffis, fick 108:- i timmen. Det är avtalet för det stora åkeriet jag körde förr. Ingångslönen för c-kortschaufförer, tror jag. Finns andra där man kan få betalt för utkörningar. Väl lättare att tjäna stålar men mer osäkert.

Personligen hade jag svårt för stressen när det började hetta till (kuka ur). Men med lite mer erfarenhet så klarar man säkert av det bättre. Arbetsmiljön är väl sällan det bästa då man ofta inte hinner kolla lampor och sånt. Kommer farbror blå får du stå för notan.

Allan
2008-09-14, 20:31
Grönlunds (http://www.gronlunds.com/yrkes/solna.html) utbildar chaffisar

groddddaan
2008-09-14, 21:29
Grönlunds (http://www.gronlunds.com/yrkes/solna.html) utbildar chaffisar


intressant

Solle
2008-09-14, 21:44
Jobbade som lastbilschaufför i 6 månader för 2 år sedan.

Körde en rätt skön tur med 2-3 lastningar/lossningar per arbetspass. När allt flyter på är det ett hyggligt kneg. När grejorna börjar strula däremot (vilket det ofta gör) är det upp till dig själv att lösa problemet vilket gjorde att man kände sig lite lämnat åt sitt öde ibland.

Var i och för sig bara 19 bast när jag körde och kanske inte riktigt var redo för ansvaret som medföljer jobbet. Kommer nog aldrig jobba som lastbilschaufför igen, men man vet ju aldrig.

Tog mitt kort på 32 veckor genom TYA.

C.E.J.
2008-09-14, 21:51
Personligen hade jag svårt för stressen när det började hetta till (kuka ur). Men med lite mer erfarenhet så klarar man säkert av det bättre. Arbetsmiljön är väl sällan det bästa då man ofta inte hinner kolla lampor och sånt. Kommer farbror blå får du stå för notan.

Körde en rätt skön tur med 2-3 lastningar/lossningar per arbetspass. När allt flyter på är det ett hyggligt kneg. När grejorna börjar strula däremot (vilket det ofta gör) är det upp till dig själv att lösa problemet vilket gjorde att man kände sig lite lämnat åt sitt öde ibland.

Var i och för sig bara 19 bast när jag körde och kanske inte riktigt var redo för ansvaret som medföljer jobbet. Kommer nog aldrig jobba som lastbilschaufför igen, men man vet ju aldrig.

Skulle vara intressant att veta vad det är för stress, strul och ansvar som ingår i jobbet. Och det frågar jag för att jag undrar, inte för att jag tror att ni ljuger eller whatever ;)

Solle
2008-09-14, 22:11
24 meters ekipage på 60 ton är ju inte som att köra en personbil direkt. Var mest det jag menade med ansvar. Grejen när man kör lastbil är att man måste köra åt alla andra idioter i trafiken i mycket större mån än i en personbil.

Kan göra en liten lista på några saker som gick sönder/strulade under tiden jag körde:

* Andra dagen jag körde så gick en slang till kompressorn sönder vilket gjorde att jag var tvungen att svänga av vid en stad jag aldrig varit i. Inte det roligaste jag gjort, speciellt med tanke på att nödbromsen kunde slå till när som helst pga sjunkande lufttryck.

* En kväll när jag skulle börja min körning upptäckte jag vid säkerhetskontrollen att motorn var helt tom på olja. Sist kvar på åkeriet och ingen olja så långt ögat når.

* Upptäckte vid ett annat tillfälle att jag hade punktering på ett däck. Samma visa där, själv på åkeriet och hade knappt bytt däck på en personbil innan.

Men som sagt när allt flyter på är det ett schysst jobb, hyffsat fritt och man sköter sig själv vilket jag också saknar en del nu när jag har ett "vanligt" 07-16 jobb.

Kebab-Arne
2008-09-14, 22:23
Skulle vara intressant att veta vad det är för stress, strul och ansvar som ingår i jobbet. Och det frågar jag för att jag undrar, inte för att jag tror att ni ljuger eller whatever ;)

Ett scenario liknande som jag själv varit med om är att du ska med en pall till ett ställe du aldrig varit på. Redan från början är tidsschemat ganska tajt. På vägen dit kör du fel. Kl x har du en hämtning på företag y som du ska vara innan ett visst klockslag då de går hem för dagen. Nu måste du hitta vart du är för att så snabbt som möjligt ta dig till det första stället. När du kommer dit så inser du att det blir en väldigt tajt backning mot lastkajen. I stressen är du ouppmärksam vid backningen och kör på en bil. Nu ska det strulas med ägare, papper och skit. För att sedan försöka hinna tillbaka hämtningen på företaget som nu ringt till åkeriet och undrar vart fan du är. Kontentan blir att ta det lugnt vid alla stunder. Börjar man stressa upp sig kommer felen och allt tar bara ännu längre tid.

Var väl stressen och strulet. Ansvar är det en del då du får dina körningar och tider. Hur du sedan lägger upp det är upp till dig. Har du en lugn dag kan du sitta och äta kebab i tre timmar utan att chefen ringer och klagar på att du äter kebab på arbetstid.

Själv körde jag en del ut på landet till bönder med grejer. Ringa och be om vägbeskrivning och sånt. Var faktist rätt kul, framförallt eftersom de var tacksamma. Andra företag kunde bli sura för man störde i lunchen typ. Som att inte jag vill ha lunch då? Även om det såklart fanns väldigt många schyssta personer inom företag också.

Kebab-Arne
2008-09-14, 22:29
Kan göra en liten lista på några saker som gick sönder/strulade under tiden jag körde:

* Andra dagen jag körde så gick en slang till kompressorn sönder vilket gjorde att jag var tvungen att svänga av vid en stad jag aldrig varit i. Inte det roligaste jag gjort, speciellt med tanke på att nödbromsen kunde slå till när som helst pga sjunkande lufttryck.

* En kväll när jag skulle börja min körning upptäckte jag vid säkerhetskontrollen att motorn var helt tom på olja. Sist kvar på åkeriet och ingen olja så långt ögat når.

* Upptäckte vid ett annat tillfälle att jag hade punktering på ett däck. Samma visa där, själv på åkeriet och hade knappt bytt däck på en personbil innan.



Härliga mardrömsscenarior alla tre. :D

Hur löste du scenario 1 och 2? Om du känner för att skriva en roman... :)

Bönne
2008-09-14, 22:39
Hehe, just det med stress märkte man ibland hos chafförerna som leverera pall åt mitt gamla jobb. Blev stressade när de skulle backa till så det bara blev fel, backa sönder väggar, hamna helt vingt och stressen gjorde att de nöjde sig med en halvkass tillbakning vilket gjorde att det blev jättejobbigt för dem att få av pallen sen, vilket så klart gjorde att det tog mycket längre tid totalt.

Tricklev
2008-09-14, 22:43
Stress och att skit går fel verkar oerhört vanligt i detta jobbet, farsan min kör lastbil, och hör rätt ofta om hur diverse orders har strulat till sig, han har fått för lite/mycket av något, företaget han levererar till ska då ringa runt halva Jorden och han blir stående i 3 timmar och är tvungen att vänta på att dom slutligen ska säga "nåja det saknas en vajer men det fixar vi senare, du kan åka.".

Jobbet är nog inte alls så avslappnade och simpelt som det ofta framstår som.

Loke
2008-09-15, 07:34
När vi ändå är på temat... Busschaffis då? Funderar på att styra upp det som deltidsjobb medans jag pluggar, någon som har erfarenhet? Hur hård är stressen etc. där? Tänker mest på landsvägsbussar nu, stadsbuss känner jag direkt att jag inte skulle orka med, fy fan att trassla runt bland galna cyklister i uppsala hela dagarna...

Mattedextrin
2008-09-15, 09:53
När vi ändå är på temat... Busschaffis då? Funderar på att styra upp det som deltidsjobb medans jag pluggar, någon som har erfarenhet? Hur hård är stressen etc. där? Tänker mest på landsvägsbussar nu, stadsbuss känner jag direkt att jag inte skulle orka med, fy fan att trassla runt bland galna cyklister i uppsala hela dagarna...

rekomemnderas...
tänk o bara skita i allt...bara sätta sej bakom ratten o köra... ha vägarna fria framför en o bara träffa asmycke folk... tjäna asmycke pengar... bli busschaför!

groddddaan
2008-09-15, 12:36
rekomemnderas...
tänk o bara skita i allt...bara sätta sej bakom ratten o köra... ha vägarna fria framför en o bara träffa asmycke folk... tjäna asmycke pengar... bli busschaför!

As mkt pengar? vad ligger månadslönen för en buss chaffis? kanske vore nå!

Bönne
2008-09-15, 13:54
As mkt pengar? vad ligger månadslönen för en buss chaffis? kanske vore nå!23kkr känns väl rätt rimligt, ifall det inte arbetas extra på helger och kvällar.

Dock så är det nog inte så kul som det kan låta.

De flesta jobben finns i linjetrafiken och då är det dåliga arbetstider, samt kanske inte världens roligaste människor man stöter på.

Väldigt sällan man stöter på glada och trevliga busschafförer i Malmö eller Göteborg. Att de är tysta och ser besvärade ut handlar förmodligen om att de inte har att göra med världens roligaste kunder, många gånger hälsar folk inte ens på chaffören.

groddddaan
2008-09-15, 17:51
23kkr känns väl rätt rimligt, ifall det inte arbetas extra på helger och kvällar.

Dock så är det nog inte så kul som det kan låta.

De flesta jobben finns i linjetrafiken och då är det dåliga arbetstider, samt kanske inte världens roligaste människor man stöter på.

Väldigt sällan man stöter på glada och trevliga busschafförer i Malmö eller Göteborg. Att de är tysta och ser besvärade ut handlar förmodligen om att de inte har att göra med världens roligaste kunder, många gånger hälsar folk inte ens på chaffören.

Okej lastbilschaffis blev mer intressant igen=)

Solle
2008-09-15, 19:55
Härliga mardrömsscenarior alla tre. :D

Hur löste du scenario 1 och 2? Om du känner för att skriva en roman... :)

Punkt ett: Stannade på lämplig plats så fort som möjligt, försökte åtgärda felet men hittade inget. Slutade med att jag fick ringa Scania-jouren.

Punkt två: Fick ringa till chefen som skickade ner sin son med 2 dunkar olja =D.

På trean ringde chefen in en chaufför som fick börja någon timma tidigare den dagen :D

shut teh face
2008-09-15, 20:05
Min pappa har jobbat som servicetekniker hos Scania i 25 år och det är bla. han som ryker ut mitt i natten när det händer något med lastbilarna. Många historier har man hört om skumma ställen där lastbilar etc gått sönder. Men scania bilarna brukar komma rätt fort och sätta upp belysning/varning och även kontakta polisen för hjälp med avspärring etc, så det är iaf några lugnande ord för er framtida chaffisar. Det är oftast inte förarnas fel.

Ett tips till alla som redan är chafförer är att fortsätta med de små belöningarna. Pappa har många gånger fått lite saker som tack för hjälpen. Scanias medarbetare har interna system där vissa företag ligger på plus för de belöningar som de har gett ut. Enligt pappa så arbetar yngre tekniker efter detta och brukar vara extra snabba när det är ett "positivt" företag som behöver hjälp. Vissa företag tenderar att ha äldre lastbilar som går ofta går sönder och de brukar inte heller ge "gåvor", och där har man hört historier om tekniker som tagit en dusch, ätit något etc innan de åkt iväg (de har ju betalt dygnet runt ändå.)

pumbag3
2008-09-15, 20:51
Är de någon här inne som är lastbilschaffis? Vad tjänar man i snitt som lastbilschaffis och är de en tung väg att vandra för att bli de? vad krävs för utbildning?

En lastbilschaffis tjänar 118kr / timme och uppåt beroende på branscherfarenhet. Du kan gå en vuxenutbildning på komvux där du får BECE behörighet, går det själv just nu. Utbildningen är 16 veckor men kommer att förlängas till 2 terminer nästa år. Detta kan variera mellan olika kommuner.

Som ny chaufför får du troligen börja med distributionsbil, dvs att köra runt inne i staden med små paket i tung lastbil. Den som sköter sig bra och visar framfötterna brukar oftast få bättre körningar efter ganska kort tid. som tex fjärrbil. Något att betänka innan man går in i yrket är att det är lätt att få tradarmage.

Xealswe
2008-09-15, 21:13
Är det ingen som har ambition att bli en ice road trucker? ;) _Där_ har vi ett manligt yrke!

http://www.youtube.com/watch?v=3CwD7Uo_4vs

Drfg
2008-09-15, 21:56
En lastbilschaffis tjänar 118kr / timme och uppåt beroende på branscherfarenhet.

Jobbade på lager i Norge i sommar då bodde jag med en som precis tagit lastbilskort och körde glass där, han fick ut 40k norska efter skatt en månad, han hade väl iof lite tur med att få det så bra men ändå. :)

Larsa_wee
2008-09-15, 22:09
mjo, farsan min körde i norge förut, Tjänar cash som fasiken därborta han körde 2 veckor och va hemma 1 osv. tjänade kring 35-38 rent i månaden. men nu sista tiden har han kört i sverige, lite blandade körningar och det är inte alls lika bra betalt, jobbar han mkt en månad så blir de kring 25k, annars runt 20+ beroende på körningar osv. och då kör inte han distribution, han kör längre sträckor. men om man är sugen på komma ut och få se saker osv så är det nog bra o köra längre sträckor, och det är ju så jädrans vackert efter norska kusten så det skulle va toppen o köra där, fast problemet är alla smala krokiga vägar och uppför och nedför, och man förstår inte på deras språk :D, och tradarmage behöver man inte ha. det är ju bara att handlossa =), kommer ihåg när jag följde med upp till nordnorge. vi körde oljefat. trucken där hadde dött så det vart att ta massa oljefat och rulla dom för hand ;D vart bra me träning:D

pumbag3
2008-09-16, 21:18
Jobbade på lager i Norge i sommar då bodde jag med en som precis tagit lastbilskort och körde glass där, han fick ut 40k norska efter skatt en månad, han hade väl iof lite tur med att få det så bra men ändå. :)

118 / timme är bara grundlönen, sen tillkommer OB, övertid och eventuellt traktamente.
Eftersom jag betalar ut lönerna så har jag ganska bra koll på det hela.

Det går väl knappast att jämföra Norge och Sverige lönemässigt.

HookersUnited
2008-09-16, 21:37
118 / timme är bara grundlönen, sen tillkommer OB, övertid och eventuellt traktamente.
Eftersom jag betalar ut lönerna så har jag ganska bra koll på det hela.

Det går väl knappast att jämföra Norge och Sverige lönemässigt.
Tyvärr har Transport inga vidare avtal så OB ger inte så mycket att man går ner i spagat av lycka.

pumbag3
2008-09-17, 05:57
Tyvärr har Transport inga vidare avtal så OB ger inte så mycket att man går ner i spagat av lycka.

Tyvärr är det så. Ob brukar ligga på 24-25 / timme. Det man tjänar mycket på är övertid men mer på traktamente.
Traktamentet varierar dessutom för vilket land man kör i.