handdator

Visa fullständig version : Fötterna domnar i nya skor


Flow
2008-09-14, 17:23
Jag har precis investerat i ett par nya skor som invigdes på ett aerobicspass idag. Skorna känns väldigt stabila och behagliga att hoppa i och att döma av diverse skotester där de figurerat så ska stötdämpningen vara ypperlig i dem. Men dock så tog det inte mer än 5 minuter in på passet förrän tår och främre delen av fötterna började domna bort. Inte blev det heller bättre förrän passet var slut och jag fick ta av mig skorna. Då genast vaknade fötterna till liv igen och kändes som förut.

Jag minns att det här fenomenet drabbat mig för många år sen med ett par andra skor. Dock så minns jag inte om det nånsin gick över. Dessutom var det säkert inte lika delikat eftersom jag inte alls tränade lika mycket då som jag gör nu.

Är det nån som vet om man kan göra något åt det här? Eller har jag helt enkelt slängt ut en tusenlapp på ett par skor som helt enkelt inte passar mina fötter? *cry*

Handcuff
2008-09-14, 17:25
Provat ut så att det är "rätt" skor för dina fötter?

Hemi
2008-09-14, 17:28
Nerverna dog i mina tår efter att ha sprungit och vandrat dagligen med militärens M90, OK nu. Det var hättan som skar in. Vanligt bland skidåkare tydligen och deras pjäxor.

Flow
2008-09-14, 17:28
Nja, med den här formen av skor får man ju inte samma råd som vid inköp av löparskor. Så de köptes med andra ord mest bara baserat på vad som kändes bra vid provning i butiken samt vad säljaren sa. Men någon exakt vetenskap har det ju inte rört sig om.

Tolkia
2008-09-14, 18:34
Knyter du skon jättehårt? Prova att lätta på snörningen över främre delen av foten.

Flow
2008-09-14, 19:13
Knyter du skon jättehårt? Prova att lätta på snörningen över främre delen av foten.

Ja kanske blev jag lite överexalterad över att ha nya skor som faktiskt gick att dra åt ordentligt. Nästa gång ska jag testa att snöra dem lättare samt prova med att tunnare par strumpor. Kanske kan det lösa problemet. Dock så trodde jag först att det var strumpan som korvat ihop sig under framfoten. Så var ju dock inte alls fallet och det får mig lite att fundera över om det finns nån form av upphöjning i främre delen av skon som hamnar fel för mig och kan trycka till eventuella nerver.

vanlig
2008-09-14, 20:47
Se till att dom inte är för smala i främre delen eller har en liten bula under tramdynorna i mitten fram. Skapar likande problem för mina blad iaf, breda som dom är.

Supercharger
2008-09-14, 21:16
Gå till en sportaffär och be om att få köpa en pelott.

Kan vara framfotsvalvet som spökar lite, nerverna stryps om man har lågt valv vilket kan leda till domningar i tårna. Som ovannämnda redan sagt, lätta lite på snörningen.

Mvh