handdator

Visa fullständig version : Hur lång tid tar det att få en toppkondition?


ros
2008-09-14, 14:50
Ja, hur lång tid kan det ta? Samt hur lång tid det tar att få en respektabel styrka?

Sedan funderar jag lite över en sak.. jag har läst att man inte skall satsa på kondition och styrka samtidigt? Stämmer detta, och måste jag i sådana fall träna upp konditionen tills den befinner sig där jag vill ha den och sedan börja träna styrka, men måste jag inte hålla igång konditionen ändå, för att inte riskera den blir sämre, vilket den lär göra utan konditionsträning?

Ännu en fråga.. om man inte vill ha stora muskler, jag vill gärna behålla min kropp som den är idag, och jag är så dåligt tränad man bara kan vara - den är fin ändå.. hur gör man då? Skall man köra lätta vikter med många repetioner istället för tunga vikter och få repetioner?

bigtraps
2008-09-14, 15:13
Vad är toppkondition för dej då?

ros
2008-09-14, 15:18
Vad är toppkondition för dej då?

En toppkondition för mig är att kunna klara av 10 km på under 1 timme.

GI-Joe
2008-09-14, 15:19
Ännu en fråga.. om man inte vill ha stora muskler, jag vill gärna behålla min kropp som den är idag, och jag är så dåligt tränad man bara kan vara - den är fin ändå.. hur gör man då? Skall man köra lätta vikter med många repetioner istället för tunga vikter och få repetioner?

För de första, du får inte stora muskler över natten så du kan vara lugn. Och sedan varför ska du då träna på gym om du är nöjd med din kropp?

Det bästa sättet att träna kondition är väl att löpa i intervaller.

Onigiri
2008-09-14, 15:21
Det är väl ganska standard med 10 km under en timme? Springer själv 10 km på 45-50 minuter med delvis branta backar och jag började springa när väggarna blev torra ett par gånger i veckan. Tycker inte jag har speciellt bra kondition, duglig helt klart men jag vill få bra mycket bättre resultat innan jag är "nöjd".

ros
2008-09-14, 15:24
Och sedan varför ska du då träna på gym om du är nöjd med din kropp?

Styrkan; för att bli stark, givetvis.

Det är väl ganska standard med 10 km under en timme? Springer själv 10 km på 45-50 minuter med delvis branta backar och jag började springa när väggarna blev torra ett par gånger i veckan. Tycker inte jag har speciellt bra kondition, duglig helt klart men jag vill få bra mycket bättre resultat innan jag är "nöjd".

Som sagt, för mig är det en toppkondition. Och jag är ganska otränad, eller väldigt otränad.

mellankrigarn
2008-09-14, 15:48
En toppkondition för mig är att kunna klara av 10 km på under 1 timme.

Du måste ju skämta? 10km/h är ju så pass långsamt att det nästan är jobbigt att springa, man måste typ bromsa hela tiden för att det inte ska gå för fort :D vad är 10km på 50min för dig då? übermegatoppkondition? :P?

King Grub
2008-09-14, 15:49
En toppkondition för mig är att kunna klara av 10 km på under 1 timme.

Då behöver du inte göra mer än att börja motionera regelbundet ett par tre gånger i veckan.

ros
2008-09-14, 16:16
Då behöver du inte göra mer än att börja motionera regelbundet ett par tre gånger i veckan.

Känns skönt att höra, men hur länge tar det att klara av mitt mål om jag nu börjar springa regelbundet några gånger i veckan? Tänk också på att jag är väldigt otränad, så för er som är vana tränare är mitt mål med största sannolikhet en bagatell, som jag redan har fått kännas vid.

King Grub
2008-09-14, 16:19
Förbättringen av syreupptagningsförmågan som träning ger är högst individuell, varför det inte går att ge något svar på frågan hur lång tid det tar för just dig att åstadkomma något. Intervallen sträcker sig från individer med extrema gener som förbättrar sig dramatiskt på mycket kort tid, till non-responders som inte svarar på träning. Med stor sannolikhet befinner du dig någonstans i mitten av den skalan (ditt utgångsläge säger inget om dina förutsättningar att svara på träning), och det bör inte ta speciellt lång tid för en otränad men frisk normalindivid att kunna springa en mil på en timme. Ett par tre månader, kanske. Du bör inte gå ut alltför intensivt i din träning som helst otränad, för att undvika stressfrakturer och överbelastningssymptom.

Sniggel
2008-09-14, 16:32
När jag tränade löpning (och andra idrotter parallellt) när jag var yngre så tror jag att jag lyckades med 62 min som bäst på milen. Men visst, individuella variationer åt sidan så får nog 60 minuter anses vara lätt att uppnå för de allra flesta om man försöker uppnå det och kanske måste ta sig ur stadiet överviktig för att klara det.
Självklart är det inte lika lätt för alla men är man normalviktig tar det nog inte speciellt lång tid att uppnå.

the_cube
2008-09-14, 19:55
Du måste ju skämta? 10km/h är ju så pass långsamt att det nästan är jobbigt att springa, man måste typ bromsa hela tiden för att det inte ska gå för fort :D vad är 10km på 50min för dig då? übermegatoppkondition? :P?


Jävlar du måste vara en jättebra löpare... *whatever*



Trådskaparen: 10km på 60 min är jobbigt i början såklart, speciellt om man inte är lättviktare. Satsa som andra sagt på att börja lugnt, kanske jogga 3km måndag, onsdag, fredag... när du gjort detta 2 veckor så prova med 4km. När det går bättre och bättre så är det bara att öka. När du klarar 7km på typ 45 min under ett träningspass så borde du även klara ditt mål! I övrigt lär ju vardagsmotion som typ cykling till jobbet/skolan också vara givande!!


Lycka till.

skoggshuggaren
2008-09-14, 22:25
Jag är 15 och jag klarar milen på 40 minuter...

1 mil på 60 minuter borde ju man klara efter någon månad efter träning...

machine gun
2008-09-14, 22:32
Tips på "kom igång"-program för löpning: http://www.marathon.se/traningsprogram/index.cfm?Pro_ID=6&Ph_ID=6&Rac_ID=

När du genomfört det kan du börja satsa mot milen.

Tips på program för att klara milen på 60 min: http://www.marathon.se/traningsprogram/intro.cfm?Pro_ID=11&Ph_ID=9&Rac_ID=128

the_cube
2008-09-14, 23:34
Jag är 15 och jag klarar milen på 40 minuter...

1 mil på 60 minuter borde ju man klara efter någon månad efter träning...


Jävlar!! Går det bra om jag skickar hem kuvert, papper o penna till dig plus frimärken så skickar du en autograf?

mangs
2008-09-15, 12:45
Alltså, inte för att nedvärdera din insats men att springa milen på 40 minuter som 15-åring är inget direkt att skyta med. Detta eftersom de flesta 15-åringar bör ha en hyffsad kondition pga idrott samt att både vikt och ålder talar till dess fördel. Det är mer imponerande när samma resultat görs av en random 40år+.

Kondition är precis som styrka en färskvara och kan på ganska kort tid förbättras ganska mycket till en viss grad, när man senare börjar närma sig toppen av sin förmåga så kommer varje förbättring kräva enormt mycket mer arbete och tid. Men att komma upp i hyffsad kondition och 60min/mil som normalviktig skal linte vara några problem om du rör på dig regelbundet i några månader. Löpträning är givetvis bra men utöver att springa långa sträckor bör du även så och då lägga in sträckor som är på milen eller längre som du joggar i lugnare tempo.

ros
2008-09-15, 15:00
Tips på "kom igång"-program för löpning: http://www.marathon.se/traningsprogram/index.cfm?Pro_ID=6&Ph_ID=6&Rac_ID=

När du genomfört det kan du börja satsa mot milen.

Tips på program för att klara milen på 60 min: http://www.marathon.se/traningsprogram/intro.cfm?Pro_ID=11&Ph_ID=9&Rac_ID=128

Så jag måste ägna mig åt fem veckors nybörjarträning för att sedan börja träna lite mer intensivt med utgångspunkt att klara av 10 km på 22 veckor..

Det låter mycket, men är kanske det mest lämpliga för mig i nulägets tillstånd..? Kanske kan jag dra ned på veckorna och köra lite hårdare, eller riskerar man bara att ta ut sig? Kanske finns det andra program man kan följa som inte är lika utsträckta.. Jag skulle nämligen vilja få denna kondition inom 4-5 månader.

Hur är det med styrkan då? Kan man kombinera konditionen med styrkan?

Ellis Wyatt
2008-09-15, 15:14
Att springa milen på 40 minuter är väldigt bra, oavsett om man är 15 år eller inte. Personligen tror jag att väldigt väldigt få av de som påstår sig ha sprungit milen på under 40 faktiskt har gjort det. Att göra det utan särskild löpträning är i min mening en stor prestation.

mangs
2008-09-15, 15:28
Ja, utan löpträning är det helt klart en prestation men (nu kommer jag låta gammal) på min tid så bedrevs en hel del konsitionsträning på idrottslektionerna och de flesta höll på med någon sport. På gymnasiet hade jag ett antal personer som klarade milen på runt 40 minuter, däribland jag själv och jag var långt ifrån någon stjärna och tränade då inte så mycket mer än den konditionsträning som man fick via de två timmarnas idrott.


I lumpen var det likadant även om en del i denna åldern soffat till sig och aldrig rörde på sig. När jag tittar på mina arbetskollegor idag i åldern mellan 25-50 så är det nog hyffsat få som ens skulleha en chans att klara 40 minuter på milen. Detta pga att de aldrig rör sig och ahr en del extra vikt i bagaget Min poäng är att det är lättare för en medel-15åring att nå detta resultat jämfört med senare i livet. Detta pga den allmäna aktivitetsnivån samt att de inte är överviktiga.


Att klara 40 minuter på milen är en bra prestation hur som helst men jag skulle nog säga att den smäller ungefär lika högt som 100kilo i bänkpress (för män) vilket låter som en bra siffra för de som inte är så insatta men för de som tränar och är insatta så är det en annan femma dår är det inte lika imponerande längre. När det gäller bänkpress är jag däremot mer imponerad av en 15-åring som lyfter 100kg än min 30-åriga polare Janne som varit periodare på gymmet i 10 år.

Ironwoman
2008-09-15, 15:42
Så jag måste ägna mig åt fem veckors nybörjarträning för att sedan börja träna lite mer intensivt med utgångspunkt att klara av 10 km på 22 veckor..

Det låter mycket, men är kanske det mest lämpliga för mig i nulägets tillstånd..? Kanske kan jag dra ned på veckorna och köra lite hårdare, eller riskerar man bara att ta ut sig? Kanske finns det andra program man kan följa som inte är lika utsträckta.. Jag skulle nämligen vilja få denna kondition inom 4-5 månader.

Hur är det med styrkan då? Kan man kombinera konditionen med styrkan?


Att satsa för hårt från början gör att man riskerar skador eller tröttnar för att man ställer orimliga krav på sig själv. På träning ska man inte ta ut sig. Följer du programmet kommer du ju till våren ha en toppenkontidion!

Det går bra att kombinera styrka med kondition. Tänk bara på hur du lägger benträningen. Ut och löpa med träningsvärk i benen är inte så kul.

Ironwoman
2008-09-15, 15:47
Ja, utan löpträning är det helt klart en prestation men (nu kommer jag låta gammal) på min tid så bedrevs en hel del konsitionsträning på idrottslektionerna och de flesta höll på med någon sport. På gymnasiet hade jag ett antal personer som klarade milen på runt 40 minuter, däribland jag själv och jag var långt ifrån någon stjärna och tränade då inte så mycket mer än den konditionsträning som man fick via de två timmarnas idrott.


I lumpen var det likadant även om en del i denna åldern soffat till sig och aldrig rörde på sig. När jag tittar på mina arbetskollegor idag i åldern mellan 25-50 så är det nog hyffsat få som ens skulleha en chans att klara 40 minuter på milen. Detta pga att de aldrig rör sig och ahr en del extra vikt i bagaget Min poäng är att det är lättare för en medel-15åring att nå detta resultat jämfört med senare i livet. Detta pga den allmäna aktivitetsnivån samt att de inte är överviktiga.


Att klara 40 minuter på milen är en bra prestation hur som helst men jag skulle nog säga att den smäller ungefär lika högt som 100kilo i bänkpress (för män) vilket låter som en bra siffra för de som inte är så insatta men för de som tränar och är insatta så är det en annan femma dår är det inte lika imponerande längre. När det gäller bänkpress är jag däremot mer imponerad av en 15-åring som lyfter 100kg än min 30-åriga polare Janne som varit periodare på gymmet i 10 år.

ta ett stort lopp i sverige tex midnattsloppet som är ett hyfsat lättlöpt 10 km lopp. Dock med lite problem med trängsel, fast det drabbar inte de bra löparna särskilt mycket. 286 av 10101 män var under 40 min, 23 av 4951 damer. personer som ställer upp på löplopp är inte riktigt medelsvensson. Så milen under 40 är något som inte så jättemånga klarar.

Eddie Vedder
2008-09-15, 15:55
Anekdotiska bevis från lumpen och skolidrotten ska man ta med en nypa salt. Knappast den mest korrekta distans- och tidmätningen där. Visst, lumpen kanske har korrekta banor det vet inte jag. Men en person som pratar om sina resultat från motionsspåret eller skolidrotten tror jag sällan på faktiskt.

Inte så att jag på något sätt förringar dennes fysiska prestation eller inte litar på personen. Bara det att det brukar vara undermålig kvalité på mätningar av distans och tid som sagt. Och det är väldigt små marginaler som avgör på så relativt korta sträckor.

mangs
2008-09-15, 16:15
Vafan, säger du att jag ljuger? ;)


Nej, jag förstår din synpunkt men faktum kvarstår, att om du plockar ut 100 st 15åringar samt 100st 30-40åringar och ber dem springa milen så snabbt som möjligt så är chansen större att du hittar fler som klarar det i 15-årings-gruppen.

Jag kanska har en något snedvriden bild då jag utan någon speciell träning faktiskt nådde 40 minuter på milen medan jag fick kämpa som ett djur med åratal av styrketräning för att nå 100kg.

Att det var såpass få av 100 deltagare som klarade 40minuter på milen var anmärkningsvärt. 4min/km tycker jag inte är speciellt högt tempo om man löptränar och väger låt säga 70-75 kilo.

Yankeee
2008-09-15, 16:22
I tidiga tonåren var de flesta riktigt bra på att springa om man jämför med 20+-åringar. Jag har själv fått träna riktigt hårt och länge för att kunna slå mina tider jag hade i högstadiet och då var jag relativt dålig på att springa på den tiden. Det går inte att jämföra 50 kg ungdom med en fullvuxen man när det gäller löptider.

Vinter
2008-09-15, 16:50
Jag är 15 och jag klarar milen på 40 minuter...

1 mil på 60 minuter borde ju man klara efter någon månad efter träning...

Jag Bänkade 140kg när jag var 17 efter några månaders träning, borde ju all klara tycker jag.... Bara att säga grattis du är i klass med eliten bland 15åringar.


Med ett seriöst steg för steg program borde man kunna ta sig från otränad till att springa milen på under 60 på iaf ett halvår. Beroende på träningsfrekvens och att man inte blir sjuk eller skadad.

ros
2008-09-16, 08:25
Att satsa för hårt från början gör att man riskerar skador eller tröttnar för att man ställer orimliga krav på sig själv. På träning ska man inte ta ut sig. Följer du programmet kommer du ju till våren ha en toppenkontidion!

Ska man inte? Är det inte så att det skall kännas att man tränar, att man vid varje enskilt träningspass måste öka för att förbättras? Den där ökningen gäller alltså i slutet, när man är fullständigt slut.


Följer jag programmen blir det 3 dagars kondition och 4 dagars vila, skall jag då använda 2-3 vilodagar åt styrka, då får jag fortfarande 1-2 vilodagar eller kan jag köra kondition och styrka på en och samma dag?

De måste troligen(?) ta längre tid att skaffa en bra styrka än vad det tar för att skaffa en bra kondition? Har jag fel?

vanlig
2008-09-16, 08:46
Jag sprang första gången på bra länge i torsdags, 3.9Km, snittpuls på 174, maxpuls på 192 (från stillastående till stillastående, totalt pass alltså) och en snittfart på 6.57 min/Km.
Med andra ord, jag sprang så långsamt jag kunde men ändå hade jag en puls som placerade mig långt över "optimal konditionsträning" i över 80% av passets tid. Detta var det minst jobbiga löppasset jag kan komma ihåg (jag springer inte så mycket *spy* ) och det var pga av pulsklockan, insåg att jag tidigare sprungit för snabbt.

Menar ni att jag skall springa ännu långsammare tills jag skaffat mig kondition nog att springa långsamt? :confused:

Har fortfarande ont i ryggen av passet men det har ju med kass muskulatur att göra och nåt jag måste träna upp, gick i två timmar i Söndags för att försöka få lite rörelse i musklerna men det hjälpte inte så mycket tyvärr och pulsen var för låg för att det skulle ge kondis, brände nog lite fett dock. :)
Dvs i dagsläget är tre pass i veckan klart ogörbart för mig pga min muskelstatus i bålen men det kommer väl.

Ironwoman
2008-09-16, 09:05
Ska man inte? Är det inte så att det skall kännas att man tränar, att man vid varje enskilt träningspass måste öka för att förbättras? Den där ökningen gäller alltså i slutet, när man är fullständigt slut.


Följer jag programmen blir det 3 dagars kondition och 4 dagars vila, skall jag då använda 2-3 vilodagar åt styrka, då får jag fortfarande 1-2 vilodagar eller kan jag köra kondition och styrka på en och samma dag?

De måste troligen(?) ta längre tid att skaffa en bra styrka än vad det tar för att skaffa en bra kondition? Har jag fel?

Nej du ska inte ta slut på träningspassen. Har du tex ett pass på 40 min ska du känna att du skulle orka minst 10 min till i samma tempo. mist en intervall till osv. Annars sliter träningen för mycket och kroppen orkar inte träna så många dagar i veckan. Du skall träna absolut max 5 dagar/vecka om du är nybörjare och då inget hårt pass. Gå från ingen träning alls till 2 pass/dag är att överdriva. Annars går det att köra styrka och kondition samma dag om kroppen orkar.

Ironwoman
2008-09-16, 09:12
Jag sprang första gången på bra länge i torsdags, 3.9Km, snittpuls på 174, maxpuls på 192 (från stillastående till stillastående, totalt pass alltså) och en snittfart på 6.57 min/Km.
Med andra ord, jag sprang så långsamt jag kunde men ändå hade jag en puls som placerade mig långt över "optimal konditionsträning" i över 80% av passets tid. Detta var det minst jobbiga löppasset jag kan komma ihåg (jag springer inte så mycket *spy* ) och det var pga av pulsklockan, insåg att jag tidigare sprungit för snabbt.

Menar ni att jag skall springa ännu långsammare tills jag skaffat mig kondition nog att springa långsamt? :confused:

Har fortfarande ont i ryggen av passet men det har ju med kass muskulatur att göra och nåt jag måste träna upp, gick i två timmar i Söndags för att försöka få lite rörelse i musklerna men det hjälpte inte så mycket tyvärr och pulsen var för låg för att det skulle ge kondis, brände nog lite fett dock. :)
Dvs i dagsläget är tre pass i veckan klart ogörbart för mig pga min muskelstatus i bålen men det kommer väl.

Känner du din maxpuls eller har du räknat ut den via 220-ålder. den formeln är i så fall inte så mycket att lita på, utan snarare ett genomsnittsvärde. att ens maxpuls varierar 20 slag upp eller ned från den formeln är normalt.
Är man ovan löpare som inte har koll på maxpulsen kan man gå på hur anfådd man blir. Går det att uttala en mening med lite problem är tempot lagom för distans.


När man är ovan brukar man få ont på lite olika ställen. Det bör inte göra ont då man är still eller göra ont på samma ställe flera pass på raken.

vanlig
2008-09-16, 10:04
Känner du din maxpuls eller har du räknat ut den via 220-ålder. den formeln är i så fall inte så mycket att lita på, utan snarare ett genomsnittsvärde. att ens maxpuls varierar 20 slag upp eller ned från den formeln är normalt.
Är man ovan löpare som inte har koll på maxpulsen kan man gå på hur anfådd man blir. Går det att uttala en mening med lite problem är tempot lagom för distans.


När man är ovan brukar man få ont på lite olika ställen. Det bör inte göra ont då man är still eller göra ont på samma ställe flera pass på raken.

Tack för svar.
Kört på 210 - halva åldern bara för att få nåt jämförelsetal. Tänkte spöa skiten ur mig i intervall i backe nån dag för att få ett bra värde. ;)

Jag har iaf motivationen nu, känns jäkligt bra.

vanlig
2008-09-16, 10:56
För att förtydliga så var alltså maxpulsen på 192 uppmätt under passet i en uppförsbacke.

mangs
2008-09-16, 12:55
Jag har väldigt svårt för att träna på halvfart, även när det gäller konditionsträning, jag tränar då hellre mer sällan och ger järnet de gånger jag väl springer. För mig har konditionen ökat oerhört snabbt på det sättet. Jag säger dock inte att det är rätt sätt att träna men at tdet fungerade för mig.