handdator

Visa fullständig version : Separationsfrågor


Zedo
2008-09-14, 13:30
Morsning!

Vet att det finns en outtömlig kunskapskälla på detta forum, så nu får ni hjälpa mig lite.
Hur räknar man ut värdet på möbler om man ska separera från sin sambo? Man kan ju inte ta inköpspriset, men finns det nån procentsats för värdeminskning per år eller nåt sånt?
Har googlat mig blå, men inte hittat nåt vettigt. Sen tänkte jag muntra upp mig lite med "I like small butts"-tråden och kom då på att jag säkert kan få svar här :D
Så, hit me with your best shots!

mini
2008-09-14, 13:33
Det går inte att dela upp det efter principen vem som behöver vad, vem som gillar vad och vem som tagit med sig vad? Att få det ekonomiskt rättvist verkar vara ett rätt tröttsamt sätt.

jakke
2008-09-14, 13:35
Det går inte att dela upp det efter principen vem som behöver vad, vem som gillar vad och vem som tagit med sig vad? Att få det ekonomiskt rättvist verkar vara ett rätt tröttsamt sätt.

mm.
Ska ni ha det ekonomiskt rättvist tror jag nästan en oberoende tredjepart är ett måste.

flowster
2008-09-14, 13:36
Vid en separation. För sambor är det inte självklart vad som ska delas vid en eventuell separation, men det är det för gifta.
– Sambor delar permanentbostaden och bohaget, det vill säga möbler. Men det får inte vara vilken bostad och vilka möbler som helst. Det måste vara anskaffat för ett gemensamt boende.
– Delandet gäller alltså inte om den ena sambon ägde bostaden och möblerna först, och den andra flyttade in. Och sådant som bil, båt, sommarstuga, aktier, pensionssparande och bankmedel ligger utanför delandet när man är sambor, det är den som står som ägare som får det.
– Är man gift vet man att i princip allt man äger blir så kallat giftorättsgods (se ordlista). Om man skiljer sig delar man och får hälften var av allt. Om man inte tycker att det är rättvist – kanske till exempel för att den ena parten förde in en stor förmögenhet i äktenskapet – så kan man skriva ett äktenskapsförord (se ordlista).

Zedo
2008-09-14, 13:52
Det går inte att dela upp det efter principen vem som behöver vad, vem som gillar vad och vem som tagit med sig vad? Att få det ekonomiskt rättvist verkar vara ett rätt tröttsamt sätt.
Grejen är den att det är hon som avslutat förhållandet, och jag kommer att flytta. Känner inte direkt att jag vill ha något med mig, utan satsar hellre på nya grejer som passar i den kommande lägenheten. Så jag antar att lösningen får bli att komma överens om en summa som båda kan acceptera, utöver de få saker som jag faktiskt kommer att ta med mig.

mini
2008-09-14, 13:54
Grejen är den att det är hon som avslutat förhållandet, och jag kommer att flytta. Känner inte direkt att jag vill ha något med mig, utan satsar hellre på nya grejer som passar i den kommande lägenheten. Så jag antar att lösningen får bli att komma överens om en summa som båda kan acceptera, utöver de få saker som jag faktiskt kommer att ta med mig.

Men om du inte vill ha något så är ju värdet på grejerna typ noll för dig?

Zedo
2008-09-14, 14:04
Men om du inte vill ha något så är ju värdet på grejerna typ noll för dig?
Beror på hur man ser det. Jag har ju fortfarande betalat halva sängen t.ex, men när det försigått aktiviteter i den, som inte involverat mig, så känner jag ingen lust att ta den med mig. Kalla mig petig, men sån är jag. :D

flowster
2008-09-14, 14:06
Beror på hur man ser det. Jag har ju fortfarande betalat halva sängen t.ex, men när det försigått aktiviteter i den, som inte involverat mig, så känner jag ingen lust att ta den med mig. Kalla mig petig, men sån är jag. :D
Om du inte vill ha något (möbler, införskaffade prylar m.m.) vad är meningen med tråden? Vad vill du veta?

dared
2008-09-14, 14:24
Om du inte vill ha något (möbler, införskaffade prylar m.m.) vad är meningen med tråden? Vad vill du veta?

Han vill ja pengar istället för att såga av halva sängen han har varit med och betala (som hans sambo VERKAT gjort fula saker med främmande snubbar i)

EDIT: Han vill alltså veta priset på halva sängen, och han kan inte ta nypriset så han undrar vad den då kan vara värd.

flowster
2008-09-14, 14:27
Han vill ja pengar istället för att såga av halva sängen han har varit med och betala (som hans sambo VERKAT gjort fula saker med främmande snubbar i)

EDIT: Han vill alltså veta priset på halva sängen, och han kan inte ta nypriset så han undrar vad den då kan vara värd.
Ska vi tala om priset på hans säng? Om han och hans sambo vill komma överräns om en summa pengar hon kan ge honom i utbyte mot att behålla alla möbler och liknande, är det ju bara att förhandla med henne...exempelvis genom att gå igenom kvitton på saker de införskaffat tillsammans, samt ev bostaden värde och därefter komma överräns om en rimlig summa. Svårare är det inte.

dared
2008-09-14, 14:31
Ska vi tala om priset på hans säng? Om han och hans sambo vill komma överräns om en summa pengar hon kan ge honom i utbyte mot att behålla alla möbler och liknande, är det ju bara att förhandla med henne...exempelvis genom att gå igenom kvitton på saker de införskaffat tillsammans, samt ev bostaden värde och därefter komma överräns om en rimlig summa. Svårare är det inte.

Låter vettigt.

Han skriver "men finns det nån procentsats för värdeminskning per år eller nåt sånt?"

Så jag tror han ville få reda på om det fanns någon uträkning för restvärdet på en möbel.

Tror som du att det blir svårt att räkna ut det generellt.

Mourten
2008-09-14, 15:22
om hon har varit otrogen faller väl visa förordningar, med juridisk hjälp borde du kunna slå undan hennes ben kraftigt.

Zedo
2008-09-14, 15:28
Ska vi tala om priset på hans säng? Om han och hans sambo vill komma överräns om en summa pengar hon kan ge honom i utbyte mot att behålla alla möbler och liknande, är det ju bara att förhandla med henne...exempelvis genom att gå igenom kvitton på saker de införskaffat tillsammans, samt ev bostaden värde och därefter komma överräns om en rimlig summa. Svårare är det inte.
Nej, ni ska inte tala om priset på sängen. Frågan var om det finns nån generell uträkningsmetod för värdeminskning på möbler. Men eftersom viljan verkar vara större att märka ord och formuleringar här så söker jag mig vidare eller använder sunt förnuft. :)

Zedo
2008-09-14, 15:33
Låter vettigt.

Han skriver "men finns det nån procentsats för värdeminskning per år eller nåt sånt?"

Så jag tror han ville få reda på om det fanns någon uträkning för restvärdet på en möbel.

Tror som du att det blir svårt att räkna ut det generellt.
Ah, nu hittade jag nåt vettigt på ett försäkringsbolags hemsida. Möbler räknas till nyvärde i 2 år, sen dras 10% per påbörjat år. Det kan jag köpa.
Tack i alla fall!

mini
2008-09-14, 16:25
om hon har varit otrogen faller väl visa förordningar, med juridisk hjälp borde du kunna slå undan hennes ben kraftigt.

Nej.

LindaS
2008-09-14, 18:04
Grejen är den att det är hon som avslutat förhållandet, och jag kommer att flytta. Känner inte direkt att jag vill ha något med mig, utan satsar hellre på nya grejer som passar i den kommande lägenheten. Så jag antar att lösningen får bli att komma överens om en summa som båda kan acceptera, utöver de få saker som jag faktiskt kommer att ta med mig.

Det tycker jag låter vettigt. Kolla runt lite på ex Blocket, för möbler, och Ikea för husgeråd, sedan delar ni på den kostnaden. Räkna inte med att hon kommer/behöver betala nypris. Kolla i Sambolagen om det är något som känns luddigt(eller fråga mer här). Det är ju inget som hindrar att ni löser det mellan er, helst om båda känner sig nöjda med lösningen.

jakke
2008-09-14, 18:06
Ah, nu hittade jag nåt vettigt på ett försäkringsbolags hemsida. Möbler räknas till nyvärde i 2 år, sen dras 10% per påbörjat år. Det kan jag köpa.
Tack i alla fall!

Lol. Det är ju försäkringsvärdet. Jag skulle aldrig betala så mycket

WHITEFOLKS
2008-09-14, 18:32
Du har ju rätt till hälften av bohaget, skulle inte tro att du har "rätt" till pengar motsvarande ett värde av hälften av bohaget.

Mao har du "rätt" till så mycket som hon är villig att betala för din del, du säljer ju praktiskt sett din halva till henne.

LindaS
2008-09-14, 18:40
Du har ju rätt till hälften av bohaget, skulle inte tro att du har "rätt" till pengar motsvarande ett värde av hälften av bohaget.

Mao har du "rätt" till så mycket som hon är villig att betala för din del, du säljer ju praktiskt sett din halva till henne.Du har nog nästan helt rätt.(Försöker var diplomatisk;)).

Om, dom har införskaffat hela bohaget för att använda det gemensamt, så har han rätt till hälften. Annars, så går man med samma som man kom.

Som du säger, rena pengar är inte aktuellt på det sättet. Det är ju ingen "bodelning".

WHITEFOLKS
2008-09-14, 18:45
Korrekt, jag var lite slarvig. Hälften av det som anförskaffades under "samboskapet".