handdator

Visa fullständig version : Var ska jag placera högtalarna?


Alexlindgren
2008-09-14, 11:48
Köpte mig ett par Dali Concept 1 för ungefär en vecka sedan och satte upp tv:n på väggen i förrgår.

Nu har jag tänkt sätta högtalarna på var sin sida om tv:n, skulle det bli bra tror ni?

http://hem.bredband.net/alexlindgren/P1000431.JPG

Scratch89
2008-09-14, 11:52
Dali Concept 1 är väl egentligen tänkt att användas som bakhögtalare. Ska du ha dem som frontar?

Handcuff
2008-09-14, 11:53
Dali Concept 1 är väl egentligen tänkt att användas som bakhögtalare. Ska du ha dem som frontar?

Funkar nog prima som frontar.

Scratch89
2008-09-14, 11:53
Jo, det är klart att de gör, men min fråga var ingen "duh"-variant, utan en nyfiken fråga.

Alexlindgren
2008-09-14, 11:55
Japp ska ha dom som frontar och i framtiden möjligen kompletera med en sub.

Vore bra om ni kunde svara på frågan istället ;)

hahavaffan
2008-09-14, 11:56
Jo, det är klart att de gör, men min fråga var ingen "duh"-variant, utan en nyfiken fråga.Det finns typiska bakhögtalare, men Concept 1 är inte sådana.

Scratch89
2008-09-14, 11:57
Jag skulle ha kvar högtalarna som de står.

hahavaffan
2008-09-14, 11:59
Jag hade också haft kvar dem som du har nu.

forslund
2008-09-14, 12:16
Omöjligt att svara på utan att veta hur det ser ut bakom bilden.Det är ett för litet rum för att få ett vettigt surround sound ändå, men det går att få det klart mycket bättre med en center, upp med de där två högtalarna på väggen, rikta innåt mot där du sitter.

Upp med ett par högtalare på väggen bakom dig, ett par meter bakom där du sitter. Fram med en rejäl sub på högersidan så är du all set.

Upp med bild på hur det ser ut bakom där du tog fotot.

flowster
2008-09-14, 13:29
Ställ dem där det känns bäst för dig, där ljudet känns ok.

ante
2008-09-14, 14:43
Jag skulle nog ha kvar det som du har det nu, inte värt allt bekymmer för att sätta upp högtalarna på väggen, du kommer inte heller märka speciellt stor skillnad ljudmässigt tror jag.
Fixa sladdragningen från TVn och förstärkarn (och elsladden som går tvärs över golvet) så har du ett bra, litet system som dessutom smälter in hyfsat i rummet.

PowPow
2008-09-14, 15:20
du kommer inte heller märka speciellt stor skillnad ljudmässigt tror jag.


Eventuella skillnader lär väl dessutom bara bli till det sämre. Högtalarna hamnar (lite beroende på monteringssätt iofs) kloss intill väggen, och höjden kommer bli tokig, om han nu inte brukar stå på tå och lyssna på musik.

Edit: Ah, med väggmontering kan han iofs öka bredden lite. Det kanske var det du menade.

PowPow
2008-09-14, 15:22
Alex, nu när högtalarna är så pass nya och du antagligen fortfarande har möjlighet att lämna tillbaka dem:

Du funderar ju på att köpa en sub. Är det inte bättre att ta de pengarna och lägga på ett par lite kraftigare stativhögtalare istället?

chidde
2008-09-14, 18:28
*gah!*
pojken frågade hur han skulle placera sina högtalare!!

ok, Alexlindgren... jag hade gjort såhär:

gjort mig av med byrån och skaffat mig en snygg tv-bänk som är lägre och mindre, sen hade jag köpt mig ett par fina stativ. fast risken är kanske att stativen kommer kosta mer än högtalarna, vilket inte känns helt okej... men ballt blir det iallafall. då hamnar din tv lite längre ner och ger dig en mer behaglig betrakningsvinkel, jag gissar på att du tog fotot från sängen?
anyway, när du väl är på g köper du såklart lister också så du kan gömma dina sladdar. listigt va? :D

och ja, från botten av mitt hjärta... så hade jag tagit kolomedlemmarnas råd och bytat tillbaka lådorna, kanske kikat lite mer på dali concept 2? eller kanske till och med dali ikon 2? kostar lite mer, men smakar såååå mycket bättre än burk

Alexlindgren
2008-09-14, 19:18
*gah!*
pojken frågade hur han skulle placera sina högtalare!!

ok, Alexlindgren... jag hade gjort såhär:

gjort mig av med byrån och skaffat mig en snygg tv-bänk som är lägre och mindre, sen hade jag köpt mig ett par fina stativ. fast risken är kanske att stativen kommer kosta mer än högtalarna, vilket inte känns helt okej... men ballt blir det iallafall. då hamnar din tv lite längre ner och ger dig en mer behaglig betrakningsvinkel, jag gissar på att du tog fotot från sängen?
anyway, när du väl är på g köper du såklart lister också så du kan gömma dina sladdar. listigt va? :D

och ja, från botten av mitt hjärta... så hade jag tagit kolomedlemmarnas råd och bytat tillbaka lådorna, kanske kikat lite mer på dali concept 2? eller kanske till och med dali ikon 2? kostar lite mer, men smakar såååå mycket bättre än burk


Jag frågade som sagt hur jag skulle placera högtalarna och inte vilka jag skulle köpa, vill inte köpa några andra. Är nöjd med dom här.

Men inte en jävel verkar ju kunna svara på en relativt enkel fråga.

Alexlindgren
2008-09-14, 19:22
Ursäkta mitt aggresiva svar, men jag tänker inte köpa några stativare. Frågan är, kommer ljudet bli bättre/oförändrat om jag sätter högtalarna bredvid tv:n och vinklar dom nedåt mot sängen?

För det kommer bli mycket snyggare och jag får dessutom med bänkskiva att leka med.

trebby
2008-09-14, 20:20
En tumregel som jag lärt mig är att du ska ha lika brett mellan högtalarna som du har långt till platsen du ska lyssna på

astrodog
2008-09-14, 20:30
Skulle satt dem på varsin sida om tv:n på väggen, eventuellt på en smått vadderad hylla för att få ut dem från väggen och inte köra in ljudet i väggen sådär direkt, sedan dratt in kablarna bakom tvn, och dragit en svart-kabelränna ner bakom byrån.

astrodog
2008-09-14, 20:34
Lite andra tankar är att ta bort trästolen från toaletten och att fälla ut den förlängda pappershållaren på din Brother HL-2030-skrivare.

Pudzianovski
2008-09-14, 20:37
Jag tycker inte det finns några "ska vara så" i denna fråga. Det som är viktigt är väl att du är nöjd med ljud och placering. Du ska placera högtalarna där du upplever att de låter bäst. :thumbup:

astrodog
2008-09-14, 20:44
Trodde mer detta var en inredningsfråga? Lär ju inte skilja sig markant i ljud på de få ställen han har att välja mellan...

chidde
2008-09-14, 20:48
Ursäkta mitt aggresiva svar, men jag tänker inte köpa några stativare. Frågan är, kommer ljudet bli bättre/oförändrat om jag sätter högtalarna bredvid tv:n och vinklar dom nedåt mot sängen?

För det kommer bli mycket snyggare och jag får dessutom med bänkskiva att leka med.

tack, visst var det klokare att läsa hela mitt inlägg istället för några enstaka ord innan du roidade?

jag hade gjort så som du föreslog om jag hade orkat skruva hål i väggen, annars hade jag låtit dem stå och bara riktat dem lite grann
i det här fallet hade jag inte brytt mig så mycket om ljudet blir bättre eller sämre, mest om hur det ser ut (if you know what i mean)

Pudzianovski
2008-09-14, 20:48
Trodde mer detta var en inredningsfråga? Lär ju inte skilja sig markant i ljud på de få ställen han har att välja mellan...

Jo, antar att det är det mest. Därför skrev jag både placering och ljud. :)

Alexlindgren
2008-09-14, 21:08
Lite andra tankar är att ta bort trästolen från toaletten och att fälla ut den förlängda pappershållaren på din Brother HL-2030-skrivare.


Jag är rädd.


Okej alla, tack för svaren.

hahavaffan
2008-09-14, 23:28
Gillar du att ha TVn så högt upp? Jag har sett vissa på minhembio.com som också har det, men kan ej förstå varför.

chidde
2008-09-14, 23:43
Gillar du att ha TVn så högt upp? Jag har sett vissa på minhembio.com som också har det, men kan ej förstå varför.

ifrågasätt inte hans övriga prylar okej?! *slap*
han vill bara veta hur han ska placera sina högtalare, övriga tips och idéer är tydligen inte alls uppskattade av trådstartaren

respektera det nu, vi vill ju inte att Alexlindgren ska börja *cry*

shadowfire
2008-09-15, 00:15
lol, skön tråd.

1) om trådskaparen vill ha tips på bara en enda sak, så skriv det då för f-n.
2) låt bli att vara otrevlig mot de som faktiskt försöker hjälpa dig
3) astrodog, jag blir imponerad av din förmåga att se detaljer, var tvungen att kolla så du hade rätt.
4) ledsen o säga det, men frågan i sig låter som en kungfråga på minhembio.com för någon som har ett par rejäla frontar o undrar var de ska stå i förhållande till ljudbild. Här snackar vi dock ett par tunna högtalare som mer fungerar som sat's, på en byrå med pojkkalsonger. Var de ska stå? Låt de stå på byrån med pojkkalsonger.

Alexlindgren
2008-09-15, 07:27
lol, skön tråd.

1) om trådskaparen vill ha tips på bara en enda sak, så skriv det då för f-n.
2) låt bli att vara otrevlig mot de som faktiskt försöker hjälpa dig
3) astrodog, jag blir imponerad av din förmåga att se detaljer, var tvungen att kolla så du hade rätt.
4) ledsen o säga det, men frågan i sig låter som en kungfråga på minhembio.com för någon som har ett par rejäla frontar o undrar var de ska stå i förhållande till ljudbild. Här snackar vi dock ett par tunna högtalare som mer fungerar som sat's, på en byrå med pojkkalsonger. Var de ska stå? Låt de stå på byrån med pojkkalsonger.

Jag förlorar fan tron på det här forumet.

bertbert
2008-09-15, 07:35
Det verkar som de flesta som svarar är okunniga om både akustik och forumvett.

Några tips, som kanske kan underlätta;


Sätt inte högtalarna för nära ett hörn, om du kan undvika det. Det förändrar klangen på ett icke önskvärt sätt.
Försök placera dem något bredare än du har gjort nu. Du vill idealt ha 44-48 graders vinkel i spetsen av triangeln som bildas mellan lyssningsplats och högtalaren. (Spetsen riktad mot dig)
Undvik att sätta högtalarna allt för högt ovanför öronhöjd. Om du måste göra det av estetiska eller praktiska skäl, vinkla ner dem något.
Det är inte så viktigt som man kan tro att bilden centreras mellan högtalarna. Våga vara osymmetrisk!


Hoppas ovanstående kan vara till nytta.

Scratch89
2008-09-15, 07:46
Du har ju faktiskt fått svar av flera stycken. Tacka dem (oss) istället för att säga att du tappat tron på folk bara för att forumtroll härjar i tråden.

Durre
2008-09-15, 07:57
Vilket BS det är här, aja. ALEX! Nu står högtalarna lite för tätt till varandra, jag tror (eller garanterar) att du får bättre ljud om dem är lite längre i från varandra. Men då skulle en ny TVbänk krävas och det kanske du inte hade tänkt köpa, annars har dem som de står, men ljudet kanske inte blir lika "spritt" men de är väl minimalt egentligen.

hahavaffan
2008-09-15, 09:05
ifrågasätt inte hans övriga prylar okej?! *slap*
han vill bara veta hur han ska placera sina högtalare, övriga tips och idéer är tydligen inte alls uppskattade av trådstartaren

respektera det nu, vi vill ju inte att Alexlindgren ska börja *cry*Jag är bara nyfiken, och det var en ärlig fråga. Jag får väl ställa frågan på Minhembio istället.

hultman
2008-09-15, 09:23
Det kommer nog inte spela någon större roll om du gör dig besväret att optimera högtalarnas position. Låt dem stå kvar eller, om du nu funderar på subwoofer, köp större högtalare.

Salus
2008-09-15, 09:27
För att svara på din fråga:

Nej jag tror inte det blir bra.

astrodog
2008-09-15, 09:37
Det verkar som de flesta som svarar är okunniga om både akustik och forumvett.

Några tips, som kanske kan underlätta;


Sätt inte högtalarna för nära ett hörn, om du kan undvika det. Det förändrar klangen på ett icke önskvärt sätt.
Försök placera dem något bredare än du har gjort nu. Du vill idealt ha 44-48 graders vinkel i spetsen av triangeln som bildas mellan lyssningsplats och högtalaren. (Spetsen riktad mot dig)
Undvik att sätta högtalarna allt för högt ovanför öronhöjd. Om du måste göra det av estetiska eller praktiska skäl, vinkla ner dem något.
Det är inte så viktigt som man kan tro att bilden centreras mellan högtalarna. Våga vara osymmetrisk!


Hoppas ovanstående kan vara till nytta.

Föreslår du refererar någon som faktiskt undersökt ämnet. I.e. http://www.silcom.com/~aludwig/Room_acoustics.html

A common misconception is that resonances can be eliminated by curving the walls. As an extreme example, this figure [43 kb] compares the resonant frequencies of a cubical room, and a spherical room, of the same volume. The frequencies are similar. For more details see Resonances in a Spherical Cavity

Med tanke på att han inte ens kan vara i närheten av ett hörn med nuvarande möblering, så kommer ovanstående citat vara ett fint exempel för varför det kvittar var han ställer dem, speciellt för högre frekvenser. För lägre frekvenser kan det uppenbarligen finnas goda anledningar att ställa högtalarna i ett hörn, eller direkt i örat.

mangs
2008-09-15, 09:58
Det enklaste och biliiagste tipset för denna set up borde vara att placera högtalarna en bit från bakväggen, dels för att högtalare generellt inte gillar att stå kloss mot vägg men framför allt för att du kommer slippa den tråkiga reflexen från TV-bänken.

Denna reflex kommer bli väldigt förödande då den dels kommer vara stark, hårt material och nära högtalaren. Dvs, det ljud som skickas från högtalarelementet kommer komma med en nästan lika hög amplitud och med mkt liten tidsfördröjning. Eftersom det dessutom pga längre sträcka till dina öron jämfört med direktljudet kommer det pga fasförskjutning släcka ut vissa frekvenser så att utöver att ljudet grumlar ihop sig så kommer du även få en ojämn frekvensgång.


Sedan kan du även lattja runt lite med invinklingen av högtalarna. OM du bryr dig om hur det låter mer än det ser ut så testa olika grader från -30,-15,0,15,30,45 och lyssna på musik i lyssningspositionen i ett mörkt rum eller med slutna ögon och försök avgöra vad som låter bäst.


Skall du bara ha systemet för att höra musik så spelar tipsen ovan knappt någon roll men om du vill lyssna på musik etc i en lysssningsposition så kan tipsen ovan på bara någon minut ge dig en betydligt bättre upplevelse.

Försök även se till att din lyssningsposition är lite längre från högtalarna än de har mellan varandra. Rita upp en liksidig triangel och föräng avståndet till din position ca 30-40 cm och börja där. Var inte rädd för att flytta runt lite och seom det hjälper. Små flyttar på huvudet eller högtalaren kan ge stora skillnader ljudmässigt.

En korrekt placerad lyssningsposition och anläggning för 10K kommer ofta låta bättre än en anläggning för 100K som placerats felaktigt.

Sir Anselm
2008-09-15, 10:08
Concept 1 går utmärkt att ha mot vägg, så det behöver du inte tänka på. Kan t.o.m. vara bra att ha dem så, det kan nämligen gen en liten höjning i basen.

Att sätta upp dem på väggen är dock troligen ingen bra idé, visserligen vore det bra att få mer bredd på högtalarna, men då kommer den högra hamna i hörnet vilket kommer gör att det kommer bli ett icke-homogent ljud.

Men att ha högtalarna högre upp kan bli konstigt, fast kollar du på film kan det ju vara bra att ha högtalarna "i våg" med tv:n. Så för film, upp med dem, för musik, låt stå, fast helst försök få ner dem ytterligare.

mangs
2008-09-15, 10:28
Visst kan små högtalare (jag generaliserar vilt) ha lite glädje av ett tillskott av lägre frekvenser (bas och detta får de ju genom placering nära vägg, golv hörn men man skall då ha i åtanke att denbas man får är ganska bumlig. Sedan är det ju lite grand upp till hur filtret i högtalaren är designad. Har de kompenserat för baffelsteget (dvs, sänkt känsligheten för frekvenser ovanför detta inträffar för den specifika designen) skall de inte placeras nära vägg.

Sedan kan man ju fundera till var den förstärkta basen kommer ifrån om man placerar högtalaren längs väggen? Den kommer ju inte från högtalaren utan från det faktum att de lägre frekvenserna som i vanliga fall försvinner bakom högtalaren istället reflekteras mot bakväggen och kommer mot lyssnaren tids/fas-förskjutet vilket ju kommer grumla ner ljudbilden och får en väldigt bumlig bas. Blir ljudet alldeles för ljust utan vägg-stödet så flytta bak dem igen men i detat fallet är det nog för mig ett bättre alternativ att justera detta på elektrisk väg genom att använda bas-kontrollen.


Jag vet inte hur Dali 1 låter nära vägg men mitt problem med den ursprungliga setupen var att ljudet reflekteras direkt i bänken vilket aldrig är bra. När amnplacerar en högtalare skall man undvika tidiga reflexer och denna kommer vara rent förödande, om du vill ha det kvar som du har det nu så placera i så fall något mjukt på bänken så att reflektioner blir mindre.

bertbert
2008-09-15, 10:35
Föreslår du refererar någon som faktiskt undersökt ämnet. I.e. http://www.silcom.com/~aludwig/Room_acoustics.html



Med tanke på att han inte ens kan vara i närheten av ett hörn med nuvarande möblering, så kommer ovanstående citat vara ett fint exempel för varför det kvittar var han ställer dem, speciellt för högre frekvenser. För lägre frekvenser kan det uppenbarligen finnas goda anledningar att ställa högtalarna i ett hörn, eller direkt i örat.

Med tanke på våglängderna vid låga frekvenser är den högra högtalaren att betrakta som hörnplacerad i praktiken. Det kommer, oavsett vad du tror, att ge ett bidrag som inte är önskvärt om högtalaren i fråga inte är designad för det.

Hörnplacering påverkar i detta fall även relativt höga frekvenser, vilket beror på att det är en liten högtalare med låg riktverkan. Detta för att väggreflexen från höger vägg kommer att ge ett betydande bidrag.

Baffelsteget bör ju vara optimerat för väggplacering på Dali tänkt rätt när de gjort den lilla högtalaren, men det vet jag inte hur det ligger till med.

PowPow
2008-09-15, 11:35
Ursäkta mitt aggresiva svar, men jag tänker inte köpa några stativare. Frågan är, kommer ljudet bli bättre/oförändrat om jag sätter högtalarna bredvid tv:n och vinklar dom nedåt mot sängen?


Du har redan ett par stativhögtalare. Om än ett par ganska klena sådana.

Och vad fanken blir du så irriterad över att folk försöker hjälpa dig? Visst, du frågade inte om eventuella byten, men om man ser en möjlighet för dig att få bättre ljud utan att behöva betala mer pengar, så är det väl knappast oförskämt att ge dig just det tipset.

Högtalarna väger inte många kilon. Testa sätta dem på de olika ställena du funderar på att ha dem, och lyssna själv.

Litecore
2008-09-16, 02:28
maskeringstejp är hifi-twekarens bästa vän när det gäller att lista ut hur högtalarna
ska stå för att låta så bra som möjligt där du har sweetspot i soffan/sängen/fotöljen :)

fick jag en krona för varje timme jag legat på golvet med måttstock och jobbat med
vinklar och avstånd från bänk samt vägg skulle jag kunna finansierat ett mindre u-land

Sir Anselm
2008-09-16, 08:17
Visst kan små högtalare (jag generaliserar vilt) ha lite glädje av ett tillskott av lägre frekvenser (bas och detta får de ju genom placering nära vägg, golv hörn men man skall då ha i åtanke att denbas man får är ganska bumlig. Sedan är det ju lite grand upp till hur filtret i högtalaren är designad. Har de kompenserat för baffelsteget (dvs, sänkt känsligheten för frekvenser ovanför detta inträffar för den specifika designen) skall de inte placeras nära vägg.

Sedan kan man ju fundera till var den förstärkta basen kommer ifrån om man placerar högtalaren längs väggen? Den kommer ju inte från högtalaren utan från det faktum att de lägre frekvenserna som i vanliga fall försvinner bakom högtalaren istället reflekteras mot bakväggen och kommer mot lyssnaren tids/fas-förskjutet vilket ju kommer grumla ner ljudbilden och får en väldigt bumlig bas. Blir ljudet alldeles för ljust utan vägg-stödet så flytta bak dem igen men i detat fallet är det nog för mig ett bättre alternativ att justera detta på elektrisk väg genom att använda bas-kontrollen.


Jag vet inte hur Dali 1 låter nära vägg men mitt problem med den ursprungliga setupen var att ljudet reflekteras direkt i bänken vilket aldrig är bra. När amnplacerar en högtalare skall man undvika tidiga reflexer och denna kommer vara rent förödande, om du vill ha det kvar som du har det nu så placera i så fall något mjukt på bänken så att reflektioner blir mindre.

Well, jag skrev ju faktist KAN vara bra. Dessutom skriver de på Hifiklubben att det går utmärkt att ha dem mot vägg, om det trots detta blir sämre att ha dem mot vägg, då borde man faktiskt inte köpa saker där överhuvudtaget.

Själv har jag stativare som uttryckligen är designade för att stå mot vägg, och de spelar bättre än många golvare jag lyssnat på... på alla sätt... i alla prisklasser faktiskt.

Men skitsamma, jag tror nog trådskaparen kan sätta högtalarna på precis det sättet han tycker att det blir snyggast helt enkelt, tvivlar på att han kommer märka någon större skillnad, och det menar jag inte som någon diss mot honom, utan mer att jag faktiskt inte tror att det blir så stor skillnad i detta fall... Så kör! Släng upp dem på väggen! :D

mangs
2008-09-16, 08:18
fick jag en krona för varje timme jag legat på golvet med måttstock och jobbat med
vinklar och avstånd från bänk samt vägg skulle jag kunna finansierat ett mindre u-land

:D

Men visst har du fått ut mycket av det? Förutom ont i knäna?

Litecore
2008-09-16, 10:39
:D

Men visst har du fått ut mycket av det? Förutom ont i knäna?
nu kommer jag låta som farbror barbro här, men det är helt sjukt vad 5mm
snett innåt vänster gör för ljudet! dock främst för tvåkanals musik såklart :)

-

snor en bild från audio pros hemsida samt lite text som hjälp på traven, alex !

http://img.photobucket.com/albums/v335/Litecore/placement_hifi.jpg

När du ska placera dina högtalare, utgå från lyssnarplatsen. Placera dina högtalare från varandra
på motsatta väggen. Den grundläggande regeln vid högtalarplacering är triangeln. Distansen från
dig till varje högtalare ska vara längre än distansen mellan högtalarna. Detta ger en god ljudbild.

Genom att rikta in dina högtalare mot lyssningsplatsen kan du ofta bredda ljudbilden.
Experimentera för att få bästa resultat! :thumbup:

Sir Anselm
2008-09-16, 12:38
OK, så för att sammanfatta:

Trådskaparen ska alltså köpa nya högtalare, ny tv/stereo-bänk, antagligen möblera om i rummet samt se över sin skrivare?

Ha ha...

Allvarligt, sätt du upp högtalarna på väggen om det är där du vill ha dem. Placeringen just nu är ändå inte i närheten av att följa några slags akustiska "regler" och det känns inte heller som att det är det du är ute efter? Jag tolkar det mer som: Ok, här är högtalarna, här är tv:n, jag vill kunna slölyssna lite på mina mp3:or och köra filmljud genom högtalarna, är det skitkass att sätt upp högtalarna på väggen?

Svar Nja, de beror på vad du har för krav, men från min uppfattning, som jag skapar enbart genom fördomar och generaliseringar, så har du inte så stora krav. Att i detta läget börja prata om att mäta vinklar känns helt enkelt som overkill... No offence!! :D

mangs
2008-09-17, 09:11
Det enklaste för honom borde ändå vara att flytta fram dem i framkant på bänken. :)

Sir Anselm:
Jag läste först nu ditt förra svar till mig, Visst finns det högtalare som är designade till att stå nära en bakvägg men enligt mitt sätt att se det är det en rejäl kompromiss för att de lättare skall placeras i möblerade rum. En högtalare som placeras på väg kommer förstärka basfrekvenserna och få ett lite bumligar och odistinkt ljud. Genom att inte kompensera för baffelsteget kan man trots detta hålla en jämn frekvenskurva. Som sagt, detta kan fungera men om det bara är ljudkvalié som gäller så skall högtalarna designas för att stå fritt och då gärna ha en meter eller mer till alla väggar + givetvis absorbenter,reflektorer på väggar,golv och tak. Detta kan ge ett enormt lyft på ludet även med ett billigare system. Tillskillnad från att tex köpa en exotisk signalkabel för 2000kr som mer elelr mindre bara ger dig en snyggare kabel men med samma funktion.

OM TS bara vill höra musiken och inte bryr sig så kan han med fördel placera dem längs väggen då det är snyggare men om han eftersträvar bäst ljud så är aldrig en placering på väg att föredra. Enda undantaget här är om man använder in-wall högtalare designade för ändamålet men då krävs egentligen en låda i väggen för att det skall bli bra och dessutom blir sterobilden lite keff beroende på IF (infinite baffle).

Sir Anselm
2008-09-17, 09:36
Sir Anselm:
Jag läste först nu ditt förra svar till mig, Visst finns det högtalare som är designade till att stå nära en bakvägg men enligt mitt sätt att se det är det en rejäl kompromiss för att de lättare skall placeras i möblerade rum. En högtalare som placeras på väg kommer förstärka basfrekvenserna och få ett lite bumligar och odistinkt ljud. Genom att inte kompensera för baffelsteget kan man trots detta hålla en jämn frekvenskurva. Som sagt, detta kan fungera men om det bara är ljudkvalié som gäller så skall högtalarna designas för att stå fritt och då gärna ha en meter eller mer till alla väggar + givetvis absorbenter,reflektorer på väggar,golv och tak.

Ha ha, undrar vad han som konstruerade mina högtalare skulle säga om ditt resonemang... Mina högtalare kom med en mycket exakt angivelse om hur de skulle placeras, tätt mot dämpad bakvägg, c:a 50 cm över golvet och med ganska kraftig invinkling. Förstärkningen av basen är nämligen beräknad och hanterad i konstruktionen, du får alltså sämre ljud om du ställer dem fritt.

Jag kan dessutom lova dig att det inte finns någon "bumlig" bas i dem, trots att de med lätthet spelar ner mot 33Hz...

mangs
2008-09-18, 12:29
Ha ha, som jag sade så finns det högtalare som är byggda för att placeras mot bakvägg men att de är gjorda på det sättet enbart pga att de blir mer lättplacerade samt enklare att konstruera filter till. Dock kvarstår fakta att basförstärkningen som du får från bakväggen hade låtit bättre om den kommit från högtalaren själv och att man kompenserat för baffelsteget i filtret.


Nämn någon seriös högtalare som är byggd för ljudkvalité före design som är vägghängd och inte fristående? Nämn dock inte Carlssons oa 52or.

Bryr man sig inte om ljudet kan man hänga upp dem på väggen eller liknande och det kan ju trådskaparen göra, jag har ingenting emot detta men generellt sätt blir ljudet bättre när högtalarna kommer bort från bakväggen. Det jag anmärkte på i början och som jag fortfarande står fast vid är att om de står bak på bänken så kommer ljudvågorna direkt reflekteras i bänken vilket inte är bra, hur de än är designade.

Sir Anselm
2008-09-18, 14:14
Nämn någon seriös högtalare som är byggd för ljudkvalité före design som är vägghängd och inte fristående? Nämn dock inte Carlssons oa 52or.


Vet knappt om jag vågar, i vissa kretsar ser man rött så fort de nämns, men okej: Ino Audio piP och piPs

Uttryckligen enbart konstruerade efter bästa möjliga ljud. Design finns inte i hans huvud. I hans ganska nylanserade "kommersiella" högtalare, Guru, har dock en industridesigner fått vara med. Hade det varit möjligt att få bättre ljud ur dem genom att konstruera dem för att stå fritt hade han gjort det, iallafall enligt honom själv, och jag litar på honom.

Har du inte hört dem borde du försöka få en chans att göra det...


Bryr man sig inte om ljudet kan man hänga upp dem på väggen eller liknande och det kan ju trådskaparen göra, jag har ingenting emot detta men generellt sätt blir ljudet bättre när högtalarna kommer bort från bakväggen. Det jag anmärkte på i början och som jag fortfarande står fast vid är att om de står bak på bänken så kommer ljudvågorna direkt reflekteras i bänken vilket inte är bra, hur de än är designade.

Jo, i just det här fallet kan jag tänka mig att det inte direkt blir någon positiv effekt av att sätta dem mot väggen, är dock inte heller säkert att det blir sämre, det beror helt enkelt på hur de är konstruerade.

Reflexen i bänken har du helt klart rätt i...