handdator

Visa fullständig version : Varför andfådd vid förkylning?


skaparn
2008-09-14, 11:48
Just nu är jag förkyld, på allvar. Ont i halsen och snorig men för tillfället feberfri. Jag cyklade just ner till stan ett ärende och funderade på varför jag (man?) har så fruktansvärt dålig kondition när jag är förkyld. Minsta ansträngning gjorde att jag började andas frekvent och det kändes även som att jag inte riktigt kunde ta så djupa andetag.

Att det har med virusinfektionen råder det väl inga tvivel om men jag tänkte kolla om någon vet vilka mekanismer som ligger bakom denna konditionsförsämring?


Förlåt mig den fula trådtiteln, men jag ville få in allt men inte göra den för lång.

omnibus
2008-09-14, 12:10
Väntar också på svar, sitter här och snörvlar och tycker synd om mig själv...har inte tränat sen i torsdags :(

Eddie Vedder
2008-09-14, 12:40
Jag är också lite förkyld nu, andningsvägarna är ju tilltäppta så det är ju EN förklaring som känns ganska logisk till att man måste andas häftigare.

Mindre syre per andetag kräver ju mer andetag för lika mycket syre.:)

skaparn
2008-09-14, 12:47
Jag är också lite förkyld nu, andningsvägarna är ju tilltäppta så det är ju EN förklaring som känns ganska logisk till att man måste andas häftigare.

Mindre syre per andetag kräver ju mer andetag för lika mycket syre.:)

Menar du alltså att det förutom att näsan är täppt är något slags slemlager som skulle hindra syreupptagningen mer än de direkt mekaniska hindren i luftvägarna?

Timme
2008-09-14, 12:51
Jag med blir mycket lätt andfådd när jag är förkyld. Hjärtat slår snabbt för minsta ansträngning. Inte alls som när jag är frisk.

Eddie Vedder
2008-09-14, 12:55
Menar du alltså att det förutom att näsan är täppt är något slags slemlager som skulle hindra syreupptagningen mer än de direkt mekaniska hindren i luftvägarna?

Jag vet inte hur just du känner dig men jag upplever att hela luftvägarna är igentäppta. Inte bara snorig näsa utan tjock och täppt hela vägen upp och även andningen med munnen är "mindre effektiv".

Sedan är det en allmän trötthet i hela kroppen som påverkar också tror jag. Man är tröttare helt enkelt, kroppen jobbar för att bli frisk och all övrig aktivitet blir ju bara ytterligare påfrestningar. Ett jäkla skit är det i alla fall.*gah!*

Tolkia
2008-09-14, 13:20
Menar du alltså att det förutom att näsan är täppt är något slags slemlager som skulle hindra syreupptagningen mer än de direkt mekaniska hindren i luftvägarna?
Det är, tror jag, inte snoret som är primärorsaken till stoppet i näsan, utan att slemhinnorna är svullna, varför hela passagen blir trängre. Mediciner mot nästäppa (t.ex. näsdroppar) löser inte upp snor, utan dämpar svullnaden.

skaparn
2008-09-14, 13:26
Det är, tror jag, inte snoret som är primärorsaken till stoppet i näsan, utan att slemhinnorna är svullna, varför hela passagen blir trängre. Mediciner mot nästäppa (t.ex. näsdroppar) löser inte upp snor, utan dämpar svullnaden.

Ja, så långt är jag med, med orsakar min andnöd? För även om jag tar nässpray och det känns som att jag är öppnare än öppnast tycker jag mig fortfarande ha lika lätt för att bli andfådd.

Tolkia
2008-09-14, 13:35
Jag borde läsa på mer om förkylningar, men jag tror att nässprayen bara verkar lokalt, d.v.s. i näsan, men att svullnaden sträcker sig längre ner, och kanske också att luftrören drar ihop sig (det beror säkert lite på vilket slags snuva man har också). Det märker du inte av så länge du gör absolut ingenting, men så fort du gör något som kräver lite mer luft märker du att du inte kan s.a.s. "kompensera" på samma sätt som vanligt. Men det här är förmodligen bara en delorsak.

Yankeee
2008-09-14, 13:36
Det är, tror jag, inte snoret som är primärorsaken till stoppet i näsan, utan att slemhinnorna är svullna, varför hela passagen blir trängre. Mediciner mot nästäppa (t.ex. näsdroppar) löser inte upp snor, utan dämpar svullnaden.

I och med att man blir andfådd efter typ tre sekunders minimal ansträngning när man i den formen jag antar att skaparn är i nu så handlar det om något helt annat än att slemhinnor är svullna. Det går alldeles för snabbt för att det skulle handla om någon slags syrebrist.

Ostrom
2008-09-14, 16:06
Märkte nu på min hockeyträning igår att allt vad kondition hette var som bortblåst efter en veckas förkylning + feber... kan tillägas att jag bara är lite snuvig nu.

grimfish
2008-09-14, 17:09
Att andningsvägarna är tilltäppta påverkar i normalfallet inte konditionen såvida man inte har en lungsjukdom eller om det rör sig om högintensiv träning på elitnivå.

Jag gissar att de främsta anledningarna till försämrad kondition är att vissa ämnen förmodligen dämpar hjärnaktiviteten samt att många virusinfektioner sätter sig i musklerna.

skaparn
2008-09-14, 19:16
Med tanke på hur förkylningar påverkar BNP känns det som att vi som samhälle(n) inte avsatt tillräckligt med resurser för att verkligen råda bot på det här. Näst efter fred på jorden så önskar jag mig en förkylningsfri värld.

Desiato
2008-09-14, 22:04
kommer man tillbaka snabbare efter 1-2 veckors rejäl förkylning om man hade väldigt bra kondis innan? eller börjar man om från noll?

skaparn
2008-09-15, 00:42
kommer man tillbaka snabbare efter 1-2 veckors rejäl förkylning om man hade väldigt bra kondis innan? eller börjar man om från noll?

Från noll. Det finns många elitidrottsmän som sett hela sin karriär slås i spillror av en enda förkylning eftersom den utraderar allt man under åren byggt upp.

the_cube
2008-09-15, 03:29
Skojar du eller?

Man tappar som elitidrottare max 10% på 2 veckors totalvila.

Grubben
2008-09-15, 07:19
Ut ur träningsbubblan grabbar.

http://www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp?CategoryID=25922&PreView=

http://sv.wikipedia.org/wiki/F%C3%B6rkylning

Eddie hade den bästa egen-förklaringen som vanligt , intressant analyseringsförmåga.

Yankeee
2008-09-15, 08:40
Ut ur träningsbubblan grabbar.

http://www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp?CategoryID=25922&PreView=

http://sv.wikipedia.org/wiki/F%C3%B6rkylning

Eddie hade den bästa egen-förklaringen som vanligt , intressant analyseringsförmåga.

Dina länkar visar inget som folk inte vet. Sätt dig in i diskussionen och försök förstå vad som är skrivet istället för att posta intetsägande länkar.

mangs
2008-09-15, 11:37
Vid en förkylning av en virusinfektion brukar jag främst märka detta pga halsont och att småsaker som att gå i trappan höjer pulsen markant och att återhämtningen blir långsammare. Exakt vad detta beror på vet jag inte men det skulle kunna vara ett sätt för kroppen att tala om för dig att du skall ta det lugnt och inte anstränga dig i onödan. Har kroppen redan fullt upp med att kurera dig så har den en inte full kraft över för annat så som kondition, muskelbygge mm. Jämför med en bil och AC, slår du på ACn drar den mer bensin och har ändå färre hästkrafter över till att dra bilen framåt.


Det intressanta i det hela är att dagarna före det slår ut så brukar jag och andra med mig kunna göra ett kanonpass, vad beror detta på?Infektionen är ju då redan på plats i kroppen men kan det vara för att kroppen mobiliserar kraft för att ta hand om virusangreppet och just i detta tillfälle så kan man använda denna kraft till träning men till följd att man får svårare att snabbt återhämta sig när man väl blir sjuk. För detta är ju ofta fallet, Man gör ett kanonpass, insjuknar och sedan blir det en lång och envis förkylning.

Zorgus
2008-09-15, 12:15
Hittade följande, som kan bringa lite klarhet i denna fråga:

http://www.svenskidrottsmedicin.se/fyss/artiklar/infe.html

mangs
2008-09-15, 14:23
Tack för länken, den var intressant men besvarade inte exakt det som var frågeställningen i denna tråden.

Zorgus
2008-09-15, 14:49
Från artikeln:

"Den muskulära och kardiopulmonella prestationsförmågan är nedsatt vid flertalet infektioner, i synnerhet om infektionen är förenad med feber. Detta beror på en vid infektioner normal omställning av ämnesomsättningen och blodcirkulationen, som bland annat. leder till minskad muskelmassa."

Här framgår det ju att det handlar om ämnesomsättning och blodcirkulation, det är väl svar nog. Fast frågeställaren kanske ville ha mer detaljerad information, då kan jag inte hjälpa till.

mangs
2008-09-15, 15:39
OK, jag läste det. Dock vet jag inte om det fullständigt besvarar varför man känner sig som om konditionen är 14 gånger sämre när man tex gått upp för en trappa men det kanske den gör. Om det "bara" är blodcirkulationen och ämnesomsättningen som avgör detta så borde det vara enkelt att simulera.

En teori som jag länge haft är att vältränade överlag lider mer när de är fökylda jämfört med en soffpotatis. Dvs de har ondare och mår sämre. Min teori baserades på just det faktum att de mår procentuellt längre ifrån hur de normalt mår medan soffpotatisen känner mindre skillnad på tillstånden. Mängden muskler som skall syresättas borde ju även påverka. Intressant är detta ämne hur som helst. Skulle gärna vilja ha reda på varför många upplever en boost dagarna innan det hela bryter ut.

skaparn
2008-09-15, 18:20
Hittade följande, som kan bringa lite klarhet i denna fråga:

http://www.svenskidrottsmedicin.se/fyss/artiklar/infe.html

Tackar! Mycket intressant text.

Semiramis
2008-09-15, 19:29
En teori som jag länge haft är att vältränade överlag lider mer när de är fökylda jämfört med en soffpotatis. Dvs de har ondare och mår sämre. Min teori baserades på just det faktum att de mår procentuellt längre ifrån hur de normalt mår medan soffpotatisen känner mindre skillnad på tillstånden. Mängden muskler som skall syresättas borde ju även påverka. Intressant är detta ämne hur som helst. Skulle gärna vilja ha reda på varför många upplever en boost dagarna innan det hela bryter ut.Eller också mår man sämre för att man inte får träna. Även en förkylning som inte känns så jobbig i sig blir ju mentalt jobbig. Och inga endorfiner att trösta sig med.

skaparn
2008-09-15, 19:39
En teori som jag länge haft är att vältränade överlag lider mer när de är fökylda jämfört med en soffpotatis. Dvs de har ondare och mår sämre. Min teori baserades på just det faktum att de mår procentuellt längre ifrån hur de normalt mår medan soffpotatisen känner mindre skillnad på tillstånden. Mängden muskler som skall syresättas borde ju även påverka. Intressant är detta ämne hur som helst. Skulle gärna vilja ha reda på varför många upplever en boost dagarna innan det hela bryter ut.

Ja, jag blir förbannad på de som inte tränar ibland. Man tar några värktabletter om dagen och på en vecka är man frisk igen och kan återgå till vetelängden och att gå på krogen om helgerna. De förlorar noll och intet, GAAHAAAAA1! Jag blir vansinnig.

Troll
2008-09-16, 21:21
ett sätt för kroppen att tala om för dig att du skall ta det lugnt och inte anstränga dig i onödan. Kroppen har redan fullt upp med att kurera dig så har den en inte full kraft över för annat så som kondition, muskelbygge mm.


+1 Detta är vad jag skulle säga orsaken är.

tsp
2008-09-17, 03:53
Jag är i princip kroniskt täppt i näsan, kan det vara skälet till att jag har svårt för att utveckla bättre kondition?

Jag andas i princip alltid endast genom munnen och att andas genom näsan överhuvudtaget vid konditionsträning skulle ge mig syrebrist och akut fall i skogen.

Yankeee
2008-09-17, 04:56
Jag andas i princip alltid endast genom munnen och att andas genom näsan överhuvudtaget vid konditionsträning skulle ge mig syrebrist och akut fall i skogen.

Man andas generellt inte genom näsan vid konditionsträning.

Sparven från Minsk
2008-09-17, 06:37
Man andas generellt inte genom näsan vid konditionsträning.

Jag andas då alltid in genom näsan och ut genom munnen.

Vid förkylning blir jag snabbt anfådd bara genom att gå upp i en trapp. Helt sjukt ;)

Tolkia
2008-09-17, 06:47
Jag är i princip kroniskt täppt i näsan, kan det vara skälet till att jag har svårt för att utveckla bättre kondition?
Nej. Om inte din nästäppa beror på en sjukdom som också påverkar cirkulationen. Du kan ju andas genom munnen utan problem och den vägen kommer ju tillräckligt med syre också ner.

Yankeee
2008-09-17, 11:35
Jag andas då alltid in genom näsan och ut genom munnen.


80-90% av max HR och du andas in genom näsan och ut genom munnen?

skaparn
2008-09-17, 11:41
80-90% av max HR och du andas in genom näsan och ut genom munnen?

M-M-Men... Mr Miyagi sa ju ...

Sparven från Minsk
2008-09-17, 13:10
80-90% av max HR och du andas in genom näsan och ut genom munnen?

Trodde vi snackade konditionsträning?
80-90 % av max HR låter som ett högt tempo för "normal" konditionsträning som brukar anses vara ett långvarigt submaximalt arbete. Så ja, jag andas in genom näsan och ut genom munnen vid konditionsträning.

Men visst, på 90 % av max HR blir det svårt att andas in genom näsan och ut genom munnen.

Yankeee
2008-09-17, 13:25
Trodde vi snackade konditionsträning?


Ja. Vars vill du komma?

Sparven från Minsk
2008-09-17, 13:31
Ja. Vars vill du komma?

Att du skrev "Man andas generellt inte genom näsan vid konditionsträning." Och jag sa då att jag alltid andas in genom näsan vid konditionsträning. Du lät som att det var en omöjlighet.

Så jag vill komma att man visst kan andas genom näsan vid konditionsträning, percis som jag alltid gör :) Dock kanske lite väl svårt vid 80-90 % av max HR.
Och för att komma tillbaka till tråden, så känns det mycket mer ansträngt vid förkylning.

Yankeee
2008-09-17, 13:41
Att du skrev "Man andas generellt inte genom näsan vid konditionsträning." Och jag sa då att jag alltid andas in genom näsan vid konditionsträning. Du lät som att det var en omöjlighet.

Så jag vill komma att man visst kan andas genom näsan vid konditionsträning, percis som jag alltid gör :)

Jag trodde helt enkelt inte att det var någon som sysslade med stavgång på forumet.

Sparven från Minsk
2008-09-17, 13:57
Jag trodde helt enkelt inte att det var någon som sysslade med stavgång på forumet.

Tror gör man i kyrkan ;)
Alla maxar inte på sina konditionspass.

jwzrd
2008-09-17, 14:01
Tror gör man i kyrkan ;)
Alla maxar inte på sina konditionspass.

Ber är vad troende gör i kyrkan.

Konditionsträning med syfte att faktiskt förbättra konditionen brukar väl ändå innebära ett ganska stort bytande av luft? Är det inte vanlig random fettförbrännande träning du menar där det räcker att andas genom näsan?