handdator

Visa fullständig version : Om du vill överleva en flygkrash / tågkrash. Vad skulle du göra?


Farzan
2008-09-14, 00:25
Hej alla teoretiker! Nu får ni chansen att använda skallen lite och försöka förklara varför du skulle göra som du skulle. Vi har två scenarion.

Scenario ett: Ett flygplan är på väg neråt. Motorn har dött och du kommer att krasha. Om piloten lyckas så kan han dämpa fallet men det betyder inte att alla överlever.

För det första, vart i planet skulle du vilja sitta? Längst fram, mitten eller längst bak? Vill du vara vänd med ansiktet fram, alltså mot marken, eller vill du sitta med ryggen mot istället. Skulle du stå? Skulle du hålla i något? Använd fantasin! Skulle du ta på dig flytvästen även om du krashade i land?


Scenario två:
Du är i ett tåg och tåget kommer att krascha. Vad skulle du göra för att på bästa möjliga sätt minska skadan?


Jag sitter fortfarande och funderar så jag väntar med mitt svar.

Dissector
2008-09-14, 00:32
Jag vet inte om jag missar poängen med din frågeställning nu, men, är det inte så enkelt att man helst skulle försöka följa säkerhetsinstruktionerna om hur man ska placera sig vid en eventuell krash? Spänna fast säkerhetsbältet, luta sig framåt och täcka huvudet och allt det där? De är ju utformade efter hur man har som störst chans att överleva.

Var jag tråkig nu? :/

Farzan
2008-09-14, 00:34
Jag vet inte om jag missar poängen med din frågeställning nu, men, är det inte så enkelt att man helst skulle försöka följa säkerhetsinstruktionerna om hur man ska placera sig vid en eventuell krash? Spänna fast säkerhetsbältet, luta sig framåt och täcka huvudet och allt det där? De är ju utformade efter hur man har som störst chans att överleva.

Var jag tråkig nu? :/

Hahaha, ja lite faktiskt men jag gillar dig ändå. :) Du har faktiskt rätt.

Men säkerhetsinstruktionerna säger dock inte vad du skulle göra i ett tåg eller vart i planet du sitter bäst.

Kan någon förklara varför man sitter med ansiktet fram i ett flygplan? Det känns som att det vore säkrare att sitta med ryggen fram istället för när du krashar åker du in i den mjuka sidan av din egen stol först istället för baksidan av stolen framför. Eller tänker jag fel nu?

Huffo the A-LagaRe
2008-09-14, 00:41
I tågscenariot skulle jag ha ihjäl massor med folk och lägga dem omkring mig likt en mur av kött vilken skulle komma att skydda mig mot alla faror.

I flygplanet skulle jag kapa detoch köra in i något berg elelr skit så att alla dog.

Musselbank
2008-09-14, 00:47
...
Kan någon förklara varför man sitter med ansiktet fram i ett flygplan?

Antagligen en komfortfråga :thumbup:

Farzan
2008-09-14, 00:47
I tågscenariot skulle jag ha ihjäl massor med folk och lägga dem omkring mig likt en mur av kött vilken skulle komma att skydda mig mot alla faror.

I flygplanet skulle jag kapa detoch köra in i något berg elelr skit så att alla dog.

Hahaha! :)

Jag älskar tågscenariot, för även om den är liiiite blodig så är den onekligen väldigt effektiv! :)

You sir, are a genius!

flowster
2008-09-14, 00:50
Flygplanskrasch: Spelar ingen roll vart i planet man sitter, finns ingen "säkrast" plats. Jag skulle däremot föredra att sitta nära en nödutgång. Sedan är det bara att be till Gud och hoppas på det bästa.

Tågkrasch: Skulle gå så långt bak som möjligt (ren instinkt), tåget pressas ju ihop mest där framme. Sedan skulle jag pröva hoppa precis innan smällen (lite svårt att veta när det kraschar dock).

JustinCredible
2008-09-14, 00:54
Aftonbladet hade nån manual för var man skulle sitta i en flygkrasch för någon vecka sen. Så jag skulle nog göra tvärtom för att vara på den säkra sidan.

I en tågkrasch skulle jag sitta långt bak och försöka flyga mellan stolarna, alltså i gångbanan. Jag gjorde så i en buss för ett par sommrar sedan. "Flög" typ genom halva bussen och landade oskadd. Fast det var ingen krasch utan bussen tvärnitade bara när jag stod upp. Mina kompisar som satt ner slog i ansiktet i stolsryggar och allt möjligt.

L-Sami
2008-09-14, 00:56
Aftonbladet hade nån manual för var man skulle sitta i en flygkrasch för någon vecka sen. Så jag skulle nog göra tvärtom för att vara på den säkra sidan.



Haha :D

Doctor Snuggles
2008-09-14, 01:15
Hahaha, ja lite faktiskt men jag gillar dig ändå. :) Du har faktiskt rätt.

Men säkerhetsinstruktionerna säger dock inte vad du skulle göra i ett tåg eller vart i planet du sitter bäst.

Kan någon förklara varför man sitter med ansiktet fram i ett flygplan? Det känns som att det vore säkrare att sitta med ryggen fram istället för när du krashar åker du in i den mjuka sidan av din egen stol först istället för baksidan av stolen framför. Eller tänker jag fel nu?

De gjorde den testen i mythbusters. Var typ ingen skillnad så länge som man böjde sig framåtstupa.

flowster
2008-09-14, 01:20
Aftonbladet hade nån manual för var man skulle sitta i en flygkrasch för någon vecka sen. Så jag skulle nog göra tvärtom för att vara på den säkra sidan.

I en tågkrasch skulle jag sitta långt bak och försöka flyga mellan stolarna, alltså i gångbanan. Jag gjorde så i en buss för ett par sommrar sedan. "Flög" typ genom halva bussen och landade oskadd. Fast det var ingen krasch utan bussen tvärnitade bara när jag stod upp. Mina kompisar som satt ner slog i ansiktet i stolsryggar och allt möjligt.
"23. Om flygplanet mot all förmodan skulle störta, var är det statistiskt bäst att sitta i planet?
- Det finns ingen statistik som ger svar på den frågan."
(http://www.fritidsresor.se/Inspiration/Flyg-Trygg/Flyg-Trygg-Fragor-och-svar/)


1. Vilken sittplats är säkrast på ett flygplan?
Det korta svaret är: Ingen. Vid en flygplansolycka där flygplanet skadas allvarligt och en eller flera passagerare skadas eller dödas är personskadorna beroende av flera faktorer. Några av dem blir inte uppenbara förrän olyckan sker. Flera olyckstillbud har till exempel berott på brand eller rökutveckling ombord. Vid dessa tillfällen är möjligheten till överlevnad relaterad till passagerarnas förmåga att bibehålla lugnet så att panik kan undvikas och att snabbt avlägsna sig och andra från flygplanet efter landning.
(http://www.alltforforaldrar.se/page/artikel/tio-vanligaste-fragorna-om-flygsakerhet)

Farzan
2008-09-14, 01:28
Hehe. :) Alltid kul att höra nya idéer! Personligen gillar jag den om att stå i gångbanan och förlora en del av farten genom att glida. Om man nu har den turen att man lyckas göra det utan att slå i något på vägen. Vilket är väldigt sannolikt. :)

Om ni har sett filmen alive så vet ni att de som satt längst fram i planet överlevde och de som satt längre bak dog då den halvan försvann innan planet landade säkert. Så i vissa scenarion gör det skillnad men jag antar att det beror på turen. :)

kaffe_psykos
2008-09-14, 02:03
Jag har ju åkt tåg ett par gånger och skulle lätt ligga längst fram med huvudet mot förardörren. Att ligga främst är bäst. Vadå glida längs gångbanan, det är ju fan dörrar och skit som man kan slå i huvudet på.

Nej allvarligt talat, jag skulle sitta längst back framför ett fetto, i mitten.

kaffe_psykos
2008-09-14, 02:34
Lägga upp ett bra nackträningsprogram en tid innan också. Och kanske vilat den sista dagen så man inte kommer med värsta stela nacken med träningsvärk i.

omnibus
2008-09-14, 02:46
I en tågkrasch skulle jag helt klart trycka mig mot en vägg eller liknande så att jag inte slungas fram genom tåget.
<- = Färdriktning, | = vägg, o = jag.
<-|o

kaffe_psykos
2008-09-14, 02:54
I en tågkrasch skulle jag helt klart trycka mig mot en vägg eller liknande så att jag inte slungas fram genom tåget.
<- = Färdriktning, | = vägg, o = jag.
<-|o
Du skulle alltså gjort som mig i första stycket?:D

omnibus
2008-09-14, 02:56
Du skulle alltså gjort som mig i första stycket?:D

Inte med huvudet först, skulle stå upprätt med ryggen mot en vägg och en kudde bakom nacken, vill ju inte få hela kraften på knoppen ;)

Bahir
2008-09-14, 03:12
TYLER: “If you are seated in an emergency exit row…”, yeah…” and you feel you would be unable or unwilling to perform duties listed on safety card, please ask a flight attendant to reseat you.”

Jack turns to see TYLER. Tyler is reading a safety INSTRUCTION CARD.

JACK:It’s a lot of responsibility.

Tyler turns to Jack.

TYLER: Wanna switch seats?

JACK: No, I’m not sure I’m the man for that particular job.

TYLER: An exit-door procedure at 30.000 feet. Mm-hmm. The illusion of safety.

JACK: Yeah, I guess so.

TYLER: You know why the put oxygen masks on planes?

JACK: So you can breathe.

TYLER: Oxygen, gets you high. In a catastrophic emergency, we’re taking giant, panicked breaths…Suddenly you become euphoric, docile, you accept your fate.

Tyler points to passive faces on the drawn figures, from the INSTRUCTION CARD.

TYLER: Emergency water landing, 600 miles per hour. Blank faces - calm as Hindu cows.

Exdiaq
2008-09-14, 08:28
I tåg skulle jag sätta mig längst bak (något jag alltid gör nu :D) eftersom jag har för mig att de främre vagnarna blir mosade, de mittersta spårat ur medan de sista brukar vara kvar på spåret. Sitter med ryggen mot färdriktningen och ser till så att ingen sitter framför mig.

Scratch89
2008-09-14, 10:40
Jag skulle aldrig sätta mig i ett flygplan om det inte vore absolut nödvändigt, men om det nu skulle krascha, så skulle jag leta rätt på flytväst och eventuell fallskärm, och hoppa ut.
När det gäller tåget är det ju redan sagt; sitt längst bak, var mot en vägg i färdriktningen, och eventuellt hoppa av när det smäller.

KlopFer
2008-09-14, 10:52
På toaletten på båda alternativen, slipper man folk som mosar en i farten.

Trance
2008-09-14, 10:53
Jag skulle aldrig sätta mig i ett flygplan om det inte vore absolut nödvändigt, men om det nu skulle krascha, så skulle jag leta rätt på flytväst och eventuell fallskärm, och hoppa ut.
När det gäller tåget är det ju redan sagt; sitt längst bak, var mot en vägg i färdriktningen, och eventuellt hoppa av när det smäller.

Har inte du läst naturvetenskaplig linje?

Muskelbyggaren
2008-09-14, 10:57
Har inte du läst naturvetenskaplig linje?
:D

När det gäller planet är det nog bäst att satsa på vingeplatsen så man får en snabb och skonsam kremering.

edit: Hoppa av när det smäller i tåget är kanske inte så dumt som det låter, om tåget är helt stumt finns ju chansen att du får en längre bromssträcka genom att tumla runt på marken och bryta alla extremiter som kan brytas än att stumt knäcka alla kroppens ben utan en enda yttre skråma.

(Jag gillar såna här killar i tonåre-diskussioner :))

Scratch89
2008-09-14, 11:00
Har inte du läst naturvetenskaplig linje?

Menar du att jag inte skulle kunna hoppa av när det smäller? :D
Det var menat som en liten rolig grej, det kanske inte tydligt framgick.

Sitta längst bak i tåget är fortfarande vad skulle göra, oavsett om det är det bästa alternativet sett ur kraftförskjutningar osv. Frontalkrockar man med något känns det säkrare att sitta längst bak och slippa ta den värsta smällen (ungefär som att ha en stor jäkla bil och inte tro att man blir lika skadad där uppe som man skulle bli om man kör en liten Clio).

Scratch89
2008-09-14, 11:02
För att tillägga en ytterligare detalj; när jag var liten och inte hade läst mekanik (eller ja, jag hade väl knappt börjat skolan överhuvudtaget) undrade jag varför man inte bara kunde ställa sig och hoppa ett jämfota-hopp när ett plan krashade, för att då slippa ta emot smällen. På samma sätt undrade jag varför man inte ramlade av om man stod längst bak på ett bilflak och hoppade rakt upp i luften. :D Rörelsemängd/energi ftw.

Hemi
2008-09-14, 11:12
I ett flygplan finns ju allt inom en armslängds avstånd men en pilot jag känner säger att alla de där säkerhetsatiralierna mest är för syns skull, när det händer så händer det och då är det bara slumpen som avgör om man dör eller inte. Inte vet jag. Skulle alla ställa sig upp i planet skulle det ju bli kaos, det går inte, det märker man ju bara när man skall ut ur planet på vanligt sätt.

När det gäller bussar så säger man i L-Amerika att sätta sig i mitten eftersom de för det mesta kraschas fram eller bak.

Farzan
2008-09-14, 11:35
För att tillägga en ytterligare detalj; när jag var liten och inte hade läst mekanik (eller ja, jag hade väl knappt börjat skolan överhuvudtaget) undrade jag varför man inte bara kunde ställa sig och hoppa ett jämfota-hopp när ett plan krashade, för att då slippa ta emot smällen. På samma sätt undrade jag varför man inte ramlade av om man stod längst bak på ett bilflak och hoppade rakt upp i luften. :D Rörelsemängd/energi ftw.

Hahaha, jag hade exakt samma tanke när jag var liten. Världen kändes så enkel då. Man kunde överleva världens största fara med en liten skutt. ^^

von huff
2008-09-14, 11:39
I ett flyplan skulle jag sätta mig så nära vingarna som möjligt och i ett tåg så långt bak som möjligt

AlexGBG
2008-09-14, 12:55
i ett tåg hade jag satt mig längst fram med ryggen mot en tjock madrass/stor mjuk väska och spänt fast mig i mittgången med ett rejält gummiband, nästan som ett bungyjump band och sen invänta crashen.

flowster
2008-09-14, 13:08
Jag skulle aldrig sätta mig i ett flygplan om det inte vore absolut nödvändigt, men om det nu skulle krascha, så skulle jag leta rätt på flytväst och eventuell fallskärm, och hoppa ut.
När det gäller tåget är det ju redan sagt; sitt längst bak, var mot en vägg i färdriktningen, och eventuellt hoppa av när det smäller.
Varför? Om det har med säkerhet att göra så är det ju väldigt många gånger säkrare att flyga än att åka bil/buss tex.

Hemi
2008-09-14, 13:20
Varför? Om det har med säkerhet att göra så är det ju väldigt många gånger säkrare att flyga än att åka bil/buss tex.

Om man jämför lika många resta mil, eller hur gör man?

C.E.J.
2008-09-14, 13:36
I en tågkrasch skulle jag sitta långt bak och försöka flyga mellan stolarna, alltså i gångbanan. Jag gjorde så i en buss för ett par sommrar sedan. "Flög" typ genom halva bussen och landade oskadd. Fast det var ingen krasch utan bussen tvärnitade bara när jag stod upp. Mina kompisar som satt ner slog i ansiktet i stolsryggar och allt möjligt.

Hur menar du flyga mellan stolarna? :confused:

AlexGBG
2008-09-14, 14:29
Hur menar du flyga mellan stolarna? :confused:

i mittgången?

joriice
2008-09-14, 14:31
Lägga mig på mittengången, och invänta världens åktur genom farkosten! :D

Farzan
2008-09-14, 14:52
i ett tåg hade jag satt mig längst fram med ryggen mot en tjock madrass/stor mjuk väska och spänt fast mig i mittgången med ett rejält gummiband, nästan som ett bungyjump band och sen invänta crashen.


Hur tänker du när du säger att du vill sitta längst fram? Är det inte den punkten som brukar krossas till en liten metallboll? Idén med väskan och bandet gillar jag. :)

kaffe_psykos
2008-09-14, 15:13
Jag skulle aldrig sätta mig i ett flygplan om det inte vore absolut nödvändigt, men om det nu skulle krascha, så skulle jag leta rätt på flytväst och eventuell fallskärm, och hoppa ut.
När det gäller tåget är det ju redan sagt; sitt längst bak, var mot en vägg i färdriktningen, och eventuellt hoppa av när det smäller.
Varför inte välja något mjukare eller där kroppen kan röra sig lite mer än en statisk vägg. Jämför en "open chain" övning som knäböj jämfört med en "closed chain" som benspark.

Lägga mig på mittengången, och invänta världens åktur genom farkosten! :D
Och du hade inte tänkt försöka bromsa upp din rörelse någonting? Utan bara vänta på att flyga framåt och sen slå i någonting. Det hade ju slutat med att du är längs fram i tåget och gör en frontalkrock om det inte hade varit för dörrarna.

Hemi
2008-09-14, 15:33
Jag har för mig att den där 'mittgångenresan' är bra mycket farligare än att sitta på en plats, men jag vet inte.

Scratch89
2008-09-14, 15:56
Varför? Om det har med säkerhet att göra så är det ju väldigt många gånger säkrare att flyga än att åka bil/buss tex.
Jag är flygrädd utan dess like.


Varför inte välja något mjukare eller där kroppen kan röra sig lite mer än en statisk vägg. Jämför en "open chain" övning som knäböj jämfört med en "closed chain" som benspark.


En kropp blir ett antal gånger tyngre i den hastigheten; jag är lite osäker på om jag skulle vilja ta emot mig själv som projektil i 200 km/h.

C.E.J.
2008-09-14, 16:10
i mittgången?

Ach sooo. Kan ju inte vara smart då att flyga genom mittgången vid en tågkrasch? Hur fort går ett tåg liksom, fort nog för att kunna accelerera en människokropp till en sådan hastighet att den kommande smällen i en vägg skulle ha ihjäl människan ifråga.

kaffe_psykos
2008-09-14, 16:19
En kropp blir ett antal gånger tyngre i den hastigheten; jag är lite osäker på om jag skulle vilja ta emot mig själv som projektil i 200 km/h.
Jo det stämmer, vet inte riktigt hur jag menade men det lär vara bättre att på en stol vänd åt andra hållet och försöka hålla i sig, blir lite samma sak. Och kanske inte sitta i sista vagnen då den nog rör sig mer då den inte har någon last bakom.

Nitrometan
2008-09-14, 16:54
Ni som vill sitta längst bak i tåget vid en tågkrasch. Tänk om det är tåget ni åker i som blir påkört bakifrån av ett annat tåg? Kanske när tåget har bromsat/stannat av nån anledning.

Jaws
2008-09-14, 17:29
Läste för något år sen att en passagerare tog över pilotsitsen och räddade alla passagerarna från en nästintill säker död. Passageraren var alltså en gammal pilot och planets pilot var alldeles för nervös för att hantera situationen och uppmanade alla att ringa hem och ta ett sista förväl.

Så man får ju innerligt hoppas att det alltid finns en gammal rutinerad pilot i planet. Annars tror jag inte att jag skulle kunna förändra mitt öde, dock så skulle jag vilja sitta runt rad 7 för många har tydligen överlevt vid just dessa platser.

Om planet verkligen går mot en säker dödskrasch så skulle jag vilja vara riktigt hög, varför inte göra sin sista tid till den sjukaste actionscenen någonsin? Hur man får tag eller smugglar på knarket är en annan femma.

Jag vet inte vad jag skulle göra i ett tåg, men jag skulle förmodligen gömma mig för tågkonduktören i toaletten som vanligt eller som jag gjorde för 5 år sedan rättare sagt.

Farzan
2008-09-14, 17:34
Ni som vill sitta längst bak i tåget vid en tågkrasch. Tänk om det är tåget ni åker i som blir påkört bakifrån av ett annat tåg? Kanske när tåget har bromsat/stannat av nån anledning.

Det är sant, men en krock bakifrån är mycket mildare än en frontalkrock. Speciellt om båda tågen är i rörelse. Står du still och ett tåg slår dig bakifrån så försvinner en del av kraften i och med att ditt tåg skjuts fram av farten. Sen om du har en viss fart från början så blir smällen ännu mildare.

Jaws, cool liten historia det där. Vilken känsla det måste ha varit att sitta i det planet och höra piloten att allt är över. Tur att han fanns för att rädda alla.

Scratch89
2008-09-14, 18:00
Ni som vill sitta längst bak i tåget vid en tågkrasch. Tänk om det är tåget ni åker i som blir påkört bakifrån av ett annat tåg? Kanske när tåget har bromsat/stannat av nån anledning.

Du kan ju inte ändra förutsättningarna. Det var väl att man skulle frontalkrocka med något föremål framför tåget? Om inte, så har jag inget bra svar. Då skulle jag redan vara ute från tåget, för orka vara kvar på ett söndermosat tåg. :cool:

Nitrometan
2008-09-14, 18:16
Du kan ju inte ändra förutsättningarna. Det var väl att man skulle frontalkrocka med något föremål framför tåget? Om inte, så har jag inget bra svar. Då skulle jag redan vara ute från tåget, för orka vara kvar på ett söndermosat tåg. :cool:
Han sa bara att tåget skulle krascha. Inte hur.

Scenario två:
Du är i ett tåg och tåget kommer att krascha. Vad skulle du göra för att på bästa möjliga sätt minska skadan?

Man kanske kan byta tåg på stationen innan det kraschar? ;)

Delta1
2008-09-14, 20:21
Flyg:

När du säger "motorn har dött" så får man tro att det är ett ganska litet flygplan, typ Cessna/Piper för 2-6 pers. Då spelar det nog ingen större roll var man sitter.
Ett trafikflygplan med fler motorer kraschar inte för att en motor dör, de landar, kontrollerat. Om det skulle krascha av annan anledning är det bra att sitta i stjärten på flygplanet, om nu landningen inte blir med hög alfa, dvs nosen pekandes rätt upp och planet brakar i marken med just stjärten först. Vid en mer "normal" krasch klarar sig stjärten oftast bäst, pga att främre delen av flygplanet fungerar som deformationszon. Bak i stjärten finns även de sk "svarta lådorna", som iofs är oranga/röda...
Säkraste sätet torde flygvärdinnans vara, vänd med ryggen i färdriktningen, varvid stolen tar upp kraften vid krasch utan att kroppen agerar katapult.
Flytväst kan nog ge viss stötdämpning, skydda huvud/nacke mot kraftiga skador vid kraschen, kan dock vara problem att komma ut ur planet om västen har blåsts upp redan inne i planet iofs. merparten av de som omkommer efter en krasch gör det pga röken. Så det är nog rätt bra att komma ut.
Får man spetsa till det så skall man vara klädd i torrdräkt med skoteroverall under och "Red-man" skydd, integralhjälm, ha fallskärm, egen syrgas, en kraftig kolsyresläckare samt en tigersåg tillhands.
Kan bli intressant i säkerhetskontrollen...

Tåg:

Ryggen i färdriktningen, i en av de sista vagnarna, brukar vara loket plus de första vagnarna som spårar ur och hamnar i terrängen, övriga vrids och hamnar antingen vridna 90grader och tätt packade eller kvar på spåret rätt opåverkade.
Med ryggen mot ett ryggstöd kommer inte kroppen påverkas lika mycket av de G krafter som uppkommer vid hastig inbromsning eller tvärnit/kollision.
Ja, vi pratar om urspårning/kollision med något framför tåget.

Farzan
2008-09-14, 20:35
Delta, det var väldigt bra resonerat. Jag tänkte på ett stort passagerarflygplan men jag borde ha sagt att alla motorer gick sönder. Men du kom med en bra förklaring ändå. :)

Huffo the A-LagaRe
2008-09-14, 20:53
Om ni har sett filmen alive så vet ni att de som satt längst fram i planet överlevde och de som satt längre bak dog då den halvan försvann innan planet landade säkert. Så i vissa scenarion gör det skillnad men jag antar att det beror på turen. :)

Då blir det uppdatering på flygplansscenariot.

Jag skulle äta upp alla ombord vilket skulle öka mina chanser till överlevnad än mer.

burre
2008-09-14, 21:19
Skulle sätta mig bredvid random assnygg tjej, för om man överlever har man halva inne! one!1

Edit: (oavsett om hon överlever eller inte).

Rahf
2008-09-14, 21:19
Ironiskt att det var en stor tagkrasch har i Kalifornien for bara nagon dag sen.

Huffo the A-LagaRe
2008-09-14, 21:22
Skulle sätta mig bredvid random assnygg tjej, för om man överlever har man halva inne! one!1

Edit: (oavsett om hon överlever eller inte).

Es Rex kolozzei:bow:

Huffo the A-LagaRe
2008-09-14, 21:23
Ironiskt att det var en stor tagkrasch har i Kalifornien for bara nagon dag sen.

Hur gjorde de som överlevde, vi måste ju fylla på tråden denna.

Delta1
2008-09-14, 21:41
Om ni har sett filmen alive så vet ni att de som satt längst fram i planet överlevde och de som satt längre bak dog då den halvan försvann innan planet landade säkert. Så i vissa scenarion gör det skillnad men jag antar att det beror på turen. :)

Slog inte de i en bergstopp med bakdelen av planet, varvid delar lossnade, folk frös ihjäl etc?

Bönne
2008-09-14, 21:59
Det är sant, men en krock bakifrån är mycket mildare än en frontalkrock. Speciellt om båda tågen är i rörelse. Står du still och ett tåg slår dig bakifrån så försvinner en del av kraften i och med att ditt tåg skjuts fram av farten. Sen om du har en viss fart från början så blir smällen ännu mildare.

Jaws, cool liten historia det där. Vilken känsla det måste ha varit att sitta i det planet och höra piloten att allt är över. Tur att han fanns för att rädda alla.Plus att det andra tåget skulle få betydligt längre tid på sig att bromsa, vilket skulle göra det hela ännu mildare.

Lär ju inte ha många sekunder på sig att förbereda sig ifall ett tåg är på väg att frontalkrocka. Ifall man ens kan förbereda sig, när föraren nitar bromsen så lär man utsättas för så många g-krafter att man inte kan röra sig nämnvärt.

Bara att önska att man redan sitter långt bak i tåget med ryggen mot färdriktningen. Så skulle man nog kunna överleva ifall tåget kommit ner i 100km/h när det smäller. Förutsatt att stolen inte knäcks eller något hårdare objekt flyger in i en.