handdator

Visa fullständig version : Överkurs på näring i drinken??


Ungrim
2008-09-13, 20:18
Hej!

Räknade just ihop innehållen på en vanlig drink som jag brukar ta 2 ggr om dagen.

Innehåll:
Mjölk
Dinkelmjöl
Pro-FX

Näringsvärde:
Protein 156.9
Kolhydrater 153
Fett 21.7
KCAL 1411.8


Det såg ganska häftigt ut nu när jag ser det på papper.

Är det överkurs att hälla i sig detta på en gång? Är det bättre att kanske sprida ut det lite, eller hur myket näring kan kroppen ta upp från ett och samma intag.

Fredriiik
2008-09-13, 20:21
helt säker på att du räknat rätt?
ganska maffig gainer de där...

Ungrim
2008-09-13, 20:25
He He,

Såg just att jag räknat på 2,5l mjölk, det ska vara 5 dl


Rätt Näringsinnehåll:
Protein 86.9
Kolhydrater 53
Fett 11.7
KCAL 631.8


Så det var en lite mildare variant,

Kanske man kan slänga i lite mer kolhydrater i den!?
Pallar kroppen upptag av 86.9 g Protein i ett svep?

King Grub
2008-09-13, 20:30
Pallar kroppen upptag av 86.9 g Protein i ett svep?

Om det är vassleprotein, nej, inte i närheten.

Ungrim
2008-09-13, 20:33
Om det är vassleprotein, nej, inte i närheten.

~73% av proteinet kommer från PRO-FX som innehåller Vasle protein.

Hur mycket ska man sätta i för att slippa skita ut hälften?

King Grub
2008-09-13, 20:35
Jag vet inte exakt, men tarmens upptag kanske är begränsat till 15 gram per tillfälle.

Ungrim
2008-09-13, 20:41
Jag vet inte exakt, men tarmens upptag kanske är begränsat till 15 gram per tillfälle.

Hmm.. Om man väger en bit över 100 sträcket och behöver ha i sig 300g protein om dagen, ska man använda sig av något annat protein också, som kroppen kan ta upp mer utav?? (är dålig på hur det där fungerar).

För om kroppen tar upp 15 g per tillfälle måsta man ju tillföra protein 20ggr på en dag för att komma upp i 300g.

Whistler
2008-09-13, 20:45
Jag vet inte exakt, men tarmens upptag kanske är begränsat till 15 gram per tillfälle.

Hur långt är ett tillfälle?

Hade det inte slagits tillbaka på synsättet att man måste äta var tredje timme för att kroppen inte kan ta upp allt man äter på en gång? Jag har fått uppfattningen att ju mer man äter, desto längre ligger det i magsäcken/tarmen och tas upp och att resultatet blir detsamma som om man ätit samma sak utspritt över dygnet...

King Grub
2008-09-13, 20:51
Det gäller vassleprotein, inte mat i allmänhet. Vassle går inte att få i stora mängder från naturlig, obehandlad föda.

Dan S
2008-09-13, 21:06
en gainer på över 15g vassleprotein är nog alltså? Vart tar resten vägen? bajsar man ut det eller används de som energi av nått slag?

King Grub
2008-09-13, 21:11
Some products have a suggested serving size as high as 50 g of protein. However, due to possible inhibition of endogenous digestive enzymes from over-processing and rapid small intestine transit time, the average amount of liquid WPC that is absorbed may be only 15 g. The combined effect of these factors may contribute to incomplete digestion, thereby limiting the absorption rate of protein before it reaches the ceacum and is eliminated as waste.

J Int Soc Sports Nutr. 2008 Jul 24;5:10.

tobbo
2008-09-13, 21:14
Hur funkar det med kasein då, finns det någon begränsning på hur mycket kroppen ta upp på en gång?

Sverker
2008-09-14, 06:36
ceacum, början på tjocktarmen. Där lärde jag mig någonting nytt.

it reaches the ceacum and is eliminated as waste.
. Borde betyda en hel del illaluktande gaser i magen.
Nu tar jag själv aldrig mer än 25 - 30 g vassleprotein så jag har aldrig märkt det.

Scratch89
2008-09-14, 09:57
Räknar du verkligen rätt fortfarande? Du hade jättehöga siffror, tog bort 2,5 dl mjölk och siffrorna som försvann var för ungefär två liter mjölk. Vore bra om du skrev upp varje livsmedel för sig så vi vet hur du räknat.

Exhale_
2008-09-14, 10:18
Räknar du verkligen rätt fortfarande? Du hade jättehöga siffror, tog bort 2,5 dl mjölk och siffrorna som försvann var för ungefär två liter mjölk. Vore bra om du skrev upp varje livsmedel för sig så vi vet hur du räknat.

Såg just att jag räknat på 2,5l mjölk, det ska vara 5 dl

Med andra ord tog han bort 2 liter mjölk *kissass*

Scratch89
2008-09-14, 10:50
Då stämde det ändå. :D

Sniggel
2008-09-14, 10:55
Byta ut en del av pro-fx med protein från kvarg istället. Det bör ge kroppen mer tid att utnyttja aminosyrorna.

Ungrim
2008-09-14, 19:30
Byta ut en del av pro-fx med protein från kvarg istället. Det bör ge kroppen mer tid att utnyttja aminosyrorna.

Vill gärna hålla mig till "pulver" innehåll då det är på jobbet jag skakar ihop denna drink.

Ska man sattsa på att ta 15g Vasle protein och resten av proteinet Kasein??

Eller rent av bara Kasein protein??

King Grub
2008-09-14, 19:33
En kombination av vassle och kasein ger den bästa proteinbalansen.

Ungrim
2008-09-14, 19:37
Då får det bli att beställa hem en säck kasein så man har.

Tack för hjälpen / Tipsen

Pompere
2008-09-16, 11:40
Hur mycket kasein kan då tarmen ta upp vid ett tillfälle?

Kvarg innehåller kasein-protein, eller hur?

Ungrim
2008-09-17, 06:21
Hur mycket kasein kan då tarmen ta upp vid ett tillfälle?



Igen som har svaret på den frångan?

King Grub
2008-09-17, 06:31
Kasein är ju långsamt. :confused: Ser inte varför tarmen skulle begränsa. Att sedan en stor del av allt protein du äter oxiderar är en annan sak, men då har det tagits upp i blodet från tarmen.

Ola Wallengren
2008-09-17, 06:39
Hur mycket kasein kan då tarmen ta upp vid ett tillfälle?

Kvarg innehåller kasein-protein, eller hur?

Du kan förmodligen slänga i dig hela ditt proteinbehov på en gång om du vill utan att någon nämnvärd mängd går förlorad.

AJO
2008-09-17, 06:55
Du kan förmodligen slänga i dig hela ditt proteinbehov på en gång om du vill utan att någon nämnvärd mängd går förlorad.


Om man äter 150 gram protein/dygn. Då fungerar det alltså nästan lika bra att äta allt på en gång istället för utspritt på 2, 3 eller fler tillfällen?

King Grub
2008-09-17, 07:12
I tränings- och muskeluppbyggnadssyfte utöver det vanliga är det inte undersökt, men för att leva ett normalt liv, ja.

z_bumbi
2008-09-17, 07:24
Hur är det med mjöl som inte är upphettat, är det sämre upptag av energi eller näringsämnen?

Evey
2008-09-30, 19:13
Jag vet inte exakt, men tarmens upptag kanske är begränsat till 15 gram per tillfälle.
Det betyder alltså att rekomendationerna på vissa vasslegainers och rent vassleprotein som säger att man bör ta en portion som innehåller typ 25 gram vassleprotein är fel?

Scratch89
2008-09-30, 19:15
Det betyder alltså att rekomendationerna på vissa vasslegainers och rent vassleprotein som säger att man bör ta en portion som innehåller typ 25 gram vassleprotein är fel?

Rekommendationen som finns på förpackningen är till största del för att förpackningen ska ta slut, så du kan köpa nytt.

Evey
2008-09-30, 19:18
Rekommendationen som finns på förpackningen är till största del för att förpackningen ska ta slut, så du kan köpa nytt.
Surt. Det betyder ju också att dom flesta färdiga gainers är "fel"blandade också om man nu förutsätter att antalet kolhydrater inte är för mycket.

Scratch89
2008-09-30, 19:26
Du får inte glömma att intentionen från början var att utöka proteinintaget under dagen. 30 gram protein är ju 30 gram, hur man än ser på det. Det är ju inte fel att häva i sig de rekommenderade mängderna, men det behövs betydligt mindre för att maximalt stimulera proteinsyntesen.

King Grub
2008-09-30, 19:32
30 gram protein är ju 30 gram, hur man än ser på det.

Nej, inte om tarmens upptag begränsar så att 15 av dom 30 grammen hamnar i toaletten.

Scratch89
2008-09-30, 19:42
Nej, inte om tarmens upptag begränsar så att 15 av dom 30 grammen hamnar i toaletten.

Det jag tänkte på var att proteinpulver fungerar som en proteinkälla som vilken annan, och att jag tror det finns fler saker som påverkar än tarmens upptag per timma. Äter man en vanlig måltid med runt 60 gram protein, så kommer ju inte 45 gram åka i toaletten. Det borde väl jämna ut sig i slutändan, som allt annat (?).

King Grub
2008-09-30, 19:44
Diskussionen, inklusive Eveys inlägg, som du svarade på, gäller vassle.

Om en betydande mängd av proteinet man äter bajsas ut, när man gått och trott att man fått i sig mycket mer, är det inget som "jämnas ut".

Ola Wallengren
2008-09-30, 19:53
Nej, inte om tarmens upptag begränsar så att 15 av dom 30 grammen hamnar i toaletten.

Det är något skumt med den studien som du fått de siffrorna ifrån. Jag tror helt enkelt inte att resultaten är helt riktiga. Finns det överhuvudtaget dokumenterat tidigare att AA nivåerna fortsätter stiga 4h efter intag? Tidigare vasslestudier så är ju nivåerna nästa tillbaka till baseline efter 3-4h.
Hur stämmer det ihop att proteinet med "bäst" upptag i denna studie gav total kväveutsöndring på 7g och proteinet som nästa inte togs upp alls gav 10g? Enligt deras egna beräkningar så skulle det mesta proteinet hamna i feces.

Så om man tar proteindrinkar på 45g 4ggr per dag så skulle 120g protein (och nästan 500kcal) hamna i toaletten? Tror inte det, det gällde i alla fall inte när vi gjorde kvävebalansstudier i skolan.

KOP
2008-10-09, 10:05
Om någon har mera tankar kring detta hör jag gärna mera *popcorn*

Lavorini
2008-10-11, 19:04
Jag vet inte exakt, men tarmens upptag kanske är begränsat till 15 gram per tillfälle.

Den siffran är mig veterligen framtagen genom studier gjorda på intravenös tillförsel på vilande försökspersoner. Hur det ser ut vid oralt intag (ffa i samband med träning) har inte mätts så därför vet man inte.

Anders The Peak
2008-10-11, 19:21
Den siffran är mig veterligen framtagen genom studier gjorda på intravenös tillförsel på vilande försökspersoner. Hur det ser ut vid oralt intag (ffa i samband med träning) har inte mätts så därför vet man inte.
Det finns hyggliga studier gjorda på grisar som visar att det finns ett tak för tarmens förmåga på att ta upp protein. Det har ett värde för grisuppfödare för att maximera inkomsterna. Gris är mycket nära besläktat med människan så studierna är direkt jämförbara. När grisen går över taket får de bakterielltillväxt av vissa bakterier som äter upp överskottet.

King Grub
2008-10-11, 19:27
Den siffran är mig veterligen framtagen genom studier gjorda på intravenös tillförsel på vilande försökspersoner. Hur det ser ut vid oralt intag (ffa i samband med träning) har inte mätts så därför vet man inte.

Vadå intravenöst? Hur läste du?

The entire contents of each individual serving packet were emptied into 0.5 L of distilled water, vigorously shaken and consumed.

Lavorini
2008-10-11, 19:32
Ja i den studien ja (Som för övrigt är ett skämt). Men siffran 15 gram, som det spekuleras om, togs inte fram i den studien.

z_bumbi
2008-10-11, 19:52
Det finns hyggliga studier gjorda på grisar som visar att det finns ett tak för tarmens förmåga på att ta upp protein. Det har ett värde för grisuppfödare för att maximera inkomsterna. Gris är mycket nära besläktat med människan så studierna är direkt jämförbara. När grisen går över taket får de bakterielltillväxt av vissa bakterier som äter upp överskottet.

Du menar att människor dubblar sin kroppsvikt på lika kort tid som grisar gör och med lika jämna intervall?

Anders The Peak
2008-10-11, 20:40
Du menar att människor dubblar sin kroppsvikt på lika kort tid som grisar gör och med lika jämna intervall?
Självklart:)
De har en lite annorlunda livscykel men det visste du redan eller hur.
Tilväxt styrs av andra saker än proteintillförsel även om protein är en nödvändig del i det hela.
Kika på spädbarn de har ett litet större behov av protein men det är energiinnehållet som är det avgörande för tillväxten.

z_bumbi
2008-10-11, 21:00
Anders The Peak: Med tanke på att deras tarmsystem inte fungerar som människors så verkar det osäkert att använda sådana siffror utom möjligen som en grov utgångspunk. Trots det skriver du att "Gris är mycket nära besläktat med människan så studierna är direkt jämförbara" så jag undrar exakt vad baserar du ditt påståendet på?

Anders The Peak
2008-10-11, 21:33
Anders The Peak: Med tanke på att deras tarmsystem inte fungerar som människors så verkar det osäkert att använda sådana siffror utom möjligen som en grov utgångspunk. Trots det skriver du att "Gris är mycket nära besläktat med människan så studierna är direkt jämförbara" så jag undrar exakt vad baserar du ditt påståendet på?
Det handlar om upptaget som sker i tunntarmen. Grisens tunntarm tar upp aminosyrorna på likartat sätt som hos oss människor och har en liknande tarmflora som tar hand om överskottet(Fermenterar). Grisens optimala proteintag ligger kring 1.0-1.6gr/kg helt jämförbart med människan.
Om du vill säga grovutgångspunkt så är det helt ok för mig.

Panjatna
2008-10-11, 21:37
J Int Soc Sports Nutr. 2008 Jul 24;5:10.

Jag har sett dig referera till den studien ett flertal ggr här på denna brädan. Du refererar som jag sett enbart till samma studie hela tiden (har du fler studier som bekräftar det hela?). Det är en väldigt intressant fråga det här med vassle, då vassle har en väldigt snabb passagetid mag/tarmkanalen jämfört med exempelvis vanlig mat eller andra "rena" proteiner. Det finns mistankar om att passagetiden är så snabb att delar av proteinet helt enkelt inte hinner tas upp. DOCK FÅ studier bekräftat detta och en fjäder gör ingen höna. Så jag tycker inte man ska förkasta vassle pga. detta ännu, då det krävs MYCKET mer studier för att vara säker på det hela. Så jag tycker du går lite för fort fram helt enkelt!


Dessutom är det ju inget nytt att all protein inte går till muskelbyggande. Att lagra in funktionella proteiner i muskulaturen är en energikrävande process och den är underordnad andra processer som återställande av glykogenlager. Kroppen vore synnerligen ineffektiv om allt protein enbart fördelades till muskulaturen efter träning. Dessutom efter att ett protein är förbrukat så bryts det ner till aminosyror igen för att återanvändas i nya protein, kroppen återanvänder alltså aminosyror i protein. Så ett protein som används bryts alltså ner till aminosyror för att återanvändas ytterligare en gång, givetvis kommer proteinet behöva ersättas förr eller senare.

Visst sen kan det ju disskuteras var gränsen för "överskottsproteinet" går, men det man vet är ju att ca 58% av överskottsproteinet genomgår glukoneogenes. Ytterligare ca 20-30% går åt som värmeenergi då bearbetningen av protein är en mycket metabolitisk process. Vi ska även tänka på att kroppen i första hand inte använder protein som energi, utan använder först och främst glukos och fettsyror. En ytterligare sak att tänka på är att protein är det ämne som minst bidrar till fettinlagring, det har väldigt mycket att göra med att protein är väldigt termogent samt det sista ämne som blir fett. Däremot så bidrar protein indirekt till fettinlagringen då protein bidrar till att förtrycka lipolysen. Däremot ska man även komma ihåg att vissa proteinkällor ger ganska kraftfulla insulin påslag och detta i sin tur gör att lipolysen hämmas.

Nu kanske jag svamlade på lite men när det gäller leucin så är det i stort sett enbart i studier på uthållighetsidrottare som man ser en ökad oxidation av leucin. Det tycks INTE inträffa hos styrketränande individer. Mer forskning behövs nog kring detta för att med säkerhet säga att det förhåller sig så men så ser bilden ut just nu.

Mest babbel bara, men det jag menar är att man ska inte ta något för givet bara för en studie, då det behövs mycket mer forskning för att kunna säga att det fungerar på det sättet. Det är något som alla borde känna till, att enbart för en eller ytterst få studier i något nytt område säger si eller så, så ska man absolut inte ta det för givet då det krävs en heeeeel del forskning innan man kan vara säker.

Så jag säger; forsätt drick protein som ni gör, för inget är klart än på väldigt länge!

Panjatna
2008-10-11, 22:55
Som jag misstänkte fanns det i den studien KING GRUB hänvisade till en hel del frågetecken.

Dom själva poängterar b.la: Further, these results indicate the need for further research in the area of enzyme supplementation for a more complete digestion of protein and perhaps other processed foods.

Så bara där betyder att man inte ska ta det på alltför stort allvar än!!!

Dessutom så tränade ingen av dom styrketräning, intog ingen protein rik kost eller muskelstärkande under studien. Deltagarna höll sig till 2200 kalorier/dag dessutom.

Sen var det tvunget att ha en natts fasta innan dag 1 och dag 2 i studien.

JAg undrar om resultatet hade varit annorlunda om det hade varit personer som tränat styrketräning under en längre period (och gjorde det under studien), åt en protein rik kost och låg på bra mycket högre än 2200kalorier/dag och man inte behövde fasta. JAg tror resultatet hade varit annorlunda.

Dessutom var syftet med studien inte att visa att vassle var medningslöst utan följande: The purpose of this study was to determine if Aminogen®, a patented blend of digestive proteases from Aspergillus niger and Aspergillus oryzae, would significantly increase the in-vivo absorption rate of processed WPC over control values. It also investigated if any increase would be sufficient to significantly alter nitrogen (N2) balance and C-reactive protein (CRP) levels over control values as further evidence of increased WPC absorption rate.

DESSUTOM visade det sig att om man tog 50gram protein tillsammans med aminogen BETYDLIGT ÖKADE UTNYTTJANDEGRADEN AV proteinet.

Det vassle jag kör med har redan aminogen blandat i pulvret och jag tror dom flesta vassle pulvrena har det idag.

Det fanns massa saker i denna studie som egentligen jag anser inte är så relevant till oss med vardagligt bruk av vassle, då dom flesta vassle pulver har aminogen. Det fanns fler saker i studien som gjorde att jag misstänker att denna studie ska man väl inte lägga alltför mycket koncentration på faktist. Men jag orkar inte skriva ner allt då jag är alltför trött.

Men slutsats är återigen: Drick som ni gjort innan, tills det kommer fler kompletterande studier, dessutom var testet byggt på utan aminogen. Med aminogen var resultatet helt annorlunda och dom flesta proteinpulver har aminogen redan iblandat.

Tom Jr
2008-10-11, 23:42
Kommentarer av Grubben på ovanstående inlägg?

Sverker
2008-10-12, 06:43
Med aminogen var resultatet helt annorlunda och dom flesta proteinpulver har aminogen redan iblandat.:confused:

Är du säker på det ? Finns det med Aminogen, som är ett enzym, brukar det deklareras tydligt i annonsen och på förpackningen.
Det finns lagstiftning som styr att alla ingredienser ska deklareras.

Nu är jag inte imponerad av tillsatta protein eftersom jag tror att kroppen tillverkar ett överskott av enzymer för att ta hand om den värdefulla näringen. Men det är upp till tillverkaren av Aminogen att övertyga mig med fler publicerade försök.
Det är detta som försöksledaren skriver
Further, these results indicate the need for further research in the area of enzyme supplementation for a more complete digestion of protein and perhaps other processed foods..
Så skulle jag också skriva - Se vilka intressanta resultat ! Skicka mer pengar så jag kan arbeta vidare. Är ett projekt ointressant så försvinner pengarna och då står man arbetslös. Det gäller att jaga pengar.

King Grub
2008-10-12, 06:51
Panjatna: du pratar om oxidation av aminosyror. Det är överhuvudtaget inte vad det handlar om här. Det här handlar om tarmens upptag. Du diskuterar något annat än vad tråden och studierna handlar om.

Så jag tycker du går lite för fort fram helt enkelt!

Har jag sagt, "15 gram, gäller alla alltid, bekräftat till 100%, basta"? Nej. Läs om, läs rätt. Gå inte så fort fram.

Och det är en väldig skillnad på 87 gram snabbt protein och 15.

Panjatna
2008-10-12, 08:36
Med aminogen var resultatet helt annorlunda och dom flesta proteinpulver har aminogen redan iblandat.:confused:

Är du säker på det ? Finns det med Aminogen, som är ett enzym, brukar det deklareras tydligt i annonsen och på förpackningen.
Det finns lagstiftning som styr att alla ingredienser ska deklareras.


Ja, det står på innehållsförteckningen att aminogen är tillsatt. I varje fall dom proteinpulver jag köpt och sett. Nu kör jag med ON och där står det i innehållsförteckningen att Aminogen är blandat.

Panjatna
2008-10-12, 08:45
Har jag sagt, "15 gram, gäller alla alltid, bekräftat till 100%, basta"? Nej. Läs om, läs rätt. Gå inte så fort fram.

Och det är en väldig skillnad på 87 gram snabbt protein och 15.

Nej det har jag inte påstått att du har heller, däremot menar jag att det var en intressant disskusion, ingen anledning att bli dryg för att någon ifrågasätter.

Den studien som du hänvisar till menar jag inte berör oss så mycket då den är gjord på protein utan aminogen.
Protein med aminogen var resultatet helt annorlunda, dessutom var det en hel del andra saker som gör att jag inte tycker man ska tänka på studien alltför mycket TILLS det kommer nya studier som bekräftar det hela.

Så det där med 15gram gränsen anser jag inte finns någon grund för just nu, dessutom anser jag inte heller att man kan säga var den gränsen går för tillfället när det gäller protein med aminogen då man inte vet! Därav drick som vanligt.

Och jag vet massor av div. kroppsbyggare, styrkelyftare och annat folk som tar protein drinkar uppemot 70-80gram. Att tro att allt skulle gå till exakt muskelbyggande är helt klart korkat, men att det skulle finnas en maxgräns för protein som kroppen kan ta upp, nej det tror jag inte på heller.

Panjatna
2008-10-12, 08:53
King Grub:

Lite frågor till.

har du läst hela studien? Vad anser du om studien? Förstår inte hur du skulle kunna få fram påståendet att det kan vara så att kroppens gräns är så liten som 15g. och att vassle är för snabb för att kroppen ska kunna ta upp det? Eftersom återigen aminogen finns oftast i protte pulver så gör det hela studien rätt orelevant? Hur kommer det sig att du inte anser den punkten vara relevant?

Dessutom undrar jag om du inte anser att det finns rätt många saker som skiljer sig bland personerna i studien jämfört med "vanligt" folk som tränar, ex; fastande mage, inget styrketränande och rätt låg kaloriintag osv osv osv.

För jag anser att det finns rätt många saker som skiljer sig...

men det är bara mina 0,02$

King Grub
2008-10-12, 09:12
Förstår inte hur du skulle kunna få fram påståendet att det kan vara så att kroppens gräns är så liten som 15g

Vilka av orden "jag vet inte exakt", "kanske" och "om" svåra att förstå? Jag förstår inte var du fått det ifrån att jag sagt, att 15 gram gäller alla, alltid och att siffran är huggen i sten. Du skrev förut att du inte sagt det, men nu gör du det igen.

"Påståendet" är ett citat. "the average amount of liquid WPC that is absorbed may be only 15 g" Du får väl fråga upphovsmännen. Kontaktinformation finns i studien, har jag för mig.

Vi har inte gjort några egna mätningar som visar att det inte är så.

Panjatna
2008-10-12, 09:18
Vilka av orden "jag vet inte exakt", "kanske" och "om" svåra att förstå? Jag förstår inte var du fått det ifrån att jag sagt, att 15 gram gäller alla, alltid och att siffran är huggen i sten. Du skrev förut att du inte sagt det, men nu gör du det igen.

"Påståendet" är ett citat.

Förstår inte hur du skulle kunna få fram påståendet att det kan vara så att kroppens gräns är så liten som 15g


Skrev inte att du har sagt att den siffran är huggen i sten och att den gäller alla och allt. Men jag tror nog att det kan tolkas som att du påstått det. Dock så var det inte poängen i det hela. Men det var ett citat, ok!

Men det jag undrar över är som jag tidigare frågat, om du har läst hela studien. Då jag tycker det är rätt dåligt att slänga ur sig saker ur en studie som man inte har läst helt själv som dessutom gör den rätt orelevant i sammanhanget till vanligt folk.

Yankeee
2008-10-12, 09:21
Förstår inte hur du skulle kunna få fram påståendet att det kan vara så att kroppens gräns är så liten som 15g


Vad tror du att "may be" betyder egentligen?

Panjatna
2008-10-12, 09:23
Nu kanske man ska poängtera (så att det inte blir mer missförstånd) att jag inte påstor att du har gjort det och att du inte läst studien.... Utan det var vad jag tycker!

King Grub
2008-10-12, 09:23
Det är ett citat!!! Hur jag fått fram det? Gissa. Det är vad det står.

Jag har lämnat referenser. Är det dåligt att citera stuider, trots att man lämnar referens?

Jag har själv inte tagit ställning till siffran. Jag har inte gjort några mätningar som visar att det är eller inte är så. Sedan tar jag inget ansvar för dina vantolkningar.

Panjatna
2008-10-12, 09:26
Vad tror du att "may be" betyder egentligen?


Jo men, som sagt personerna i studien skiljer sig en hel del från vanligt folk! Därav borde man ju redan där sett att den inte var relevant och därav frågan hur man "kunde" dra en sådan gräns, eller?

Vad är din åsikt?

för övrigt en väldigt intressant disskusion, finns ett bra underlag till det i varje fall.

Panjatna
2008-10-12, 09:38
Det är ett citat!!! Hur jag fått fram det? Gissa. Det är vad det står.

Jag har lämnat referenser. Är det dåligt att citera stuider, trots att man lämnar referens?

Jag har själv inte tagit ställning till siffran. Jag har inte gjort några mätningar som visar att det är eller inte är så. Sedan tar jag inget ansvar för dina vantolkningar.

jag såg inlägget du skrev innan du editerade det! Nej studier är alltid bra och ger väldigt mycket vägledning. Däremot så gör en fjäder ingen hörna, så man bör vänta på vidare studier.

Det jag menar är att den studien handlar om lite andra saker som kanske inte gör den så relevant jämfört med "vanligt" folk. Dessutom är ju studien baserad på protein utan aminogen, vilket gör att deras gränsvärden är ännu mer orelevanta till "vanligt folk". Det borde man ju själv ha läst och förstått om man läst hela studien vill säga. Finns ju massvis med studier som verkar revolutionerande men när man läst dom så ser man alla hål...

MVH

Sverker
2008-10-12, 10:36
Nu har kemisten vaknat:em:

I abstraktet nämns due to possible inhibition of endogenous digestive enzymes from over-processing. Letar vi i referenslistan ramlar vi på furosine: Assessing nutritional quality of milk-based sport supplements as determined by furosine. .

Furosin är en nedbrytningsprodukt i brunfärgningsreaktioner. En reaktionsprodukt av bla. aminosyran lysin.

Ska vi grotta ner oss här skulle vi nog söka efter hur illa behandlat vasslekoncentratet är i försöket.
Hur ser traditionella proteinpulver ut, pulver som vi köper normal, jämfört med vasslekoncentratet i försöket.

Lavorini
2008-10-12, 10:50
Jag har redan skrivit att hela studien är ett skämt. Gör lite research, så ser ni kanske varför. Däremot kanske den refererar till andra studier som kan vara relevanta (det var därifrån de kokade ihop siffran 15g), men som sagt så är den siffran framtagen genom helt irrelevanta förhållanden jämfört med pre- och post workout.

Lavorini
2008-10-12, 10:59
Det är det här som är "problemet", att folk ser King Grub som någon allsmäktig Gud, när det enda han gör är att citera och referera till studier. Det finns så fruktansvärt många studier som är rena skämtet och inte alls relevanta för folk över huvud taget.

Grub har vid flera tillfällen uttryckligen skrivit "så står det i abstraktet, läs fullängdsstudien om ni vill veta mer" - och det är i den fällan de flesta går, utan att vara det minsta källkritisk och gräva djupare.

Scratch89
2008-10-12, 13:59
Panjatna, nu får du sluta missförstå med flit. Återigen; Herr Grub har aldrig sagt att det är hugget i sten. Hänvisningar till en studie, och ett citat från densamma, betyder inte att det är så, alltid, och alltid kommer att vara så. Att dessutom lägga till "jag är inte säker", "kanske", "möjligen" osv är ytterligare bevis för att det inte är hugget i sten. Den här studien nämner ett eventuellt max på 15 gram, men eftersom det inte finns några andra studier som säger något annat, så är det detta man får hänvisa till.

Panjatna
2008-10-12, 15:37
Panjatna, nu får du sluta missförstå med flit. Återigen; Herr Grub har aldrig sagt att det är hugget i sten. Hänvisnintgar till en studie, och ett citat från densamma, betyder inte att det är så, alltid, och alltid kommer att vara så. Att dessutom lägga till "jag är inte säker", "kanske", "möjligen" osv är ytterligare bevis för att det inte är hugget i sten. Den här studien nämner ett eventuellt max på 15 gram, men eftersom det inte finns några andra studier som säger något annat, så är det detta man får hänvisa till.


Ähh, har verkligen inte missförstått herr grubb med flit!

DEt handlade inte bara om dessa 15g som det disskuterades, utan om hela studien i helhet och vilken relevans det har med "vanligt" tränande folk. Det har jag poängterat flera ggr redan. Mig veterligen är inte detta den enda studien inom protein, långt ifrån. Enligt mig så ska man verkligen inte(!) hänvisa till/utgå från en eller ett fåtal studier inom ett ämne, krävs mycket mer för att säga att det är ett slutgiltigt faktum!

JAg anser fortfarande att den studien inte har någon relevans till förhållanden till vanligt folk. Det har jag också poängterat flera ggr redan så ingen ide och gå in på en djupare analys om det.

Som jag nämnde innan: Dessutom är ju studien baserad på protein utan aminogen samt flera andra saker i studien som redan har nämnts vilket gör att deras gränsvärden är ännu mer orelevanta till "vanligt folk". Det borde man ju själv ha läst och förstått om man läst hela studien vill säga.

Så det har inget och göra enbart med 15g vassle. Men i varje fall så anser jag nog att denna studie inte är så mycket att tänka på i dagsläget som jag redan har nämnt tidigare i tråden.

Men det är en ytterst intressant sak, men mer forskning måste nog göras innan det kommer till något slutgiltigt. Ett mycket intressant disskusionunderlag är det ju i varje fall.

Sverker
2008-10-12, 16:21
Varför är inte studien relevant för vanligt folk. Studien talar bara om att upptaget av vassleprotein är begränsat.

King Grub har inte påstått något annat, och hänvisar till studien.


Var ser du för brister i studien Panjatna ?


Själv är jag bara nyfiken på kvaliten hos vasslekoncentratet. Alacen 131, NZP North America, kan vara vad som helst för mig. Allt från en råvara för de dyrate proteinpulvren på marknaden till enkelt grisfoder.

Scratch89
2008-10-12, 17:42
Varför skulle tarmens upptag ändras bara för att man är en aktiv och tränande individ?

quality
2008-10-12, 18:50
Varför skulle tarmens upptag ändras bara för att man är en aktiv och tränande individ?

Ja, det undrar jag också?

Förövrigt så är det väl bra att studier lyfts fram till diskussion. Självklart ska man vara självkritisk och dra egna slutsatser men hur grub kan kritiseras för att publicera ett citat med referenser är lite konstigt....

Jag har läst hela studien och väljer att dra ner på min vassledrink från 50 gram till 20 och istället fylla ut med lite mer mat.

z_bumbi
2008-10-13, 17:16
Det handlar om upptaget som sker i tunntarmen. Grisens tunntarm tar upp aminosyrorna på likartat sätt som hos oss människor och har en liknande tarmflora som tar hand om överskottet(Fermenterar). Grisens optimala proteintag ligger kring 1.0-1.6gr/kg helt jämförbart med människan.
Om du vill säga grovutgångspunkt så är det helt ok för mig.

Eftersom grovtarmen hos gris inte alls fungerar hos människor så blev jag lite förvånad.

Lavorini
2008-10-13, 19:46
Var ser du för brister i studien Panjatna ?


Nu är inte jag Panjata, men inte desto mindre the one and only Lavorini; bl.a. så är längden på studien väldigt kort (som så många andra studier). Hur som helst är det inte det som gör att den är ett skämt i mina ögon:

En viss mr Mark Anderson var en utav "forskarna"/utredarna. Samme Anderson är chef för forskningen på en viss kosttillskottstillverkare. Ska jag fortsätta? Ok, kollar man upp vilka som finansierat studien så är det Triarco Industries. Kollar man vidare så ser man att det är just detta företag som Anderson jobbar på och även dem som tagit fram och säljer produkten. Tadaaa!
Tycker man att det är OK, så får man tycka det. I min värld stinker det dock lång lång väg.

Frågor på det?
Kan omöjligt vara...

Scratch89
2008-10-13, 22:05
Det är nästan alltid företaget i sig som sponsrar forskningen. Vem skulle annars lägga ut flera hundra tusen på någon i sammanhanget irrelevant forskning? Nestlé är ett av de företag som lägger ofantligt mycket pengar på forskning kring mat och näring, t.ex.

Xealswe
2008-10-13, 22:36
Många håller ju här på och diskuterar detaljer kring studien in absurdum. Det _jag_ funderar på är varför det för flera år sedan ansågs i de flesta bodybuildingtidningar vara negativt med ett intag högre än ca 20g/protein per tillfälle?
Och varför det därefter på kolozzeum ansågs inte spela någon roll med argument som att " protein i maten portioneras ut långsamt från magsäcken till tarmsystemet och därför har man aldrig 800g vid ett specifikt tillfälle"

Nu är man tillbaka på ruta ett igen med denna nya studie och den enda anledning jag kan se det som är följande

1. Man gör en höna av en fjäder, enzym NK1b/mTOR nedregleras vid intag av icke ekologisk lättmjölk, ekologisk lättmjölk motverkar därför muskelbyggande, ah ni förstår =)

2. Man missuppfattar olika studier som egentligen från början bevisade olika saker

Eller har jag missuppfattat allt med? :P

quality
2008-10-14, 03:38
Många håller ju här på och diskuterar detaljer kring studien in absurdum. Det _jag_ funderar på är varför det för flera år sedan ansågs i de flesta bodybuildingtidningar vara negativt med ett intag högre än ca 20g/protein per tillfälle?
Och varför det därefter på kolozzeum ansågs inte spela någon roll med argument som att " protein i maten portioneras ut långsamt från magsäcken till tarmsystemet och därför har man aldrig 800g vid ett specifikt tillfälle"

Nu är man tillbaka på ruta ett igen med denna nya studie och den enda anledning jag kan se det som är följande

1. Man gör en höna av en fjäder, enzym NK1b/mTOR nedregleras vid intag av icke ekologisk lättmjölk, ekologisk lättmjölk motverkar därför muskelbyggande, ah ni förstår =)

2. Man missuppfattar olika studier som egentligen från början bevisade olika saker

Eller har jag missuppfattat allt med? :P

Jag tror du blandar ihop lite nu.... Det diskussionen gäller är rent vassle och dess upptag i tarmen inte övrig protein. Det är fortfarande okey att vid ett tillfälle inta tex 60 gram protein eller mer från kyckling,fisk,ägg etc etc :)

Lavorini
2008-10-14, 05:43
Det är nästan alltid företaget i sig som sponsrar forskningen. Vem skulle annars lägga ut flera hundra tusen på någon i sammanhanget irrelevant forskning?

Gör det saken mer trovärdig då menar du, för att det "nästan alltid" är så? Hur många har inte förkastat ASTs produkter/tips t.ex. på deras hemsida just pga den anledningen? Väldigt många...

Sannolikheten att det döljer sig en biasering bakom resultatet (och hela studien i sig iofs) är väldigt hög, att säga något annat vore ju att vara extremt naiv. Tror du/ni att om Fairing skulle sponsra en liknande studie att de skulle komma fram till ungefär samma resultat? Skulle inte tro det.

Scratch89
2008-10-14, 07:06
Ok, du får du nog börja konspirationstänka betydligt mer. Det finns inte många studier där man inte kan hävda någon slags jäv.

Eddie Vedder
2008-10-14, 07:12
Nu var det ju inte just upptaget av 15g per portion vassle som studien undersökte, det nämns ju bara i bakgrundstexten till studien så som jag uppfattade när jag skummade igenom (mycket slarvigt visserligen).

Men frågan är ju i såfall varför det vore till fördel för en tillskottsförsäljare att få studieresultat där mer än angiven dosrekommendation (som innebär högre = bättre) visar sig vara onödigt stor.:)

Ola Wallengren
2008-10-14, 09:34
Men frågan är ju i såfall varför det vore till fördel för en tillskottsförsäljare att få studieresultat där mer än angiven dosrekommendation (som innebär högre = bättre) visar sig vara onödigt stor.:)

För att lösningen i så fall stavas Aminogen, vilket är det de försöker argumentera för (och kanske sälja mer av).

William
2008-10-14, 10:44
Som sagt, siffran 15 gram är inte baserat på resultaten från den nämnda studien vilket kan vara bra att känna till då det medför att den aktuella studien inte kan användas som en giltig referens för det påståendet.

Det studien visar är att tillsats av Aminogen till vasslet ökar förekomsten av aminosyror i blodet jämfört med intag av vassle utan Aminogen.

Kollar man på graferna där man jämför det procentuella upptaget av de olika aminosyrorna är det minimala skillnader men skillnaderna blir påtagliga när man jämför den totala mängden aminosyror i blodet.

Det som får mig till att ifrågasätt studien främst, är att de har i stort sett i varenda uppmätt parameter, minimala spridningar och därmed en jäkla massa signifikanser överallt. Har man så låga spridningar är det lätt att få signifikanser men så små spridningar som dom har, ser man i stort sett aldrig när man har så många variabler och så många försökspersoner. Den individuella variationen hos människa slår ut väldigt tydligt i de flesta sammanhang.

Vad deras låga spridningar och många signifikanser beror på vet jag inte men det kan ha att göra med vilken statistisk modell de har använt sig av. Min kompetens räcker dock inte för att granska statistiken.

Sen tycker jag också att man bör vara extra uppmärksam på vem det är som står bakom studien. Visst är det så att många studier sponsras av företag men jag tycker spontant att det är skillnad på när ett företag bidrar med finansiering av en studie och när anställda på företaget utför själva studien.

Eddie Vedder
2008-10-14, 10:49
För att lösningen i så fall stavas Aminogen, vilket är det de försöker argumentera för (och kanske sälja mer av).

Ja såklart, där tänkte jag inte så långt.:D :smash:

cwzrd-
2008-10-14, 11:42
Ibland undrar man ju om folk saknar läsförståelse, alternativt läser bara vad de vill läsa.

JoeyP
2008-10-14, 12:28
Har jag missuppfattat nåt? Om man slänger i sig en dunder gainer på 100g vassle protein, och tarmen bara tar upp 15gram. Lagras inte dem andra grammen in som fett osv? Inte bajsar man väl ut protein som jag tolkade det i början av tråden. Alltså man kan inte bajsa ut kcal right?

Jag hajjar 0.

JoeyP
2008-10-14, 12:29
Nej, inte om tarmens upptag begränsar så att 15 av dom 30 grammen hamnar i toaletten.

Va?

Hannya
2008-10-14, 12:45
Va?

tarmen tar upp 15g, resten skiter man ut

Morty
2008-10-14, 13:03
tarmen tar upp 15g, resten skiter man ut

Det är en grovt uppskattad siffra. Kanske är faktan 35 gram, kanske 10. Man vet inte, further research needed!

Scratch89
2008-10-14, 13:22
Alltså man kan inte bajsa ut kcal right?

Jag hajjar 0.

Man bajsar alltid ut energi. Upptaget brukar ligga på 90-98% nånting, lite beroende på vad det är man äter. Bönor och riktiga fullkornsprodukter har en lägre procentsiffra än typ glukoslösningar.

JoeyP
2008-10-14, 13:39
Wtf? Jasså,? Så kcal som kcal är bara skitsnack då? Vafan, så om man dricker en juice på 500kcal så får man bara i sig 450 då elr?

JoeyP
2008-10-14, 13:40
tarmen tar upp 15g, resten skiter man ut

Man kan väl inte bajsa ut protein? Senast jag påstod det så var det fel.

King Grub
2008-10-14, 13:42
Man kan väl inte bajsa ut protein? Senast jag påstod det så var det fel.

Det handlar om protein som tagits upp. Är det tarmen som begränsar är det självklart att det bajsas ut.

Äter du rå potatis bajsar du ut nära 100% av kalorierna, kolhydraterna och det protein och fett som finns. Tarmen kan inte ta upp rå potatis. För att ta ett exempel.

Anders The Peak
2008-10-14, 13:44
Jämför en man 182 cm lång väger 65 kg och Martin Källström drygt 135 kg fettfri broiler. Tror ni att deras metabolism(Proteinomsättning tarmens förmåga att ta upp protein i form av aminosyror) kan jämföras bara så där rakt av bara?

King Grub
2008-10-14, 13:46
Inte proteinomsättning. Men att tarmens förmåga att ta upp näring är direkt relaterad till kroppsmassa finner jag inte troligt.

JoeyP
2008-10-14, 13:48
Det handlar om protein som tagits upp. Är det tarmen som begränsar är det självklart att det bajsas ut.

Äter du rå potatis bajsar du ut nära 100% av kalorierna, kolhydraterna och det protein och fett som finns. Tarmen kan inte ta upp rå potatis. För att ta ett exempel.

Okej! Hur länge har man vetat detta? Jag har då aldrig hört det. Så om man klämmer i sig 100g vassleprotein och kroppen tar upp 15g i taget så kan man alltså inte räkna med dem 85resterande grammen i energi intaget utöver dagen för dem åker med utföringen.

King Grub
2008-10-14, 13:49
Vassleproteinets siffra är inte klarlagd.

Att äta stor mängd vassleprotein på en gång är inte naturligt; det går inte i praktiken från mjölk. Men det finns inga exakta tester som visar var gränsen för upptag går.

Att all näring inte tas upp från tarmen har man vetat i över 100 år.

JoeyP
2008-10-14, 13:53
Vassleproteinets siffra är inte klarlagd.

Att äta stor mängd vassleprotein på en gång är inte naturligt; det går inte i praktiken från mjölk. Men det finns inga exakta tester som visar var gränsen för upptag går.

Att all näring inte tas upp från tarmen har man vetat i över 100 år.

Okej, men jag kommer ihåg en gång när jag frågade om man kan räkna med alla kcal om man dricker en hel juice 1liter. Då sa Eddie Vedder och nån till moderator att, det har visats att en liten liten del av juicen kan följa med urinet ut, men aldrig någon form utav energi. Alltså -Man kan inte kissa ut kalorier. Är det dom sa fel då?

Edit: Sverker och Eddie Vedder var det.

King Grub
2008-10-14, 13:57
En frisk person har bara spår av socker i urinen.

Men som sagt, är det tarmens upptag av något som begränsar, då kan givetvis inte näringen och kalorierna tas upp.

Scratch89
2008-10-14, 13:59
Nu är ju juice rätt så bra utblandat i vatten, som gör att upptaget kommer bli väldigt mycket lättare. Dessutom tas kolhydrater upp betydligt snabbare än protein.

Och angående den råa potatisen; se inte det här som något nytt bantningsknep. Det kommer göra... ont. :D

Anders The Peak
2008-10-14, 14:10
Inte proteinomsättning. Men att tarmens förmåga att ta upp näring är direkt relaterad till kroppsmassa finner jag inte troligt.
Jag tror att det krävs ett större upptag för att klara proteinomsättningen.
Vi får anta att ett normalt maxupptag av protein ligger kring 180-240 gr dvs kring 8-10gr/h och jag antar vid kaloribalans räcker det även för Martin men inte under en deff då antar jag att kroppen kan använda proteinet betydligt effektivare.

King Grub
2008-10-14, 14:20
Jag tror att det krävs ett större upptag för att klara proteinomsättningen.
Vi får anta att ett normalt maxupptag av protein ligger kring 180-240 gr dvs kring 8-10gr/h och jag antar vid kaloribalans räcker det även för Martin men inte under en deff då antar jag att kroppen kan använda proteinet betydligt effektivare.

Det är ju en mycket liten del av proteinet som tagits upp som används direkt i proteinsyntesen. Majoriteten oxiderar till energi, och för det krävs det knappast något högre upptag än hos vem som helst.

Tar man 20 gram vassle efter träning, tas bara runt 10% av aminosyrorna upp i muskulaturen överhuvudtaget. Därefter oxiderar mer än hälften av leucinet som tagits upp.

Healthy volunteers were randomly assigned to one of three groups. Each group consumed one of three drinks: placebo (PL; N = 7), 20 g of casein (CS; N = 7), or whey proteins (WH; N = 9).

...

There is no difference in the percent of amino acid taken up by the leg that was ingested between the ingested proteins (10% for phenylalanine and 11-15% for leucine), suggesting that there is no difference in the anabolic response.

...

whey protein ingestion resulted in oxidation of 57% of the leucine taken up by the muscle.

Med Sci Sports Exerc. 2004 Dec;36(12):2073-81. Ingestion of casein and whey proteins result in muscle anabolism after resistance exercise.

Säg att Martin som du nämner har ett upptag i muskulaturen som är tre gånger bättre än genomsnittspersonen. Då är det ändå en överkapacitet hos tarmen vad gäller att tillgodose proteinsyntesen med aminosyror.

Scratch89
2008-10-14, 14:26
Fast den där säger ju att det bara var benet som tog upp runt 10%. Undrar om det hade blivit högre siffror om man mätte efter ett helkroppspass, t.ex.

JoeyP
2008-10-14, 14:49
Om man får i sig 15gram snabbt protein, hur lång tid emellan kan man ta nästa dos utan att den wastas bort?

Det har hänt ibland att jag blandar ca 50gram whey80 med 1liter mellanmjölk det blir över 50gram protein. Hur stor del av den drinken kan jag räkna med i mitt energintag då?

JoeyP
2008-10-14, 14:53
Edit: Isf borde en måltid med lågt gi vara bättre om man vill ta vara på all näring och energi.

Scratch89
2008-10-14, 15:05
Blandar du med mjölk så blir det ju en hel del kasein som saktar ner upptaget. En större del kommer tas upp iallafall.

Du måste komma ihåg att det här inte är någonting du märker, förutom i plånboken.

JoeyP
2008-10-14, 15:16
Blandar du med mjölk så blir det ju en hel del kasein som saktar ner upptaget. En större del kommer tas upp iallafall.

Du måste komma ihåg att det här inte är någonting du märker, förutom i plånboken.

Precis, varför wasta mer än vad man behöver.

Jag menar, om kroppen bara tar upp 15gram i taget, borde inte resterande gram ligga på kö då och inte bara slängas direkt.

Scratch89
2008-10-14, 15:46
Jag menar, om kroppen bara tar upp 15gram i taget, borde inte resterande gram ligga på kö då och inte bara slängas direkt.

Var skulle de ligga på kö? Tarmen trycker hela tiden maten framåt, och den är tyvärr inte hur lång som helst. Lägg där till att inte hela tarmen tar upp allt, utan mycket av maten tas upp på olika ställen.

Se det hela som Lemmings. De bara knatar på, och om du inte bygger en bro som plockar upp dem så kommer de bara... försvinna på andra sidan, helt enkelt. :D

http://www.tonychor.com/archive/lemmings.jpg

William
2008-10-14, 15:55
Var skulle de ligga på kö? Tarmen trycker hela tiden maten framåt, och den är tyvärr inte hur lång som helst.

Å andra sidan kan tarmens rörelsehastighet regleras rätt effektivt så det behöver ju inte vara helt fel att resonera kring ett "kösystem" om nu tarmen skulle få för sig att bromsa upp för att klara absorptionen.

Danny Devito
2008-10-14, 16:00
Se det hela som Lemmings. De bara knatar på, och om du inte bygger en bro som plockar upp dem så kommer de bara... försvinna på andra sidan, helt enkelt. :D

http://www.tonychor.com/archive/lemmings.jpg

Haha, skön beskrivning/illustration där Scratch. :D

Lavorini
2008-10-14, 16:28
Ok, du får du nog börja konspirationstänka betydligt mer. Det finns inte många studier där man inte kan hävda någon slags jäv.

Konspirationer hit och dit, men en sak är då säker; jag köper inte allt med hull och hår som alla andra verkar göra så fort King Grub kommer med ett utlåtande baserat på ett antagande.

Är det bara jag som nästan alltid ser på saker och ting med ett väldigt granskande och kritiskt öga?


Jag vet inte exakt, men tarmens upptag kanske är begränsat till 15 gram per tillfälle.

Den siffran är mig veterligen framtagen genom studier gjorda på intravenös tillförsel på vilande försökspersoner. Hur det ser ut vid oralt intag (ffa i samband med träning) har inte mätts så därför vet man inte.

Bump.

rajjan_dammit
2008-10-14, 17:06
Ursäkta om jag ställer en dum fråga, men om man dricker en proteindrink med bara vassle, så finns det ingen anledning att skopa i mer än 15 g protein, för mer än det tas inte upp och är pengarna i sjön?

Men det är annorlunda med exempelvis kyckling eller kvarg? Då kan man äta ex 60 g protein på en gång, allt (alltså, mer än 90 %) protein tas upp förr eller senare?

Scratch89
2008-10-14, 17:07
Konspirationer hit och dit, men en sak är då säker; jag köper inte allt med hull och hår som alla andra verkar göra så fort King Grub kommer med ett utlåtande baserat på ett antagande.

Är det bara jag som nästan alltid ser på saker och ting med ett väldigt granskande och kritiskt öga?



Bump.

Nu svarar jag för mig själv, men vi som hängt här på brädan ett tag brukar faktiskt inte köpa allt med hull och hår. Mycket har hänt innan du blev medlem, maj 2008, och många har lärt sig att fakta kommer och går. GI är väl en av de sakerna, men även optimaliteter runt träningen. De som verkar hypa och svälja det mesta är de som, precis som du, inte varit med i svängarna så länge.

Scratch89
2008-10-14, 17:09
Å andra sidan kan tarmens rörelsehastighet regleras rätt effektivt så det behöver ju inte vara helt fel att resonera kring ett "kösystem" om nu tarmen skulle få för sig att bromsa upp för att klara absorptionen.
Javisst, men stanna av helt kan den inte göra. Nu handlade studien om 15 gram vassleprotein, så här har ingen reglering skett. Om man däremot börjar manipulera, med t.ex fett- och fiberintag, så försvinner vassleproteinets snabba effekt ändå.


Haha, skön beskrivning/illustration där Scratch. :D

:cool:

Eddie Vedder
2008-10-14, 17:10
Okej! Hur länge har man vetat detta?

Det är allmän kännedom, enda sedan Atwater lade grund för kalorivärden från makronutrienter. Att du inte läst det var förvånande, dethar nämnts på Kolo många gånger och jag har själv skrivit om det i masor av trådar.

Det ä inget nytt, det är inget okänt och det är redan något man tar med i beräkningar.

Edit: Sverker och Eddie Vedder var det.

Var har du fått det ifrån?:confused: Det är en sak vad man i praktiken tjänar på att räkna med och det är en annan sak vad som i realiteten sker, inget i kroppen är 100%.

Anders The Peak
2008-10-14, 17:20
Konspirationer hit och dit, men en sak är då säker; jag köper inte allt med hull och hår som alla andra verkar göra så fort King Grub kommer med ett utlåtande baserat på ett antagande.

Är det bara jag som nästan alltid ser på saker och ting med ett väldigt granskande och kritiskt öga?
Bump.
Studier är en sak tradition/erfarenhet är en annan sak.
Historiskt sett så har kraftidrottare alltid ätit mycket proteinrik mat. Jag tror att vid de första Olympiska spelen i modern tid så gjorde man ett reportage om just idrottsmännens kostvanor och jag tror att de flesta låg kring ett kilo nötkött per dag.
Inom bodybuilding på proffsnivå är det vanligt att man ligger mellan 2.5-5.0gr/kg. Anabola steorider var länge helt verkningslösa enligt dåvarande forskning. Men brukades hej vilt bland idrottsmän som var av en helt annan uppfattning än forskarna på området.

Sverker
2008-10-14, 17:28
Fortfarande bara jag som tror att den helt avgörande saken är kvalitéen på proteinet !

The amount of WPC ingested may have saturated endogenous proteolytic enzymes, the rate-limiting step in the digestion process. Decreased digestion from over-processing can also slow digestive enzymes [5]. These factors impede the absorption rate, which may limit the amount of protein absorbed before reaching the ceacum. The addition of Aminogen® provided more proteolytic enzymes thereby possibly increasing the absorption rate during the same time period. Whether the addition of Aminogen® affected one or more of these factors in this study is unknown at this time but the over-all effect appears to be a significant increase in the WPC absorption rate.

Läser vi detta:
http://www.sciencedirect.com/science?_ob=ArticleURL&_udi=B6T6R-4JRVDBK-3&_user=10&_rdoc=1&_fmt=&_orig=search&_sort=d&view=c&_version=1&_urlVersion=0&_userid=10&md5=8de3f59f0587cdcb17c19829aa4f9f6d

...kan vi ana att det skulle bli helt andra svar med ett vassleproteinisolat.

Lavorini
2008-10-14, 17:34
Nu svarar jag för mig själv, men vi som hängt här på brädan ett tag brukar faktiskt inte köpa allt med hull och hår. Mycket har hänt innan du blev medlem, maj 2008, och många har lärt sig att fakta kommer och går. GI är väl en av de sakerna, men även optimaliteter runt träningen. De som verkar hypa och svälja det mesta är de som, precis som du, inte varit med i svängarna så länge.

Får jag fråga hur du vet hur länge jag "varit med i svängarna"? Och, det var ju för böveln jag som påpekade och ifrågasatte "15g", samt visade hur illa den här studien var? Är det då jag "hypar och sväljer"?


Studier är en sak tradition/erfarenhet är en annan sak.
Helt klart. Jag värdesätter och lyssnar mycket noga på folk med lång erfarenhet.

Fortfarande bara jag som tror att den helt avgörande saken är kvalitéen på proteinet !
Nej du är inte ensam. Det behöver göras uppföljningsstudier för att visa hur det egentligen ligger till - och gärna då av en neutral källa.

jaosef
2008-10-14, 19:08
Får jag fråga hur du vet hur länge jag "varit med i svängarna"? Och, det var ju för böveln jag som påpekade och ifrågasatte "15g", samt visade hur illa den här studien var? Är det då jag "hypar och sväljer"?

Det påstod väll ingen? Många mördare har precis som du 2 ögon. - Man anklagar ju inte DIG för något då.

quality
2008-10-14, 19:53
Ursäkta om jag ställer en dum fråga, men om man dricker en proteindrink med bara vassle, så finns det ingen anledning att skopa i mer än 15 g protein, för mer än det tas inte upp och är pengarna i sjön?

Men det är annorlunda med exempelvis kyckling eller kvarg? Då kan man äta ex 60 g protein på en gång, allt (alltså, mer än 90 %) protein tas upp förr eller senare?

Läser du tråden så ser du att det är lite olika åsikter om studien som nämner just 15 gram vassle. Mitt tips är att du läser hela studien, väger in de åsikter som framkommer här samt bildar dig en egen uppfattning.

När det gäller övrigt protein finns det så vitt jag vet inget som visar på att det är en nackdel att inta större mängder vid ett tillfälle.

Lavorini
2008-10-14, 20:22
Det påstod väll ingen? Många mördare har precis som du 2 ögon. - Man anklagar ju inte DIG för något då.

Ja, jag hypar - eftersom jag inte varit med så länge tydligen. :)

KOP
2009-08-26, 10:55
Nu svarar jag för mig själv, men vi som hängt här på brädan ett tag brukar faktiskt inte köpa allt med hull och hår. Mycket har hänt innan du blev medlem, maj 2008, och många har lärt sig att fakta kommer och går. GI är väl en av de sakerna, men även optimaliteter runt träningen. De som verkar hypa och svälja det mesta är de som, precis som du, inte varit med i svängarna så länge.

Tydligen så har bl a han märkt att det finns många som köper King Grubs aningen kryptiska inlägg med hull och hår sedan han blev medlem. Att som 89:a (vilket jag antar att du är), komma och säga "inte varit med i svängarna så länge", låter i mina öron väldigt barnsligt, eftersom jag tolkar det som att du har varit det?

Hsh, finns det något nytt intressant på denna front? *drool*

propser
2010-07-01, 23:29
1. Så vad kom vi fram till? Ska man lita på att kroppen bara kan ta upp 15g eller inte?

2. Någon påstod att siffran 15g inte ens kommer från studien. Vart kommer det från isåfall? (Vad har de baserat spekulationen på isåfall?)


Tack på förhand för svar!

Eddie Vedder
2010-07-02, 06:47
1. Så vad kom vi fram till? Ska man lita på att kroppen bara kan ta upp 15g eller inte?

2. Någon påstod att siffran 15g inte ens kommer från studien. Vart kommer det från isåfall? (Vad har de baserat spekulationen på isåfall?)


Tack på förhand för svar!

Jag tycker Panjatna skriver bra. Och jag har aldrig tagit de där 15 grammen på stort allvar. Leta upp studien och kolla vad de referar till så lär du hitt var de tagit idén om 15 gram ifrån.

För det är alltså inte det man undersöker här utan bara en siffra som nämns i bakgrundstexten som information inför det man faktiskt skulle undersöka.

EDIT: Det verkar baseras på en uppskattning utifrån absorbtionshastighet av gram/timme:

Absorption may be compromised by the rapid transit time through the small intestine to the ceacum, which has been reported to be an average of 1.5 hours for viscous liquids [7]. The maximum absorption rate of WP has been reported to be 8 to 10 g/hr [8]. Using these parameters, the maximum amount of WP that could be absorbed from a liquid is 15 g.

Hela studien:

http://www.jissn.com/content/5/1/10#B9

Och man refererar till en artikel om tarmupptag av näring generellt samt översiktartikel om proteinintag hos människor:

7. Kim SK. Small intestine transit time in the normal small bowel study. Am J Roentgenol Radium Ther Nucl Med. 1968 Nov;104(3):522-4.

8. Bilsborough S, Mann N: A review of issues of dietary protein intake in humans. Int J Sport Nutr Exerc Metab 2006 , 16(2):129-152

propser
2010-07-02, 16:55
Absorption may be compromised by the rapid transit time through the small intestine to the ceacum, which has been reported to be an average of 1.5 hours for viscous liquids [7]. The maximum absorption rate of WP has been reported to be 8 to 10 g/hr [8]. Using these parameters, the maximum amount of WP that could be absorbed from a liquid is 15 g.

Viscous = Having a thick, sticky consistency between solid and liquid.

Så jag har förstått det rätt så har dom alltså räknat fram det här på 2 faktorer, hur mycket WPI som kan tas upp i vätskeform per timma och hur lång tid det tar för vasslet att gå igenom tarmen "viscous" form.

1. Stämmer siffrorna tycker jag att det låter som en rimlig siffra MEN borde det inte ta längre tid för vasslet att röra sig genom tarmen om man "har den full med massa annat" dvs att man samtidigt intar till exempel fett och kolhydrat?. Då skulle ju tiden det rör sig genom tarmen öka och därmed hinner kroppen ta upp mer?

2. Eller blir upptaget tvärt om bättre om tarminnehållet är lösare?

spoty
2010-07-02, 17:46
Så det räcker med 15g vassle per omgång? Isåfall sparar man en hel del.

Eddie Vedder
2010-07-02, 18:56
Så det räcker med 15g vassle per omgång? Isåfall sparar man en hel del.

Var det ett skämt eller undrar du seriöst?

propser
2010-07-07, 23:25
Bump på mina frågor:

1. Klarar kroppen av att ta upp mer än 15g om man äter annat till exempel kolhydrat och fett tillsammans med vasslet?
2. Eller blir upptaget snarare bättre ju mer utspädd form vasslet har i tarmen?

Eddie Vedder
2010-07-07, 23:45
Bump på mina frågor:

1. Klarar kroppen av att ta upp mer än 15g om man äter annat till exempel kolhydrat och fett tillsammans med vasslet?
2. Eller blir upptaget snarare bättre ju mer utspädd form vasslet har i tarmen?

Jag förstår inte varför du hänger upp dig på de där 15 grammen. Tycker du verkligen de siffrorna känns välbelagda?

Men som svar på frågan så lär upptagshastigheten av en mer sammansatt måltid gå långsammare ja.

Sniggel
2010-07-08, 10:05
Speciellt fett har jag för mig kan sakta ner upptaget, medans exempelvis fiber inte har lika stor påverkan. Sen om man äter en ostmacka med smör tillsammans med en vassledrink så blir det nog väldigt komplext att lista ut hur mycket den där vassledrinken kan innehålla för att inget ska gå till spillo.

Har för mig att mat som har mixats till vätskeform, alltså mekaniskt finfördelad och utblandad med vätska, lämnar magsäcken väldigt långsamt. Potatismos, gröt, soppor o dylikt antar jag är bra exempel på detta.

austria
2010-07-08, 10:15
Jag vet inte exakt, men tarmens upptag kanske är begränsat till 15 gram per tillfälle.

Jag förstår inte varför du hänger upp dig på de där 15 grammen.

Är det inte King Grubs inlägg han tänker på?

Eddie Vedder
2010-07-08, 10:41
Är det inte King Grubs inlägg han tänker på?

Jo och?

Har du läst i tråden?

austria
2010-07-08, 10:44
Jo och?

Har du läst i tråden?

Nix, inte hela.....

Tänkte bara att det var där han läst det och utgått ifrån.

Eddie Vedder
2010-07-08, 11:09
Nix, inte hela.....

Tänkte bara att det var där han läst det och utgått ifrån.

Har du läst #118?

Ja det är de siffrorna King Grub nämner som han utgår ifrån. Jag frågade inte var han fick dom ifrån utan varför han hänger upp sig på dom. Om de verkligen känns värda att ta på så stort allvar.

austria
2010-07-08, 12:17
Har du läst #118?

Ja det är de siffrorna King Grub nämner som han utgår ifrån. Jag frågade inte var han fick dom ifrån utan varför han hänger upp sig på dom. Om de verkligen känns värda att ta på så stort allvar.

Så så.......in med taggarna nu.
Är väl inte första gången någon hakar upp sig på ett inlägg som Grub gjort.

Eddie Vedder
2010-07-08, 14:23
Så så.......in med taggarna nu.
Är väl inte första gången någon hakar upp sig på ett inlägg som Grub gjort.

Jag var inte sur.:) Jag menar bara att jag vet varifrån han fått dom, men förstår inte varför han tar det på så stort allvar med tanke på diskusssionen.:)

austria
2010-07-08, 18:44
Jag var inte sur.:) Jag menar bara att jag vet varifrån han fått dom, men förstår inte varför han tar det på så stort allvar med tanke på diskusssionen.:)

Nej, jag håller med dig. Bara det att jag känner igen mig själv i honom. Man kan snöa in sig helt på en kommentar eller inlägg att man glömmer bort att se hela bilden och tänka lite själv :)

propser
2010-07-08, 20:38
Absorption may be compromised by the rapid transit time through the small intestine to the ceacum, which has been reported to be an average of 1.5 hours for viscous liquids [7]. The maximum absorption rate of WP has been reported to be 8 to 10 g/hr [8]. Using these parameters, the maximum amount of WP that could be absorbed from a liquid is 15 g.
Uträkningen är väldigt logisk. 10g/h * 1,5h = 15g. Enligt siffrorna skulle det tom vara en maxgräns på 12g för vissa.

Vad ser ni för brister i den här uträkningen menar ni?

EDIT: Kom på en sak nu att dom bara har räknat in upptaget i tunntarmen. Kan kroppen inte ta upp protein via grovtarmen eller? För om upptaget fortsätter genom den borde siffran vara högre. Nån som vet?

vicarious
2010-07-08, 21:07
Uträkningen är väldigt logisk. 10g/h * 1,5h = 15g. Enligt siffrorna skulle det tom vara en maxgräns på 12g för vissa.

Vad ser ni för brister i den här uträkningen menar ni?

EDIT: Kom på en sak nu att dom bara har räknat in upptaget i tunntarmen. Kan kroppen inte ta upp protein via grovtarmen eller? För om upptaget fortsätter genom den borde siffran vara högre. Nån som vet?

Jag antar att du menar tjocktarmen? Och nä, inget upptag av protein sker i tjocktarmen.

King Grub
2010-07-09, 09:28
Vad ser ni för brister i den här uträkningen menar ni?

Problemet kan vara att man givit så små doser i studierna där dessa upptagshastigheter mätts. Vad händer om man ökar dosen?

propser
2010-07-10, 00:04
Problemet kan vara att man givit så små doser i studierna där dessa upptagshastigheter mätts. Vad händer om man ökar dosen?
Hur stor var den dosen då?

Sen det här från en annan tråd för mig att undra hur mycket mer än 15g som skulle vara nödvändigt för proteinsyntes oavsett:
"20g äggprotein stimulerar proteinsyntesen maximalt, vad somgäller för vassle är inte direkt undersökt men troligen mindre." - Dreas

Så att hålla sig på 13-20g protein från vassle per tillfälle kanske inte är så dumt iallafall?

Ondskapelsen
2010-07-10, 00:20
Hur stor var den dosen då?

Sen det här från en annan tråd för mig att undra hur mycket mer än 15g som skulle vara nödvändigt för proteinsyntes oavsett:
"20g äggprotein stimulerar proteinsyntesen maximalt, vad somgäller för vassle är inte direkt undersökt men troligen mindre." - Dreas

Så att hålla sig på 13-20g protein från vassle per tillfälle kanske inte är så dumt iallafall?

Eller så gynnar man kosttillskottsbranschen och kör på teoretisk overkill för o vara på säkra sidan :).

King Grub
2010-07-10, 09:46
Så att hålla sig på 13-20g protein från vassle per tillfälle kanske inte är så dumt iallafall?

Om du har svåra ekonomiska problem kanske. Annars tar du det säkra före det osäkra och doserar lite mer, även om det eventuellt skulle innebära att några gram inte tas upp.

propser
2010-07-13, 01:01
Hur stor var den dosen då?

Sen det här från en annan tråd för mig att undra hur mycket mer än 15g som skulle vara nödvändigt för proteinsyntes oavsett:
"20g äggprotein stimulerar proteinsyntesen maximalt, vad somgäller för vassle är inte direkt undersökt men troligen mindre." - Dreas

Så att hålla sig på 13-20g protein från vassle per tillfälle kanske inte är så dumt iallafall?

Vad säger ni andra? Kan det vara en rimlig gissning?

Ondskapelsen
2010-07-13, 11:35
Vad säger ni andra? Kan det vara en rimlig gissning?

Ta en drink enligt dosering tills det kommer rön som säger annat :)

propser
2010-07-14, 17:26
Ta en drink enligt dosering tills det kommer rön som säger annat :)
Menar du att det jag skrev i tidigare inlägg inte är ett "rön"?

Ondskapelsen
2010-07-14, 21:29
Menar du att det jag skrev i tidigare inlägg inte är ett "rön"?

Jag såg nog ingen rekommendation över hur mycket vassle som bör intas förutom den som står på förpackningen. Den är min rön tills vidare.

propser
2010-07-17, 22:09
Problemet kan vara att man givit så små doser i studierna där dessa upptagshastigheter mätts. Vad händer om man ökar dosen?
Hur stor var den dosen då?