handdator

Visa fullständig version : frågor ang träning..(instruktören emot fria vikter :O)


cronaldo
2008-09-13, 17:45
Gick igenom ett schema med instruktören idag. Han var väldigt emot fria vikter och sa att maskiner är minst 3ggr så effektiva som fria vikter.. "Maskiner är bättre då man inte kan fuska lika lätt"
, skaderisken är mindre" osv. Är han helt ute o cyklar eller ska jag följa hans råd? . Han ville även att jag skulle köra 12 rep( 1 set!?) per maskin och då maxxa muskeln.. Proteinpulver osv var han också helt emot.. sa bla att allt var skit och knappast värt pengarna. Så nu är man lite kluven, ska jag fortsätta köra efter det han sa eller blanda fria vikter med maskiner?.

Blev lite luddigt men men .. tacksam för svar.

Commando1980
2008-09-13, 18:08
Gick igenom ett schema med instruktören idag. Han var väldigt emot fria vikter och sa att maskiner är minst 3ggr så effektiva som fria vikter.. "Maskiner är bättre då man inte kan fuska lika lätt"
, skaderisken är mindre" osv. Är han helt ute o cyklar eller ska jag följa hans råd? . Han ville även att jag skulle köra 12 rep( 1 set!?) per maskin och då maxxa muskeln.. Proteinpulver osv var han också helt emot.. sa bla att allt var skit och knappast värt pengarna. Så nu är man lite kluven, ska jag fortsätta köra efter det han sa eller blanda fria vikter med maskiner?.

Blev lite luddigt men men .. tacksam för svar.


kör med fria vikter och maskiner.

Vastrix
2008-09-13, 18:10
Var det ett nautilus-gym?

cronaldo
2008-09-13, 18:13
kör med fria vikter och maskiner.

Okejj. Och ja det är ett nautilus-gym.

EmiluR
2008-09-13, 18:28
Haha, han är full av skit. Eftersom jag antar du är nybörjare(?) Så tycker jag du ska börja köra mer fria vikter än maskiner, specielt för att bygga upp en balanserad bas. T.ex bygg balanserad bas i bänkpress av att köra fria vikter istället för Smithen, samma med knäböj & marklyft. Det är ju bas övningar, dem bygger en jävla mkt massa. Att han är emot proteinpulver är också konstigt, dem är bra eftersom dem ger dig extra protein. Men innan du börjar ta tillskott kom ihåg att ENDAST använda dem som tillskott & lär dig äta tillräckligt med mycket protein utan att använda tillskott är också en bra början. För att bygga massa som han sa 1x12, visst det kanske funka för honom men alla reagerar indviduellt på sånt. Testa dig fram, 3x12,4x12,5x5,3x10,4x10,3x6 ja, du förstår konceptet. Du kommer lära känna din kropp efter ett tag:) Läs också runt på forumet i de olika trådarna för där finns väldigt många med erfaranhet om träning, du kan lära dig ett och annat

JärnJane
2008-09-13, 18:45
som nybörjare ger ju det mesta resultat hur man än gör, så du kan säkert köra 1x12 och utvecklas i början, men sen tröttnar man ju på det ganska snart.

vad gäller fria vikter VS maskiner så är båda bra, men beror ju på vilken övning det gäller vad som är att föredra. att fria vikter skulle vara skit är bara bs!

Sen får man inte glömma att nautilus är rätt inriktat på att man bara ska må lagom trevligt och röra lite på sig och typ hålla formen och känna sig lite lagom sportig och frisk, och då funkar det säkert jättebra att bara köra 1X12 i endast maskiner efterssom då känner man sig jätteduktig när man varit på gymmet, och ja det är ju trots allt bättre än ingenting! Men har du andra mål än nautilus så ska du nog glömma allt som instruktören sagt :) han verkar inte ha alla pommes frittes på tallriken så att säga :)

Black Star Abyss
2008-09-13, 18:58
Vem som helst verkar kunna bli instruktör idag...

L-Sami
2008-09-13, 19:06
Lär dig tekniken med fria vikter och kör lätt så lär du inte bli skadad. För friska individer finns det bara fördelar med att träna med fria vikter, dels för att rörelserna liknar mer som man använder till vardags och för att man faktiskt blir starkare i kroppen att träna med fria vikter. Synergister kopplas in och sätter mer press på bålmuskulaturen för att stabilisera kroppen. Proteinpulver kan vara smidigt i samband med träningen, inte alls skit.

Mushan
2008-09-13, 22:12
Vem som helst verkar kunna bli instruktör idag...

Håller med.. Hur Fan kan sånt folk få bli instruktörer? Det finns ju fjortisar som vet mer än dem. ffs.

Lyssna inte på honom. Lär dig av oss istället. :)

Wiktor
2008-09-13, 22:40
Be om en ny PT...

Arf Pingvin
2008-09-13, 22:44
Det är instruktörens jobb att lära ut nautilusmetoden, han sköter säkert sitt jobb efter bästa förmåga. Nautilus affärsmetod går ut på att tillhandahålla en maskinpark och att instruktören lär ut ett träningsätt som passar deras verksamhet.

Proteinpulver är helt onödigt om man har tid att laga sig riktig mat. Men det kan vara extremt jobbigt att hinna med. Proteinpulver i samband med träningen kan då vara ett bra komplement.

Musselbank
2008-09-13, 23:03
Jag började med maskiner, vilket var bra eftersom jag var och kände mig så otroligt svag. Det var skönt att ha maskinernas "trygghet" ett par månader! Som tur är hade jag någon som puffade på mig så jag inte fastnade där utan stegvis började med fria vikter.

"maskiner är minst 3ggr så effektiva som fria vikter" var nog det allra dummaste av vad han sade, resten kan det väl på sätt och vis finnas fog för, mer eller mindre.

stevebc
2008-09-14, 02:25
Vad är dina mål? Rent instinktivt skulle jag rekommendera dig att byta gym och instruktör. Maskinparksgym som F&S, Nautilus och 24/7 tenderar att stimulera lättja och infunktionalitet till skillnad från gym med större andel fria vikter och SL/OL-tävlanden. Dessutom har de i synnerhet högre medlemsavgifter. Är ditt mål att bygga muskler och bli starkare skulle jag föreslå gymbyte och rejäl påläsning om fysiologi och näringslära (som du ganska enkelt kan få genom sökning i det här forumet).