handdator

Visa fullständig version : Förberedelse inför Shaolin Kung Fu


tsp
2008-09-13, 13:58
Tänkte börja med Shaolin kung fu samt även Kendo lagom till nästa termin (årsskiftet 08/09). Därför har jag ett par frågor

1. Hur kan jag förbereda mig på bästa sett? Öva upp smidighet, kondition och styrka är väl ganska självklart. Är inte jättesmidig för tillfället och även konditionen kunde vart bättre. Dock gymmar jag för fullt så styrken ska jag nog läsa. Men hur över jag till exempel upp smidigheten i kroppen på ett bra sätt? Tips på övningar och sysselsättningar osv?

2. Tidigare höll jag på med taekwondoo i cirka 1 termin innan jag tröttnade pga att jag inte hängde med i träningen. Som nybörjare hamnade jag visserligen i en "nybörjargrupp" men de flesta andra kunde redan lite grann i alla fall. Därför fick jag det jävligt svårt att få in rörelsemönster osv som vi utförde alla tillsammans på träningarna. Jag visste ju inte hur dessa var uppbyggda men det visste de andra i gruppen, så jag fick chansa mig fram och det blev ett jävla helvete rent ut sagt. Därför undrar jag om man vanligtvis hamnar i en komplett nybörjargrupp där alla vid terminens början startar från "scratch" eller om man kommer in i en grupp som redan hållt på i kanske en termin eller så? Hur är det vanligtvis?

3. Klubben jag tänkte börja i är Shaolin si wushu guan i Göteborg. Någon som vet någon om denna klubb? Kanske någon som är medlem? I så fall ni kanske skulle kunna svara på fråga nummer 2.

spoonchest
2008-09-13, 14:00
vill också...*gah!*

Olof
2008-09-13, 20:43
Tänkte börja med Shaolin kung fu samt även Kendo lagom till nästa termin (årsskiftet 08/09). Därför har jag ett par frågor

1. Hur kan jag förbereda mig på bästa sett? Öva upp smidighet, kondition och styrka är väl ganska självklart. Är inte jättesmidig för tillfället och även konditionen kunde vart bättre. Dock gymmar jag för fullt så styrken ska jag nog läsa. Men hur över jag till exempel upp smidigheten i kroppen på ett bra sätt? Tips på övningar och sysselsättningar osv?

2. Tidigare höll jag på med taekwondoo i cirka 1 termin innan jag tröttnade pga att jag inte hängde med i träningen. Som nybörjare hamnade jag visserligen i en "nybörjargrupp" men de flesta andra kunde redan lite grann i alla fall. Därför fick jag det jävligt svårt att få in rörelsemönster osv som vi utförde alla tillsammans på träningarna. Jag visste ju inte hur dessa var uppbyggda men det visste de andra i gruppen, så jag fick chansa mig fram och det blev ett jävla helvete rent ut sagt. Därför undrar jag om man vanligtvis hamnar i en komplett nybörjargrupp där alla vid terminens början startar från "scratch" eller om man kommer in i en grupp som redan hållt på i kanske en termin eller så? Hur är det vanligtvis?

3. Klubben jag tänkte börja i är Shaolin si wushu guan i Göteborg. Någon som vet någon om denna klubb? Kanske någon som är medlem? I så fall ni kanske skulle kunna svara på fråga nummer 2.

1.Träna den sport du vill bra på. Du bör komma igång med träningen först och fokusera på att lära dig teknikerna ordentligt först innan du börjar oroa dig för allt annat. Det skadar inte om du gör lite dynamisk streching, burpees, intervallträning osv innan du börjar med shaolin. Men kampsport handlar om TEKNIK inte fysik!
2. JA mina bälten i kickboxning spelar ingen roll när jag kommer till klubbar inom andra kampsporter. Jag vet utövare som har flera dan inom olika kampsporter som likväl hamnar i nybörjargruppen när de ska börja med en ny stil.
3. Jag känner en fd medlem som var mycket nöjd med deras träningar. Det är en klubb med gott ryckte och bra tränare överlag.

beckman88
2008-09-13, 20:46
Men kampsport handlar om TEKNIK inte fysik!
.

*Host* *bullshit* *host* *host*:devil:

tsp
2008-09-14, 00:01
1.Träna den sport du vill bra på. Du bör komma igång med träningen först och fokusera på att lära dig teknikerna ordentligt först innan du börjar oroa dig för allt annat. Det skadar inte om du gör lite dynamisk streching, burpees, intervallträning osv innan du börjar med shaolin. Men kampsport handlar om TEKNIK inte fysik!
2. JA mina bälten i kickboxning spelar ingen roll när jag kommer till klubbar inom andra kampsporter. Jag vet utövare som har flera dan inom olika kampsporter som likväl hamnar i nybörjargruppen när de ska börja med en ny stil.
3. Jag känner en fd medlem som var mycket nöjd med deras träningar. Det är en klubb med gott ryckte och bra tränare överlag.

Tack för svaren!

Dock missförstod du mig nog på fråga 2. Det är inte så att jag vill hamna i en "högre" grupp, utan jag vill hamna i en total nybörjargrupp där ALLA är kompletta nybörjare vid terminens start, så att det inte blir för mig på samma sätt som det blev i taekwondoon, att jag hamnar efter för att vissa hållt på några månader på föregående termin också.

bajsgubben
2008-09-14, 02:19
vad sägs om att istället för att börja på star trek kampsporter köra något som fungerar istället, kan du ju ha nån nytta av det oxå, om situationen skulle inträffa.

Father O'blivion
2008-09-14, 08:23
Jag är ganska säker på att detta är den klubb jag tränade hos i 5 år.Är detta deras hemsida www.shaolin.se ? Om det är det så har du valt rätt klubb, jättebra tränare och väldigt givande pass. Har endast bra minnen från mina 5 år där. Var tvungen att sluta för att det inte gick ihop med skolan + en ryggskada, därför började jag gymma hehe.

Arne Persson
2008-09-14, 08:43
Tung styrketräning ROM.

mjukglass
2008-09-14, 08:50
Tung styrketräning ROM.
Med The Bee Gees 'Stayin Alive' (http://www.youtube.com/watch?v=OCAjmuA1HDk) dunkande i din SONY WALKMAN.

Arne Persson
2008-09-14, 09:00
Med The Bee Gees 'Stayin Alive' (http://www.youtube.com/watch?v=OCAjmuA1HDk) dunkande i din SONY WALKMAN.

För brutalt

tsp
2008-09-14, 11:19
Jag är ganska säker på att detta är den klubb jag tränade hos i 5 år.Är detta deras hemsida www.shaolin.se ? Om det är det så har du valt rätt klubb, jättebra tränare och väldigt givande pass. Har endast bra minnen från mina 5 år där. Var tvungen att sluta för att det inte gick ihop med skolan + en ryggskada, därför började jag gymma hehe.

Japp det är deras hemsida! Kan du svara på min fråga om hur man kommer in i träningen? Startas en ny nybörjargrupp varje termin eller är det en "fortlöpande" grupp där det ständigt tillkommer och försvinner elever?

vad sägs om att istället för att börja på star trek kampsporter köra något som fungerar istället, kan du ju ha nån nytta av det oxå, om situationen skulle inträffa.

Tung styrketräning ROM.

Med The Bee Gees 'Stayin Alive' (http://www.youtube.com/watch?v=OCAjmuA1HDk) dunkande i din SONY WALKMAN.

För brutalt

Är det inte ganska respektlöst av er med sådana här kommentarer? Om inte annat så tillför de inget till tråden och ni borde varnas.

Som svar till "bajsgubben" så tycker jag att det är en jävligt töntig attityd du har ifall du tränar kampsport för att kunna slåss på gatan.

Sen så kan du ju försöka slå ner den här killen om du tror att du kan.

http://www.youtube.com/watch?feature=related&v=MAhSSy4_7mc

"Iron egg skill"! Är inte det hardcore så säg? Tror knappast att du skulle palla 4-5 riktigt rejäla pungsparkar så som den killen tar det, eller att dra en betongvals på flera hundra kilo med pungen.

Koma
2008-09-14, 11:22
1. Börja träna det du ska träna nu så är du som bäst förberedd nästa termin... Du kommer alltid vara nybörjare i början.

2. Det varierar från klubb till klubb. Således, uppsök klubben där du ska träna och börja träna så får du reda på hur det ligger till på just den klubben.

Arne Persson
2008-09-14, 11:31
Japp det är deras hemsida! Kan du svara på min fråga om hur man kommer in i träningen? Startas en ny nybörjargrupp varje termin eller är det en "fortlöpande" grupp där det ständigt tillkommer och försvinner elever?








Är det inte ganska respektlöst av er med sådana här kommentarer? Om inte annat så tillför de inget till tråden och ni borde varnas.

Som svar till "bajsgubben" så tycker jag att det är en jävligt töntig attityd du har ifall du tränar kampsport för att kunna slåss på gatan.

Sen så kan du ju försöka slå ner den här killen om du tror att du kan.

http://www.youtube.com/watch?feature=related&v=MAhSSy4_7mc

"Iron egg skill"! Är inte det hardcore så säg? Tror knappast att du skulle palla 4-5 riktigt rejäla pungsparkar så som den killen tar det, eller att dra en betongvals på flera hundra kilo med pungen.


Vad fan är det för respektlöst med min kommentar om tung styrketräning ROM???

Salus
2008-09-14, 13:54
Vad fan är det för respektlöst med min kommentar om tung styrketräning ROM???

Du har aldrig tränat KF va?

haha

bajsgubben
2008-09-14, 13:56
haha ja för det första lämna Arne utanför det här :).
för det andra skrev jag om situationen skulle inträffa, inte att du skulle gå omkring å mukka på stan. skulle situationen inträffa då du måste agera. är det väll bättre att komma ut med livet, iaf hedern i behåll än att veva runt som starwarskid. Tror jag kan?........ lillagubben asiater har inte magiska krafter om du trodde det. och att kunna trycka upp sina pungkulor högre upp i kroppen har väl aldrig gjort någon till en bättre fighter eller??

spoonchest
2008-09-14, 14:14
http://www.youtube.com/watch?v=7qHL2PSpecI
Shaolin handlar om så mycket mer än att kunna fightas. Det handlar om kroppskontroll och välmående..

spoonchest
2008-09-14, 14:30
http://www.youtube.com/watch?v=JRxhlJGYe1o&feature=related
eller den här...

Pez
2008-09-14, 14:32
Jag tror att TSP ska läsa om hela ursprungsinlägget och lugna ner sig lite.

hangatyr
2008-09-14, 18:44
haha ja för det första lämna Arne utanför det här :).
för det andra skrev jag om situationen skulle inträffa, inte att du skulle gå omkring å mukka på stan. skulle situationen inträffa då du måste agera. är det väll bättre att komma ut med livet, iaf hedern i behåll än att veva runt som starwarskid. Tror jag kan?........ lillagubben asiater har inte magiska krafter om du trodde det. och att kunna trycka upp sina pungkulor högre upp i kroppen har väl aldrig gjort någon till en bättre fighter eller??

*screwy*

Arne Persson
2008-09-15, 09:01
Du har aldrig tränat KF va?

haha

Nej, men jag tränade karate (Shotokan) i ett antal år, och då hade jag mycket nytta av både tyngdlyftning och övrig styrketräning.

Father O'blivion
2008-09-16, 16:56
När jag gick där startade dom en ny nybörjargrupp varje år. Det kan ju ha ändrats.

Black Star Abyss
2008-09-16, 17:05
Kung Fu... då kan man ju köra aerobics lika gärna...

spoonchest
2008-09-16, 21:44
Kung Fu... då kan man ju köra aerobics lika gärna...

Aerobics är väl, om inte jag fattat det helt fel, konditionsträning(?)
I Kung Fu har man väl, som i alla andra kampsporter, stor nytta av att styrketräna. Jag förstår inte vad du menar.

tsp
2008-09-17, 03:50
haha ja för det första lämna Arne utanför det här :).
för det andra skrev jag om situationen skulle inträffa, inte att du skulle gå omkring å mukka på stan. skulle situationen inträffa då du måste agera. är det väll bättre att komma ut med livet, iaf hedern i behåll än att veva runt som starwarskid. Tror jag kan?........ lillagubben asiater har inte magiska krafter om du trodde det. och att kunna trycka upp sina pungkulor högre upp i kroppen har väl aldrig gjort någon till en bättre fighter eller??

Till att börja med så var jag ju lagom skämtsam när jag länkade till videon.. Så att vi är på det klara med det. *kissass*

Om "situationen skulle inträffa" så använder jag mer än gärna min benstyrka och springer fort därifrån. Skulle inte det gå så kan jag nog överleva ändå, med eller utan kampsport i bagaget förhoppningsvis.

http://www.youtube.com/watch?v=7qHL2PSpecI
Shaolin handlar om så mycket mer än att kunna fightas. Det handlar om kroppskontroll och välmående..

Precis! Det egentliga skälet till att jag söker mig till kampsport är att jag känner att jag har så jävla svårt att slappna av, sitter alltid på helspänn och blir stressad över minsta grej som händer i t.ex skolan eller privat med tjejen. Det har gått så långt att jag blev rådd av skolsköterskan som ringde hem på kvällstid att genast uppsöka akutmottagning för att mitt hjärta hade lite vajsning för sig, jag är 18år.

Har tidigare pulat lite med meditation och tycker att det var väldigt givande. Därför tror jag att hela "paketet" med shaolin wushu skulle vara jävligt bra för mig, ge mig en bättre livsstil och så. Sen om jag irl kan slå någon på käften eller inte bryr jag mig inte ett dugg om.

Jag tror att TSP ska läsa om hela ursprungsinlägget och lugna ner sig lite.

Jobbar ständigt på att lugna ner mig som du kan läsa ovan.

När jag gick där startade dom en ny nybörjargrupp varje år. Det kan ju ha ändrats.

Varje år eller varje termin?

Kung Fu... då kan man ju köra aerobics lika gärna...

Det var ju intelligent sagt av en kille som tränar hård/tung styrketräning men ser ut just som om han egentligen går på aerobics-pass med morsan och hennes polare.

Nej, men jag tränade karate (Shotokan) i ett antal år, och då hade jag mycket nytta av både tyngdlyftning och övrig styrketräning.

Får be om ursäkt till dig, citerade lite konstigt där. :Virro

Thisorder
2008-09-19, 10:23
@OP: Med tanke på att det är nordshaolin vill du nog se till att träna upp rörligheten i benen ordentligt. Det går mycket fortare att träna upp sparkar om man är vig. Förutom det så är explosivitet, kondition och allmänt hyfsad fysik graranterat inte en nackdel.
Om du ska satsa mer traditionellt kan det vara bra att träna en del statiska övningar typ jägarsits och dyl. För mer sanda och tävlingar så rekommenderas att träna magen och nacken en del extra är det lite mindre otrevligt att få stryk.

Langster
2008-09-19, 10:32
Tänkte börja med Shaolin kung fu samt även Kendo lagom till nästa termin (årsskiftet 08/09). Därför har jag ett par frågor

1. Hur kan jag förbereda mig på bästa sett? Öva upp smidighet, kondition och styrka är väl ganska självklart. Är inte jättesmidig för tillfället och även konditionen kunde vart bättre. Dock gymmar jag för fullt så styrken ska jag nog läsa. Men hur över jag till exempel upp smidigheten i kroppen på ett bra sätt? Tips på övningar och sysselsättningar osv?

2. Tidigare höll jag på med taekwondoo i cirka 1 termin innan jag tröttnade pga att jag inte hängde med i träningen. Som nybörjare hamnade jag visserligen i en "nybörjargrupp" men de flesta andra kunde redan lite grann i alla fall. Därför fick jag det jävligt svårt att få in rörelsemönster osv som vi utförde alla tillsammans på träningarna. Jag visste ju inte hur dessa var uppbyggda men det visste de andra i gruppen, så jag fick chansa mig fram och det blev ett jävla helvete rent ut sagt. Därför undrar jag om man vanligtvis hamnar i en komplett nybörjargrupp där alla vid terminens början startar från "scratch" eller om man kommer in i en grupp som redan hållt på i kanske en termin eller så? Hur är det vanligtvis?

3. Klubben jag tänkte börja i är Shaolin si wushu guan i Göteborg. Någon som vet någon om denna klubb? Kanske någon som är medlem? I så fall ni kanske skulle kunna svara på fråga nummer 2.
1. Var inte så jävla orolig. Ut och spring med dig, stretcha lite efteråt, det räcker. Gillar du att styrketräna så gör du det också. Kondition är nog viktigast dock.

2. VAR INTE SÅ JÄVLA OROLIG! När du kommer till en nybörjargrupp är du nybörjare, ingen kommer att vara arg på dig om du inte lär dig lika snabbt som andra som kanske redan kört annan kampsport eller gått en termin tidigare. Nöt på så lär du dig!

3. Jag vet inte någonting om den klubben. :Virro