handdator

Visa fullständig version : Koppla ur en airbag. Är det säkert?


Jackie Dee
2008-09-12, 15:50
Köpte en ny bil förra året som jag verkligen vill ha kvar.
Har ett barn nu som sitter bakom passagerar sätet. Har ett barn till på gång i oktober och måste då i med en ny bilbarnstol, jag får inte plats att köra om den sitter bakom förarsätet. Så enda möjligheten är att ha en stol fram och en bakom men då måste passagerar airbagen kopplas ur på verkstad.
Verkstaden kopplar ur den men då måste man skriva på ett papper att man tar på sig ansvaret ifall den mot förmodan skulle lösa ut.
Nån som vet hur säkert det är att koppla ur den? Vill ju absolut inte utsätta barnet för en risk.
Annars är enda utvägen att byta bil och det vill jag helst inte.

flowster
2008-09-12, 16:00
Köpte en ny bil förra året som jag verkligen vill ha kvar.
Har ett barn nu som sitter bakom passagerar sätet. Har ett barn till på gång i oktober och måste då i med en ny bilbarnstol, jag får inte plats att köra om den sitter bakom förarsätet. Så enda möjligheten är att ha en stol fram och en bakom men då måste passagerar airbagen kopplas ur på verkstad.
Verkstaden kopplar ur den men då måste man skriva på ett papper att man tar på sig ansvaret ifall den mot förmodan skulle lösa ut.
Nån som vet hur säkert det är att koppla ur den? Vill ju absolut inte utsätta barnet för en risk.
Annars är enda utvägen att byta bil och det vill jag helst inte.
Gå till en verkstad man kan lita på mer, dvs Atteviks eller liknande. Mer kan du inte göra. Broshan gjorde nyligen detsamma, en fram en bak (tvillingar). Tror inte du behöver oroa dig, risken är nog extremt minimal liten :)

NickeSthlm
2008-09-12, 16:02
Vad jag vet och har läst om så har en urkopplad airbag aldrig exploderat/utlösts. Detta gäller dock när det är gjort av proffs. Det har förekommit olyckor men det är när Svensson tycker att han minsann kan koppla ur den själv.

Åk till en seriös verkstad (gärna märkesverkstad) och be dom göra det.


Edit: såg att du fått liknande svar medan jag skrev

flowster
2008-09-12, 16:07
Ett litet tillägg, kika på denna sidan, kan hjälpa lite kanske:
http://www.ntf.se/konsument/barnibil/default.asp?RecID=25095

Racso
2008-09-12, 16:18
Köpte en ny bil förra året som jag verkligen vill ha kvar.
Har ett barn nu som sitter bakom passagerar sätet. Har ett barn till på gång i oktober och måste då i med en ny bilbarnstol, jag får inte plats att köra om den sitter bakom förarsätet. Så enda möjligheten är att ha en stol fram och en bakom men då måste passagerar airbagen kopplas ur på verkstad.
Verkstaden kopplar ur den men då måste man skriva på ett papper att man tar på sig ansvaret ifall den mot förmodan skulle lösa ut.
Nån som vet hur säkert det är att koppla ur den? Vill ju absolut inte utsätta barnet för en risk.
Annars är enda utvägen att byta bil och det vill jag helst inte.


Montera ut skiten. På riskutbildningen (Gillinge) sa de att man verkligen inte kunde vara säker på att den inte utlöses, trots att man kopplat bort den. Det hade enligt de inträffat en del fall där den ändå exploderat.

Liten Men Fet
2008-09-12, 16:41
Det är ju som sprängämnen brukar vara, själva laddning är säkert stabil och tål både stötar och värme men har man tändmekanismen/tändhatten kvar i så finns en liten risk att den går av och detonerar laddningen. Jag vet inte hur dom gör när dom deaktiverar en airbag men tar dom bort tändmekanismen så borde det vara lugnt även om laddningen sitter kvar.
Är tänddelen kvar men bortkopplad elektroniskt är ju risken större att det smäller, dock har jag svårt att tro att dom skulle få göra så om det fanns en reell risk att airbagen gick av.

Guybrush
2008-09-12, 16:48
Jag är i samma sits. Har ett barn på gång om sisådär en vecka och vi ska koppla ur airbagen på vår Saab. I vårt fall kommer vi att gå till en Saab-handlare och låta dem utföra jobbet. Som jag har förstått det så kopplar de fysiskt ur sprängladdningen, dvs drar ut sladden. För detta tar de j-vla svinen 1500:- och man får papper på allting. Men vad gör man inte för att vara säker. Jag pallar inte hålla på att rota där själv heller.

Jag litar INTE på t.ex Volvos lösning med att man kopplar ur den själv med ett vred. Datorsystemet i en bil är långt ifrån stabilt!!!

flowster
2008-09-12, 16:58
Jag är i samma sits. Har ett barn på gång om sisådär en vecka och vi ska koppla ur airbagen på vår Saab. I vårt fall kommer vi att gå till en Saab-handlare och låta dem utföra jobbet. Som jag har förstått det så kopplar de fysiskt ur sprängladdningen, dvs drar ut sladden. För detta tar de j-vla svinen 1500:- och man får papper på allting. Men vad gör man inte för att vara säker. Jag pallar inte hålla på att rota där själv heller.

Jag litar INTE på t.ex Volvos lösning med att man kopplar ur den själv med ett vred. Datorsystemet i en bil är långt ifrån stabilt!!!
På Atteviks tog de endast 1200kr (och då inkluderar jag en kostnad på ca 200-300 de tog för att även flytta barnstolen fram). Ganska billigt, om man bortser från flytten av bilbarnstolen.

Exdiaq
2008-09-12, 17:02
Märkesverkstad hade varit enda alternativet för mig.

Liten Men Fet
2008-09-12, 17:16
Jag är i samma sits. Har ett barn på gång om sisådär en vecka och vi ska koppla ur airbagen på vår Saab. I vårt fall kommer vi att gå till en Saab-handlare och låta dem utföra jobbet. Som jag har förstått det så kopplar de fysiskt ur sprängladdningen, dvs drar ut sladden. För detta tar de j-vla svinen 1500:- och man får papper på allting. Men vad gör man inte för att vara säker. Jag pallar inte hålla på att rota där själv heller.

Jag litar INTE på t.ex Volvos lösning med att man kopplar ur den själv med ett vred. Datorsystemet i en bil är långt ifrån stabilt!!!

Men det betyder ju inte att man kopplar ur den mjukvarumässigt, förmodligen så bryter man ju kretsen med en brytare och blir det lika som hos saab. Hur ofta börjar det lysa i rummet du sitter fast lysknappen är avstängd?

Problemet är ju att tändmekanismen sitter kvar i laddningen och det är inte omöjligt att den utlöses av statisk elektrisitet.

Jackie Dee
2008-09-13, 10:07
Tackar så mycket för alla svar.
Tror det får bli en urkoppling då, volkswagen verkstaden ska ha 1000:- för det. Det bör ju inte vara farligare att koppla ur den är vad det är att åka på en motorväg och det törs man ju.