handdator

Visa fullständig version : Ännu en fråga om kreatin


j0h4n
2008-09-12, 15:21
Köpte kreatin på pulver idag (har innan haft kapslar) Med kapslarna har jag tagit 5 om dagen (5gram). På pulver förpackningen står det även att man ska ta 5 gram men bara under de dagar jag inte tränar, för dom dagarna jag tränar ska jag ta 10 gram(5 innan och 5 efter). Då blev jag lite fundersam om det verkligen är bra? Har hört att det kan bli jobbigt om man får i sig för mycket kreatin.
Vet att man alltid ska följa det som står på paketet men blev lite tveksam.

WHITEFOLKS
2008-09-12, 15:26
Vilken sorts kreatin/vilken produkt är det?

j0h4n
2008-09-12, 15:30
Vilken sorts kreatin/vilken produkt är det?

Wnt Creatin powder har jag nu och dom skriver "1 tesked innan och en tesked efter träning så totalt är det 10 gram. Innan hade jag wnt creatin tabs
och där står det "3 tabletter innan och 2 efter träning" Vilket är 5 gram.

j0h4n
2008-09-12, 15:34
Kreatinmonohydrat är det om det var det du tänkte på

Musselbank
2008-09-12, 15:39
Jag tror att kroppen gör sig av med eventuellt överskott utan särskilda olägenheter.

WHITEFOLKS
2008-09-12, 15:47
Monohydrat kan med fördel läggas till i gainern efter styrketräningen (om man använder sådan) sålänge man inte får magproblem av det.

Musklerna är hungriga på upptag och gainern hjälper till att "transportera" :)
I allmänhet ska man väl gärna ta monohydrat i samband med nån sorts föda.

10g/dag låter lite snålt, speciellt som kreatin är så billigt. Jag skulle nog satsa på 10g efter träningen och sen kanske 10g till utspritt under dagen.

j0h4n
2008-09-12, 15:55
Monohydrat kan med fördel läggas till i gainern efter styrketräningen (om man använder sådan) sålänge man inte får magproblem av det.

Musklerna är hungriga på upptag och gainern hjälper till att "transportera" :)
I allmänhet ska man väl gärna ta monohydrat i samband med nån sorts föda.

10g/dag låter lite snålt, speciellt som kreatin är så billigt. Jag skulle nog satsa på 10g efter träningen och sen kanske 10g till utspritt under dagen.

Gainer tar jag, den innehåller också 5 gram kreatin per portion.

"Man bör inta runt 5g kreatin dagligen oavsett om man tränar den dagen eller inte."

Så står det i frågor och svar och där har jag fått mina uppfattningar om hur mycket man ska ta, så det var därför jag började fundera på om det verkligen var rätt att ta 10g som står på förpackningen?

Du menar alltså att jag ska ta 20g per dag? Jag är inte i uppladdningsfas utan jag har hållt på med kreatin i månader.

"Det finns även ett fall rapporterat om en 20 årig man som intog 5x4g/dag i 4 veckor som utvecklade inflammation i njurarna som sedan försvann när han slutade ta kreatin."'

Taget från frågor och svar

WHITEFOLKS
2008-09-12, 15:58
Har du redan i gainern så räcker det nog med 5g till vid något annat tillfälle.

10g/dag räcker säkert, speciellt om du redan "laddat upp". 20g är nog onödig marginal. :)

sjoback
2008-09-12, 16:08
Har du redan i gainern så räcker det nog med 5g till vid något annat tillfälle.

10g/dag räcker säkert, speciellt om du redan "laddat upp". 20g är nog onödig marginal. :)

Kul att du står fast vid din åsikt :)

j0h4n
2008-09-12, 16:17
Jag har alltid tagit 5g om dagen och jag har läst överallt att man ska ta 5g om dagen. Men nu när jag ska börja ta 10g om dagen så blir jag lite tveksam om detta kan innebära några risker.

Det verkar lite som att du inte är riktigt säker på vad du snackar om (no offence), Men har mest fått "det blir säkert bra" eller "det kan nog göra" svar, samt att du gav mig rådet 20g om dagen då jag redan var fundersam vid 10g.
Men sen räckte tydligen 10g per dag säkert...?

pelle eng
2008-09-12, 16:20
Eftersom det redan finns en färsk tråd om kreatin, : Jag brukar ta mitt monhydrat med varm dryck (te, kaffe, oboy) för att lösa det bättre, men har läst olika åsikter om att kreatinet måste lösas innan det förtärs, stämmer det? andra säger att det inte behöver lösas... skulle vara lättare att bara skölja ned med ett glas kallt vatten.

Will Brink, (Brinks bodybuilding revealed) samt Hugo Rivera (Hardgainer´s Handbook) menar att 20g och uppladningsfas inte ger bättre effekt än 5 g/dag

pelle eng
2008-09-12, 16:22
Har du friska njurar är det ingen fara att ta g per dag... det kan du vara säker på.

pelle eng
2008-09-12, 16:22
10g* sry

sjoback
2008-09-12, 16:23
Eftersom det redan finns en färsk tråd om kreatin, : Jag brukar ta mitt monhydrat med varm dryck (te, kaffe, oboy) för att lösa det bättre, men har läst olika åsikter om att kreatinet måste lösas innan det förtärs, stämmer det? andra säger att det inte behöver lösas... skulle vara lättare att bara skölja ned med ett glas kallt vatten.

Will Brink, (Brinks bodybuilding revealed) samt Hugo Rivera (Hardgainer´s Handbook) menar att 20g och uppladningsfas inte ger bättre effekt än 5 g/dag

Gött att ni har svar på trådskaparns fråga.

j0h4n
2008-09-12, 16:26
Har du friska njurar är det ingen fara att ta 10g per dag... det kan du vara säker på.

Vet inte om jag kan vara så säker på det än, men frågan är hur säker du är på det? Tack för svaret!

WHITEFOLKS
2008-09-12, 16:46
Jag håller med om att det var onödigt av mig att ändra mig angående gram/dag.

10g/dag räcker nog, 20g räcker nog "ännu säkrare". Angående att vara osäker så tror jag inte att någon direkt har kommit fram till det "optimala" kreatinintaget, speciellt inte på dig som individ. Du får helt enkelt prova dig fram och se hur du svarar på olika mängder/olika intagstillfällen. Dock tror jag att de flesta skulle vara överens att runt 10g/dag, gärna i samband med gainern efter träningen.

Angående risker med kreatin så har jag förstått det som att problem kan uppstå om du redan har störda njurfunktioner/problem. Om så är fallet så ska du inte inta något kreatin monohydrat alls.

j0h4n
2008-09-12, 17:04
Jag håller med om att det var onödigt av mig att ändra mig angående gram/dag.

10g/dag räcker nog, 20g räcker nog "ännu säkrare". Angående att vara osäker så tror jag inte att någon direkt har kommit fram till det "optimala" kreatinintaget, speciellt inte på dig som individ. Du får helt enkelt prova dig fram och se hur du svarar på olika mängder/olika intagstillfällen. Dock tror jag att de flesta skulle vara överens att runt 10g/dag, gärna i samband med gainern efter träningen.

Angående risker med kreatin så har jag förstått det som att problem kan uppstå om du redan har störda njurfunktioner/problem. Om så är fallet så ska du inte inta något kreatin monohydrat alls.

Okej, då förstår jag precis, tror jag tänker göra såhär att innan träningen tar jag 5g av pulvret och efter träningen så tar jag min gainer som även den innehåller 5g. Sen kör jag 5g under de dagar jag vilar :) Tack för ditt svar!

WHITEFOLKS
2008-09-12, 17:08
Jag vet inte hur du reagerar på kreatin på tom mage men jag vet att vissa (bl.a. jag själv) kan bli lite smårisiga av intag på helt tom mage.

5g kanske är för lite för att det ska spela någon roll för magen men jag vet inte om det finns något positivt med att ta det innan träning.

perra_80
2008-09-15, 09:40
10 gram om dan , 5 gram efter träningen o 5 gram vid nåt annat tillfälle.. med kolhydrater ..tror att 20 gram om dan bara ger mer vätska i kroppen.

Tillverkarna vill ju sälja så mycket som möjligt o visst lockar det folk o köpa om en produkt ger mer viktökning (trots att den vikten kanske e vätska som lägger sig mellan huden o musklerna) ..

Guddi
2008-09-15, 10:11
5gr per dag är det som behövs, allt över det är slöseri!
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=105194

WHITEFOLKS
2008-09-15, 14:10
Najs Guddi, då har man det utrett och konstaterat "en gång för alla" :)

j0h4n
2008-09-15, 14:31
Okej guddi det hade jag läst innan tror jag, men blev ju som sagt lite fundersam när det står på produkten att jag ska ta 10gram de dagar jag tränar. Förstår inte grejjen med det, men 5g får det bli då!

Racso
2008-09-15, 14:35
Okej guddi det hade jag läst innan tror jag, men blev ju som sagt lite fundersam när det står på produkten att jag ska ta 10gram de dagar jag tränar. Förstår inte grejjen med det, men 5g får det bli då!


Vilken av doseringarna gör att produkten tar slut snabbare. ;)