handdator

Visa fullständig version : zowie träningsjournal


zowie
2008-09-12, 10:50
hej alla!

nu har jag äntligen betsämt mig att föra träningsjournalen på kollo och inte bara hemma. jag hoppas på några vettiga input och kommentarer eftersom jag är ännu ny på träningsfronten. har tränat styrke och annat, främst cykling och simning i de senaste åren, men inte seriöst och långvarigt. oftas kom 'livet och annat' emellan och när man vål pausade så var det svårt att komma igång igen.

jag hoppas att ni som läser det här överseende både med mitt språk (är från tyskland) och att jag inte har full koll ännu med all terminologi och träningsschema osv.

lite bakgrundsdata:
jag är kvinna, 39 år (heul), 176 cm lång (hoppas jag att jag fortfarande är det) och nu 61 kg tung eller lätt.
just nu jobbar jag som foskare inom akvatiskt ekologi men har planer att byta banan inom snar framtid.

jag har börjat tränar styrke regelbundet sen februari och gjorde väl fel. jag körde helkroppspass varje morgon och åt inte mkt mat. har gått ner oxo 6 kg max (från 63 i vintras till 57 kg i maj), vilket jag iofs inte misgillade, men har insett att jag blir inte fastare. dock har jag trots mkt träning och mindre mat kunnat ökat vikterna från månad till månad.

nu har jag läst runt hur mkt som helst om allt, men jobbar på att få ihop alla infos till en vettigt träningsschema jag trivas med. har oxo börjat äter mkt mer mat, vilket jag tycker är både tufft och skönt. jag älskar mat, men min kropp verkar inte göra det.

just nu tränar jag efter följande schema:

måndag, onsdag, fredag: underkropp, det betyder
-deadlift
-knäböj
-utfall (inte alla dagar)
-obliques
-crunches
-ryggresning
-benspark
-lårcurl
-bensträck

tisdag & torsdag: överkropp med följande:
-bicepscurl
-tricepscurl
-bänkpress
-sittande rodd
-latsdrag
-axellyft
-dips

lör& sön: vila förutom en morgonpromenad ibland eller annat man måste göra per fot eller cykel.
jag cyklar t/r jobbet ca. 10 km/dag = 5 ggr veckan normalt.

mina mål är: kör lite bulk i höst och får mer muskler och kör lite deff under våren för att slutäntligt kommer ner i fettprocent så att jag kan tycka om min kropp mer.
jag återkommer med mer infos om det evtl önskas.

StarkeMats
2008-09-12, 11:18
Kört hårt!!
Ska kika in lite för uppdateringar :)*gah!*

zowie
2008-09-12, 11:47
tack, starkemats, det ska göras!

här kommer lite statistik över vad jag har sysslat med de senaste veckorna. har överseende med mig, jag är verkligen en svag kvinna (vilket ska ju ändras).

zowie
2008-09-12, 11:48
och sen är jag för min del mkt modigt och lägger up bilderna av min klen och ful kropp.

zowie
2008-09-12, 11:59
och så dagens pass, vilket jag är inte nöjd med!

deadlift:
25*10
25*10
25*10
30*10
30*10
har just börjat med övningen och har lite svårt med tekniken

squat:
25*10
25*10
27.5*8
27.5*8 (f)
har just börjat att köra med stången, har annars gjort i smithen, men insedd att det är inte bra.

leg press:
10*60
8*70
8*70

oblique (cable):
50*8
50*8
52*8
55*6 (f)

vadpress:
60*10
60*10
60*10

crunch (maskin)
22.5*10
25*8
25*8

biceptscurl (cable)
17.5*10
17.5*10
20*7
20*7
20*6 (f)

benchpress:
(vet ej om stångens vikt är ju 12 eller 10 kg, visste killen från gymmet inte heller, så jag 'tror' den är 10 kg)
12*10
10*12.5
10*12.5

ganska besviken, efter några dagars uppehåll från träningen (i detta fall 3)känns det alltid om jag kan börja om från början. rätt frustrerande, min kropp är högst resistent till det mesta.
nu ska jag äter lunch (lax med grönsaksblandning).

dagens intag så far:
före träning
esapro & rage
efter träning
protein & malto
2 skivor bröd med smör, rökt kalkon och lättost
massor med kaffe och mjölk

zowie
2008-09-15, 09:36
lör & sön var ju vilodagar och idag var det underkroppspass med lite axlar...

lör var en skitdag, har i princip ätit allt var jag fick tag på vilket var inte bra. blir bara fetare... sön gick det bättre. i princip var det matplanering och matlagning hela dagen med lite städning för omväxling.

dagens pass:

date: 15/9/08

deadlift (b)
10*25
10*30
10*30
squat (b)
8*30
8*30
8*30
lårcurl (m)
8*30
6*30
5*30 (f)
bensträck (m)
8*35
8*35
8*37
7*40(f)
7*40(f)
leg press (m)
8*70
8*70
7*80(f)
oblique (c)
8*50
8*50
6*50
(får problem med händerna de orkar inte håller i handtaget)
crunch (m)
12*22.5
8*25
8*25
axellyft (sida)
8*3
8*3
8*3
axellyft (fram)
8*3
8*3
8*3
abs (b)
15 ggr
15 ggr
back (b)+5kg
12 ggr
12 ggr

dagens mat:
innan träning
esapro & 25g rage (jag märker ingenting av den här dosen, ska höjas)
efter träning
proteinshake med malto, 2 kokat ägg, en persika, kaffe med mjölk

lunch ska bli
lax, spenat, stekt potatis

evtl. mellisar: banan, persika

kväll ska bli:
sallad gjort av tomat, majs, paprika, isberg, kycklingfile, evtl stekt potatis.

måste skärpa mig på matfronten, äter för mkt (god) choklad och för mkt bröd...

zowie
2008-09-17, 10:15
igår blev det ingen träning, men idag!
hade de ändrat tider på gymmet helt i hemlighet, så att jag fick vänta 20 minuter innnan de öppnade för mig stamkund. haha, allt timing med esapro och rage förgäves. väl, gick ändå bra. (konstigt att skriva det för sig själv...)

dagens pass:
date: 17/9/08

deadlift (b)
8*35
8*35
7*35
8*35
squat (b)
8*30
8*30
8*30
8*32.5
6*35
5*35(f)
bensträck (m)
10*35
5*40 (fick lite vadkramp…mer Mg)
8*40
8*40(f)
leg press (m)
8*70
6*80
7*80
7*80(f)
oblique (c)
8*50
8*50
8*50
(får problem med händerna jämnt, måste skaffa mig såna bänder)
crunch (c)
20*40
50*40
crunch (m)
12*22.5
8*25
8*25
chins
minus 45kg*10
minus 40kg*6
minus 40kg*6
minus 40kg*6


det blev jättebra, fast jag självklart avis på killen som körde squats med 120 kg i smithen. long road to go...

efter träningsmat: 2 riskakor, 1 kokt ägg, 45g protein plus lite malto.
annars ska det bli: banan & persika till mellis
lunch: kycklingbröst, råris, broccoli
kväll: potatis, ägg, broccoli

Kinsei
2008-09-17, 10:51
Hej Zowie! Varför tränar du ben tre gånger i veckan? Det låter extremt mycket tycker jag. Hade jag varit du hade jag hoppat över onsdagspasset i alla fall, alternativt bytt ut det mot någon trevlig konditionsträning. Fast trivs du med detta så kör på, men se bara till att du inte sliter ut dig!

Din form är nog inte så illa som du tror. Lite mer muskler, främst på överkroppen, så blir det kanon!

zowie
2008-09-17, 13:05
Hej Zowie! Varför tränar du ben tre gånger i veckan? Det låter extremt mycket tycker jag. Hade jag varit du hade jag hoppat över onsdagspasset i alla fall, alternativt bytt ut det mot någon trevlig konditionsträning. Fast trivs du med detta så kör på, men se bara till att du inte sliter ut dig!

jag tycker det är kul och så har jag 48h vila mellan benpassen, på helgen ju 2 dagar och ibland hoppar jag över ett pass. det känns annars för lite, min kropp glömmer snabbt....
nej, gymmet ligger runt hörnet av mitt jobb, så det är ingen ursäkt (för mig iaf) att hoppa över ett pass. hade bara ingen lust att cykla tillbaks och kommer tillbaks till gymmet efter typ 15 min.
tja, cardio är inte mitt älsklingsbarn och dessutom cyklar jag varje dag 10 km. jag deffar ju inte, har planerat att göra det nästa år efter lite byggning. och då kommer cardiopassen

Din form är nog inte så illa som du tror. Lite mer muskler, främst på överkroppen, så blir det kanon!

hallå? vilka glasögon har du? ;) allt är bara fett som dallrar runt skelettet. alltså ingen form, tycker ja. men tack ändå. det var de bästa foton jag kunde framställa :D
ja, tyvärr har jag alltid varit smal på överkroppen, på armarna iaf, fast jag kan bara ha kläder, toppar, koftor etc i storlerk L eller tom XL.
jag jobbar ändå med att bygga muskler...har bara missat tisdags-överkroppspassen denna vecka. imorgon ska det bli fina övningar...

Kinsei
2008-09-17, 13:35
Gillar du att träna som du gör så kör på det så klart! Det går ju att ändra efter hand också.

Fet är du inte! Däremot skulle du säkert se bättre ut med mer muskler. Jag är för övrigt bara lite kortare än du men väger mer och har inte ett enda plagg i L eller XL så det där tror jag inte på!

Hur som helst ska det bli roligt att se om/hur du utvecklas nu när nu kommit över strävan att bara vara smal och i stället börjat äta och träna ordentligt!

Hälsningar från en annan 30-nånting-tjej.

zowie
2008-09-17, 14:30
jo, kinsei, det är sant. igår provade jag snygga koftor men jag fick ta XL med i omklädningsrummen och de satte riktigt tajta! på en kunde jag inte ens komma in! jag förstår det inte heller, men de modekläderna ska sitta tajta och jag gillar inte att se ut som en korv.
på byxorna är det annorlunda, då kommer jag ibland in i 27 eller 34 om de har vida ben. skumt...

du har säkert mer muskler vilket ger högre vikt. men jag jobbar på att bygga muskler!! jag är sk smalfet, så det finns mkt att göra:)

Elfsberg
2008-09-17, 23:14
Yo,

Jaaaaaag tycker du ska försöka köra överkroppsövningar så som axel- och bänkpress före benträning(i synnerhet knäböj och marklyft). Tunga benövningar suger mycket energi ur kroppen och påverkar allt som oftast överkroppen mer än vice versa.

zowie
2008-09-18, 09:41
Yo,

Jaaaaaag tycker du ska försöka köra överkroppsövningar så som axel- och bänkpress före benträning(i synnerhet knäböj och marklyft). Tunga benövningar suger mycket energi ur kroppen och påverkar allt som oftast överkroppen mer än vice versa.

nu är jag lite borta här...jag kör över- och underkroppen var i för sig på olika dagar...nämligen överkroppen på tis & tors. vad menade du?

dagens pass blev ganska okej, kanske jag var lite ofokusserad. min katt kom inte hem igår kväll och jag är väldigt oroligt för honom. han brukar hälsa mig välkommen när jag kommer hem på kvällen. han får inte heller vara ute på nätterna, jag är rädd för att det finns många rovdjur ute. han är så söt, jag vill honom tillbaks!!!!!!!

dagens pass:
date: 18/9/08

biceptscurl (c)
8*20
8*20
7*20
8*20
6*20(f)
tricepscurl (h)
8*15
8*15
8*15
4*17(f)
seated rodd (c)
8*30
8*30
8*30
ryggdrag (c)
8*25
8*27.5
8*27.5
7*27.5(f)
bench press (b)
10*12.5
10*12.5
10*12.5
10*12.5
shoulder press (d)
8*4
8*4
8*5
7*5(f)
lateral raise (d)
8*4
8*4
8*4
8*4
8*4
vadpress (stående)
8*60
8*60
8*70
8*70
8*80

idag utan rage, kändes detsamma utan kliandet...
efter träning åt gröt & proteinshake, men var inte hungrig. nu är jag en ballon igen.
väl, jag har gått upp 2 kilo de sista 2 veckorna. en gåta för mig. jag som sitter hela vintern på jobbet och i soffan och äter hur mkt som helst (iaf kalorier) går inte upp ett enda gram, men när jag monitor mina kalorier så går jag upp? de flesta formler som jag har provat säger att jag behöver i inaktivt tillstånd 2000 kalorier, vilket jag körde efter. men då skulle jag ju inte går upp om jag styrketränar och cyklar 10 km 5 d/v och gör allt per pedes och cykel.
nånting stämmer inte här...

Elfsberg
2008-09-18, 12:21
Marklyft, knäböj, bla bla bla och sen chins på det. De andra dagarna har du kört axlar efteråt. Nej, det gör du inte. :)

Plötslig viktuppgång beror ofta på störningar i salt- och elektrolytbalansen: du binder olika mängder vatten från dag till dag beroende på hur din kost sett ut, oavsett kaloribalans. Glykogeninlagring spelar också en roll.

zowie
2008-09-18, 13:41
Marklyft, knäböj, bla bla bla och sen chins på det. De andra dagarna har du kört axlar efteråt. Nej, det gör du inte. :)

Plötslig viktuppgång beror ofta på störningar i salt- och elektrolytbalansen: du binder olika mängder vatten från dag till dag beroende på hur din kost sett ut, oavsett kaloribalans. Glykogeninlagring spelar också en roll.

med chinsen var det ett undantag, kände för det bara och gjorde det inte idag. samma med axlar... jag tror om tar så pass lite reps och vikter på de musklegrupper så räcker det med 24 h vilan, specielt om man inte röra på sig mkt annars på jobbet och så.
jag vet det med vatten etc. men vikten har stått så där sen 5 dagar...

__________________________________________________ ___________

jag hade ju hoppats att jag bygger muskler, men tydligen blir jag fet. så måste jag går ner med kalorier igen, men enligt formeln har jag sen inge överskott...fick ju olika formler fram och en BMR från 1200 med 1,2 PAL låter mkt vettigare. hur skulle jag förbruka 2000 kcal? genom sittande på jobbet? jag räknar antinge fel eller så stämmer excelmallen inte...

zowie
2008-09-19, 10:03
idag var jag inte så bra fokusserad, jag är låg, jag skanar min älskling och dessutom har jag inte mkt tid idag pga jobbet.
nu har det blivit bättre med knäerna, ett tag var värken helt borta, men nu kommer det lite smygande igen...dumt.

dagens pass:
date: 19/9/08

deadlift (b)
8*30
8*30
8*32.5
8*35
8*35
squat (b)
8*30
8*30
8*30
8*30
bensträck (m)
8*35
8*40
6*40
7*40(f)
leg press (m)
8*70
8*70
4*80(f)
crunch (m)
15*22.5
8*25
8*25
bålrotate
10*22.5
8*25
(känns fånigt)

igår var jag dum och tröståt himla mkt choklad!

Elfsberg
2008-09-19, 15:46
Jag kanske är dryg nu men jag är väldigt nyfiken: vem har snickrat ihop ditt program och på vilka grunder?

Trevlig helg

zowie
2008-09-22, 15:09
Jag kanske är dryg nu men jag är väldigt nyfiken: vem har snickrat ihop ditt program och på vilka grunder?

Trevlig helg

i did!
jag tänkte att köra de basövningar så gott det går. i framtiden ska jag variera mer och kör kanske en muskelgrupp per vecka...

______________________________________________

idag blev det ingen träning, hade ingen tid. synd, men imorgon ska det köras hård igen...

zowie
2008-09-23, 09:46
idag var jag riktigt taggat och det berodde inte på nån drog. hade 3 kopp kaffe och en protion rage, men märkte ingenting. det kliade inte ens. men det går bättre att svälja esapro om man intar den tillsammans med rage. esapro grape är verkligen riktigt äckligt.
nu hade jag tre dagar uppehåll från nån form av träning, så även cyklandet till jobbet gick bättre idag än i fredags...
dagens pass blev så här:
date: 23/9/08

biceptscurl (c)
8*20
8*20
8*20
8*20
6*22.5
7*22.5
6*22.5(f)
tricepscurl (h)
8*15
8*15
7*17.5
6*17.5
6*17.5
seated rodd (c)
8*30
8*32
8*32
8*35
8*35
ryggdrag (c)
8*25
8*27.5
8*27.5
8*30
4*32
bench press (b)
10*15
8*15
8*17.5
8*17.5
8*17.5
shoulder press (d)
8*5
8*5
8*5
6*6(f)
lateral raise (d)
8*4
8*4
8*4
5*5
4*5(f)
vadpress (stående)
8*80
8*80
8*80
8*90
crunch (m)
12*22.5
8*25
8*25


trots att jag höjde vikter efter ett par set och gav allt jag kunde så kände jag ingen pump alls. var inte ens genomsvettad eller trött. nu känner jag lite mina armar och nån sorts pump (lite tryck?) men jag är varje gång besviken att jag inte känner mer. visst, efter 6 sets (egentligen 7, provade med handlar emellan, vilket var svårare) biceps så kändes det ju trööt i armarna, men jag hade kört ännu mer sets efter mer vilan om jag hade mer tid.
dessutom är jag alltid små förvirrad när jag tittar på folk i gymet. en kille kör bröstpress med 5-kg hantlar och ser totalt rött, utmanad och änsträngt ut, fast jag har sett honom köra tyngre vikter nån gång. jag blir inte ens röd i ansiktet hur hård jag försöka att köra. å andra sidan hjälpte jag idag en äldre kvinna att hitta rätt maskin, smithen, och hon sprang runt i gymet med ett nybörjareschema. men väl hamnat vid smithen kör hon bröstpress med 17.5 kg på en gång...utan att vara rött. själv hade jag inte vågrad hittills med mer än 12,5 kg bröstpress med skivstång men nu var jag tvungen att prova det i smithen. visst är smithen enklare en fri stång, men det gick ju bra här. utan ansträngning. det var kul, hade jag haft mer tid hade jag kunnat köra ännu mer sets...
fast jag kan öka vikter nästan varje gång, men är inte alls trött/slut/genomsvettad eller sånt, har jag dock känslan att jag gör nånting fel...

zowie
2008-09-24, 09:12
dagens pass:
date: 24/9/08

deadlift (b)
8*40
8*40
8*40
8*40
squat (b)
8*30
8*30
8*30
6*32.5
bensträck (m)
8*40
8*40
8*40
6*45(f)
4*45(f)
leg press (m)
8*70
8*70
4*80(f)
oblique (c)
8*50
8*50
8*50
abs(bank)
20
8 (mådde plötsligt illa...)
ryggresning
20
inte så nöjd med progress och sen var det så himla fullt i gymet trots det var bara kl. 8...
jag kände iaf lite pump och nu är jag ganska slut i benen...ska nu vila på jobbet, haha.
frukost blev efter träning med en burk keso (lidl), en banan och kaffe.

zowie
2008-09-25, 09:05
synd att ingen läser här...hade hoppats på några tips, råd etc.
väl, dagens pass:

date: 23/9/08

biceptscurl (c)
8*20
8*20
8*20
7*22.5(f)
tricepscurl (h)
8*15
8*15
8*15
seated rodd (c)
8*30
8*30
8*35
8*35
8*35
bench press (b)
10*15
8*15
8*15
8*17.5
8*17.5(f)
shoulder press (d)
10*4
10*5
10*5
8*6
lateral raise (d)
8*4
8*4
8*4
crunch (cable)
20*40
20*40
20*45
vadpress (stående)
8*80
8*80
8*90
8*90
chins
minus 45kg*8
minus 45kg*8
minus 45kg*8
minus 45kg*6

Kinsei
2008-09-25, 09:57
Jag läser! Men jag tänkte att du skulle få köra som du har tänkt ett tag och se hur det går utan att folk (jag) lägger mig i. Om man inte har tränat strukturerat innan tror jag att man kan få bra resultat med i princip vilket program som helst.

Men jag kan inte hjälpa att det är några faktorer som är lite oroande; nämligen den höga träningsdosen i kombination med att du verkar har ett problematiskt förhållande till kroppen och maten. Det är lätt att en sådan kombination går riktigt illa. Hård träning kräver både mat och vila, annars bryter den bara ner kroppen!

Du har ju precis börjat med ditt schema, så det är kanske för tidigt att underkänna allt. Men jag tycker att du ska sätta upp en tid när du utvärderar ordentligt, och frågar: Ger detta resultat? Blir jag starkare? Mer muskulös? Börjar jag trivas bättre med kroppen? Är jag piggare? Mår jag bra? Är jag tillräckligt utvilad mellan passen? Får jag i mig den näring jag behöver? Osv.

Dessutom måste du kasta ut vågen! Du är smal, t.o.m. mycket smal. Du kan inte bli i bättre form eller mer muskulös utan att gå upp i vikt. Att väga dig och må dåligt över en ökad vikt fungerar inte.

Det var mina amatörmässiga synpunkter, eftersom du frågade efter sådana.

Kram!

Poxeman
2008-09-25, 10:09
Jag läser också! Har inte kommit för mig att kommentera bara...

Tyvärr måste jag vara tråkig och hålla med Kinsei. Din kropp kommer se bättre ut med mer muskler, inte mindre fett! Om du kör en försiktig viktuppgång tillsammans med vettig träning så blir det även roligare att träna eftersom du kommer bli starkare!

Angående ditt överkroppspass så är min amatörmässiga och blygsamma åsikt att du ska börja med rodden, bänkpressen och axelpressen istället. Då blir du inte hämmad av att biceps eller triceps är trötta!

Lycka till!

zowie
2008-09-25, 12:57
Jag läser! Men jag tänkte att du skulle få köra som du har tänkt ett tag och se hur det går utan att folk (jag) lägger mig i. Om man inte har tränat strukturerat innan tror jag att man kan få bra resultat med i princip vilket program som helst.

tack för att du läser! och ja, lägg in dig! ju mer jag får veta desto bättre blir det:) vad menar du med strukturerad träning. har kört gymmet sen februari, men tills juli har jag kört helkroppspass...

Men jag kan inte hjälpa att det är några faktorer som är lite oroande; nämligen den höga träningsdosen i kombination med att du verkar har ett problematiskt förhållande till kroppen och maten. Det är lätt att en sådan kombination går riktigt illa. Hård träning kräver både mat och vila, annars bryter den bara ner kroppen!

tycker du att det är för mycket? jag mitt förhållande med kroppen är inte den bästa, jag är inte direkt kär i den. maten går mer nu till andra hållet, jag äter mkt!!! jag hoppas att det är tillräckligt med vila om man har 48 h paus emellan, men kanske inte? min kropp är korkad, jag är rädd att om jag köra musklegrupper bara 1ggr/v så glömmer den...har jag upplevt ofta, typ, 5 dagar ingen träning då känns det som jag är på ruta ett...men kanske mina tankar är korkade eller jag är förmodligen för otålig.
alltså maten går bra vill jag påstår, viladagar på lör/sön och jag får mkt sömn på nätterna. är bara rädd att det hämnar muskeltillväxt med mitt schema.

Du har ju precis börjat med ditt schema, så det är kanske för tidigt att underkänna allt. Men jag tycker att du ska sätta upp en tid när du utvärderar ordentligt, och frågar: Ger detta resultat? Blir jag starkare? Mer muskulös? Börjar jag trivas bättre med kroppen? Är jag piggare? Mår jag bra? Är jag tillräckligt utvilad mellan passen? Får jag i mig den näring jag behöver? Osv.

mmh, det har jag planerat att göra. tänkte att 3 benpass per vecka är lite mycket med tanke på att man måste ju går då och då, fast jag sittande jobb. med styrka har jag utvärderat sist (diagrammen på 1. sida) och jag kan ju öka vikterna varje vecka, så jag hoppas det funkar. muskulös? svårt att säger, min kropp ser inte annorlunda ut förutom att mina lovehandles är mkt större nu. jag måste mäta igen, men tror inte att det förändrats nåt. om jag trivs bättre med kroppen? tja, nu är jag 3 kg tyngre än för några veckor och tyvärr är svaret: nej. men jag är piggare och orkar mer, så där trivs jag med. näringen hoppas att det går bra, jag äter bra mat förutom att jag måste jobbar lite på chokladbiten.

Dessutom måste du kasta ut vågen! Du är smal, t.o.m. mycket smal. Du kan inte bli i bättre form eller mer muskulös utan att gå upp i vikt. Att väga dig och må dåligt över en ökad vikt fungerar inte.

jag försöka att acceptera det, men tycker det är svårt. hur vet jag att det är inte fett utan muskler, de syns ju inte. jag är inte mkt smal, jag är normal. har kanske smalar armar, de hade jag alltid, men jag har en midja av 78 cm och lår är 56 cm i omkrets och det är inte mkt smal. visst spelar det ingen roll vad det står på vågen...jag jobbar på det.

Det var mina amatörmässiga synpunkter, eftersom du frågade efter sådana.

Kram!


och jag tackar mkt för det. jag jobbar på mina svårigheter och brister och behöver några spark i rumpan!

zowie
2008-09-25, 13:07
Jag läser också! Har inte kommit för mig att kommentera bara...

Tyvärr måste jag vara tråkig och hålla med Kinsei. Din kropp kommer se bättre ut med mer muskler, inte mindre fett! Om du kör en försiktig viktuppgång tillsammans med vettig träning så blir det även roligare att träna eftersom du kommer bli starkare!

jo, det är ju vad jag försöker nå! alltså mer muskler, men i slutändan lite mindre fett så att de syns också. jag tyckte redan från början och tycker fortfarande att träningen är roligt, mkt roligt. bara synd att jag är ingen cardio fan haha

Angående ditt överkroppspass så är min amatörmässiga och blygsamma åsikt att du ska börja med rodden, bänkpressen och axelpressen istället. Då blir du inte hämmad av att biceps eller triceps är trötta!

oj, nej, listan som det står här eller från de andra passen är inte i den ordning jag kör. har funderat över det och sökt lite information, men vet inte än nån vettigt ordning. idag har jag börjat med chins, den vadpress med omväxlande lateral raise osv., kanske det var fel? alltså ska jag köra så här:

rodd
bänkpress
axelpress (båda övningar?
sen biceps
triceps
....
vad säger du om benpasset? med vilken övning ska man börja? jag börja med marklyft och knäböj, tycker det är jobbigaste övningar..

Lycka till!

tack! och tack för dina tips!

zowie
2008-09-25, 13:22
är det nån skillnad? jag tycker inte det. men tittar inte på magen, den är variabel från timme till timme...
bilden till vänster: mars 08, styrketränat ca. 2 veckor, 1,5 kg lättare kanske än nu
till höger: 9. sept 08

Taragon
2008-09-25, 13:54
Ser bra ut, kör hårt :thumbup:

zowie
2008-09-26, 07:48
Ser bra ut, kör hårt :thumbup:


tack!
ska jag göra, fast inte idag. kände mig så trött imorse att jag fick sova en stund till. har så mycket på jobbet idag, så att jag hinner träna bara under stress och det tycker jag inte om. dumt att stressar genom passen tycker jag...så har benen lite mer tid att vila. på helgen blir det inte träningen heller, har massor att göra. men nästa vecka..

Poxeman
2008-09-26, 11:41
Benpasset ser bättre ut, jag brukar tänka på hur många leder som är med och jobbar i övningen. Flest leder i början av passet, stabiliserande muskler såsom mage eller rena ryggövningar läggs sist för att inte riskera skador.

zowie
2008-09-26, 12:20
Benpasset ser bättre ut, jag brukar tänka på hur många leder som är med och jobbar i övningen. Flest leder i början av passet, stabiliserande muskler såsom mage eller rena ryggövningar läggs sist för att inte riskera skador.


det låter komplicerat...
alltså ska jag köra så?
marklyft
knäböj
benspark
benpress
crunches
obliques
(har annars kört magövningar mellan benpress och benspark för att får lite längre vilatid)
------------------------------
har lite träningsvärk i överkroppen idag och känner mig allmänt stor i överkroppen, som värsta bulldozer. kanske det ät pump som alla snackar om...:cool:

zowie
2008-09-29, 09:39
jag är så förbannad, den suraste människan på planeten idag. jag verkligen hatar min kropp. hade nu uppehåll från benträningen från i onsdags, alltså 4 dagar benvila förutom lite cykling i fredags. men som vnaligt ahr min kropp glömt allt och jag kunde inte ens göra knäböj med lätta vikter idag. allt kändes bara så dumt odag, kan baörja om från början. jag hatar min kropp, den gör precis tvärtom som jag vill. så typiskt, alltid samma visa om och om och om och om igen. mer än 2,5 dagar vila och man är på ruta ett.
marklyften gick ju ganska bra, förutom att jag får alltid problem med händerna. kunde köra mer stes men mina händer orkar inte bära stångenm, vilket iofs är oxo typiskt för min kropp, nåt störande moment måste införas för att hämnar mig. jag vet att jag måste kämpa mer, men om kroppen och viljan kunde gå på samma linje bara en gång, så kunde det kännas riktigt, riktigt bra...

anyway:
dagens pass:
date: 29/9/08

deadlift (b)
8*40
7*40
7*40
6*40
squat (b)
6*35
och då blev det stopp, det gjorde ont i knäerna och jag fick aldrig en riktigt utförd knäböj denna gången
oblique (c)
8*45
8*50
8*50
här har jag också problem med händerna, de orkar inte håller handtagen, medan köra 50 kg är lätt (kankse det gör inget??)
crunch (cable)
8*45
8*50
8*50
jag märker ingenting i magen…finns det muskler där??
bensträck (m)
8*40
8*40
6*45(f)
6*45(f)
leg press (m)
8*70
8*70
8*80
8*80
abs(bank)
8 stck
8 stck
ryggresning
8 stck
8+5kg
8+5kg
crunch (m)
8*22.5
8*25
8*25
här kommer jag inte högre än 25 kg, står still sen veckor


det var iaf det korkaste pass sen väldigt länge.... hade verkligen sett framemot det, gymmet har öppen tidigare på måndag och jag har den nästan själv. och sen sånt besvikelse... nu har jag jätteont i knäerna för ingenting och är så pissed off (ursäkta ehem)....
hoppas det går bättre imorgon!

Poxeman
2008-09-29, 10:28
det låter komplicerat...
alltså ska jag köra så?
marklyft
knäböj
benspark
benpress
crunches
obliques
(har annars kört magövningar mellan benpress och benspark för att får lite längre vilatid)
------------------------------
har lite träningsvärk i överkroppen idag och känner mig allmänt stor i överkroppen, som värsta bulldozer. kanske det ät pump som alla snackar om...:cool:

Byt plats på benspark och benpress så har du ett benpass så som jag hade lagt upp det. :thumbup:
Jag kör "slut" på en muskel i taget, det spelar ju ingen roll hur många kilon det är på stången eller i maskinen. Musklerna kommer bli starkare om dom upplever belastning, om man kör knäböj och sen benpress efter varandra så är det ändå den kombinerade muskelbeslastningen som räknas.

zowie
2008-10-01, 10:36
tack poxeman, ska göras vid nästa benpass.

igår var det ingen träning, men idag var det överkroppens tur. och det gick riktigt, riktigt bra!!! vet inte varför det gick åt helvete i måndags, visst maten i söndags var inte så bra, sömn inte heller. igår åt jag bättre, för bra tom och hade bättre sömn inatt. och sen var sista passen överkropp i torsdags. men idag var jag så nöjd med passet. hoppas att musklerna växer nu!!!

det här har jag gjort imorse:
date: 01/10/08
chins
minus 50kg*15
minus 45kg*8
minus 45kg*8
minus 40kg*6
seated rodd (c)
10*30
10*30
10*35
8*40
8*40
8*45 det var en PB om man får skryter
vadpress (stående)
10*80
10*80
10*90
8*90
8*90
biceptscurl (c)
8*20
8*20
8*20
biceptscurl (d)
7*5 per arm
8*8 per arm
9*8 per arm
det gick riktigt bra för att vara mig
funderade även på 10kg-hantel, men den var upptagen
nästa gång!
tricepscurl (h)
10*15
10*17.5
10*20
10*22.5
8*25 PB
det gick super!!!! har inte kommit längre an 17.5 kg förut...
lateral raise (d)
8*4
8*4
8*4 (ok, lite klent)
shoulder press (d)
10*5
10*5
6*8
6*8 inte så imponerande heller, men jag jobbar på!
bench press (b)
8*15
10*15
8*17.5
8*17.5
8*20
6*20(f)
latsdrag (h)
10*25
8*27.5
8*27.5
8*30

jag var riktigt nöjd och jag hade kunnat håller på ännu längre...men jobbet ropade.
har idag kört utan esapro och rage. tykcer inte att rage funkar och esapro, tja, själva tanken på pulvret gjorde mig illamående så jag satsade på koffeinet genom kaffet innan träningen. jag tror jag testar en period nu utan esapro.
hoppas det blir en bra benpass imorgon oxo!!!

Krisz
2008-10-01, 10:54
Hej! Har en tanke angående varför det gick dåligt på benpasset, iaf märker jag att det är såhär för mig, nämligen att uppvärmingen kanske var för kort? Om jag inte värmer upp ordentligt känner jag mig stel och orkar inte ta i lika mycket på ben.

zowie
2008-10-01, 12:38
vad menar du med uppvärmingen? själva övning eller nån form av cardio? just i måndags har jag direkt efter 5 km cykling kommit till gymmet och börjat med passen. annars kör jag aldrig uppvärmning innan styrketräning och det går bra egentlicgen. lite uppvärmt är jag genom cyklingen till gymmet dock.

Krisz
2008-10-01, 13:09
Menade nog båda, dvs nån slags cardio alternativt köra med lite lätta vikter först. Men om du cyklade till gymmet så var det säkert inte det som var problemet. Har bara märkt det hos mig själv, att om jag försöker köra tungt när jag känner mig lite stel och ouppvärmd så känns det inte alls bra. Fast ibland har man ju dålig dagsform utan nån särskild anledning. Hoppas det går bättre nästa bendag :)

zowie
2008-10-01, 14:45
hoppas jag med. normalt kör jag lite lättare vikter första seten. men mina knä gör mkt beskymmer, så kanske är det därför.

zowie
2008-10-02, 09:55
det låter säkert konstigt för er, men jag var stolt över passen igår och jag orkade mkt i tri- och biceps. mina armar är ju pinnar och jag har verkligen försvinnande lite muskelmassa på kroppen, så det kändes riktigt skönt att kommer ett steg vidare. så jag somnade med ett leende på läpperna. tja, och en timme senare blev ju brutalt väckt av bråket mellan granntanten och grannhusets alkoholist. det blir bråk och skrik jämnt. han slår henne och hon är så medberoende att hon välkomna honom varje gång han kommer tillbaks från ? tja, om jag visste det. han dyker upp, 1:a dagen nykter, 2:a dagen full och sen blir det bråk. polis kommer och han är försvunnen 2-4 veckor för att köra om programmet igen sen. iaf igår blev det ingen sömn innan kl. 2 på natten, men mestadels att polisen kom och parkerade bilen framför mitt sovrumsfönster, letade efter vad vet jag med ficklampor och gjorde en massa oväsen. till slut tog de honom med sig. men polisen väckte ju själv hela grannskapet. *gah!*
blev inte mkt sömn, steg ju redan upp kl. 4.30. JÄVLA SPRIT!!!

så jag hade inte så höga förväntningar innan dagens benpass, men det gick rätt bra. mina knän ger sig inte, de gjorde så ont igen vid knäböj och jag vet inte riktigt vad jag ska göra med de. tigerbalsam och benvärmare nu under natten, känns skönt, men verkar inte hjälpa mkt.

så jag är hyfsad nöjd med dagens pass. köpte även såna handträningsredskap (grippers?) för att stärker händerna, eftersom marklyft och obliques kan jag inte ökar vikterna pga händerna som kan inte hålla stången/handtagen längre. känner mig dock lite handikappad med svaga knän och händer....;)

dagens pass:

date: 02/10/08

deadlift (b)
8*40
8*40
5*45
5*45
kan inte hålla stången längre, vikten kunde ökas dock.
squat (b)
10*20 (warm up)
8*25
8*25
6*30
6*30
mina knän orkade inte - tråkigt, jag har kommit längre…
oblique (c)
6*50
6*50
6*50
här problem med händerna
leg press (m)
10*70
8*80
8*80
6*90(f)
crunch (m)
8*25
8*25
8*25
sittande ländrygg
10*45
8*50
8*55
8*60
bensträck (m)
6*45
6*45
6*45

zowie
2008-10-08, 08:58
det har inte blivit nån träning den senaste veckan*gah!*

hade mkt på jobbet och en vän som hälsade på över helgen tills igår, det blev
några långa promenader istället.
men idag då blev det överkroppen och det gick rätt bra, trost värkande högerarmen.

dagens pass
date: 08/10/08
seated rodd (c)
10*30
10*30
8*35
8*40
8*40
bench press (s)
10*15
8*17.5
8*20
8*20
8*20
vadpress (stående)
8*90
8*100
8*100
biceptscurl (c)
8*20
8*20
8*20
8*20
biceptscurl (d)
8*8 per arm
8*9 per arm
8*9 per arm
8*10 per arm
tricepscurl (h)
8*20
8*20
8*22.5
8*22.5
lateral raise (d)
8*4
8*4
6*4
shoulder press (d)
8*5
8*5
8*5
latsdrag (h)
8*25
8*27.5
8*30
8*30

jag var ganska nöjd. kosthållningen min är mer en bekymmer just nu, har inte vägt mig men märkt att jag har blivit jävligt fet. måste väl börja räknar igen och håller mer koll. inte en bra känsla direkt, går omkring som en bulldozer...

zowie
2008-10-10, 10:04
visst är min journal tråkigt, men ändå vill jag dokumentera här för 'säkerhets skull'

dagens pass

date: 10/10/08
deadlift (b)
8*40
8*40
6*40
squat (b)
8*25
8*27.5
8*27.5
mina knän orkade inte - tråkigt, jag har kommit längre…
oblique (c)
8*50
8*55
8*55
hack squat
8*20
8*20
8*20
crunch (m)
8*25
8*25
8*25
bensträck (m)
8*45
8*45
8*45
ryggresning
15
10
10+5kg
sit-ups
15
10
leg press (m)
8*70
8*80
8*80

får inte knäproblem bort och fick ta lättare vikter i knäböjen. jättetråkigt och jag vet inte hur jag sak tackla knäproblemet...

zowie
2008-10-13, 12:02
har nu både problem med högerarmen och knäerna. min jävla kropp vill nu sätta stop igen, men denna gång ger jag inte upp.
triceps och biceps har vuxit och syns lite :)
annars känner mig som en fetknopp, stor som en bulldozer. fast jag lyckade går ner i vattenvikt 1,3 kg från igår morgon efter lite mindre födo- och kollisar intag. kan ju inte gå omkring som en ballon...
dagen pass:
date: 13/10/08
date: 13/10/08
chins
minus 45kg*8
minus 40kg*8
minus 40kg*8
seated rodd (c)
8*35
8*35
8*40
8*40
7*45(f)
biceptscurl (c)
8*20
8*20
biceptscurl (d)
8*10
8*10
6*10
tricepscurl (h)
8*22.5
8*22.5
8*22.5
6*25
8*25
bench press (s)
10*15
8*17.5
8*20
8*20
latsdrag (h)
8*25
8*27.5
8*27.5
8*30

zowie
2008-10-14, 10:13
min högerarm gör så ont om den vilar och jag ingen aning vad det är. hade det i fjol oxo, fast då har jag inte tränad. försvann efter några veckors behandling med tigerbalsam och var borta sen dess tills förra veckan. men det går att tränar, då gör det ingen ont alls*screwy*

just nu håller jag på att hitta ett nytt schema var jag ska tränar musklerna en gång per vecka. då har jag mer tid att köra mer övningar på ett pass, vilket är j...a kul!!

idag vad det axlar, ländryggen, vader och mage


date: 14/10/08
lateral raise (d)
8*4
8*4
8*4
shoulder press (d)
8*5
8*5
8*6
8*6
7*7
7*7
vadpress (stå)
10*90
8*100
8*100
obliques (c)
8*55
8*55
8*55
crunch (c)
15*40
10*50
8*60
10*55
10*55
crunch (m)
8*25
8*25
8*25
vadpress (sitt)
6*40
6*40
6*40
ryggmaskin
8*50
8*55
8*55
ryggresning
10 (+5kg)
10 (+5kg)
10 (+5kg)

zowie
2008-10-15, 09:48
idag körde jag utfall för första gången efter några månaders uppehåll. det tog rejält på baksida ben och lite på sidorna oxo. kändes skönt dock! det blev ett lite långt pass för så få övningar, men på onsdagar är det alltid så fullt på gymmet, konstigt nog...

baksida ben

date: 15/10/08
rear lunge (s)
8*25
8*25
8*27.5
8*27.5
front lunge (b)
8*20
8*20
8*20
8*25
var länge sen jag körde utfall, därför inte högre vikter
sittande lårcurl (m)
8*30
8*30
8*30
4*35
liggande lårcurl (m)
8*15
8*15
6*17.5
den övningen ska jag köra i kabel nästa gång, jag brottas med maskinen

gårdagens måltid och en nyinköpt byxa från BB. dyrt men så skönt, kanske lite för kort...

zowie
2008-10-16, 14:41
usch, vad har jag träningsvärk i rumpan och baklåren idag. har verklligen givit effekt med utfall!! känns det som. varje gång jag reser mig från stolen känner jag mig som en 80åring...
så blev det lite överkroppen idag.
ska 'bulkar' lite till november och kör sen en liten diet. jag vill inte bli ännu tjockare, vill inte köpa nya kläder hela tiden. blir ändå arbetslös snart, så blir det lite annorlunda med ekonomin och shoppingen.
jag förstår bara inte att jag kunde äter vad som helst förra vintern och ligga på soffan och blev inte tungre, men nu blir jag verkligen fetare fast äter inte så mkt (har oftast ätit om jag har tråkigt, men just nu är jag så upptagen att det finns inte 'har tråkigt'). har iaf lagt på mig 2 cm på överarmarna, men vad det är vet jag ej. fast jag hade aldrig haft otrolig smala armar i mitt liv oavsett om jag var tjock (tonåren) eller smal (efter). kanske lite muskler*flex*

dagen pass gick jättebra!
date: 16/10/08
biceps, triceps, rygg, bröst
chins (-40kg)
(-40kg)*8
(-40kg)*6
(-40kg)*6
seated rodd (c)
8*35
8*35
8*40
8*40
8*40
biceptscurl (d)
8*9 (per arm)
8*10
8*10
6*11
tricepscurl (h)
8*20
8*22.5
8*25
8*25
bench press (s)
10*17.5
8*20
8*20
8*20
latsdrag (h)
8*25
8*27.5
8*30
8*30

från och med nästa vecka ska jag köra så här:
Må: rygg & mage
Tis: Bröst & vader
Ons: Ben fram & axlar
Tors: Armar & mage
Fre: Ben bak/rumpa
och kör riktigt hård med fler övningar. har ju blivit starkare! kan nu växlar till 'killavdelningen' med hantlar > 10 kg!! det är mkt för att vara mig!!

LadyInsane
2008-10-16, 15:29
Oh snygg tröja. :)

Ett tips är att titta över schemat. Kör helst inte axlar dagen efter bröst, och triceps dagen efter axlar.

Dessutom är det bättre att vara fresh i magen och inte träna den dagen innan ben.

zowie
2008-10-17, 09:35
Oh snygg tröja. :)

Ett tips är att titta över schemat. Kör helst inte axlar dagen efter bröst, och triceps dagen efter axlar.

Dessutom är det bättre att vara fresh i magen och inte träna den dagen innan ben.


yeah, bowie rocks!

tack för tipset!:)

vad sägs om detta?

Må: rygg & mage
Tis: Bröst
Ons: Armar & vader
Tors: Ben fram & axlar
Fre: Ben bak/rumpa & mage

pga det jäkla träningsvärk har jag tänkt att lägger ben på slutet av veckan, då jag cyklar varje dag t/r jobbet. då är det bara fre em cykling hem och sen vila på helgen, förutom nån promenad och vardagsmotion...

LadyInsane
2008-10-17, 09:40
yeah, bowie rocks!

tack för tipset!:)

vad sägs om detta?

Må: rygg & mage
Tis: Bröst
Ons: Armar & vader
Tors: Ben fram & axlar
Fre: Ben bak/rumpa & mage

pga det jäkla träningsvärk har jag tänkt att lägger ben på slutet av veckan, då jag cyklar varje dag t/r jobbet. då är det bara fre em cykling hem och sen vila på helgen, förutom nån promenad och vardagsmotion...

Nja, fortfarande lite krock av muskelgrupper..

Vad sägs om::)

Må: Rygg och Mage
Tis: Bröst, Axlar
Ons: Framsida ben & vader
Tors: Armar
Fre: Baksida ben & rumpa

Tors blir lite lättare, men då får benen en chans att vila inför nästa benpass.

Trivs du med att köra fem dagar i veckan? Tar du ut dig hårt vid varje pass, och känner inte att du blir övertränad?

zowie
2008-10-17, 09:41
det gör verkligen riktigt ont i låren/rumpan så att jag fick en tanke på väg till tåget imorse att skippa träningen idag. men nej, det går ju inte!!! jag ska inte vara en pussi och försöker i alla fall trots jag kan knappast gå, haha.

så blev det lite mindre hårt idag, men det var kul ändå. kanske är benen imorgon helt obruktbart, men efter att jag har storhandlat, tvättat (det är 100m till tvättstugan....) och hämtat min paket med nytt protte från posten i grannbyn allt utan bil, då kan jag äntligen slänga mig på soffan (och pluggar...);)

dagens pass blev så här:

date: 17/10/08

framsida ben & mage
squat (s)
10*15
8*25
8*27.5
8*30
oblique (c)
8*55
8*55
8*55
crunch (c)
10*40
10*50
10*55
10*55
10*55
benpress
8*80
8*80
8*80
bensträck
8*40
7*45
7*45
7*45
crunch (m)
8*25
8*25 (då tröt lusten och orken och hungern tog över)

zowie
2008-10-20, 09:40
Nja, fortfarande lite krock av muskelgrupper..

Vad sägs om::)

Må: Rygg och Mage
Tis: Bröst, Axlar
Ons: Framsida ben & vader
Tors: Armar
Fre: Baksida ben & rumpa

Tors blir lite lättare, men då får benen en chans att vila inför nästa benpass.

Trivs du med att köra fem dagar i veckan? Tar du ut dig hårt vid varje pass, och känner inte att du blir övertränad?


tack igen för tipset!
ja, jag trivs jättebra med 5 ggr/v. det går väl bra om man tränar bara en muskelgrupp 1 gång/vecka eller?
jag försöker tränar så tungt som möjligt, visst känns det lite tungt senare på e.m. (jag tränar på morgonen innan jobbet) när jag cyklar hem, men det går. försöker få mkt sömn det med. lör & sön är vilodagar, dvs inte ens nån cykeltur eller promenad. eller bara en liten promenad. hittills har jag inte känt mig övertränad, har mkt mer energi än i fjol, då jag bara cyklade 1 mil om dagen må-fre. inte ens när jag tränade 5 helkropsspass/vecka from feb-juli, dock har jag tränat inte så tungt där.
annars sitter jag hela dagen och iofs hela kvällen (vilken är kort).

bra att du inte ändrade måndagar, har redan kört rygg & mage ;)
testar ditt schema och ser hur det går :) dock blir det ingen träning på onsdag och då tänkte jag att köra ben bak & fram på fredag, så har jag bara cykeltur hem och sen en hel helg att vila (nu på riktigt, se nedan).

LadyInsane
2008-10-20, 09:42
Låter ju isf som att det ska fungera. :) Testa denna vecka och se hur du trivs. :) Lycka till Zowie!

zowie
2008-10-20, 09:49
det var en lite stressig helg, tycker jag. lördagen gick åt att tvättar 3 maskiner bl. a. gardiner, äka buss till Lidl och gör STORhandling där. kom hem och åkte buss till annat håll för att hämta prottepaketet :). väl hemma lunchtid så blev det att tar hand om tvätten med bl.a. strykning, hänger upp gardiner, städning av hela lägenheten och en eftermiddag med matlagning för hela veckan: en ugnsplåt med kycklingfileér, en med klubbor (som jag ska gynna mig på lördagar), en med rostade grönsaker och en med fiskfileér. riskokning, äggkokning och portionering och infrysning av allt. kökstädning efteråt. och som belöning efterlängtade kaffe latte med lite kakor :) PUUH!!!!
var helt slut på kvällen och la mig tidigt. fick gå upp sön kl. 5.30 för att åka iväg till mina vänner i sollentuna, hade lovat att fixar deras buffé, eftersom de hade bjudit in grannarna och kan inte laga mat. fixade alltså catering åt de och lekade lite barnvakt. sen tog vi en lång promenad och fikade på slottskaffet :) sen hjälpte jag oxo med lite borring och annat (de är nyinflyttad). kom hem kl. 20 total utsvulten och slut!! men fick äta några mackor innan sängdags, fick lugna ner mig först och stilla hungern. det var jobbigt, men en skön dag!!

just nu känns det lite trött.... har lovat mig att reducera antal reps till max 6 och köra tungare, men det gick inte 100% idag. men passen var bra och jag var taggad imorse!!

dagens pass:

date: 20/10/08

rygg & mage
marklyft
6*40
6*40
6*45
6*50
seated rodd (c)
8*40
8*40
8*45
7*45 (f)
oblique (c)
8*55
8*55
8*57
6*60
crunch (c)
10*55
10*55
10*57
10*60
hantelrodd
10*8
10*9
8*10
8*10
latsdrag (h)
8*30
8*30
7*32
5*35 (f)
ryggresning
10
8 +5 kg
8 +5 kg

zowie
2008-10-21, 06:47
mitt nya kvällsnöje (mys i mörkret)

zowie
2008-10-21, 10:14
dagens pass kändes som expresspass. snabbt och bra, var inte ens svettigt. men det var bra, eftersom det var möte på jobbet imorse och då fick jag skynda mig ändå. men nu är det slutmötas :)

dagens pass:

date: 21/10/08

bröst, axlar, vader
bänkpress (s)
8*17.5
6*20
6*20
6*20
6*22.5
cable cross over
6*7.5
6*7.5
6*7.5
6*7.5
hantelpress (bröst)
6*8
6*8
8*8
hantelpress (axlar)
6*6
8*6
6*7
6*7
hantellyft fram
8*3
8*4
8*4
hantellyft sida
8*4
8*4
8*4
vadpress (stå)
8*90
8*100
8*100
vadpress (sitt)
8*30
6*40
6*40

imorgon blir det ingen träning pga kurs...det var synd! men jag hinner verkligen inte...

zowie
2008-10-24, 10:16
i onsdags blev det en vilodag, iaf vilandet från träningen förutom en rask promenix i solen 45 minuter. trots kall blås var jag så svettigt att jag längtade till duschen redan efter 1:a halvan.

igår blev det en 'expresspass' eftersom jag fick hinna med träningen & frulle inom en timme pga kursen hela dagen. men det gick ändå bra, det blev mer övningar än jag hade tänkt mig.
i torsdags:

date: 23/10/08

biceps, triceps & mage

biceptscurl (d)
6*10 (per arm)
6*11
6*11
8*10 (en arm i kabel)
tricepscurl (h)
8*25
6*25
6*27.5
6*27.5
6*30
tricepsextension (c)
8*20
8*22.5
8*25
koncentrationscurl (d)
6*8
6*8
6*8
hammercurl (d)
6*10
6*10
crunch (c)
8*60
8*60
8*60
8*60


bra pass som tackar för sig med träningsvärk idag i bi- och triceps.
idag var det ben fram & bak, men idag var jag inte alls så stark i benen. fick ju redan kämpa på cykeln på uppförsbacke & orkanartig vind imorse...
skönt att det är fredag och snart helg utan några måste och stress. mja, 2 måste har jag, en dålig (måste tvätta...), en bra: måste till budo&fitness öppet hus, de har 20% rabatt på hela sortimentet. kanske det finns några godsaker för mig... ackja, och så måste jag äter mer, verkar det som, vågen står still sen 5 veckor. fast måtten har förändrats, armar & ben är tjockare, en antydan av tricepsen och bicepsen finns och ben ser lite annorlunda ut. hihi. men hur äter mer. jag äter mer än kal-behov plus överskott, jag mår inte särskilt bra av allt ätande. jag ska försöka...
dagens pass blev så här disco...

date: 24/10/08

bak- & framsida ben

front lunge (b)
6*25
6*24.5
6*30
rear lunge (s)
6*30
6*35
6*35
squat (s)
6*30
6*32.5
6*35
4*37.5
benpress
6*70
6*80
4*90
sittande lårcurl (m)
8*30
5*35
3*35
bensträck
6*45
6*45
6*45

LadyInsane
2008-10-24, 10:32
Åh det där pepparkaksteat är helt underbart!
Hoppas du hittar något skoj på budo&fitness! hade också velat gå på något sådant.

Varför mår du inget bra av ätandet? Ät några mackor med kalkon/eller annat pålägg till teat på kvällen så hamnar du nog på överskott. :)

zowie
2008-10-24, 15:22
tack, lady!

varför kan du inte gå till B&F? ingen affär vad du bor eller jobb etc? det var synd...fast så stor är affären här inte...

på överskott ligger jag säkert med all choklad som hamnar i magen på kvällar....och på helgerna hemma äter jag bra.
jag sväller upp med varje matbit, så större mängder mat på arbetsdagar är inte bra för mig. då går all energi till matsmältning och jag har flodhästkänsla (och ser så ut) och mår allmänt inte bra. blir också lätt trött sen och koncentrationen tryter...
har en kanonhelg!!

zowie
2008-10-27, 10:35
puh, var inte så värst motiverad idag, kanske för att jag sovit dåligt och har fortfarande träningsvärk i benen...
dagens pass:
date: 27/10/08

rygg & mage

marklyft
6*45
6*50
6*50
6*50
seated rodd (c)
6*45
6*45
6*47
6*47
oblique (c)
8*55
8*60
6*65
6*65
crunch (c)
8*60
8*60
8*60
hantelrodd
8*10
8*11
8*11
6*13.6
latsdrag (h)
6*30
6*30
6*30
ryggresning
10
10 +5 kg
10 +5 kg
10 +5 kg

zowie
2008-10-29, 10:49
igår blev det ingen träning pga jobbet. så var jag tvungen att ändra schemat lite, så blev det ett lite längre pass. fast inte så bra, kände mig en aning hängig, kanske pga att jag provat rage igen. lär jag mig inte nånting? jag blir ju bara trött av det, så nu ska jag aldrig mer ta rage...
men å andra sidan är axlar & bröst inte mina starkaste muskelgrupper, kanske pga att jag så klena mesiga armar.
har träningsvärk i underarmar sen måndagens marklyft, vilket går inte heller så bra pga mina svaga armar. så var det nu dags att stoppa in underarmsträningen med, förutom några sets med grippern framför tv:n.

så blev det:

date: 29/10/08

bröst, axlar, vader & underarmar
bänkpress (s)
10*15 (uppvärm)
6*20
6*22.5
6*22.5
6*22.5
cable cross over
5*10 (nej!)
6*7.5
6*7.5
hantelpress (bröst)
6*8
6*8
8*8
hantelpress (axlar)
6*6
6*6
6*6
6*7
hantellyft fram
6*4
6*4
6*4
hantellyft sida
8*4
6*4
6*4
6*4
vadpress (stå)
6*90
6*100
6*110
6*120
vadpress (sitt)
8*30
6*40
6*40
6*40
underarmscurl med hantel
6*3
6*4
6*5
6*5
omvända underarmscurl med hantel
6*3
6*4
6*5
6*5

zowie
2008-10-30, 11:08
ganska okej pass idag, tror jag, fast jag var lite frustreard att jag kommer inte längre just nu.... står lite still med vikter, kommer inte högre, men är inte ens svettigt och slut efter passet. jag känner mig som jag har inte gjort nånting. men får ändå mkt träningsvärk dagen efter. jag letar fortfarande efter känslan 'kontakt' i många muskler, har ingen aning hur det känns. tex kabelcrunches med 60 kg märks inte i magen alls och jag får ingen träningsvärk där heller. nånting gör jag fel...

dagens pass blev så här:

date: 30/10/08

biceps, triceps & mage

biceptscurl (d)
6*11 (per arm)
6*11
6*11
3*13.6 (finns inga hantlar emellan)
tricepscurl (c)
15*17.5 (uppvärm)
6*25 x 3 sets
6*27.5
6*27.5
tricepsextension (c)
8*22.5
6*22.5
6*22.5
6*25
5*25
oblique (c)
6*60
6*60
6*60
crunch (c)
10*60
6*62
6*62
biceptscurl (c)
6*22.5
6*22.5
hammercurl (d)
6*8
6*9
6*9
koncentrationscurl (d)
6*8
6*8
6*8

zowie
2008-11-03, 11:32
dagens pass var tyvärr ingen vidare. för mycket lathet under helgen... hade inte kunnat träna i fredags pga jobbet och inte heller under helgen. så idag fick jag klämma in benpasset från i fredags...men jag var allmänt svag. är motiverad men ändå frustrerad. 3 dagar utan träning och min kropp beter sig om den hade aldrig tränats. men jag vill inte gnälla eller vara negativ egentligen, men varför måste allt går annorlunda än jag har tänkt mig. jag måste väl ge järnet mer....

date: 03/11/08

ben, rygg & mage

marklyft
6*40
6*40
6*45
6*50
front lunge (b)
6*25
6*25
6*25
squat (s)
6*25
6*25
6*25
seated rodd (c)
6*40
6*40
6*42
6*45
crunch (m)
8*25
8*25
6*27.5
6*27.5
latsdrag (h)
6*27.5
6*30
6*30
6*35
benpress
8*80
6*80
6*80
6*80
bensträck
6*40
6*45
6*45
6*45

zowie
2008-11-03, 11:34
matlagningshelg har det varit!!

zowie
2008-11-04, 09:50
har inte varit så himla motiverad idag när jag steg upp (träningsvärk i benen), men när jag var på gymmet, så gick det okej.

date: 04/11/08

bröst, axlar & lite vader

bänkpress (s)
10*15 (uppvärm)
6*20 *3 sets
6*22.5
3*22.5
då small det i ryggen (???)
cable cross over
6*7.5
6*8.5
6*8.5
6*8.5
6*9.5
hantelpress (axlar)
6*6
6*7
6*7
6*7
6*8
hantellyft fram
6*4
6*4
6*5
6*5
6*5
hantellyft sida
6*5
6*5
6*5
vadpress (stå)
6*90
6*100
6*100
6*110
6*120
lårcurl(sitt)
8*27.5
6*30
6*30
4*35
(hade jag glömt igår)

zowie
2008-11-06, 10:57
tjena!

igår hade jag kurs och ett och annat jobb, så blev det ingen träning. kändes rätt skönt, kunde ändå knappt gå. mycket träningvärk i benen....känns hemskt. hoppas det släpper snart.
idag däremot var jag på gymmet och tränat hård de smala armarna och jag var riktigt nöjd idag och kände energi och hade äntligen någon kontaktkänsla i armar och mage. det var på tiden att lämnar gymmet och känner sig nöjd, har inte hänt så ofta sista tiden. men tri- och biceps är just nu mina bästa övningar, iaf känner jag mig starkt och framgångsrik där och det är också det roligaste träningspasset just nu. klart, när man känner sig starkt, nöjd och att det händer nåt.
jag blir bara irriterad ibland när jag se att stackars folk gå på gymmet utan koll. kör en bicepspass med typ 3 kg hantlar, ett set...vad vinner man på det. det är ju slöseri med tid egentligen. även om man inte vill bygga muskler...och sen är det andra som kör samma muskelgrupp, samma övningar varje dag...varför?

iaf kommer dagens pass här:

date: 06/11/08

biceps, triceps & mage

biceptscurl (d)
6*11 (per arm)
6*11
4*13.6
4*13.6
biceptscurl (c)
6*22.5
6*25
6*27.5
tricepscurl (c)
6*27.5
6*27.5
6*27.5
6*28.5
6*30
6*30
tricepsextension (c)
6*25
6*25
6*25
oblique (c)
6*60
6*60
6*60
crunch (c)
10*55 (uppvärm)
8*60
8*60
8*60
8*62
(äntligen kontakt!!)
koncentrationscurl (d)
6*8
6*8
6*8
underarmscurl med hantel
6*4
6*5
6*5
omvända underarmscurl med hantel
6*4
6*5
6*5

zowie
2008-11-10, 10:30
idag gick det så oväntad men jäkla bra på gymmet :)
oväntad eftersom jag hade ingen kvällsmat igår och inte sovit bra eller rättare sagt inte sovit mkt. kände mig jäkla trött och hängig imorse och funderade kort om jag skulle skippa träningen. men nej, tänkte jag, inte för att jag är bara lite trött.
väl anländ på gymmet gick det bra med marklyften och fortsatte bara. vet ej vad det har hänt men all övningar gick så mkt bättre och jag kunde lägga på med vikter. hade kunnat köra ännu mer övningar, men det gick inte pga möte på jobbet.
jag är jätteglad att det går nu mkt bättre än förra eller förförra veckan, då var jag rätt frustrerad. trots hektiskt helg och tröttheten gick det så bra idag så jag hoppas att det bara fortsätter denna vecka. har även tänkt att sätta upp några viktmål som jag vill nå till jul, tex marklyft 70 kg. men får funderar över rimliga vikter en stund.
dagens pass gick så här:

date: 10/11/08

rygg & mage

marklyft
6*40
6*50
6*50
6*52.5
6*55
seated rodd (c)
6*45
6*45
6*45
oblique (c)
6*60
6*60
6*60
crunch (m)
8*25
8*25
8*25
latsdrag (h)
6*30
6*35
6*35
6*35
chins
8* minus 40 kg
6* minus 40 kg
5* minus 35 kg
hantelrodd
10*10 (uppvärm)
8*11
6*13.6
6*13.6
6*13.6
ryggresning
8 +5 kg
8 +5 kg
8 +5 kg

zowie
2008-11-11, 09:58
det är fortfarande synd att ingen vill skriva i mitt journal och det har ingenting att göra med att man inte gör det i nybörjarens journal som nån skrev. de flesta andra får några kommentarer redan från början.
slut med gnället.
så får jag väl knalla runt själv...men då slipper jag också skriver en massa.
bröstpassen idag gick inte så bra, är fortfarande svag i både bröst och axlar. eller jo, det går framåt, men väldigt sakta.
dagens pass:

date: 11/11/08

bröst, axlar &vader

bänkpress (s)
10*15 (uppvärm)
6*20
6*20
6*20
6*21.5
6*22.5
4*22.5
cable cross over
6*7.5
6*8.5
6*8.5
6*8.5
6*9.5
6*10
hantelpress (axlar)
6*6
6*7
6*7
6*7
6*15 (smithen)
6*15
hantellyft fram
6*5
6*5
6*5
hantellyft sida
6*5
6*5
6*5
vadpress (stå)
8*100
6*110
det gör ont i ryggen
vadpress (sitt)
6*45
6*55
6*55

zowie
2008-11-12, 10:24
benpasset kändes tungt idag. var lite trött också.

date: 13/11/08

ben

rear lunge (s)
6*25
6*30
6*30
6*30
squat (b)
6*30
6*30
6*30
6*32.5
6*35
6*35
benpress
6*80
6*80
6*80
bensträck
6*45
6*45
6*45
6*45
liggande lårcurl (m)
10*15
6*20
(konstigt maskin)
sittande lårcurl (m)
6*30
6*30

zowie
2008-11-13, 10:57
fruktansvärd träningsvärk i benen och dessutom ruskigt väder...så det blev bussen de sista 2 dagar. orkar inte cykla...imorgon ska jag jobba hemma, så blir det lite mer vila. hoppas att benen mår bättre på lördag, då är det helg-action;)
dagens pass gick inte som jag tänkte, bra, men inte super. jag såg framemot det, det min favoritpass, jag var rejäl laddat, men det kunde har gått bättre. men vad fan, bättre än ingen träning iaf.

date: 13/11/08

biceps, triceps & mage

biceptscurl (d)
6*11 (per arm)
6*11
5*13.6
5*13.6
biceptscurl (c)
6*25
6*25
6*25
tricepscurl (c)
10*20
6*25
(uppvärm)
6*27.5
6*27.5
6*27.5
6*28.5
6*28.5
5*30
tricepsextension (c)
6*25
6*25
6*25
oblique (c)
6*60
6*65
6*65
crunch (c)
10*55 (uppvärm)
6*60
6*62
6*62
6*62
underarmscurl med hantel
6*5
6*5
6*5

zowie
2008-11-20, 13:55
jag har varit lat och prioriterat massat annat (speciellt jobb) framför träningen och nu har det gått en vecka utan. så fick jag ihop en hyfsat överkroppspass för att ta igen imorse.

date: 20/11/08

biceps, triceps, rygg, axlar

biceptscurl (c)
8*20
6*22.5
6*25
6*25
tricepscurl (c)
6*25
6*25
6*25
6*27.5
tricepsextension (c)
6*25
6*25
6*25
bänkpress (s)
6*20 *3 sets
6*22.5
cable cross over
6*7.5
6*7.5
6*7.5
hantelpress (sida)
6*5
6*5
6*5
hantelpress (bak i smith)
6*15
6*15
6*15
seated rodd (c)
6*40
6*40
6*40
6*45
hantelrodd
6*13.6
6*13.6
6*13.6
chins
6* minus 40 kg
6* minus 40 kg
mage (hängande benlyft)
6*3 sets
biceptscurl (d)
6*11
6*11
6*11

zowie
2008-11-20, 15:07
nu har jag tyvärr inga förbilder från mina armar, men de har vuxit 2 cm sist jag kollade (ca. 3 veckor sen) versus sen jag började träna på allvar i september. lite biceps ser man väl eller och lite mer axlarnar har det kommit till.

zowie
2008-11-25, 10:17
igår var jag insnöat i norra uppland, jag kom inte ens utanför dörren, eftersom ingen plogade där (ingen bilväg). knähög snö!!
men idag har jag kämpat mig till jobbet och därmed gymmet och så blev dagens pass en blandning. vet nämligen inte om det kommer så många träningstillfällen denna vecka.


date: 25/11/08

biceps, triceps, rygg, axlar

biceptscurl (c)
6*20
6*20
6*22.5
6*22.5
tricepscurl (c)
6*25
6*25
6*25
tricepsextension (c)
6*25
6*25
6*25
bänkpress (s)
10*15 (uppvärm)
5*22.5
5*22.5
5*22.5
hantelpress (sida)
6*5
6*5
6*5
hantelpress (bak i smith)
6*15
6*15
6*15
seated rodd (c)
6*45
6*45
6*45
hantelrodd
6*13.6
6*13.6
6*13.6
mage (hängande benlyft)
6*3 sets
biceptscurl (d)
6*11
6*11
4*13.6
crunch (m)
6*25
6*25
6*25
crunch (c)
10*55
8*60
8*60
8*60
latsdrag
6*30
6*30
6*35

Linusg
2008-11-25, 11:52
härligt med "lite" snö.. =)

Bra jobbat i gymmet också..

//Linus

zowie
2008-11-27, 10:04
tack Linus!
ja, 'lite snö' haha. :) förutom att strömmen gick flera ggr för några timmar var det rätt så mysigt. hela byn i totalt mörker...och verkligen massor med snö...

var en kaospass idag. klämde in allt möjligt. och det märktes tydligt att jag har inte tränat ben sen typ 2 veckor...

date: 27/11/08

biceps, triceps, mage & ben

biceptscurl (c)
6*22.5
6*22.5
biceptscurl (d)
6*11 (per arm)
6*11 (per arm)
4*13.6 (per arm)
konzentrationscurl (d)
6*8
6*8
tricepscurl (c)
6*25
6*27.5
6*27.5
tricepsextension (c)
6*25
6*25
6*25
mage (hängande benlyft)
6*3 sets
squat (s)
6*25
6*25
6*25
utfall (s)
6*25
6*25
6*25
crunch (m)
6*25
6*27.5
6*27.5
oblique (c)
6*50
6*50
6*55
benspark (m)
6*40
6*40
6*45
6*45
benpress
10*60
6*70
6*70

zowie
2008-12-01, 10:21
all den fina snön har nu töad. usch, ser jättetrist och grå ut igen. nu de tre sista veckorna innan jul hoppas jag att kunna träna armarna 2ggr/v för att de ska växer lite till. from nästa år vill jag deffa. nu blir det lite kompaktare träningspass det med, har nämligen ont om tid just nu. men dagens pass blev så där. har varit starkare i några övningar, men det är kanske tillfälligt. men tyckte att passen idag var rätt jobbigt (men skön).

date: 01/12/08

rygg, mage, biceps, triceps

deadlift (b)
6*40
6*50
6*50
6*50
seated rodd (c)
6*40
6*45
6*45
6*45
latsdrag
6*30
6*30
6*30
oblique (c)
6*55
6*60
6*60
hantelrodd
6*13.6
6*13.6
6*13.6
tricepscurl (c & stång)
8*25 (uppvärm)
8*30
6*35
6*35
4*40
tricepsextension (c)
6*25
6*25
6*25
biceptscurl (c)
6*25
6*25
6*25
biceptscurl (d)
6*11 (per arm)
4*13.6 (per arm)
crunch (m)
6*27.5
6*27.5
6*27.5
hängande benlyft
6
6
6
6

zowie
2008-12-02, 12:12
another day, another pass.
gick rätt bra...men står fortfarande stilla...tyvärr.

date: 02/12/08

bröst, axlar & vader

bänkpress (s)
10*15 (uppvärm)
6*22.5
6*20
6*20
6*22.5
5*22.5
cable cross over
6*7.5
6*8.5
6*8.5
6*10
6*10
hantelpress (axlar)
6*15 (smithen)
6*15
6*15
hantellyft fram
6*5
6*5
6*5
hantellyft sida
6*5
6*5
6*5
vadpress (sitt)
6*45
6*45
6*45
6*50

jocke12
2008-12-02, 12:25
Vad innebär alla bokstäver inom parentes?

zowie
2008-12-03, 10:24
hej jocke, det betyder vilka maskiner/redskap jag tog och de är på engelska.
b = barbell = skivstång
s = smith
d = dumbbell = hantel
c = cable

kände och känner mig extrem svag idag. ibland tvivlar jag på att jag kommer att bli nånsin starkare. antingen står jag still eller går även tillbaks! och jag cyklar inte ens längre 1 mil/d utan åker buss och försöker sova mkt och äter bra. fattar ingenting. min kropp jobbar alltid emot, det är så frustrerande!! ibladn tänker jag verkligen: vad är poängen? jag kommer ändå inte når kroppsformen jag eftersträvar...håller på sen februari, men jag gör inga framsteg alls. bara några övningar, men det är långt ifrån andra lyfter på gymmet fast de nybörjare. bulken har ju misslyckats oxo då jag har bara lagt på mig en massa fet och inga muskler (jo, 200 gram kanske). nu måste jag bli av med fettet igen, som hade varit försvunnit förra våren. men det var ett misstag att bulka faktiskt, jag är varken starkare eller har mer muskler. typiskt för min kropp och jag är riktigt sur idag över det...
slutgnällat, hjälper ju inte...

dagens pass:

date: 03/12/08

ben

rear lunge (s)
6*25
6*27.5
6*30
squat (s)
6*25
6*25
6*27.5
6*27.5
benpress
8*60
6*70
6*70
bensträck
6*45
6*45
6*50
6*50
sittande lårcurl (m)
6*30
6*30
6*30

zowie
2008-12-04, 10:24
usch, vad är jag trött denna vecka, konstigt är det. men det blev en andra armpass denna vecka iaf.

date: 04/12/08

biceps, triceps, mage

biceptscurl (c)
6*25
6*25
6*25
biceptscurl (d)
6*11 (per arm)
6*11 (per arm)
4*13.6 (per arm)
4*13.6 (per arm)
4*13.6 (per arm)
tricepscurl med stång (c)
10*25 (uppvärm)
6*30
6*32
6*35
6*35
tricepsextension (c)
6*25
6*25
6*25
mage (hängande benlyft)
6*3 sets
crunch (m)
6*27.5
6*27.5
6*27.5
oblique (c)
6*60
6*60
6*60

zowie
2008-12-11, 10:36
usch, det går lite trög med träningen, men bara för att jag har så ont om tid just nu. som vanligt måste allt möjligt vara klart innan jul och då pratar jag bara om jobbet!
2 träningspass blev det denna vecka och mest armar som jag prioterar just nu.

date: 08/12/08

rygg, mage, biceps, triceps

seated rodd (c)
6*40
6*45
6*45
6*45
hantelrodd
6*13.6
6*13.6
6*16.2
tricepscurl (c & stång)
10*30
6*35
6*35
6*35
6*35
tricepsextension (c)
6*25
6*25
6*25
biceptscurl (c)
6*25
6*25
biceptscurl (d)
*13.6 (per arm)
*13.6 (per arm)
*13.6 (per arm)
crunch (m)
6*27.5
6*27.5
6*27.5
hängande benlyft
6
6
6
ryggresning
10
6 & 5 kg
8 & 5 kg
tricepsextension (c)
6*25
6*25
6*25



date: 11/12/08

biceps, triceps, mage & ben

biceptscurl (c)
6*12.5 (per arm)
6*12.5
6*12.5
biceptscurl (d)
6*13.6 (per arm)
6*13.6 (per arm)
5*13.6 (per arm)
tricepscurl med stång (c)
6*30
6*35
6*35
6*37
6*37
tricepsextension (c)
6*25
6*25
6*25
mage (hängande benlyft)
6*3 sets
crunch (c)
10*55
8*60
8*60
8*60
oblique (c)
6*60
6*65
6*65
benpress
6*70
6*70
6*80
benspark
6*45
6*45
6*45
6*50

zowie
2008-12-15, 12:07
bara kort. allt måste vara så effektiv som möjligt dessa dagar...

date: 15/12/08

rygg, mage, biceps, triceps, axlar (express)

seated rodd (c)
6*45
6*45
6*45
hantelrodd
6*13.6
6*16.2
6*16.2
tricepscurl (c & stång)
10*30 (uppvärm)
6*35
6*35
6*37
6*37
biceptscurl (c)
6*25
6*25
6*25
crunch (c)
6*60
6*60
6*60
hängande benlyft
6
6
6
6
chins
minus 40 kg
6
6
6
bänkpress
8*20
6*22.5
6*22.5
cable fly
6*7.5
6*8.5
6*9.5
6*10
axellyft (smith)
6*15
6*15
6*15
axellyft (sida)
6*5
6*5
6*5

hanushans
2009-01-12, 16:06
Hej Zowie, du har väl inte gett upp?

zowie
2009-03-02, 09:02
lustigt att jag just nu ser detta inlägg, eftersom jag frågade mig i samma ögonblick jag läser detta varför jag gör det egentligen.
har fortfarande inte ökat i styrke, kör diet sen 7 veckor och har varken minskat i vikt eller mått.
har kört blogg istället och haft inte mycket tid och delvis inget internet, därför lagts journalen på is.

jag vet verkligen inte vad jag gör för fel. jag räknar kalorier (med excellmallen) dvs. väger all mat och dryck (vilket är bara mjölk till kaffet), jag tränar så mycket jag orkar, jag fuskar inte, jag sover gott. jag äter mycket protein och bara nyttigt och bra mat.

jag har precis gått upp 2,2 kg sen i onsdags på kaloriunderskott (-500 kcal/dag) och det ingen lignonvecka, och jag har slutat med kreatin.

jag kämpar över ett år nu att för nån förändring av formen, men jag lyckas inte. jag är inte den yngste, men även om man har fyllt 40 nyss kan man bygger muskler och förlorer fett. jag tycker jag kämpar hård och ser att de andra är på diet med 1800 kcal, kör med lättare vikter och utan cardio och tappar fett!!
jag vet att jag gnällar mycket, men jag är mycket trött på alienkroppen. i princip har jag kämpat med/mot min kropp sen puberteten.

hanushans
2009-03-02, 10:58
Alienkroppen :o) Du är nog lite hård mot dig själv.
Jag såg att du hade skrivit i en annan post att du inte har ökat i muskelmassa alls, men hur vet du det? Jag tycker också att det går segt, men kan ju vara ganska svårt att se vad som händer. Sen i augusti har jag försökt gå upp i vikt, från ca 51 kg och ligger nu på 53 ca, men det är den sista månaden som det hänt något. Fattar inte heller varför jag inte gick upp alls, men till slut släppte det väl. (Läste att du vill gå ner i vikt nu, men det är väl samma grej, ge inte upp bara)

Du skriver att du inte ökar i styrka - jag ser att du verkar ligga på samma repsantal, ca 6? För mig brukar det funka att öka vikten och köra ?x5 set, orkar jag bara 3 reps så kör jag på det, och sen ökar jag till 4x5 osv tills jag är uppe i ca 7x5 reps. Sen sänka vikten och köra 10-15 reps ett tag och höja igen.

Och när jag tycker att allt går segt och jag inte ser att det händer något brukar jag tänka att det finns ju en mängd fördelar med att träna utöver de estetiska... tycker det hjälper :o)
Jag fattar att det känns jobbigt när det inte händer något, men jag tycker att du ska köra på, nånting händer säkert, även om resultaten inte är exakt de du vill ha.

zowie
2009-03-02, 19:47
tack hanushans för din kommentar! jag behövde några goda ord!!!


ja, de uppgifterna i journalen är ju lite gamla. har kört emellan hög reps i några veckor och försöker köra progressivt sen januari, dvs. varje gång försöker jag antingen höjer vikten eller köra mer reps eller sets.

tror inte att jag har ökat i muskelmassa eftersom jag ser ingenting och armarna som alltid varit smala har inte ökat i omkrets. bara efter passen lite, men effekten är borta efter duschen.

kanske det beror på att jag tränar på morgonen innan frukost? tar iofs aminosyror innan....

ja, jag tränar inte bara för det estetiska, jag verkligen gillar det! men jag vill ha några resultat efter ett år 'slit'. ibland var det jobbigt därför att jag fick stressa med jobb försakar andra saker i livet (vänner etc.) för att träna och sen är det förgäves. samma med diet, man lägger sig hungrig och sen har man tom gått upp...
känns ibland rätt orättvist....

ackja och alienkropp:min kropp reagerar verkligen alltid på annat sätt än jag tänkt mig, så jag känner den egentligen inte alls.

men nu försöker jag sluta gnälla!!!