handdator

Visa fullständig version : Lite frågor om styrke träning för boxning.


CalleP
2008-09-11, 23:56
Jag menar formulan för explosivitet är styrka * snabbhet, vilket betyder att jag bör lägga in styrke träningar i min rutin?


Just nu känner jag att konditionen är bra, slag styrkan är OK, snabbheten är bra. Men det känns som om det är något som fattas. Det där lilla extra.
Men dom funderingarna jag har är dessa tränings metoder bra för explosivitet :


1 minuters ronder på säcken där jag slår så snabbt och hårt jag kan utan att stanna

1 minuters med en paff fotboll som jag står med vänster fot framme och högerbakåt och kastar iväg den som en vad ska man säga kulstötning och sen fångar och fortsätter. Sedan byter jag självklart sida så att jag inte blir sne.



100 meter, jogga tillbaka uppreppa 20 gånger, ta tid


Olika hoppövningar som längd stilla stående, höjd jämnfota




Skuggboxning med 0,5kgs vikter

EmiluR
2008-09-12, 05:54
1min ronder med säcken, där har vi det. När det kommer till kampsport handlar det om att pressa sig själv så mycket du kan, och jag vet du kan mer än 1min på säcken i all hast & kraft. Testa 2min sen gå upp till 2½ sen 3.. Det är jobbigt, men efteråt är det skönt.

Olof
2008-09-12, 18:56
För styrka

Teknikträning
Sandsäck
Kulstötning
Träning av magmusklerna


För snabbhet

Teknikträning
Skuggboxning
plyoarmhävningar



För uthållighet

Teknikträning
Intervaller
Hopprep
Skuggboxning med superlätta vikter

Hemi
2008-09-12, 20:56
Har man hållit på ett tag kan man veva på med tynge vikter än 0,5kg men utan att göra det till riktig skuggboxning. Det är heller inte så bra att slå ut slagen helt, särskillt de raka, ens utan vikter, då handen inte träffar något rycker man lätt sönder muskler.

Salus
2008-09-12, 22:59
Swing/Clean n press/Snatch med en 16kg el 24kg (beror på hur stark du är) kettlebell. Där får du en styrka/uthållighet i bålpartiet och övrig kropp som definitivt kommer ta din boxning till en högre nivå.

Kolla på youtube om du vill se hur de utförs. Det är mycket mycket jobbigare än vad det ser ut :D

Lycka till, finns för få bra boxare i vårt avlånga land!

Olof
2008-09-13, 20:32
Har man hållit på ett tag kan man veva på med tynge vikter än 0,5kg men utan att göra det till riktig skuggboxning. Det är heller inte så bra att slå ut slagen helt, särskillt de raka, ens utan vikter, då handen inte träffar något rycker man lätt sönder muskler.

Ja att skuggboxas med vikter kan rent av försämra tekniken eftersom det ger muskeln en felaktig belastning. Man lär muskeln att arbeta på fel sätt. Det finns traditionella övningar inom japansk och kinesisk kampsport som är bra mycket bättre än att slå raka slag.

http://www.ycgf.org/ShuaiJiao/Training/image_Equipment/Fig42-a.jpg
http://www.ycgf.org/ShuaiJiao/Training/image_Equipment/Fig42-b.jpg
http://www.ycgf.org/sitebuilder/images/Fig42-f-600x186.jpg

Mushan
2008-09-13, 22:04
en fråga.. Ska man slå så hårt man kan på säcken? För när jag gjorde det, överbelastade jag mina handleder. Då körde jag styrketräning med. Förslag?

Olof
2008-09-13, 22:12
Armhävningar på knogarna och fingarna hjälper.

Mushan
2008-09-13, 22:14
Armhävningar på knogarna och fingarna hjälper.

Var det ett svar på min fråga? :Virro