handdator

Visa fullständig version : Svårt att bygga muskler och liten skäggväxt - samband?


Black Star Abyss
2008-09-11, 21:18
Har suttit och pluggat och forskat en del på egen hand om testosteronets effekter på kroppen. Det märkliga var att när jag läste om vad testosteronbrist har för symptom så upptäckte jag att jag har flera av de symptomen? Det kombinerat med att jag är 22 år gammal och har minimal skäggväxt och nästan aldrig fått några resultat de omgångar jag försökt styrketräna gör att jag börjar undra om jag har testosteronbrist. Kan det vara så? Ska man gå till läkaren då eller?

PiNG.
2008-09-11, 21:32
Jag är 32 och har klen skäggväxt. Tror inte det har något samband....men jag kan ju har fel. Fast här måste jag ju köra med " de funkar för mig". För muskler de har jag ju ;)

"nästan aldrig fått några resultat de omgångar jag försökt styrketräna "

Omgångar på hur många veckor/månader/år då? Räkna en omgång på 5 år och utvärdera sen.

Black Star Abyss
2008-09-11, 21:34
Omgångar på hur många veckor/månader/år då? Räkna en omgång på 5 år och utvärdera sen.

*rolleyes*

(den längsta var ett år). Men jag har alltid varit smal som en sticka, båda mina föräldrar är väldigt smala osv, ingen storlek någonstans på någon av dem. Man jobbar i uppförsbacke.. känns trist.

Durre
2008-09-11, 21:39
*rolleyes*

(den längsta var ett år). Men jag har alltid varit smal som en sticka, båda mina föräldrar är väldigt smala osv, ingen storlek någonstans på någon av dem. Man jobbar i uppförsbacke.. känns trist.

Så där säger alla, har själv varit ett benrangel och byter man inte attityd så går det inte, du kan inte vara smal om du ätit rätt under din träning, då skulle du ha varit fet och inte märkt att du byggt några muskler, då hade du iaf försökt men det har du inte.

Handcuff
2008-09-11, 21:42
*rolleyes*

(den längsta var ett år). Men jag har alltid varit smal som en sticka, båda mina föräldrar är väldigt smala osv, ingen storlek någonstans på någon av dem. Man jobbar i uppförsbacke.. känns trist.

Du äter för lite och har inte insett att muskelbygge tar sjuk tid samt massvis med mat....

Black Star Abyss
2008-09-11, 21:43
Så där säger alla, har själv varit ett benrangel och byter man inte attityd så går det inte, du kan inte vara smal om du ätit rätt under din träning, då skulle du ha varit fet och inte märkt att du byggt några muskler, då hade du iaf försökt men det har du inte.

Jag har alltid ätit för lite (börjat nu i Augusti att äta tillräckligt för att bygga). Men hör och häpna på sanningen; jag har vänner som är synbart mer muskulösa än mig, som äter mindre, och har ungefär samma aktivitetsnivå! Tillåt mig att gnälla över mina gener! ;)

Gädda
2008-09-11, 21:49
Vet du så mycket om vad dina vänner äter?

Ha tålamod om du nu bara har ätit tillräckligt i en månad...

Tolkia
2008-09-11, 21:58
Många har dåligt skäggväxt i unga år, för att sedan bli mer ludna som äldre. Andra får aldrig mer än mögel på överläppen. Det har mest med arv att göra; titta på din far och din farfar/morfar för att göra en uppskattning av hur du själv kan komma att se ut med tiden.

Den som har grav underproduktion av testosteron har säkert dåligt skäggväxt, men den som har dålig skäggväxt har inte nödvändigtvis dålig testosteronproduktion. Som bekant finns ju hela folkgrupper där ingen har särskilt mycket skägg.

Mescreant
2008-09-11, 22:01
King Grub har inget skägg så oroa dig inte.

Liten Men Fet
2008-09-11, 22:11
Ät mer, var i samma sitts i många år och det gäller att äta så mycket man kan. Sen äter man lika mycket till.

När du märker att du ökar ordentligt i vikt, plus 5 kg, så vet du att det att det är tillräckligt med mat. Då kan du ju dra ner lite så du inte blir fet.

Pompere
2008-09-11, 22:11
hahah
Mescreant kan sin sak, indeed.

JärnJane
2008-09-11, 22:59
Man jobbar i uppförsbacke.. känns trist.

Ja det går inte fort i uppförsbacke, men det GÅR! gneta på bara så ser du såsmåningom krönet :)

Xealswe
2008-09-11, 23:10
Har suttit och pluggat och forskat en del på egen hand om testosteronets effekter på kroppen. Det märkliga var att när jag läste om vad testosteronbrist har för symptom så upptäckte jag att jag har flera av de symptomen? Det kombinerat med att jag är 22 år gammal och har minimal skäggväxt och nästan aldrig fått några resultat de omgångar jag försökt styrketräna gör att jag börjar undra om jag har testosteronbrist. Kan det vara så? Ska man gå till läkaren då eller?

Svårt att säga, jag känner en del som har mycket kraftigare skäggväxt än mig men som är ganska små, de växer heller inte lika bra trots att vi gymmar samtidigt, jag har då väldigt dålig skäggväxt i jämförelse

Matsa
2008-09-12, 01:17
Man blir stark av uppförsbackar, dessutom är de karaktärsdanande. Om nu dina vänner har lättare än dig för att bli stora får du helt enkelt bita ihop och jobba hårdare än dem. I gengäld kommer du säkert uppskatta dina resultat desto mera då du vet vad du fått genomgå för att nå dit.

Var noga med maten, träna hårt och vila ordentligt. Men framför allt, var konsistent och träna kontinuerligt. Jag har själv kastat bort många träningsår genom att vara oregelbunden. Jag tränade något år, sedan sket jag i det lika länge för att sedan börja igen. Jag nådde en viss nivå och sedan tappade jag sugen, på så vis kom jag egentligen aldrig någon vart. Det är först på senare tid som jag har börjat skärpa mig. Jag har tränat i över ett decenium och ser ut som om jag hade tränat i kanske 3 år.

Min kompis som började träna samtidigt som mig har gnetat på disciplinerat utan några riktiga uppehåll, han väger nu ca 25kg mer än mig och är betydligt hårdare. Visserligen är han ca 9cm längre än mig, men ändå. Där har du ett ganska bra exempel på hur stor skillnad de där sakerna kan göra. Lycka till och ge det tid.

Eddie Vedder
2008-09-12, 06:00
Men hör och häpna på sanningen; jag har vänner som är synbart mer muskulösa än mig, som äter mindre, och har ungefär samma aktivitetsnivå!

Det där är bara korta observationer. Du har ingen aning om faktiskt intag hos dina vänner och inte heller deras aktivitetsnivå. Troligtvis underskattar du även din egen.

Och testosteronbrist är stor skillnad jämfört med att ha lite lägre än någon annan inom normalintervallet.

Mapa
2008-09-12, 06:35
du behöver ha lite tålamod.. efter att ha läst många va trådarna du slängt upp dem senaste dagarna är de tydligt att du tror att musklerna kommer komma över en natt...

ingen som tränar rent bygger muskler lätt och snabbt.. de tar tid lång tid

mjukglass
2008-09-12, 08:14
*rolleyes*

(den längsta var ett år).

Ät ordentligt. Träna ordentligt. Kom tillbaka om 3-5 år så kan du få ett vettigt svar.

birra_peroni
2008-09-12, 08:26
Jag har alltid ätit för lite (börjat nu i Augusti att äta tillräckligt för att bygga). Men hör och häpna på sanningen; jag har vänner som är synbart mer muskulösa än mig, som äter mindre, och har ungefär samma aktivitetsnivå! Tillåt mig att gnälla över mina gener! ;)

Där har du ju ett svar på varför du inte byggt nåt.

Sen vad dina vänner äter just dem måltiderna du ser dem är ju en sak, det är vad det totala intaget mat under dagen/veckan är som spelar in.

stevebc
2008-09-12, 08:44
Att du inte har karaktär att äta är ett psykiskt men, inte ett fysiskt. Jag har själv varit i din sits. Jag minns dom go'a dagarna när jag körde Atkins/lågt GI i gymnasiet för jag ville bulka samtidigt som jag brände fett. Det hände inte mycket på den fronten. Först när jag började proppa i mig all mat jag kunde få tag på, åt nästan varannnan timme det sommarlovet, gick jag upp 10kg på 3-4 månader. Och på den vägen är det. Träna tungt och ät mycket, till du börjar växa. Hårväxt och annat trams kan du strunta i.

spoonchest
2008-09-12, 09:23
Att du inte har karaktär att äta är ett psykiskt men, inte ett fysiskt. Jag har själv varit i din sits. Jag minns dom go'a dagarna när jag körde Atkins/lågt GI i gymnasiet för jag ville bulka samtidigt som jag brände fett. Det hände inte mycket på den fronten. Först när jag började proppa i mig all mat jag kunde få tag på, åt nästan varannnan timme det sommarlovet, gick jag upp 10kg på 3-4 månader. Och på den vägen är det. Träna tungt och ät mycket, till du börjar växa. Hårväxt och annat trams kan du strunta i.
+1.
Jag har iof aldrig haft mycket skäggväxt (läs ingen). Men sen jag börjat träna och ökat i vikt har det verkligen satt fart. (ser fortfarande bara förjäkligt ut, men vad gör det?)

Nitrometan
2008-09-12, 09:32
*rolleyes*

(den längsta var ett år). Men jag har alltid varit smal som en sticka, båda mina föräldrar är väldigt smala osv, ingen storlek någonstans på någon av dem. Man jobbar i uppförsbacke.. känns trist.
Ät mer.


När jag började träna vägde jag 60 kg och tyckte att jag 1 - inte kunde gå upp i vikt och 2 - åt tillräckligt.

Flera års träning inrikttat på styrka och massor av mat ändrade på det.

På tolv år la jag på mig strax över 40 kg.

Det är en ökning på över 65%.

Det går om man är envis.

Langster
2008-09-12, 10:08
Jag såg ett program på Discovery om just detta för ett tag sen om hur samma mängd testosteron skapar olika mycket hårväxt hos olika folkgrupper och olika individer.

Hur och var håret växer är genetiskt - trots att det har med manliga könshormoner att göra hur kraftigt kroppshåret blir så är det inte ett absolut samband mellan hormonerna och hårväxt. I sådana fall borde alla bli väldigt håriga i tonåren, i själva verket blir man ju som mest hårig långt senare i livet.

En fd "forumprofil" hade väldigt klen skäggväxt men lyckades lägga på sig rätt bra med massa på kort tid... Med hjälp av olagliga testosterontillskott, men hans skäggväxt ökade inte nämnvärt av det. Trots att det tom var ett av målet med hans självmedicinering.

Danny Devito
2008-09-12, 10:23
Hur stor effekt testosteron har på olika vävnader har väl mest att göra med hur pass genetiskt känsliga androgenreceptorerna är? Därför man inte kan dra slutsatser av testo-nivåer av att bara titta på ens utseende.

T.ex. högt testo och svaga androgenreceptorer = låg androgen effekt, även fast testot är högt. Am I right?

mangs
2008-09-12, 10:50
Intressant iaktagelse även om det i ts fall är tveksamt om det är där problemet ligger.

Jag har dock uppmärksamamt att män med kraftigare skäggväxt oftare har en mer manlig kropp (utöver skäggväxten) jämfört med män som har mindre bra skäggväxt.

Det kan ju vara just skägget som på något sätt gör att man blir förvirrade men faktum är att många män med lite fjunig skäggväxt mellan 20-30 fortfarande ser ut som pojkar i kroppen medan de som har grövre skäggväxt oftare ser mer mogna ut i kroppen.

Vet inte om det har något samband då utan bara som jag har observerat. Dock kan man ju inte se detta som en ursäkt till att man inte får resultat utan de allra flesta har någorlunda lika förutsättningar för muskelbygge och därför är det mat,träning och envishet i gymmet som ger en de resultat man får.

JohnRick
2008-09-12, 12:40
Det här bygger på samma löjliga resonemang som gör gällande att skalliga män skulle ha högre testosteronhalt och därmed vara mer virila. Så är inte fallet. Genetisk predisposition, lokala receptorer och enzymer som reagerar på hormonet är en förutsättning. Om något försvinner kan hårväxten bli lidande.
Om du har låg testosteronhalt kan alltså skäggväxten bli lidande, men deducera nu inte helt åt helvete. En klen skäggväxt tyder väldigt sällan på det. Snarare att man just inte har de mottagarceller o blabla som ger rätt signaler för yvig facial behåring. Man har helt enkelt inte generna för det.

Sniggel
2008-09-14, 10:44
Intressant iaktagelse även om det i ts fall är tveksamt om det är där problemet ligger.

Jag har dock uppmärksamamt att män med kraftigare skäggväxt oftare har en mer manlig kropp (utöver skäggväxten) jämfört med män som har mindre bra skäggväxt.

Det kan ju vara just skägget som på något sätt gör att man blir förvirrade men faktum är att många män med lite fjunig skäggväxt mellan 20-30 fortfarande ser ut som pojkar i kroppen medan de som har grövre skäggväxt oftare ser mer mogna ut i kroppen.

Vet inte om det har något samband då utan bara som jag har observerat. Dock kan man ju inte se detta som en ursäkt till att man inte får resultat utan de allra flesta har någorlunda lika förutsättningar för muskelbygge och därför är det mat,träning och envishet i gymmet som ger en de resultat man får.

Förmodligen påverkar testosteronet skägg och kroppsbehåring, men det är andra genetiska faktorer som påverkar mest.
En person med anlag för grov och ymnig skäggväxt som även har/får mycket testosteron är nog extra hårig.

vanlig
2008-09-14, 11:00
En person med anlag för grov och ymnig skäggväxt som även har/får mycket testosteron är nog extra hårig.

Jag tar lite bilder på min otränade lekamen nu inför uppstart av min träning, jag kan ju posta bilder med ett års intervall sen så kan vi prova teorin. Jag har stygg skäggväxt som växer som själva fan, hår på bringa/mage/axlar/rygg och begynnande "monkey butt" (kal hjässa). Jag borde ha testosteron sprutande ur alla kroppsöppningar mao, sweet. *flex*

:D

Eddie Vedder
2008-09-14, 11:08
Nu orkar jag inte googla, men har inte svarta generellt sett mer testo än vita? Och just svarta män har ju ringa kroppsbehåring.

Så jämför man med pälsbeklädda vita män som t.ex. Robin Williams och farsan i American Pie.:D

Hemi
2008-09-14, 11:18
Nu orkar jag inte googla, men har inte svarta generellt sett mer testo än vita? Och just svarta män har ju ringa kroppsbehåring.

Så jämför man med pälsbeklädda vita män som t.ex. Robin Williams och farsan i American Pie.:D

Har 'hört' det där men då skulle det gälla västafrikaner speciellt, i övrigt finns det ju många folkslag i Afrika som är långt i från varandra genetiskt. Tror kroppsbehåringen är olika på den kontinenten också en del har mer hår på bröstet och sådär..

Eddie Vedder
2008-09-14, 11:39
Tror kroppsbehåringen är olika på den kontinenten också en del har mer hår på bröstet och sådär..

Fast jag talade inte om kontinenten Afrika utan svarta människor, d.v.s. negroida. En svart man i Sverige eller i England t.ex. Men inte män med mer nordafrikanskt utseende, typ från Algeriet eller Egypten.

Men jag vet som sagt inte.

Black Star Abyss
2008-09-14, 11:41
Nu orkar jag inte googla, men har inte svarta generellt sett mer testo än vita? Och just svarta män har ju ringa kroppsbehåring.

Så jämför man med pälsbeklädda vita män som t.ex. Robin Williams och farsan i American Pie.

Ja, många svarta män har generellt mer testosteron än vita. Har fått intrycket att människor med rötter i länder som Kongo och Somalia (och andra utvalda delar av Afrika) ofta är jävligt bitiga bara de ägnat sig åt någon form av styrketräning. Har personligen träffat flera stycken som alla hade imponerande fysik. Tror inte de kurar men man vet ju aldrig.

jaosef
2008-09-14, 14:55
Ja, många svarta män har generellt mer testosteron än vita. Har fått intrycket att människor med rötter i länder som Kongo och Somalia (och andra utvalda delar av Afrika) ofta är jävligt bitiga bara de ägnat sig åt någon form av styrketräning. Har personligen träffat flera stycken som alla hade imponerande fysik. Tror inte de kurar men man vet ju aldrig.

Har du någon källa på det? Är det verkligen så att "svarta män har generellt mer testosteron än vita"?

Mourten
2008-09-14, 15:00
ja har fan usel skäggväxt å ja växer hyggligt, dvs är inte stor ännu men bygger mkt vikt relativt fort, äter dock som en gris å tränar som en slav :)

Eddie Vedder
2008-09-14, 15:48
Har du någon källa på det? Är det verkligen så att "svarta män har generellt mer testosteron än vita"?

Verkar inte vara så ändå. Jag sökte runt lite och det verkar mest vara så att man antagit det baserat på ökad förekomst av prostatacancer bland svarta män.

Context: Higher testosterone in black compared with white men has been postulated to explain their higher prostate cancer incidence. Previous studies comparing hormone levels by race might have been limited by size, restricted age variation, or lack of representation of the general population.

[...]

Conclusions: Contrary to the postulated racial difference, testosterone concentrations did not differ notably between black and white men. However, blacks had higher estradiol levels. Mexican-Americans had higher testosterone than whites but similar estradiol and SHBG concentrations. Given these findings, it may be equally if not more important to investigate estradiol as testosterone in relation to diseases with racial disparity.

http://jcem.endojournals.org/cgi/content/full/92/7/2519

Serum Estrogen, But Not Testosterone, Levels Differ between Black and White Men in a Nationally Representative Sample of Americans. J Clin Endocrinol Metab, July 2007, 92(7):2519–2525

Black Star Abyss
2008-09-14, 19:13
Jag har läst det i någon studie men den var från 90-talet så det är möjligt att det reviderats. Eddie Vedders inklistrade text verkar rimlig, fast det är svårt att säga utan att känna till detaljerna kring studien. Men men... då är det latinos som har fördel genom sina förhöjda testosteronnivåer.

Mexican-Americans had higher testosterone than whites

hoikka poika
2008-09-14, 22:47
Verkar inte vara så ändå. Jag sökte runt lite och det verkar mest vara så att man antagit det baserat på ökad förekomst av prostatacancer bland svarta män.



http://jcem.endojournals.org/cgi/content/full/92/7/2519

Serum Estrogen, But Not Testosterone, Levels Differ between Black and White Men in a Nationally Representative Sample of Americans. J Clin Endocrinol Metab, July 2007, 92(7):2519–2525

Är det inte skillnad på african-americans och en slumpmässig, svart, afrikan? Det var väl rätt hård sållning i genpoolen då slavhandlarna transporterade förfäderna till african-americans?

mangs
2008-09-15, 13:54
Är det inte skillnad på african-americans och en slumpmässig, svart, afrikan? Det var väl rätt hård sållning i genpoolen då slavhandlarna transporterade förfäderna till african-americans?

Om man tittar på kroppar från Afrikanska länder så är det oerhörd skillnad på tex Kenyaner (Östra Afrika) och Nigerianer (Västre Afrika). Rent generellt är de i VästAfrika mer muskulösa och verkar ha lite enklare för muskelbygge medan de i Östra Afrika är mer långsmala och inte lika atletiskt byggda. Nu generaliseras det vilt men det finns en skillnad.

Dessutom om vi pratar om Afro-amerikaner så hämtades dessa just från Västra Afrika och det var såklart huvudsakligen de strakaste och bäst byggda som valdes först. Därav är det till viss del så att genetiskt så har de ofta en fördel för muskelbygge men det handlar även mycket om mentaliteten och träningsförutsättningarna. För många svarta i USA är idrotten deras enda chans att lyckas och de satsar allt. I sverige tex sägs det att man skall fokusera på skolan och skippa elitsatsningen fram till dess att man är äldre. Det är klart att detta påverkar resultatet.

Diggler
2008-09-15, 14:12
Gå och testa om du har låg testosteronproduktion, det kan ha värre effekter än att du har svårare att bygga muskler, tex potensproblem.

Sen kanske läkaren skriver ut en laddning piller till dig, eller ger dig depot sprutor var fjortonde dag eller ngt. Då kommer muskelbyggandet funka mkt bättre.

Farsan får tillskott av "Zomgdötsanabolla!!!" och det har höjt hans livskvalitet på många sätt, man har inget att förlora på att få i sig extra testosteron om man har brist.

Plastkasse
2008-09-20, 20:47
Kolla in den här tjejen som injicerar testo för att bli kille. Hon har fått skägg. Kan en tjej få skägg av testo så borde väl en kille kunna få det?

http://www.youtube.com/watch?v=pzepUkbeEto&feature=related

Hemi
2008-09-20, 21:13
För många svarta i USA är idrotten deras enda chans att lyckas och de satsar allt. I sverige tex sägs det att man skall fokusera på skolan och skippa elitsatsningen fram till dess att man är äldre. Det är klart att detta påverkar resultatet.

Mja, sa kan det kanske vara i bland men just friidrotten ar lagprioriterad i USA och innan man kunde tjana pengar pa den sa fanns det svarta som tranade sprint nagra manader bara och gjorde supertider pa 200 t ex. Jag har nagra personer i huvudet men minns inte namnen. Och det finns vita som verkligen forsoker, det kan jag lova. Och det finns manga svarta rika eller halvrika som anda har battre chanser med annat i livet som blir bra pa sprint anda.

Fast jag vill anda inte ge genetiken hela forklaringen dar, kanns lite tjatigt.

Hemi
2008-09-20, 21:21
Men jag haller med nar det galler andra sporter