handdator

Visa fullständig version : Uppkörning och teoriprov


Three pigs
2008-09-11, 20:48
Hej pojkar o flickor.

Imorgon har jag teoriprov på morgonen, och uppkörning efter lunch. Börjar nu känna nervositeten och ångesten smyga sig på. Klarar jag inte teoriprovet blir jag helt galen, känner liksom folk dumma som apor som har klarat det. Klarar jag inte det själv skulle det ge mig fruktansvärt dåligt självförtroende.
Uppkörningen är en annan femma, det är OKEJ för mig om jag inte klarar det första gången.

Har ni något kul att berätta om er uppkörning/teoriprov, var teoriprovet lätt förresten?

Skriv på! Vad som helst om körprov o grejjer!

Mental
2008-09-11, 20:54
Teoriprovet klarar även dumma apor, så det borde gå bra, körningen kan det vara värre med.

Kör inte 90 på 70:väg är mitt tips, det gillade de inte :(

Exhale_
2008-09-11, 20:55
OT: Gå och lägg dig. En utvilad person klarar av ett prov bättre :)

Guybrush
2008-09-11, 20:58
Uppskrivningen ÄR ganska lätt om man bara har pluggat lite. Men visst, alla kan ha en dålig dag, vara nervös och tänka snett osv.

Jag hade absolut inte alla rätt på provet, men jag klarade det. Jag tänkte snett på ett par frågor för att jag var väldigt nervös precis som du. Man tänker inte logiskt hela tiden då.

Uppkörningen gick faktiskt galant! Jag fick lite kritik för att jag inte hade stannat för en fotgängare som var på väg över ett övergångsställe. Jag hade flera meter till godo, hon var inte ens framme vid mittrefugen, men ändå.

Tips:
- Var övertydlig. Titta med hela huvudet så att läraren ser det. Inte bara snegla.

- Håll hastigheten! Det gäller både uppåt och nedåt. Man kan få kritik för att mesköra för mycket också och de visar på osäkerhet.

- Uppkörningsläraren är bara människa. Försök att inte vara nervös och slappna av!

Three pigs
2008-09-11, 21:03
Blir sovdags om en liten stund, skall läsa lite i teoriboken först, lite siffror o sånt som man lätt glömmer.

Tack för tipsen annars, skall försöka kallprata lite med kontrollanten sen så kanske nervositeten släpper lite :)

Återkommer imorgon om hur det gick.

Three pigs
2008-09-11, 21:05
Det som känns värst just nu för mig, är faktiskt teoriprovet. Jag kan mycket teori o får bra poäng på datorer o sånt shit. Men om jag skulle kugga på det skulle självförtroendet VERKLIGEN få en påk i huvudet. Fyfan. Äh fan får lägga mig nu, jag klarar nog det :)

Godnatt.

mirrranda
2008-09-11, 21:07
Lycka till!

Jag kör också upp imorn...

Teoriprovet var superlätt, det fixar du!

Frantic
2008-09-11, 21:09
Trodde inte man fick boka uppkörning förrän man klarat teorin?

Lycka till i vilket fall!

spange
2008-09-11, 21:33
Trodde inte man fick boka uppkörning förrän man klarat teorin?

Lycka till i vilket fall!

nya regler sen 1:A sept, man kan (måste?) ha både teori och uppkörning samma dag.

det jag är mest orolig över är uppkörningen, då så många utomstående faktorer kan spela in*gah!*

Edit; lycka tilll=)

forslund
2008-09-11, 21:37
Tänk "säkerheten först" på alla teorifrågor så löser sig det mesta relativt lätt.

Lycka till :thumbup:

ante
2008-09-11, 21:37
Tog nyligen körkortet, och gjorde en kul grej på min första uppkörning.

När vi var på väg tillbaka så skulle jag ta en avfart från en 4-filig motorväg tillbaka till vägverket, och precis innan så kör jag in på en bussfil, självklart märkte jag det inte, så jag kuggade (hade f.ö kört på den avfarten säkert 20ggr innan). Det roliga var att jag som inte var speciell nervös eller så innan började skaka som fan i benen när jag väl satt i bilen efter säkerhetskontrollen.
På andra försöket så klarade jag det, enda klagomålet var att jag körde på 2an i rondeller, det uppskattades inte.

Lycka till, och om du nu skall kugga något av delmomenten så kugga teorin, är mycket skönare att ha uppkörningen avklarad kan jag tänka mig.

kolle
2008-09-11, 21:49
Tog nyligen körkortet, och gjorde en kul grej på min första uppkörning.

När vi var på väg tillbaka så skulle jag ta en avfart från en 4-filig motorväg tillbaka till vägverket, och precis innan så kör jag in på en bussfil, självklart märkte jag det inte, så jag kuggade (hade f.ö kört på den avfarten säkert 20ggr innan). Det roliga var att jag som inte var speciell nervös eller så innan började skaka som fan i benen när jag väl satt i bilen efter säkerhetskontrollen.
På andra försöket så klarade jag det, enda klagomålet var att jag körde på 2an i rondeller, det uppskattades inte.

Lycka till, och om du nu skall kugga något av delmomenten så kugga teorin, är mycket skönare att ha uppkörningen avklarad kan jag tänka mig.

Tror inte man får köra upp om man kuggar teoriprovet. Jag tyckte förövrigt teoriprovet var rätt enkelt, lättare än programmen jag hade hemma. Tänk bara logiskt och på vad vägverket vill ha för svar så går det galant. Jag var riktigt nervös dagen innan uppkörningen men cool-lugn på uppkörningen. Gjorde allt privat och klarade det på första försöket :)

Lycka till!

Larsson
2008-09-11, 21:49
Teoriprovet klarar även dumma apor, så det borde gå bra, körningen kan det vara värre med.

Kör inte 90 på 70:väg är mitt tips, det gillade de inte :(

Håller med. De uppskattar inte 90 på 70 väg. Fast i mitt fall var det en väg som inte var färdigskyltad så det fanns inga hastighetsskyltar när jag körde ut på den. Jag körde en annan sträcka av vägen i början av uppkörningen och då var det 90 så jag tänkte det var samma hastighet där också. Men sen harklade gubben högt och jag såg en skymd 70 skylt långt bort.

KlopFer
2008-09-11, 21:53
Har jag fått detta om bakfoten eller stämmer detta

Om man kuggar teorin men klarar uppkörningen. Då har man 2 månader på sig att fixa teorin men bara ett försök. Och klarar man det inte då får man göra om allt från början?

machine gun
2008-09-11, 21:54
Tror inte man får köra upp om man kuggar teoriprovet

Jo, numera får man det. Men man måste klara båda delarna inom 3 månader, annars måste man göra om båda.

KlopFer
2008-09-11, 22:00
Jo, numera får man det. Men man måste klara båda delarna inom 3 månader, annars måste man göra om båda.

3? trodde det var 2.

sewerin
2008-09-12, 00:05
är 18 år, fyllde år i mars, tog Bil körkort i början av april, mc kort (mellan) för ca 1½ månad sedan ;D. försökte även ta för lätt mc förra året, men hade för lite kör erfarenhet, kuggade i trafiken. ialf, teorin är peace a cake om du bara tränar nån timme per dag 1 månad innan lr så, jag läste inte EN enda gång i boken, BARA pluggade på datorn, till slut kunde man alla frågor utantill, det räckte för att jag skulle klara det galant med 57 rätt.
uppkörningen kan vara förbannat nervös, men försök tänk såhär, dom vet hur det är, dom har själv varit i din sits en gång i tiden. på mc uppkörningen fick jag börja med lågfartsbanan, satt ner foten typ 5ggr, han sa till mig att ta det lugnt, det här klarar du, och jag fick köra högfartsbanan först, klarade den, körde lågfarts igen utan problem.
till saken, de är inte många som är ute efter att sätta dit dig. visst jag fick göra en fickparkering på min bil uppkörning, blev illröd i ansiktet för det tog ett tag, men det gjorde ingenting, SÄKERHET är vad de kollar på till 90%. hur du behärskar din körteknik och vad du kollar efter i trafiken, att du kan uppmärksamma saker som är viktiga för säkerheten. sen trafik märken är ju en självklarhet. men men. berätta hur det gick :).
GL!

spoonchest
2008-09-12, 07:36
är 18 år, fyllde år i mars, tog Bil körkort i början av april, mc kort (mellan) för ca 1½ månad sedan ;D. försökte även ta för lätt mc förra året, men hade för lite kör erfarenhet, kuggade i trafiken. ialf, teorin är peace a cake om du bara tränar nån timme per dag 1 månad innan lr så, jag läste inte EN enda gång i boken, BARA pluggade på datorn, till slut kunde man alla frågor utantill, det räckte för att jag skulle klara det galant med 57 rätt.
uppkörningen kan vara förbannat nervös, men försök tänk såhär, dom vet hur det är, dom har själv varit i din sits en gång i tiden. på mc uppkörningen fick jag börja med lågfartsbanan, satt ner foten typ 5ggr, han sa till mig att ta det lugnt, det här klarar du, och jag fick köra högfartsbanan först, klarade den, körde lågfarts igen utan problem.
till saken, de är inte många som är ute efter att sätta dit dig. visst jag fick göra en fickparkering på min bil uppkörning, blev illröd i ansiktet för det tog ett tag, men det gjorde ingenting, SÄKERHET är vad de kollar på till 90%. hur du behärskar din körteknik och vad du kollar efter i trafiken, att du kan uppmärksamma saker som är viktiga för säkerheten. sen trafik märken är ju en självklarhet. men men. berätta hur det gick :).
GL!

+1. Killen brydde sig inte nämnvärt att jag var tvungen att åka upp på trottoaren för att en kärring tyckte att hon skulle åka först i ett farthinder. Tar man det bara lugnt och håller huvudet kallt så..
Förresten så satt jag hemma på gården i farsans bil och övade fickparkering i timmar i sträck innan min uppkörning . inte fan fick jag fickparkera!!

Mirre
2008-09-12, 10:04
är 18 år, fyllde år i mars, tog Bil körkort i början av april, mc kort (mellan) för ca 1½ månad sedan ;D. försökte även ta för lätt mc förra året, men hade för lite kör erfarenhet, kuggade i trafiken. ialf, teorin är peace a cake om du bara tränar nån timme per dag 1 månad innan lr så, jag läste inte EN enda gång i boken, BARA pluggade på datorn, till slut kunde man alla frågor utantill, det räckte för att jag skulle klara det galant med 57 rätt.
uppkörningen kan vara förbannat nervös, men försök tänk såhär, dom vet hur det är, dom har själv varit i din sits en gång i tiden. på mc uppkörningen fick jag börja med lågfartsbanan, satt ner foten typ 5ggr, han sa till mig att ta det lugnt, det här klarar du, och jag fick köra högfartsbanan först, klarade den, körde lågfarts igen utan problem.
till saken, de är inte många som är ute efter att sätta dit dig. visst jag fick göra en fickparkering på min bil uppkörning, blev illröd i ansiktet för det tog ett tag, men det gjorde ingenting, SÄKERHET är vad de kollar på till 90%. hur du behärskar din körteknik och vad du kollar efter i trafiken, att du kan uppmärksamma saker som är viktiga för säkerheten. sen trafik märken är ju en självklarhet. men men. berätta hur det gick :).
GL!

Exakt. De är inte ute efter dig utan de vill se att du kan behärska fordonet och att du kör säkert.
Om en vecka har jag min mc-uppkörning och är hundra gånger mer nervös än när det gällde bil. :D Men när jag läste om din mc-uppkörning ovan så är jag bara 20 gånger mer nervös nu än biluppkörningen. Tack! :D

KlopFer
2008-09-12, 13:45
Klara du det? :)

Mental
2008-09-12, 15:12
Ja, hur gick det för trippelnasse?

flowster
2008-09-12, 15:16
Teoriprovet klarar även dumma apor, så det borde gå bra, körningen kan det vara värre med.

Kör inte 90 på 70:väg är mitt tips, det gillade de inte :(
Förstår inte varför det skulle vara värre med körningen. Om du körde 90 på en 70väg på din upkörning visade ju det att du uppenbarligen pluggat för lite teori (dum apa?:P) eller att du inte kan köra (som man ska).

Mental
2008-09-12, 15:28
Förstår inte varför det skulle vara värre med körningen. Om du körde 90 på en 70väg på din upkörning visade ju det att du uppenbarligen pluggat för lite teori (dum apa?:P) eller att du inte kan köra (som man ska).

Ja? det är ju det jag säger, teorin är lätt, körningen svår, jag körde för fort, inte på grund av att jag inte förstod skyltarna utan för att jag inte var uppmärskam nog för att se den. Jag var nervös under körningen helt enkelt.

andnel
2008-09-12, 15:51
Jag lyckades få mitt körkort i förrgår.. en befrielse, minst sagt! Det enda rådet jag egentligen har är; ät en bra och stadig frukost + ta med dig banan. Kan låta lite slentrian, men det gör väldigt mycket att ha energi för att köra upp och göra teori.

flowster
2008-09-12, 15:58
Ja? det är ju det jag säger, teorin är lätt, körningen svår, jag körde för fort, inte på grund av att jag inte förstod skyltarna utan för att jag inte var uppmärskam nog för att se den. Jag var nervös under körningen helt enkelt.
Körningen är inte alls svår. Om du inte kan "känna" 70/90 km/h eller vara uppmärksam/komma ihåg att kolla hastigheten visar ju det att du inte är en mogen förare, därav kan du inte köra korrekt. Inget svårt, precis som på teorin, öva så kan du. Konstigare är det inte.

KlopFer
2008-09-12, 17:07
Körningen är inte alls svår. Om du inte kan "känna" 70/90 km/h eller vara uppmärksam/komma ihåg att kolla hastigheten visar ju det att du inte är en mogen förare, därav kan du inte köra korrekt. Inget svårt, precis som på teorin, öva så kan du. Konstigare är det inte.

Okej mister perfekt :)

olander08
2008-09-12, 17:11
Okej mister perfekt :)

Jag håller dock med honom. Är man inte bekväm bakom ratten bör man inte köra upp. Är man bekväm bakom ratten är det lätt att köra upp.

Manta
2008-09-12, 17:15
Körningen är inte alls svår. Om du inte kan "känna" 70/90 km/h eller vara uppmärksam/komma ihåg att kolla hastigheten visar ju det att du inte är en mogen förare, därav kan du inte köra korrekt. Inget svårt, precis som på teorin, öva så kan du. Konstigare är det inte.

Är du på riktigt? Visst kan man inte hålla hastigheten så är man inte lämpad som förare men det var ju inte det som Mental syftade på? Under körningen ska du ju tillämpa teorin praktiskt vilket adderar ett moment. Lägg därtill att du sitter i en potentiellt dödlig metallåda omringad av andra metallådor, alla faktorer du inte kan påverka som djur, barn, gamla tanter och dyligt. För att inte glömma att det sitter en person brevid dig som granskar varenda rörelse du gör. Klart som fan att körningen är mer pressad än teorin.

flowster
2008-09-12, 17:27
Är du på riktigt? Visst kan man inte hålla hastigheten så är man inte lämpad som förare men det var ju inte det som Mental syftade på? Under körningen ska du ju tillämpa teorin praktiskt vilket adderar ett moment. Lägg därtill att du sitter i en potentiellt dödlig metallåda omringad av andra metallådor, alla faktorer du inte kan påverka som djur, barn, gamla tanter och dyligt. För att inte glömma att det sitter en person brevid dig som granskar varenda rörelse du gör. Klart som fan att körningen är mer pressad än teorin.
Uppkörningen blir vad man gör den till. Sitter du självsäker och vet att du kan allt, gör du inte fel. Är du nervös, tänker för mycket, glömmer saker, ökar risken enormt för att du gör något fel. Sedan kommenterade jag att han sa att körningen var svår, den är inte svår, men svårare än teorin i viss mån.

Manta
2008-09-12, 17:31
Teoriprovet klarar även dumma apor, så det borde gå bra, körningen kan det vara värre med.

Kör inte 90 på 70:väg är mitt tips, det gillade de inte :(

Sedan kommenterade jag att han sa att körningen var svår, den är inte svår, men svårare än teorin i viss mån.



Ok, då tycker jag inte att det är så mycket mer att diskutera. :)

machine gun
2008-09-12, 17:35
3? trodde det var 2.

De sa 3 när jag gick handledarkursen iaf, men då hade det inte börjat tillämpas ännu, så det kanske har ändrats?

Three pigs
2008-09-12, 18:54
Fick 59/65 på teorin och uppkörningen blev godkänd :D Fasen vad bra det känns alltså.

Fick en riktig surgubbe som var allmänt otrevlig och så på uppkörningen, men det gick bra ändå. Trodde själv att jag skulle kugga då jag märkte själv att jag missade en del grejer, som t.ex. att jag körde för fort över järnvägskorsningar och sådant skit, samt att jag inte kunde svara på det första han frågade mig. Vilket var hur man vet att bromsbeläggen är slut, när man sitter inne i bilen. Jag hade ingen aning alls, svarade att pedalen tar långt ned. Han sade till mig argt att man skulle lyssna efter något konstigt ljud. Kan tillägga att han pratade med en väldigt skum dialekt som jag inte helt kunde uppfatta, och jag vågade inte be honom repetera då han gjorde det med en riktigt arg ton dom få gångerna jag gjorde det.

Men aja, skitsamma, jag är glad och har körkort.

Det var skönt att få skriva av sig, tack så mycket för tipsen och grejjer! :)

KlopFer
2008-09-12, 18:57
Fick 59/65 på teorin och uppkörningen blev godkänd :D Fasen vad bra det känns alltså.

Fick en riktig surgubbe som var allmänt otrevlig och så på uppkörningen, men det gick bra ändå. Trodde själv att jag skulle kugga då jag märkte själv att jag missade en del grejer, som t.ex. att jag körde för fort över järnvägskorsningar och sådant skit, samt att jag inte kunde svara på det första han frågade mig. Vilket var hur man vet att bromsbeläggen är slut, när man sitter inne i bilen. Jag hade ingen aning alls, svarade att pedalen tar långt ned. Han sade till mig argt att man skulle lyssna efter något konstigt ljud. Kan tillägga att han pratade med en väldigt skum dialekt som jag inte helt kunde uppfatta, och jag vågade inte be honom repetera då han gjorde det med en riktigt arg ton dom få gångerna jag gjorde det.

Men aja, skitsamma, jag är glad och har körkort.

Det var skönt att få skriva av sig, tack så mycket för tipsen och grejjer! :)

När man haft en surgubbe ska man ha bilen stå på parkeringen och vänta och sedan lägga en rökare :hbang:

Grattis till KK:thumbup:

Three pigs
2008-09-12, 19:09
När man haft en surgubbe ska man ha bilen stå på parkeringen och vänta och sedan lägga en rökare :hbang:

Grattis till KK:thumbup:

Tackar:)

Haha jo precis:P Nä men jag kände att det var ingen idé att käfta emot eller så när han var så grinig, bara att acceptera om man vill få chansen till körkort, o den vägen gick det ju :thumbup:

mirrranda
2008-09-13, 11:38
Jag klarade uppkörningen igår!!!!!!!

Så jävla skönt alltså!! :hbang:

Three pigs
2008-09-13, 12:48
Jag klarade uppkörningen igår!!!!!!!

Så jävla skönt alltså!! :hbang:

visst är det :D

Vad sa han till dig när du kom tillbaks till vv, eller där du avslutade körningen?

Till mig frågade han hur jag tyckte det här gick med ganska sur ton (trodde att jag skulle bli kuggad här alltså). Jag sade att det gick sådär, gjorde några småfel osv. Han sade att det var okej, och att jag var godkänd, men jag var ingen mästerförare enligt honom :D

mirrranda
2008-09-13, 13:06
visst är det :D

Vad sa han till dig när du kom tillbaks till vv, eller där du avslutade körningen?

Till mig frågade han hur jag tyckte det här gick med ganska sur ton (trodde att jag skulle bli kuggad här alltså). Jag sade att det gick sådär, gjorde några småfel osv. Han sade att det var okej, och att jag var godkänd, men jag var ingen mästerförare enligt honom :D

Hon sa faktiskt bara "Men va kul, det här var ju godkänt!"

Haha snacka om nervis jag var..kunde räkna upp flera småmissar som jag gjort och så..men tack och lov ingen grov i alla fall :cool:

Dav0d
2008-09-13, 17:20
Tog nyligen körkortet, och gjorde en kul grej på min första uppkörning.

När vi var på väg tillbaka så skulle jag ta en avfart från en 4-filig motorväg tillbaka till vägverket, och precis innan så kör jag in på en bussfil, självklart märkte jag det inte, så jag kuggade (hade f.ö kört på den avfarten säkert 20ggr innan). Det roliga var att jag som inte var speciell nervös eller så innan började skaka som fan i benen när jag väl satt i bilen efter säkerhetskontrollen.
På andra försöket så klarade jag det, enda klagomålet var att jag körde på 2an i rondeller, det uppskattades inte.

Lycka till, och om du nu skall kugga något av delmomenten så kugga teorin, är mycket skönare att ha uppkörningen avklarad kan jag tänka mig.

Andra i rondellerna, är det fel? Jag brukar givetvis köra 3:an själv men farsan säger att det är för snabbt. Brief me please.

Alexlindgren
2008-09-13, 17:40
Grattis!

Tog körkort för tre dagar sen och fy fan va skönt det är.

Fast har inte förstått det än, känns ovant varje gång jag sätter mig i en bil själv och ska köra, trots att jag har runt tusen mil bakom mig..

Kommer nog förstå när jag får plastkortet på posten, mumma!

Åter igen, grattis!

ante
2008-09-13, 17:57
Andra i rondellerna, är det fel? Jag brukar givetvis köra 3:an själv men farsan säger att det är för snabbt. Brief me please.

Nja, rätt eller fel, det beror naturligtvis på hur stor rondellen är osv, men jag kommer fortsätta köra på 2an i såpass små rondeller som just det här fallet gällde.