handdator

Visa fullständig version : Viktigt att äta frukost??


momentarm
2008-09-11, 19:40
Har sökt i forumet efter en tråd om detta, men hittar den inte... har för mig att konsensus blev att det inte spelade någon roll...

Min fundering är, är det viktigt??? De "bästa" argumenten jag har hört är att nåhon dietist har sagt att man måste äta 30% på morgonen, eller att man helt nödvändligt måste äta på morgonen eftersom det heter "break"feast på engelska..

King Grub
2008-09-11, 19:43
Att hoppa över frukosten försämrar insulinkänsligheten och ökar risken för övervikt.

I fastande tillstånd är proteinbalansen negativ, dvs nedbrytningen är större än uppbyggnaden.

magdalenae
2008-09-11, 23:50
(Kanske lite trådlån men) Hur stor del ska frukosten utgöra av det dagliga kcal-intaget göra då? Eller är det väldigt individuellt?

skaparn
2008-09-12, 06:09
Har sökt i forumet efter en tråd om detta, men hittar den inte... har för mig att konsensus blev att det inte spelade någon roll...

Min fundering är, är det viktigt??? De "bästa" argumenten jag har hört är att nåhon dietist har sagt att man måste äta 30% på morgonen, eller att man helt nödvändligt måste äta på morgonen eftersom det heter "break"feast på engelska..

Det är inte så lyckat att kombinera näringsfysiologi med etymologi.

Det är bra att äta frukost, som Grub skriver, och mot det tänker jag inte protestera. Men samtidigt finns det inte måsten i praktiken. Om du mår bättre av att inte ära frukost och det gör att du kan träna bättre är det bara att skippa den. Prova dig fram vad som fungerar bäst, även vad gäller frukostens storlek.

momentarm
2008-09-18, 21:02
Det är inte så lyckat att kombinera näringsfysiologi med etymologi.

Det är bra att äta frukost, som Grub skriver, och mot det tänker jag inte protestera. Men samtidigt finns det inte måsten i praktiken. Om du mår bättre av att inte ära frukost och det gör att du kan träna bättre är det bara att skippa den. Prova dig fram vad som fungerar bäst, även vad gäller frukostens storlek.

Men man tycker ju ändå att det borde finnas något som är "bäst".. Upplever själv att de som inte äter frukost ofta har bra fysik(eller smällfeta.. aldrig den där pommes-looken dock.. Dessutom är övervikt ett ganska ovidkommande argument eftersom de helt enkelt ätit för mycket..) och kan äta vad som helst, de verkar ha en slimmad ämnesomsättning på något vis...
Sen har vi de som väger upp sin musli, käkar 8 gånger om dagen, och trots detta förblir räkor med högt bf...

Tycker att det är ett intressant "ämne".. önskar jag hade era kunskaper o kunde sätta mig in i det bara.. Det känns som att frukosten är helig på något vis.. Folk har blivit inkörda på att äta eller icke när de var små och ser inga andra alternativ än sitt eget..

Men de som äter enligt "IF" dvs fastar, brukar de käka frukost??

cosmic_dancer
2008-09-18, 21:31
(Kanske lite trådlån men) Hur stor del ska frukosten utgöra av det dagliga kcal-intaget göra då? Eller är det väldigt individuellt?

Vad jag hört och läst bör det ligga runt 300 kcal för de flesta, sen lär det väl vara högre för de som tränar eller tävlar på högre nivåer.

Alfred Nobel
2008-09-18, 21:45
De i min familj som äter frukost och inte tränar snittar 3st smörgåsar med ost, kaviar, leverpastej eller korv. Och det är lätt över 300 kcal. Ingen rubbar sig i vikten heller.

Barca
2008-09-18, 22:16
Vad jag hört och läst bör det ligga runt 300 kcal för de flesta, sen lär det väl vara högre för de som tränar eller tävlar på högre nivåer.

300 kcal för en frukost?
Inte en chans, enligt rekommendationerna ska det utgöra ungefär 20-25 % av energiintaget. Då blir det betydligt mer än 300 kcal för de allra flesta.

Pompere
2008-09-18, 23:01
Skrev inte Grub förut att en bra frukost (alltså, bra protein/kolhydrat/fett frukost) minskar hungerkänslan över resten av dagen? Ganska säker på det iaf.
Om man ser det på det sättet så är en stabil frukost väldigt bra under tex deff :)

Följdfråga:
Hur viktigt är det att äta exakt när man kliver upp, tillskillnad att man kanske väntar 40min?

Exhale_
2008-09-18, 23:04
Följdfråga:
Hur viktigt är det att äta exakt när man kliver upp, tillskillnad att man kanske väntar 40min?

Inte viktigt alls. Kör på det som känns bäst för dig!

Henrik_L
2008-09-19, 00:55
Det beror väl på hur man har lagt upp dagen också? Ska man träna alldeles efter eller har ett tungt jobb är det väl rätt nödvändigt att ha något att träna/jobba på? Jag brukar aldrig äta speciellt nyttig frukost. Det blir bara mackor för min del och kanske ett glas juice och där skulle jag säkert kunna förbättra mig själv. Det är ju aldrig bra på något sätt att småäta fram tills middagen heller så nog skulle jag rekommendera frukost och ett mellanmål till dom flesta. Men som sagt, allt är ju individuellt. För många är det säkert ett bra sätt att stressa ner lite och mjukstarta dagen.

Endumen
2008-09-19, 02:22
Ja, det är nödvändigt att få i sig mat på morgonen. Men det är rätt logiskt, utan mat i magen så sliter du onödigt mycket på kroppen samt tappar ork. En bra balanserad frukost hjälper dig att möta alla dagens utmaningar.

Jag brukar inte mäta kcal, jag äter nyttigt och jag äter tills dess att jag blir mätt. Det tycker jag är en bra fingervisning. Men givetvis är det olika för alla.

Lycka till!

Racso
2008-09-19, 04:23
Att hoppa över frukosten försämrar insulinkänsligheten och ökar risken för övervikt.

I fastande tillstånd är proteinbalansen negativ, dvs nedbrytningen är större än uppbyggnaden.


Hur kan en extra måltid på ha positiv inverkan på insulinkänsligheten? Trodde frekvensen av omvänt proportionell mot insulinkänsligheten?

King Grub
2008-09-19, 06:03
http://www.ajcn.org/cgi/content/full/81/2/388

Regelbundna måltider ger bättre insulinkänslighet och glukostolerans än oregelbundna.

Poxeman
2008-09-19, 06:13
Ja, det är nödvändigt att få i sig mat på morgonen. Men det är rätt logiskt, utan mat i magen så sliter du onödigt mycket på kroppen samt tappar ork. En bra balanserad frukost hjälper dig att möta alla dagens utmaningar.

Jag brukar inte mäta kcal, jag äter nyttigt och jag äter tills dess att jag blir mätt. Det tycker jag är en bra fingervisning. Men givetvis är det olika för alla.

Lycka till!

Är det verkligen nödvändigt?
Jag äter alltid en rejäl frukost men jag har även testat att dra ut och springa två timmar eller gått direkt till gymmet när jag vaknat. Har aldrig haft några problem med det.

Vad skulle det vara som "sliter på kroppen"? Man har ju muskelglykogen och andra godsaker av en anledning antar jag.

King Grub
2008-09-19, 06:16
Nej, det är inte "nödvändigt"; det finns människor som lever ett hälsosamt liv, hela livet, utan att äta frukost. Men fördelarna överväger nackdelarna.

Att träna helt fastande är definitivt rent av dåligt. Det blir en kraftigt negativ proteinbalans ett antal timmar.

Cloud
2008-09-19, 12:19
Nej, det är inte "nödvändigt"; det finns människor som lever ett hälsosamt liv, hela livet, utan att äta frukost. Men fördelarna överväger nackdelarna.

Att träna helt fastande är definitivt rent av dåligt. Det blir en kraftigt negativ proteinbalans ett antal timmar.

Är det fortfarande populärt att gå ut och gå raskt innan frukost för att bränna fett eller det är något förlegat? Med tanke på kcal in - kcal ut, tänker jag.

//Gustav

goggen
2008-09-20, 00:05
det er jo mange som ikke har malyst om moregenen, og da er det etter min mening unødvendig å true ned et måltid.. , men jeg og tror at en nyttig frokost er bra for kroppen.

burtan
2008-09-20, 07:53
Nej, det är inte "nödvändigt"; det finns människor som lever ett hälsosamt liv, hela livet, utan att äta frukost. Men fördelarna överväger nackdelarna.

Att träna helt fastande är definitivt rent av dåligt. Det blir en kraftigt negativ proteinbalans ett antal timmar.

Har hänt ett antal gånger att jag har skippat frukosten pga att jag ska träna och tagit en portion Rage istället. Jag orkar träna och tar en Gainer när jag kommer hem+ mat 1-2 timmar senare.
Får jag fortfarande en positiv effekt av träningen eller?

Mvh Andreas.

Exhale_
2008-09-20, 07:59
Är det fortfarande populärt att gå ut och gå raskt innan frukost för att bränna fett eller det är något förlegat? Med tanke på kcal in - kcal ut, tänker jag.

//Gustav

En morgonpromenad innan frukost är fettbrännande men i långa loppet är det kcal in vs kcal ut som bestämmer fettförbränningen sett över en längre tidsperiod.

Med andra ord kan du bränna bra med fett under själva promenaden men äter du mer energi än du gör dig av med kommer du ändå att gå upp i fettvikt i sluten av dagen (förenklat).

stridis
2008-09-20, 09:59
Vad jag hört och läst bör det ligga runt 300 kcal för de flesta, sen lär det väl vara högre för de som tränar eller tävlar på högre nivåer.

Det beror som sagt på hur aktiv och vilket kön man är. Jag underäter ganska rejält när jag äter en för mig vanlig frukost på ~650kcal.

Cloud
2008-09-20, 15:17
En morgonpromenad innan frukost är fettbrännande men i långa loppet är det kcal in vs kcal ut som bestämmer fettförbränningen sett över en längre tidsperiod.

Med andra ord kan du bränna bra med fett under själva promenaden men äter du mer energi än du gör dig av med kommer du ändå att gå upp i fettvikt i sluten av dagen (förenklat).

Det kan jag köpa. Men isåfall har ju det ingen praktisk betydelse över huvud taget. Om det ändå är kcal in - kcal ut som gäller i det långa loppet. Ingen lekman går ju och promenerar innan frukost just för att bränna fett, utan förmodligen för att tappa vikt. Vad har då denna vetskap oss för nytta?

//Gustav

EDIT: Dietistforumet
Här kan jag också gå med nu! :) Dietist kull 08, yeah!

King Grub
2008-09-20, 15:39
Ingen lekman går ju och promenerar innan frukost just för att bränna fett

Jooo... det är väl just i det syftet morgonpromenader är populära!

stridis
2008-09-20, 15:45
Åh, det är öppet för alla kostintresserade, även om det är dietistsektionens forum och således mest lockar Göteborgs dietiststudenter.

Bara en liten passus till Cloud och alla andra.

Cloud
2008-09-20, 16:23
Jooo... det är väl just i det syftet morgonpromenader är populära!

Vad har det för praktisk betydelse för folk att bränna just fett? Det borde väl inte ha någon betydelse för dem om de bränner kolhydrater eller fett. Vikten sjunker vid energiminus ändå, ju.

//Gustav

Shamrock
2008-09-20, 20:36
Äter du inte frukost regelbundet så blir det för dig en regelbunden måltidsfrekvens och inverkar väl inte negativt på något.
Jag har inte ätit frukost på 1 år och för mig blir det väldigt knasigt att plöstligt göra så.

Dessutom spelar det ingen roll om du äter frukost eller inte i vikt upp/nedgångs syfte. Fortfarande kal in/ut som gäller.
Studien visade bara att den extra hunger och det högre energiintaget som personerna upplevde/hade i "utan frukost perioden" kan leda till viktuppgång. Dock betyder detta inte att alla kommer må dåligt utan frukost, testa och se vad du tycker fungerar för dig.

"could lead to weight gain if the observed higher energy intake was sustained."

King Grub
2008-09-20, 20:51
Fortfarande kal in/ut som gäller.

Det finns mycket mer som "gäller".

Och studien visade på försämrad insulinkänslighet.

Hormonpåverkan, varav insulin är ett synnerligen kraftfullt sådant för fettomsättningen, är ett av dom saker som "gäller" och som påverkar substratoxidation och substratsyntes, inom energibalansen. Även vid ett visst underskott/överskott kan olika substrat förbrännas och lagras in i olika stora mängder beroende på hormonbalansen, bl a.

Elfsberg
2008-09-22, 01:41
Vänligen definiera "frukost". Jag sover halva dagen och vill inte ha mat direkt på uppvaknande, det får gärna gå flera timmar så att jag blir riktigt utsvulten.

Eddie Vedder
2008-09-22, 03:57
Vänligen definiera "frukost".

En måltid som får personer i studier att svara "ja" på frågan om huruvida de äter frukost eller ej.

Vet inte om det finns någon tydligare förklaring än så. Ofta är det ju just epidemiologiska studier där man helt enkelt frågar människor om deras matvanor och om man definierar frukost som någon särskild tid i de enkätfrågorna vet jag inte. Tror aldrig själv att jag läst det.

JMRA
2008-09-24, 19:10
Har själv inte ätit frukost de senaste åren då det verkar påverka min mage så pass att jag blir lidande av det resterande dagen. Äter när jag är hungrig helt enkelt, ibland 2 måltider / dag, ibland flera. Känns dumt tvinga i sig mat när kroppen inte är sugen på det.

skaparn
2008-09-24, 19:24
Har själv inte ätit frukost de senaste åren då det verkar påverka min mage så pass att jag blir lidande av det resterande dagen. Äter när jag är hungrig helt enkelt, ibland 2 måltider / dag, ibland flera. Känns dumt tvinga i sig mat när kroppen inte är sugen på det.

Just frukost är ju ett mål som faktiskt ganska många inte riktigt tycker är bekvämt att äta, och även fast det är mer opti att äta frukost är det lite väl mycket hets kring det som delar ut onödigt mycket ångest. Så fler borde faktiskt göra som du att om inte mår bra på förmiddagen av en bastant frukost - skit i den. Om jag inte tränat på morgonen mår jag också bättre med bara tio koppar kaffe och lika många snusar. Har jag tränat måste jag äta för att orka ta mig till jobbet.

Grandmaster
2008-09-27, 20:46
http://www.ajcn.org/cgi/content/full/81/2/388

Regelbundna måltider ger bättre insulinkänslighet och glukostolerans än oregelbundna.

I den här studien åt deltagarna mer och gick upp i vikt under OB-perioden, någonting som mycket sannolikt påverkade mätvärdena.

rockbell
2014-04-14, 11:59
http://www.muscleandfitness.com/news-and-features/galleries/nutrition/best-fruit-bodybuilding-diet/slide/1

"While you sleep, your liver burns up its glycogen to supply needed glucose to the brain during your nightly fast. When liver glycogen levels begin to dip a signal is sent to the brain to start breaking down muscle protein to convert amino acids into glucose for the brain. When you wake in the morning you are a muscle-burning machine."

Inte så kul att skippa frukosten då med andra ord.

Dreas
2014-04-14, 12:00
http://www.muscleandfitness.com/news-and-features/galleries/nutrition/best-fruit-bodybuilding-diet/slide/1

"While you sleep, your liver burns up its glycogen to supply needed glucose to the brain during your nightly fast. When liver glycogen levels begin to dip a signal is sent to the brain to start breaking down muscle protein to convert amino acids into glucose for the brain. When you wake in the morning you are a muscle-burning machine."

Inte så kul att skippa frukosten då med andra ord.För att muskelnedbrytningen är förhöjd? Har inte sett muskelnedbrytning som ett problem på flera år, varför börja nu?

King Grub
2014-04-14, 13:05
I fastande tillstånd är alltid muskelnedbrytningen större än muskeluppbyggnaden. När man äter vänder balansen till positiv, och det är tveksamt om vi är så dåligt utformade att vi kataboliseras sett över dygnet bara för att vi inte äter vid en viss timme.

Dewon
2014-04-14, 13:10
Inte som att man bränner 500g muskelmassa för att man inte äter på så få timmar som upptagna i sådana studier, överdramatiserat och en anledning till den extrema optinojan.

TrixxaRn
2014-04-14, 13:31
RULE #6:*WAKE UP FAST

When you wake up in the morning, your body isin a catabolic state. In other words, your body is literally eating your muscle protein for fuel. To halt this process you need to eat, ASAP. There’s no time for showering or brushing your teeth. Head straight for the kitchen and don’t even think about eating whole foods — they take too long to digest. You need two things: the fastest-digesting protein and the fastest-digesting carb.

For protein, that means whey protein isolate, or whey protein hydrolysate,*which is even faster-digesting*than isolate. This will rapidly supply*your body protein to use for energy,*sparing your muscles from further*breakdown. The amino acids from the*whey that aren’t used for fuel will get*to your muscle fibers and rebuild what*was broken down at night, and that will*put you in an anabolic state.

For fast-digesting carbs, the answer*is waxy maize starch. Research shows*that these carbs digest even faster than*sugar. Getting carbs into your bloodstream*fast is as important as protein*for stopping the catabolic onslaught*when you wake in the morning. With*your liver glycogen totally depleted by*your night’s fast, waxy maize starch*will rapidly signal your body to stop*cannibalizing itself. This is why we*suggest you get in a liquid breakfast as*soon as you wake, and then 30-60 minutes*later, a whole-food meal — your*“second” breakfast.

TrixxaRn
2014-04-14, 13:32
RULE #6:*WAKE UP FAST

When you wake up in the morning, your body isin a catabolic state. In other words, your body is literally eating your muscle protein for fuel. To halt this process you need to eat, ASAP. There’s no time for showering or brushing your teeth. Head straight for the kitchen and don’t even think about eating whole foods — they take too long to digest. You need two things: the fastest-digesting protein and the fastest-digesting carb.

For protein, that means whey protein isolate, or whey protein hydrolysate,*which is even faster-digesting*than isolate. This will rapidly supply*your body protein to use for energy,*sparing your muscles from further*breakdown. The amino acids from the*whey that aren’t used for fuel will get*to your muscle fibers and rebuild what*was broken down at night, and that will*put you in an anabolic state.

For fast-digesting carbs, the answer*is waxy maize starch. Research shows*that these carbs digest even faster than*sugar. Getting carbs into your bloodstream*fast is as important as protein*for stopping the catabolic onslaught*when you wake in the morning. With*your liver glycogen totally depleted by*your night’s fast, waxy maize starch*will rapidly signal your body to stop*cannibalizing itself. This is why we*suggest you get in a liquid breakfast as*soon as you wake, and then 30-60 minutes*later, a whole-food meal — your*“second” breakfast.

Jag dricker en whey blandat med lite gainer, funkar bra *drool*

Dreas
2014-04-14, 13:38
Jag dricker en whey blandat med lite gainer, funkar bra *drool*Och du tror att detta gör någon skillnad, eller vet du?

King Grub
2014-04-14, 15:56
RULE #6:*WAKE UP FAST

When you wake up in the morning, your body isin a catabolic state. In other words, your body is literally eating your muscle protein for fuel. To halt this process you need to eat, ASAP. There’s no time for showering or brushing your teeth. Head straight for the kitchen and don’t even think about eating whole foods — they take too long to digest. You need two things: the fastest-digesting protein and the fastest-digesting carb.

For protein, that means whey protein isolate, or whey protein hydrolysate,*which is even faster-digesting*than isolate. This will rapidly supply*your body protein to use for energy,*sparing your muscles from further*breakdown. The amino acids from the*whey that aren’t used for fuel will get*to your muscle fibers and rebuild what*was broken down at night, and that will*put you in an anabolic state.

For fast-digesting carbs, the answer*is waxy maize starch. Research shows*that these carbs digest even faster than*sugar. Getting carbs into your bloodstream*fast is as important as protein*for stopping the catabolic onslaught*when you wake in the morning. With*your liver glycogen totally depleted by*your night’s fast, waxy maize starch*will rapidly signal your body to stop*cannibalizing itself. This is why we*suggest you get in a liquid breakfast as*soon as you wake, and then 30-60 minutes*later, a whole-food meal — your*“second” breakfast.

Blaha blaha.

cero
2014-04-14, 17:00
blaha blaha.

:d

vicarious
2014-04-14, 17:04
RULE #6:*WAKE UP FAST
.

Ange gärna källa om du citerar en text. Gissar att det där är hämtat från en sida som säljer kosttillskott? :D

Cerberus
2014-04-14, 17:33
RULE #6:*WAKE UP FAST

When you wake up in the morning, your body isin a catabolic state. In other words, your body is literally eating your muscle protein for fuel. To halt this process you need to eat, ASAP. There’s no time for showering or brushing your teeth. Head straight for the kitchen and don’t even think about eating whole foods — they take too long to digest. You need two things: the fastest-digesting protein and the fastest-digesting carb.

For protein, that means whey protein isolate, or whey protein hydrolysate,*which is even faster-digesting*than isolate. This will rapidly supply*your body protein to use for energy,*sparing your muscles from further*breakdown. The amino acids from the*whey that aren’t used for fuel will get*to your muscle fibers and rebuild what*was broken down at night, and that will*put you in an anabolic state.

For fast-digesting carbs, the answer*is waxy maize starch. Research shows*that these carbs digest even faster than*sugar. Getting carbs into your bloodstream*fast is as important as protein*for stopping the catabolic onslaught*when you wake in the morning. With*your liver glycogen totally depleted by*your night’s fast, waxy maize starch*will rapidly signal your body to stop*cannibalizing itself. This is why we*suggest you get in a liquid breakfast as*soon as you wake, and then 30-60 minutes*later, a whole-food meal — your*“second” breakfast.

låter lagomt neurotiskt.

TrixxaRn
2014-04-14, 17:42
Källa flex magazine, blaha blaha må det kanske va men jag mår bra var da :)

Linusgrabben
2014-04-14, 18:19
Källa flex magazine, blaha blaha må det kanske va men jag mår bra var da :)

Och jag har rökt tre paket cigg om dagen i 40 år men mår prima, ciggaretter måste vara bra för hälsan

TrixxaRn
2014-04-14, 18:44
Och jag har rökt tre paket cigg om dagen i 40 år men mår prima, ciggaretter måste vara bra för hälsan

Du borde sluta röka*slap*

R Scarpa27
2014-04-14, 19:14
inte som att man bränner 500g muskelmassa för att man inte äter på så få timmar som upptagna i sådana studier, överdramatiserat och en anledning till den extrema optinojan.

+1